اقدام خودسرانه یا سازمان‌یافته؟

تداوم اهانت به مقامات کشور در مراسم های مختلف
سرنخ اصلی  اقدام سازمان یافته  خودسرانه خودسر ها یا آتش به اختیاران همان دولت باتفنگی است که پس از چنددهه  از حضور وعملکردشان  می گذرداز سوی روحانی پرده برداری شد. چون یک پارامتر تضمینی برای بقای رژیم ننگین ولایت فقیه بوده است.
معمولا بعد از اتفاقاتی مانند توهین به رئیس جمهور سریعا برخی رسانه‌ها و افراد مدعی می‌شوند که افراد خاطی، مردم بودند و هیچ گونه اقدام سازمان یافته ای انجام نشده است. اما معمولا در ادامه بررسی‌ها خلاف این مسئله ثابت می‌شود...
فرارو- روزگذشته مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران حواشی به همراه داشت که نه تنها سیاستمداران و رسانه‌های داخلی را غافلگیر کرد بلکه رسانه‌های خارجی نیز با تعجب آن را سرخط اخبار خود قرار دادند. عده‌ای آمدند و زمان حضور حسن روحانی در راهپیمایی شعار «مرگ برآخوند آمریکایی»،«روحانی- بنی صدر پیوندتان مبارک» و «مرگ بر منافق» سر دادند. اما این افراد چه کسانی بودند؟
اقدام خودسرانه یا سازمان‌یافته؟
به گزارش فرارو راهپیمایی روز قدس امسال مانند سال‌های گذشته با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و مذهبی کشور با حضور در این مراسم حمایت خود را از فلسطین اعلام کردند. اما راهپیمایی دیروز تنها به همین مورد خلاصه نشد و زمانی که رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری و علی مطهری در مراسم حضور پیدا کردند عده ای دور آنها جمع شدند و شعارهایی مانند: «مرگ برآخوند آمریکایی»،«مرگ بر دروغگو»، «روحانی- بنی صدر پیوندتان مبارک»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه گر» را فریاد زدند.

این مسئله موجب شد که اندکی بعد از انتشار اخبار درباره این موضوع  کاربران و فعالان در شبکه‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرام به این اتفاق در حاشیه راهپیمایی روز قدس واکنش نشان دهند و در اولین واکنش، شمار زیادی از کاربران هشتگ #روحانی_تنها_نیست را ترند جهانی کردند و در مرحله دیگر فراخوانی در توییتر از سوی کاربران منتشر شد که تا ساعت ۱۰ دیشب باهشتک #حامی_روحانی_ام توییت کنند.

هر دو این موضوعات تبدیل به اخبار رسانه‌های خارجی شد و بسیاری خبر اول را با تیتر «توهین به روحانی در روز قدس» منتشر کردند. بعد از آن برخی رسانه‌های اصولگرا مدعی شدند که این افراد صرفا مردم عادی بودند و هیچ گونه اقدام سازمان‌یافته ای صورت نگرفته است. این در حالی بود که برخی نمایندگان مجلس مانند مصطفی کواکبیان تاکید کرده‌اند اتفاقات روز جمعه کاملا سازمان یافته بود.

یکی از نکات جالب توجه در این ماجرا هم همین مسئله است که معمولا بعد از اتفاقاتی از این دست سریعا برخی رسانه‌ها و افراد مدعی می‌شوند که افراد خاطی، مردم بودند و هیچ گونه اقدام سازمان یافته ای انجام نشده است. اما معمولا در ادامه بررسی‌ها خلاف این مسئله ثابت می‌شود. این را می توان با نگاهی گذرا به چندین حمله به شخصیت‌های برجسته و حتی حمله به سفارت خانه‌ها طی دو دهه گذشته هم مشاهده کرد.
اقدام خودسرانه یا سازمان‌یافته؟
22 بهمن و ماجرای لاریجانی در قم
در سال 91 و زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس به قم رفت تا به مناسبت 22بهمن سخنرانی کند، چند نفر با سر دادن شعارهایی سعی در برهم زدن سخنرانی وی در حرم مقدس حضرت معصومه سلام‌الله داشتند و در ادامه در حمایت از احمدی نژاد شعارهای تندی سردادند و به سوی لاریجانی، کفش و مهر نماز پرتاب کردند. این عده در نهایت با سردادن پی در پی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «بصیرت بصیرت» و  ... مانع سخنرانی لاریجانی شدند.

بعد از این ماجرا نیز دوباره برخی مدعی شدند که این اقدام کاملا خود جوش بوده هیچ نهاد و تشکلی در این اتفاق دخالت نداشته است. اما بعد از این اتفاق، کمیته تحقیق مجلس پس از بررسی اسناد، فیلم‌ها و گفت‌وگو با مسئولان نهادهای مختلف و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به این نتیجه رسیده که حمله به لاریجانی کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و شماری از مقام‌های محلی استانداری قم، تعدادی از فرماندهان سپاه و عده‌ای از اعضای موسسه پرتو، نزدیک به مصباح ‌یزدی در آن نقش داشته اند. 

در گزارش مجلس به این نکته اشاره شده  بود  که شب قبل از حادثه قم در محل دفتر هفته‌نامه پرتو، وابسته به موسسه تحت نظر مصباح ‌یزدی «خطاط و امکانات لازم» در اختیار افرادی که قرار بوده در بر هم زدن سخنرانی لاریجانی نقش داشته باشند گذاشته شده است.

کمیته تحقیق گفت با بررسی و تجریه و تحلیل ۳۵ هزار پیامکی که بین ساعت ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر ۲۲بهمن رد و بدل شده، آشکار شد که سازمان‌دهندگان این حمله، از افرادی که علیه لاریجانی شعار داده و به سوی او کفش و مهر پرتاب کردند تقدیر و تشکر کرده‌اند،تا جایی که یکی دیگر از واحدهای عمل‌کننده پیامکی با مضمون "آفرین بر شما و یارانتان که چه عاشقانه به رهبرتان لبیک گفتید!" برای حمله‌کنندگان به لاریجانی فرستاده است.در اینجا لازم به ذکر است که در مجلس نهم گروهی با قرائت این گزارش به شدت مخالفت می‌کردند که نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری بودند که با محوریت مصباح ‌یزدی تشکیل شده است.
اقدام خودسرانه یا سازمان‌یافته؟
حمله به سفارت عربستان و مردم عادی
حمله به سفارت عربستان در مشهد هم از موارد دیگری است که بسیاری مدعی بودند حمله کنندگان مردم عادی هستند و به هیچ عنوان سازمان یافته نیست. حتی برخی مدعی شدند که این افراد حتی در جریان نبودند که این تجمع که به حمله ختم شده مجوزهای قانونی را دریافت نکرده‌است. 

بعد از این اتفاق برخی رسانه ها خبر از این دادند که حمله به سفارت کاملا برنامه ریزی شده بود و مهر تائید بر این ادعا را محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، زد. او در خصوص این ماجرا گفت: «اطمینان داریم که این کار توسط نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی صورت نگرفته و این اقدام کاملاً سازماندهی شده بوده است.» البته پیش از کاظمینی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان را «مشکوک» دانسته و بر «رسیدگی سریع قضایی به این موضوع و مجازات عاملان آن» تأکید کرده بود.

البته داستان آنجایی جالب تر شد که در انتخابات ریاست جمهوری امسال برخی از عوامل و مسئولان این حمله در ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف حضور داشتند که بعد از آن عکس هایی از وی با این افراد منتشر شد که نشان از ارتباط قدیمی میان آنها بود.
اقدام خودسرانه یا سازمان‌یافته؟
حمله به علی مطهری در شیراز
حمله به علی مطهری در شیراز هم یکی دیگر از این دست اتفاقات بود. اتفاقی که تبدیل به یک کلاف سردر گم شد. برخی اصرار داشتند که حمله کنندگان مردم عادی بودند که زیاده روی کرده بودند با آنها قطعا برخورد خواهد شد. اما بعد از مدتی در مراحل برگزاری دادگاه امران این اتفاق شش نفر از آنها ادعا کردند که دستور خود را از یک فرد ناشناس از تلفنی مخصوص دریافت کرده‌‌اند. به آنها دستور داده شده بود که در صحنه حضور یابند. عده‌ای از این شش نفر هم ادعا کردند که شورای تأمین استان مصوبه‌ای در این رابطه داشته، اما بعد از پیگیری، کذب این ادعا مشخص شد.

البته در ادامه جواب بسیاری از پرسش ها مشخص شد. طی بررسی های انجام شده معلوم شده که آمران حمله در شیراز دارای سمت‌های نظامی بودند. همین مسئله هم پرونده را به دادگاه نظامی کشاند، که به گفته ترک همدانی وکیل علی مطهری کیفرخواست آمران این پرونده صادر شده است.

اما توهین کنندگان به رئیس جمهور 
با همه این تفاسیر بعد از ماجرای توهین به رئیس جمهور باز هم برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی جریان مخالف دولت اعلام کردند که این افراد مردم عادی بودند. البته هنوز ابعاد مختلف این ماجرا مشخص نیست اما با گذشت کمتر از یک روز اخبار و گمانه زنی های بسیاری در این باره مطرح شده است.

یکی از مهمترین اظهار نظرها متعلق به علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی است که به صراحت اعلام کرده اهانت کنندگان به روحانی، همان حلقه توهین کننده به لاریجانی در ماجرای 22 بهمن هستند و قرار است تیم حقیقت‌یاب در مجلس بابت این ماجرا تشکیل شود.

رحیمی تنها فردی نبود که به این مسئله اشاره کرد زیرا علی ربیعی وزیر کار نیز از عدم خودجوش بودن این اتفاق خبر داد و گفت: تجربه طولانی در مواجهه با این‌گونه حوادث دارم. ماجرا در چند گام سامان می‌گیرد. اول اینکه باید گفت این افراد و اقدام آنها به هیچ عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد.

البته همه واکنش ها به اتفاقات روز قدس در راستا محکوم کردن آن نبود. به عنوان مثال علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت: «با اینکه توهین صورت گرفته را باید تقبیح کرد اما شاید نشود به توهین کنندگان چندان نیز خرده گرفت زیرا آنها طی چهار سال گذشته شاهد توهین های زشت تری نسبت به خود بوده اند.»  

این اظهار نظر جوانفکر آنجایی معنا و مفهوم بیشتری پیدا می کند که در فیلم‌های موجود از توهین به مسئولان، فردی دیده می شود به نام محمدعلي زرين قلم که از حامیان جدی محمود احمدی نژاد و حمید بقایی است. 

اما این قبیل اتفاقات بدون شک پیامدهایی نیز در پی خواهد داشت. پیامدهایی که هزینه های بسیاری برای نظام به همراه دارد و دوقطبی شدن جامعه یکی از آنها است. موردی که بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی به آن اشاره کرده اند. به عنوان مثال  آذر منصوری در توییتر خود با اشاره به این ماجرا  نوشت: «وحدت شکنانى که درروزى که باید نماد وحدت ملت ایران باشد، با شعاردادن علیه منتخب ملت، تلاش علنى خود را برای دوقطبی سازی جامعه ایران به نمایش گذاشتند».

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم به همین نکته اشاره کرده است. او در واکنش به توهین های روز گذشته نوشت: «اهانت به رئیس‌جمهور منتخب ملت، برخلاف رهنمود رهبرانقلاب، جامعه را دوقطبی می‌کند. اهانت به رئیس‌جمهور مستقر و منتخب ملت با فلسفه‌ی روز قدس، که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد.»


در مجموع جدا از اینکه توهین به رئیس جمهور باعث ناراحتی و بسیاری از فعالان سیاسی شده است آنچه که برای تحلیلگران نگران کننده شده، دوقطبی است که وحدت ملی را آسب پذیر و کاهش می‌دهد. حال باید دید که بررسی هایی که نمایندگان مجلس و همچنین وزیر کشور وعده داده است به کجا ختم می‌شود.