حزب حاکم سوسیالیست در انتخابات پارلمانی آلبانی پیروز شد

حزب حاکم سوسیالیست در انتخابات پارلمانی آلبانی پیروز شد  5تیر-96
بلگراد - ایرنا - حزب حاکم سوسیالیست آلبانی به رهبری 'ادی راما' نخست وزیر، بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور 50 درصد آرا را کسب کرده و بدین ترتیب احتمالا 75 کرسی از 140 کرسی پارلمان آلبانی را به دست خواهد آورد.
گزارش امروز (دوشنبه) کمیسیون انتخابات در آلبانی علاوه بر اعلام این خبر همچنین نشان می دهد که حزب اپوزیسیون دمکرات به رهبری 'لیولیزما باشه' 28درصد از آرای مردمی را در انتخابات دیروز کسب کرده است.
طبق این نتایج اولیه 47 درصد افراد واجد شرایط در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه رای دادند که این رقم 6 درصد کمتر از انتخابات پارلمانی در سال 2013 میلادی بوده است.
ادی راما نخست‌وزیر آلبانی که رهبری حزب سوسیالیست این کشور را بر عهده دارد، تلاش دارد که کشورش را در مسیر اتحادیه اروپا قرار دهد.
نهمین انتخابات پارلمانی در آلبانی از زمان سقوط رژیم کمونیستی انور خوجه در سال 1991 و برقراری نظام چند حزبی در این کشور، از ساعت هفت بامداد روز یکشنبه چهارم تیر به وقت محلی آغاز شد و پس از یک ساعت تمدید در ساعت 20 پایان یافت.
طبق بیانیه کمیسیون مرکزی انتخابات آلبانی سه میلیون و 500 هزار افراد واجد شرایط رای دادن این امکان را داشتند که با حضور در پنج هزار و 362 حوزه رای گیری به نماینده مورد نظر خود برای ورود به ساختار جدید مجلس رای دهند.
همچنین گفته شده است که پنج هزار و 351 ناظر از داخل و خارج کشور بر روند انتخابات در سراسر کشور نظارت داشتند. ناظران از سازمان امنیت و همکاری اروپا و 45 نماینده نیز از 18 کشور بر مراحل انتخابات پارلمانی آلبانی نظارت داشتند.
بنا به بیانیه کمیسیون مرکزی انتخابات آلبانی، نمایندگان 18 حزب برای کسب 140 کرسی در پارلمان آلبانی، به رقابت پرداختند و از جمله سه حزب سیاسی بزرگ به نام های حزب سوسیالیست آلبانی، حزب دموکراتیک آلبانی و جنبش سوسیالیست برای همگرایی آلبانی از احزابی به شمار می روند که بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند.
این انتخابات پس از عضویت آلبانی در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 2009 میلادی و همچنین از زمان دریافت وضع پیوستن به اتحادیه اروپا، اولین انتخابات پارلمانی در این کشور به شمار می رفت.
برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و پارلمانی و اجرای اصلاحات قضایی در آلبانی می تواند اتحادیه اروپا را متقاعد کند که کشور آلبانی به عنوان عضو ناتو برای شروع مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا آمادگی دارد.
دو حزب بزرگ سیاسی در آلبانی یعنی حزب حاکم سوسیالیست و حزب مخالف دموکرات با وساطت مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا برای تعیین روز انتخابات که قبلا برای 18 ماه ژوئن اعلام شده بود، توافق کرده بودند.
تحریم نشست های پارلمان از سوی نمایندگان احزاب مخالف از ماه فوریه امسال موجب شده بود که اصلاحات در قوه قضائیه که لازمه شروع مذاکرات در مراحل الحاق اروپایی آلبانی است، با تاخیر مواجه شود.
آلبانی تلاش دارد که مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را در اواخر امسال آغاز کند تا اینکه از دیگر کشورهای بالکان غربی در راه یافتن به این اتحادیه عقب نماند.
مخالفان آلبانی از اواسط ماه فوریه (بهمن 1395) حضور در پارلمان را تحریم کرده و خواستار تشکیل یک دولت موقت برای آماده‌ سازی زمینه انتخاباتی آزاد و عادلانه بودند.
آلبانی که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است به رغم دریافت وام از مؤسسه های مالی بین المللی با 14 درصد بیکاری، معضلات اقتصادی و نارضایتی مردم مواجه است.
آلبانی از ژوئن 2014 پس از انتظار طولانی به نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد.
روند عضویت آلبانی در اتحادیه اروپا به خاطر بحران های سیاسی و همکاری نکردن دولت سابق با گروه های سیاسی مخالف در این کشور از سال 2009 میلادی متوقف شده که انتظار می رود پس از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه این روند ازسرگرفته شود.
جمهوری آلبانی در جنوب شرقی اروپا و شبه جزیره بالکان قرار دارد و با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 800 هزار تن عضو ناتو و تنها عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اروپاست.
اروپام**436**1479
ناشر:حسن سالک رضائی