ورود نیروهای هندی به داخل خاک چین

ورود نیروهای هندی به داخل خاک چین 6تیر-96

پکن - ایرنا - منابع رسمی چین با اعلام ورود نیروهای هندی به داخل خاک این کشور، خواستار احترام دهلی نو به معاهدات و تفاهم‌نامه های مرزی دو کشور به منظور جلوگیری از ایجاد تنش شدند.

به گزارش ایرنا و بر اساس بیانیه ای که توسط وزارت امور خارجه و وزارت دفاع چین منتشر شده، ظاهرا مرزبانان هندی در هفته جاری از نواحی مرزی شمال شرقی هند با تبت وارد خاک چین شده اند.
«
گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این موضوع خواستار خروج فوری این افراد شد و گفت که پکن خواستار رعایت پروتکل های بین المللی مرزی میان دو کشور از سوی هند است.
چین و هند توافقنامه همکاری نظامی مرزی با یکدیگر امضا کرده اند که این توافقنامه با هدف جلوگیری از رویارویی نظامی در امتداد خطوط واقعی مرزی تنظیم شده است.
بر اساس این توافقنامه نیروهای دو کشور سعی می کنند با خویشتن داری از رویارویی های نظامی در مناطق مرزی مانند بخش هایی از ایالت آرناچال پرادش جلوگیری کنند اما با این حال دو کشور در سال 1962 با یکدیگر درگیری نظامی پیدا کرده اند.
سخنگوی دولت چین همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است؛ هند کاری صورت ندهد که منجر به پیچیده تر شدن مسئله مرزی بین دو کشور شود.
شبکه خبری آسیا روز سه شنبه در خبری از انتشار بیانیه ای دیگر توسط وزارت دفاع چین خبر داد و به نقل از این بیانیه نوشت: اقدام اخیر ارتش هند یک تهدید جدی برای صلح در نواحی مرزی مشترک دو کشور محسوب می شود.
وزارت دفاع چین همچنین در بیانیه خود از تمایل پکن به توسعه روابط دوجانبه با دهلی نو خبر داده اما تاکید کرد که به شدت از حقوق قانونی خود دفاع می کند.
روابط بین چین و هند مدتهاست که به دلیل اختلافات ارضی درازمدت و همچنین اجرای کریدور اقتصادی چین در پاکستان دچار مشکل بوده است.
همین اختلافات باعث شد تا هند دعوت رسمی چین در اجلاس بین المللی جاده ابریشم را که اواخر اردیبهشت ماه سالجاری در شهر پکن برگزار شد، رد کند.
بدگمانی میان دو کشور بر اثر اختلافات مرزی فیمابین که پس از جنگ سال 1962 به وجود آمد، همچنان ادامه دارد و مذاکرات نزدیک به 13 سال میان طرفین در باره مسایل مرزی تاکنون نتیجه چندانی نداشته و پکن و دهلی نو موفق به تعیین دقیق سرحدات و حل آن نشده اند.
بررسی ها نشان می دهد که هند با چین در خصوص 90 هزار کیلومتر مربع منطقه مرزی هیمالیا در منازعه است.
در حالی که هندی ها این مرزها را کنترل می کنند، مدعی هستند که چین هم 38 هزار کیلومتر مربع از فلات «آکسای» چین در غرب این کشور را به تصرف خود در آورده است. بخش اعظم این اراضی در ایالت «آرناچال پرادش» واقع است که در چین به «تبت جنوبی» معروف است.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی