هم بالا هم پائین ات را دیده ام
9 بهمن 90
آورده اند که روزی گذار یک درویش بر شهری می افتد که متوجه می شود عده ای کثیری در مکانی تجمع کرده اند . خود را به این جمع  و مکان نزدیک  می کند .در می یابد که شاهی در بیرون درب  قصر خود ایستاده وخطابه برای هوادارانش می خواند وموعظه گری می کند . ناگاه این درویش  صدای خود را بلند کرد وشاه را مورد خطاب کرد وگفت قربان درویش غریب تازه وارده شده ی به این دیار  غریب  هستم که نه کسی  و نه  آهی در بساط  دارم  ونیازمند کمک شماهستم .پس  فرمان دهید تا غلامان  مرا  از قصر پادشاهی خلعتی دهند تاا مورات زندگی ام بگذرد. اما شاه در پاسخ به درویش گفت . ای درویش مگر نمی بینی که من بیرون از قصر هستم و مشغول سخنرانی  و دسترسی به چیزی ندارم . درویش آهی کشید و راه خود در پیش گرفت وشهر را ترک نمود . زمانی سپری گذشت تا اینکه دوباره  گذار این درویش بهمین شهر افتاد .باز درویش مشاهده کرد که مشابه تجمع قبلی بر پاست . با این اختلاف که این بار شاه نه در بیرون قصر که در طبقه ی بالای قصر سکان فرمان سخنرانی را در دست خود دارد . درویش  نزدیک شد و همچون دفعه قبل ندا سر داد وگفت  که قربان درویش بی چیز وکس ویار و یاور وتازه وارد به این شهر م که نیاز به کمک شما برای بقا دارم . لطف کنید  دستور دهید درباریان مرا انعامی دهند. شاه این بار در  پاسخ درویش  گفت ای درویش نمی بینی که من در بیرون قصر و در بالای قصر هستم که نه  نزدیک  تو که فاصله با تو زیاد دارم و  مرا یارای کمک به تو نیست.  اما درویش در پاسخ می گوید.  ایراد ندارد چون هم بالا وهم پائینت را دیدم که چگونه است و از جمع وشهر خارج شد ؟
مورد دیگر  روایت شده است که روزی شاهزاده ای از پدر پادشاه خود که بدلیل مخالفت مردم مجبور به ترک تاج وتخت وسلطنت شده بود . مدام به فرزندش نوید می داد که فرزند جان بزودی به کشور بر می گردم وادعای سلطنت می کنم  و تاج وتخت باز می ستانم . شاهزاده از پدر پرسش می کند  که  پدر جان چه موقع این زمان  باز گشت بر می گردد که مدام قول آن را می دهی؟  شاه مخلوع  خطاب به فرزندش  می گوید پسر جان بگذار همه آنانی که مرا را می شناسند بمیرند . آنگاه ادعای حیثیت برای  سلطنت خواهم کرد .
همچنین مثلی معروف است که گفته می شود به گنجشک گفته شد که گنجشک به فلان جایت برود . گنجشک جواب داد لا اقل یک چیزی بگو تا بگنجد.
اما هدف از بیان چند ضرب المثل ولطیفه چیست . هدف این است چون در  محدوده ی  اینترنتی همچون پالتاک وتوئیتر وفیس بوک که فضایی مجازی می باشد .هرکس می تواند با یک آیدی  واقعی یا مستعار حضور یابد و برای خودش هرگونه دوست دارد فعالیت کند. برخی هم دارای   ادعا واهداف خاص هستند و با جدیت آن  را دنبال می کنند . البته عوامل رژیم فاشیستی مذهبی  کودتایی ایران هم حضور دارند و همچون داخل کشور مخالفان و منتقدان را پیگیری می کنند . آنگونه که هشیارانه وتغییرتاکتیک تبلیغاتی سیاست برج مقابل بارو تلاش می کنند از هر روزنه وفرصتی نهایت استفاده کنند تا فضا را اگر می توانند آلوده نمایند . یعنی از روی رژیم چرخش علیه ی مخالفین داده شود . البته  آنانکه دارای آرمان واندیشه منسجمی هستند بدون منحرف شدن نه توی اینگونه دام ها نمی افتند ، بلکه  بطور اصولی ومنطقی پیگیر آرمان واهداف خود می باشند و  هر گز در دام موضوع وبحث های انحرافی کشانیده نمی شوند . اما هم برخی عقده ای ودچار خود بزرگ بینی هستند که علاقمند هستند برای خود نمایی یا اینکه وانمود کنند علی آباد خرابه هم برای خودش شهریست و بیش از آنچه هستند خود را نشان دهند. به خصوص وقتی که احساس کنند د یگران شناختی نسبت به اینگونه افراد ندارند ومیدان برای جولان دادن یا رجز ولغز خوانی کردن وآسمان و ریسمان بهم بافتن برای شان باز و آماده  است .خلاصه با فرافکنی تلاش می کنند در فنجان توفان بر پا کنند تا هژمونی خود را اینگونه به دیگران تحمیل  نمایند . عجیب اینکه اینگونه مدعیان خود  را همه چیز دان وصاحب نظر در هرزمینه در حد کارشناس ارشد  می دانند . چونکه تصور می کنند که با جامعه کوران طرف حساب هستند.  بطور مثل یکی را می شناسم که پس از جنبش سبز یکباره بطور یک پارچه سبز قبا شد. طوریکه لنز سبز در چشمان خود گذاشت  و رنگ موی سرشان را سبز نمود وکابش وشلوار وکفش برتن و پا کرد تا اینگونه نشان دهد رهبر واقعی جنبش سبز  وی  می باشند . تا جاییکه  در دفاع از جنبش سبز که وی لیدر آنست توهین وفحاشی وهتاکی به مخالفین به خصوص مجا هدین می کند واتهامات  بدتر از وزارت بدد نام اطلاعات به مجاهدین می زند. زیرا که مدعی است  از طریق توئیتر تعداد 18 میلیون نفر درایران به اینان وصل است .چون رهبری همچون وی دارند . برای همین از توئیتر مأموریت یافته تا  برای تثبیت هژمونی بی بدیل جنبش سبز نیروهای فیس بوکی را هم جذب وضمیمه 18 میلیونی توئیتری خود کند . تازه ادعای عجیب وغریب رکورد شکنی  یک میلیون و 500 هزار ایمیل  اعتراضی کردن در یک شب به مقامات کاخ سفید ومقامات دیگر جهان دارد . خوب وقتی شما با اینگونه افراد  مواجه می شوید که پیرامون گلشیفته فراهانی در فیس بوک معرکه گیری بر پا می کند وبه دیگران توهین آشکار می کند که چرا از وی آنگونه  از گلشیفته  فراهانی دفاع وحمایت نمی کند .شما در موردش چه فکر می کنید؟ بهرحال برای فرصت آلوده کردن فضای فیس بوک باید نه بها به اینگونه افراد داده نشود که طرد گردد.