حسین انصاریراد:
آقای جواد لاریجانی حق فتوا در مسائل شرعی را ندارد 11 خرداد – 96
مگر این بچه آخوند
زمین خوار که دارای تز معروفی است که بادشمن می توان تاقعر دوزخ گفت وگو کرد دست
بردار است وکوتاه بیا هست که هرجا منافع وبرادرانش ایجاب می کند دست به خوشرقصی
نزند؟
«آقای
محمدجواد لاریجانی حق فتوا دادن در مسائل شرعی را ندارد. تا جایی که خبر دارم،
ایشان فیزیکدان و سیاستمدار است و تحصیلات فقهی که بتواند اظهار نظر کند، ندارد.
ثانیا عکس مطلب ایشان درست است.»
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق
نوشت: «نامه محمدجواد لاریجانی درباره «خلاف موازین شرع بودن تلاوت ربنای شجریان»
همچنان واکنش چهرههای فرهنگی و هنری را در پی دارد. این عضو شورای نظارت بر
صداوسیما در نامهای خطاب به صالحیامیری درباره عدم پخش این اثر نوشت: «در تلاوت
مذکور توجه به آیات تحتالشعاع قرار میگیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است.»
حجتالاسلاموالمسلمین حسین
انصاریراد، نماینده ادوار مجلس، ضمن رد ادعای لاریجانی پاسخ صریحی به گفتههای او
داد. انصاریراد در گفتوگو با «شرق»، درباره اظهار نظر لاریجانی مبنی بر این که
پخش ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت است، گفت: «دو موضوع مطرح است: یکی مسئله
سیاسی که در ادامه به آن اشاره میکنم و دیگری مسئله شرعی. این که آقای محمدجواد
لاریجانی میگویند شرایط تلاوت را با صوت آقای شجریان حفظ نمیکنیم، به این معنی
که شرایط تلاوت که در حقیقت حرمت و شکوه و لطافت قرآن است را تحتالشعاع قرار میدهد،
این حرف واقعا عجیب است.»
او ادامه داد: «آقای محمدجواد
لاریجانی حق فتوا دادن در مسائل شرعی را ندارد. تا جایی که خبر دارم، ایشان فیزیکدان
و سیاستمدار است و تحصیلات فقهی که بتواند اظهار نظر کند، ندارد. ثانیا عکس مطلب
ایشان درست است. مرحوم فیض کاشانی در باب موسیقی جملهای دارد که در کتاب وافی
نوشته شده است، همه علما و طلاب این کتاب را میشناسند و فیض کاشانی نیز به عنوان
یک حکیم الهی، فقیه و متکلم شناخته میشود. فیض کاشانی یکی از معتبرترین علمای
تاریخ شیعه است و در کتاب وافی اشاره میکند که موسیقی در مواردی انسان را از جهان
طبیعت به جهان ملکوت سیر میدهد. به علاوه درباره قرآن مجید هست که میگویند قرآن
را با صوت نیکو بخوانید. بنابراین سخنانی که درباره ربنا از سوی آقای لاریجانی
گفته شده، نادرست است.»
او در بخش دیگری از صحبتهایش
گفت: «٣٠ سال است این صدا در اوقات ماه رمضان به هنگام افطار قرائت شده و هیچ یک
از علما و فقهای ما حتی فقهای سنتی ایرادی به این موضوع نگرفتهاند و جناب آقای
لاریجانی به چه دلیل این حرف را میزند؟ طبق نظر آقای لاریجانی، ربنای آقای
شجریان، معنا، طراوت، معنویت و ظرافت کلام خدا را تحتالشعاع قرار میدهد؛ در
صورتی که عکس این موضوع است و این صوت ظرافت کلام خدا را تجلی میبخشد و مؤثر میکند.
مردم ما در زمان افطار نگاه، گوش و قلبشان وقتی این صدا را میشنود انگار قرآن را
میشنوند و از قرآن لذت میبرند. ضمن این که این صدا به قرآن طراوت میبخشد و آن
را مؤثر میکند. بنابراین حرف ایشان از نظر شرعی درست نیست.»
او ادامه داد: «از نظر سیاسی نیز
آقای شجریان شخصی است که بالاخره فرزند یک قاری قرآن است و خواندن را در آغاز پیش
پدر قاری قرآن تلمذ کرده است. علاوه بر این که در این سالها هر چه خوانده است
سنتی بوده و ندیدم تا به حال عالِمی علنی و به طور عمومی به خواندن ایشان اعتراض
داشته باشد. آقای شجریان درون جمهوری اسلامی زندگی میکند و از احترام ویژهای
برخوردار است و شاید انتقاداتی هم داشته باشد.»
حجتالاسلام انصاریراد در بخش
پایانی صحبتهایش افزود: «البته حق انتقاد را همه دارند و میتوانند استنباط
خودشان را بیان کنند اما سخن جناب لاریجانی به لحاظ فقهی و شرعی نمیتواند منشأ
اثری باشد. اگر مرجع تقلیدی فتوا بدهد، حرف دیگری است و آن هم جای بحث دارد. اما
این صدا و این قرائت نه تنها ضرری به قرآن نمیزند، بلکه قرآن را متجلی میکند.
اکثر مردم کشور درخواست پخش این دعا را هنگام افطار دارند و درخواست نامشروعی هم
نیست. دوست دارند اول افطار این صدا را بشنوند و روزه را با کلام خدا با ربنا آغاز
کنند.»