روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 5  بهمن ماه سال 1390
نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " تحريم نفتي و مديريت كارآمد "
مگر مردم روزانه نظاره گر نیستند که چگونه ترس ناشی از احتمال جنگ موجب هجوم مردم به فروشگاه های مواد غذایی برای ذخیره کردن شده است که این مردم  نه هر گز همچون 30 سال پیش فکر نمی کنند واز جنگ افروزی حاکمان ایران در دفاع از اهداف هسته ای حمایت نمی کنند که سرمقاله نویس وارونه گوی ادعایش را کرده است که درست بطور تمام عیار علیه ی این سیاست جنگ افروزانه وجاه طلبی تلاش برای سلاح هسته ای حاکمان کودتا گر ایران هستند؟
البته در رژیمی که بنیانگذارش گفته بود اقتصاد مال خر است و رئیس جمهور مکتبی اصول گرای مدعی عدالت محور عاشق خدمت گزاری به مردم که در حرف  ونه در عمل است .اذعان کرده که به تئوری های اقتصادی باور ندارد .برای همین ضریب رو  به رشد واردات نسبت به صادرات آنگونه شتاب گرفته است که اقتصاد کشور نه ورشکسته شده که  وابسته به واردات خارجی شده است . دیگر جای سئوال ضرر و زیان مر تبط به مسایل  اقتصادی  و عرضه و تقاضا باقی نمی ماند تاکه پرسش شود چه مدت زمان است که پروژه ی هسته ای شروع شده است؟ چه میزان  تا کنون هزینه در بر داشته است؟  همینط.ر موجب چه تنش یا تحریم هایی شده است ؟این تحریم ها چه آثاری در زمبنه ی اقتصادی و امور معیشتی مردم داشته است؟ از سوی دیگر این پروژه چه نقشی در صنعت وخدمات رسانی واقتصاد وپیشرفت و عدالت و آزادی ودمکراسی و سازندگی کشور حتی تولید انرژی یا بر ق رسانی  در برداشته است؟ چرا  سرمقاله نویس همچون همتایان قلم زن ویا حاکمان با سیاست شتر گاو پلنگ بر خورد  کرده است؟ زیرا از یک طرف ادعا می شود تحریم نفتی اروپا زیاد اثر گذار نیست ونقش تعیین کننده ندارد . از طرف دیگر گفته می شود که این تحریم ها دارای اهداف تبلیغاتی و سیاسی دارد .موازی آن اذعان می شود که هدف تحریم ها توطئه دشمن بیگانه برای افزایش صعودی قیمت ارز و دلار وطلا و سقوط ارزش ریال و جوسازی نارضایتی عمومی وکاهش حضور در نمایش خیمه شب بازی 12 اسفند می باشد که مشخص نیست . اگر تحریم ها بی اثر است . پس تحلیل های  زنجیره ای انتقادی مرتبط به آن چیست؟ اگر هم  تحریم ها به خصوص تحریم نفتی تأثیر دارد  که خیلی هم دارد .پس برای چه بطور عمدی تأثیر گذاری تحریم ها این چنین ا نکار می شود یا بطور وارونه  بیان وبازگو می گردد؟
"تحاديه اروپا هم روز دوشنبه با پيروي از آمريكا، مقررات تحريم نفتي ايران را تصويب كرد و تيرماه سال آينده (91) را زمان اجراي آن در نظر گرفتسخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به اظهارات مسئول سياسي اتحاديه اروپا خانم اشتون، كه تحريم نفتي ايران را اقدامي با هدف تحت فشار قرار دادن ايران براي صرفنظر كردن از غني سازي اورانيوم اعلام كرده، گفت ايران از فعاليت‌هاي هسته‌اي خود كه قانوني است دست برنخواهد داشت.اقدام اتحاديه اروپا، بيش از آنكه يك تحريم اقتصادي باشد، يك اقدام "سياسي - تبليغاتي" است. اين واقعيت را از چند جهت مي‌توان به روشني دريافتاول آنكه سهم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از خريد نفت ايران، فقط 18 درصد است. اين ميزان خريد، تأثير چنداني در معاملات نفتي ايران ندارد. اين، واقعيتي روشن است كه حتي سران تعدادي از اعضاي اتحاديه اروپا نيز به آن اعتراف نموده‌اند بطوري كه بعضي از آنها تأكيد كرده‌اند تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا تأثيري در وضعيت ايران نخواهد داشتدوم آنكه همين مقدار نفت را نيز ايران مي‌تواند به ساير مشتري‌هاي خود بفروشد و اين كمبود را از اين طريق جبران نمايد.سوم آنكه تعدادي از اعضاي خود اتحاديه اروپا نيز به تصميم اين اتحاديه بي‌اعتنائي كرده و به خريد نفت از ايران ادامه خواهند داد. اين اعضاء گفته‌اند تصميم اتحاديه اروپا، سياسي تبليغاتي است و با هدف وادار كردن ايران به عقب نشيني گرفته شده و چون ايران از غني سازي اورانيوم دست برنخواهد داشت، اتحاديه اروپا با شكست مواجه خواهد شد و اين تصميم به مرحله اجرا نخواهد رسيد و يا تعدادي از اعضا به آن پاي بندي نشان نخواهند داد" 
سرمقاله نویس بدون مقایسه به شرایط بحرانی وفرو رفتگی در بن بست و رشد جنگ قدرت وثروت و شکاف درر أس وبندنه و رقابت و اختلاف شدید که محور بر گزاری نمایش خیمه شب بازی 12 اسفند است .همچنین  بدون یاد آوری که اوضاع اقتصاد ور شکسته و وابسته و سیستم داغان بانکی وتوزیع دلار وارز و دلار وفعال بودن دلالان وصرافان حکومتی آنچنان آشفته بازار اقتصادی وارزی  به وجود آورده است که در زمانی کوتاه تورم 100% صعود  افزایش قیمت دلار وسکه ی طلا و سقوط ارزش ریال اتفاق افتاده ومهار شدنی نمی باشد. مهمتر اینکه فراموش نشده است که چگونه پس از کودتای 22 خرداد 88 مردم معترض توی خیابان سرازیر شدند وفریاد مرگ بر دیکتاتور وخائنه ای واصل ولایت وقیح سر دادند . بنابراین نه شرایط کنونی همچون دوران جنگ خانمانسوز ایران و عراق نمی باشد که خمینی شیاد آن را موهبت الهی نامید ، بلکه  اشغال سفارت انگلیس در تهران از سوی اراذل اوباشان بسیج  به جای معرکه گیری انقلاب سوم نشان داده شد که درست مردم نه آن مردم 13 آبان 58 نمی باشند ، بلکه تره هم به ریش برنامه ریزان اینگونه بند بازی وشامورتی بازی های تهاجم واشغال سفارتخانه ها در تهران خرد نمی کنند و به این نمایش خیمه شبب ازی های نمایشی فرمایشی  وقعی نمی نهند وحمایت نمی کنند ،بلکه بدلیل تجربه و رشد آگاهی همچون گذشته توی دام نمی افتند و سیاه نمی  شوند تا که این چنین مورد آلت دست و سوء استفاده ی تبلیغاتی سرمفاله نویس واقع شوند که در خاتمه به دولت توصیه کرده برای رفع ودفع خطر مدیریتی اتخاذ کند که مردم بعنوان یکبار مصرفان دوران جنگ خانمانسوز ایران وعراق  در صحنه حضور داشته باشند :
" چهارم اینکه ايران، در شرايط دشوار جنگ تحميلي با چنين تحريم‌هائي مقابله كرده و موفق به عبور از گردنه‌هاي دشوارتري شده است و طبيعي است كه با تكيه بر تجربه‌هائي كه اندوخته اين تحريم را نيز پشت سر خواهد گذاشت. نكته مهم اينست كه قدرت و امكانات ايران امروز، بسيار بيش از دوران جنگ تحميلي است و به همين دليل، امروز آسان‌تر مي‌تواند از اين گردنه عبور نمايدبا توجه به اين واقعيت‌ها، ترديدي وجود ندارد كه تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا يك اقدام بيهوده است كه از همان لحظه اول محكوم به شكست بود. اين تصميم، از نظر اقتصادي بي‌ارزش است، از نظر سياسي تكراري است و از نظر تبليغاتي نيز اقدام تجربه شده‌ايست كه بارها با شكست مواجه گرديده است. بنابر اين، اتحاديه اروپا نيز مثل آمريكا از اين اقدام طرفي نخواهد بست و پيش‌بيني مي‌شود تا شش ماه ديگر كه نوبت اجراي تصميم اين اتحاديه فرا مي‌رسد، خود اتحاديه براي به فراموشي سپردن آن دچار زحمت شود. ابراز خرسندي اوباما از تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا و جزخواني‌هاي او عليه ايران نيز همچون آب در هاون كوبيدن و آزموده را آزمودن است. دولتمردان ايراني بايد مورد توجه قرار دهند تا بتوانند توطئه دشمنان را سريع‌تر با شكست مواجه نمايند. نكته اينست كه آنچه مي‌تواند مسئولان ايراني را براي مقابله با توطئه تحريم موفق نمايد، حفظ حضور مردم در صحنه است. مردم براي تحمل اين هزينه‌ها آمادگي دارند، اما هزينه عدم مديريت مسئولان را كه به هرج و مرج اقتصادي، گراني و تورم بي‌مهار و بي‌ثباتي‌هاي ضربه زننده منجر مي‌شود، نمي‌توانند تحمل كنند. در شرايطي كه دشمنان از هر طرف مشغول توطئه عليه ايران هستند، فقط با تكيه بر مديريت قوي و كارآمد است كه مي‌توان با اين توطئه‌ها مقابله كرد نه با شعار و وعده‌هاي فاقد پشتوانه عملي. هرج و مرج بي‌سابقه‌اي كه اين روزها در بازار سكه و ارز و عوارض ناشي از آن وجود دارد، بيش از آنكه براي مردم مشكل اقتصادي پديد آورد، آنها را دچار نااميدي نسبت به مديريت‌هاي اجرائي و اقتصادي كشور مي‌كند، ضربه‌اي كه بسيار خطرناك است و درست همان چيزي است كه دشمن خواستار آنست. بنابر اين، براي ناكام ساختن دشمن، قبل از هر چيز بايد مشكل مديريتي را در داخل برطرف كرد. تحريم نفتي، فقط در برابر مديريت كارآمد است كه به ناكامي كشيده خواهد شد" 
در خاتمه اینکه معلوم نیست که چرا سرمقاله نویس دچار تخیل و رؤیا نسبت به افکار و رفتار مردم شده آنچنانکه خواب آشفته اش را بطور وارونه تعبیر نموده است؟ چونکه آنگونه تا بلویی ترسیم کرده است  که گویا شرایط از دوران جنگ ضد ملی وضد میهنی خانمانسوز ایران وعراق تا کنون  فرقی نکرده و همه چیز در حال سکون وبدون تغییر وتحول بوده است. همچنین مردم ایران از آن زمان تا کنون شاهد صحنه تغییر وتحولات در ایران ومنطقه نبوده وهیچ تجربه ای اندوخته نکرده اند و نمی دانند که اهداف پروژه ی هسته ای چیست و چرا به دلیل ادامه ی  غنی سازی  اورانیوم وعدم توقف آن موجب تصویب چند قطعنامه ی تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل شده و در ادامه چگونه تحریم های ا اجرا شده وچه تأثیر وباز تابی برروی اقتصاد کشور  وافزایش نرخ تورم وگرانی وفقر وبیکاری و شکاف عمیق طبقاتی داشته است؟ آنگونه که مردم خود شاهد نبوده اند که چگونه تهدید مسدود کردن تنگه هرمز از سوی حاکمان ایران موجب تحریم بانک مرکزی ودرادامه تحریم نفتی شده است که افزایش مهار ناپذیر قیمت دلار و سکه ی طلا و سقوط ارزش ریال شده وقدرت خریدشان نصف شده است؟ مهمتر اینکه مگر مردم روزانه نظاره گر نیستند که چگونه ترس ناشی از احتمال جنگ موجب هجوم مردم به فروشگاه های مواد غذایی برای ذخیره کردن شده است که این مردم  نه هر گز همچون 30 سال پیش فکر نمی کنند واز جنگ افروزی حاکمان ایران در دفاع از اهداف هسته ای حمایت نمی کنند که سرمقاله نویس وارونه گوی ادعایش را کرده است که درست بطور تمام عیار علیه ی این سیاست جنگ افروزانه وجاه طلبی تلاش برای سلاح هسته ای حاکمان کودتا گر ایران هستند؟
هوشنگ بهداد
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 5  بهمن ماه سال 1390
تحريم نفتي و مديريت كارآمد