گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت - 7

گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت - 7

  
  لوازم پزشکي قاچاق ميلياردي در اتوبوس
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي يزد گفت: ماموران ايستگاه بازرسي شهيد مدني اين استان در بازرسي از يک دستگاه اتوبوس «وولو» که از شرق کشور عازم شهرهاي زيارتي بود، هزار و 300 قلم کالاي پزشکي قاچاق و دو تن انواع پوشاک خارجي فاقد مجوز گمرکي به ارزش 30 ميليارد ريال کشف کردند.    سرتيپ کاکاوند در ادامه ضمن اشاره به دستگيري دو متهم در مورد اين محموله قاچاق، افزود: کالاهاي پزشکي کشف شده از اين اتوبوس، شامل لوازم مربوط به «دندانپزشکي» مي باشد که داراي ارزش ريالي بسيار بالايي است.    وي ارزش محموله کشف شده را 30 ميليارد ريال اعلام و تصريح کرد: کالاهاي مکشوفه به گمرک تحويل داده شد و 2 متهم اين پرونده نيز روانه دادسرا شدند.کاکاوند خاطرنشان کرد: اين اتوبوس با 20 مسافر از شرق کشور به صورت کارواني عازم شهرهاي زيارتي بود که با دو تن انواع پوشاک خارجي و 1300 قلم کالاهاي پزشکي قاچاق در ايستگاه شهيد مدني توقيف شد.    
    دردسر پولهاي زيرميزي براي پزشک متخصص
    اصفهان - ايرنا: مديرکل تعزيرات حکومتي استان اصفهان گفت: پرونده يک پزشک متخصص ارتوپدي که از بيمار مبلغ 51 ميليون و 300 هزار ريال زيرميزي اخذ کرده بود با شکايت شاکي در شعبه ويژه رسيدگي به تخلفات بهداشتي و درماني اداره کل تعزيرات حکومتي استان مورد رسيدگي قرار گرفت.غلامرضا صالحي افزود: با احراز تخلف توسط شعبه رسيدگي کننده پزشک متخصص علاوه بر محکوميت به استرداد مبلغ زيرميزي اخذ شده به شاکي به پرداخت مبلغ 102 ميليون و 600 هزار ريال جريمه نقدي در حق دولت نيز محکوم شد.مدير روابط عمومي تعزيرات حکومتي استان اصفهان نيز روز دوشنبه گفت: پرونده اين پزشک متخلف در شعبه 6 ويژه رسيدگي به تخلفات بهداشتي و درماني تعزيرات حکومتي اصفهان رسيدگي شد.
    لازم باشد برجام را با طرح مجلس بررسي مي كنيم
عضو كميسيون ويژه برجام
اسماعيل کوثري با بيان اينکه اگر امضايي نشده و توافقي صورت نگرفته، چرا شوراي امنيت قطعنامه ۲۲۳۱ را صادر نموده است؟ گفت: مجلس در صورت ضرورت، برجام را در قالب طرح بررسي مي کند.     به گزارش رجا، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در خصوص برنامه ها و شيوه فعاليت کميسيون ويژه برجام گفت: دوشنبه 9 شهريور ماه، جلسه اي با حضور آقايان عراقچي و تخت روانچي، سه شنبه جاري نيز با حضور تيم مذاکراه کننده قبلي، تيم آقاي جليلي برگزار مي شود و در روز چهارشنبه نيز به احتمال زياد اعضاي کميسيون از سايت فردو و نطنز بازديد خواهند داشت و در نهايت گزارشي کلي ارائه خواهد شد.     اسماعيل کوثري در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه آقاي رئيس جمهور اعلام کردند چون چيزي امضا نشده، پس لايحه اي نيز به مجلس ارائه نخواهد شد؛ چه فرآيند قانوني اي در مجلس طي خواهد شد، گفت: پس از صحبت هاي اخير آقاي روحاني چند سوال مطرح مي شود؛ اگر امضايي نشده و توافقي صورت نگرفته، چرا شوراي امنيت قطعنامه ۲۲۳۱ را صادر نموده است؟ اگر توافقي نشده است، چرا کنگره آمريکا در تقلابراي بررسي آن است؟ اگر توافقي رخ نداده، چرا اقدامات زيادي براي جشن گرفتن انجام داده اند؟     عضو کميسيون برجام در خصوص ارائه طرح از سوي مجلس خاطرنشان کرد: مجلس اگر ضرورت داشت، آن را در قالب طرح مطرح مي کند و اگر ضرورت هم نداشت، نظر خودش را براي اصلاح موضوع مطرح مي کند تا مزايا و معايب موجود در برجام دقيقا مشخص و در گزارش کميسيون ذکر گردد.     وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به تحليل هاي موجود، توافق صورت گرفته قابل اصلاح نبوده و در مجلس صرفا مي بايست مورد پذيرش قرار گيرد يا رد شود، پيشنهاد اصلاح در گزارش کميسيون چه وجاهت قانوني خواهد داشت، اظهار داشت: اين يک نظر است که حالاآقاي عراقچي در کميسيون امنيت ملي مجلس مطرح کرده اند، اما موقعي که آقاي رئيس جمهور مي گويد چيزي امضا نشده است؛ پس حالاکه هنوز امضا نشده، قابل اصلاح هم هست.    کوثري همچنين در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه چرا دولت در زماني که خبر جمع بندي مذاکرات اعلام شد، آن را به مجلس ارائه داد و چرا توافق ژنو اجرايي شد؟ گفت: اگر اين توافق چندان معتبر نيست و امضا نشده، چرا زمان براي آن مشخص شده و بر لغو تحريم ها به اين حد پافشاري مي شود و حرف از قطعي شدن رفع تحريم ها مي زنند؟    وي با اشاره به اظهارات رئيس جمهور مبني بر اينکه ما شش قطعنامه را به يک قطعنامه تبديل کرديم، پرسيد: اگر چيزي امضا نکرده ايم پس دليل اين کار شما چه بوده است و بر چه اساسي صورت گرفته است. رئيس جمهور بايد با مردم شفاف تر صحبت کند و برايشان اين تصور نشود که مردم نمي فهمند؛ بلکه مردم از رئيس جمهور خود انتظار دارند شفاف تر صحبت کند.    کوثري با بيان اينکه همه اين سوالات از ابتدا براي ما مطرح بوده است، گفت: اينکه به ما مي گويند دلواپس و چنين برچسب هايي را به ما مي زنند، به دليل پرسيدن اين گونه سوالات است.
خبر ويژه 
اگر موافق كميسيون مشترك با 5+1 نباشيم كه مكانيسم ماشه فعال مي شود!
معاون وزير خارجه مي گويد اگر ما موافق نباشيم، هيچ چيزي در کميسيون مشترک با 5+1 تصويب نمي شود.    به گزارش ايسنا، عباس عراقچي در جلسه کميسيون ويژه مجلس براي رسيدگي و درباره ضمانت اجراي برجام گفت: تنها ضمانت اجرا، خود ما هستيم و تنها راه آن هم بازگشت به شرايط قبل از توافق است و راهکار ديگري قابل تصور نيست، چرا که شکايت را نمي توان به خود آنها برد و منتظر آنها ماند. بنابراين خودمان، تعهداتمان را متوقف مي کنيم.    عراقچي درخصوص کميسيون مشترک با 5+1 گفت: همه تصميمات کميسيون مشترک با اجماع است. پس اگر ما موافق نباشيم، هيچ چيز جز بازديد از اماکن نظامي در چارچوب پروتکل الحاقي تصويب نمي شود. پروتکل الحاقي هم امر غيرمتعارف نيست.    وي با تاکيد بر اينکه دسترسي ها در چارچوب پروتکل است، افزود: «پروتکل الحاقي هم صرفا سياست هاي هسته اي اعلام شده از سوي کشور پذيرنده را در بازديد، قابل دسترس قلمداد مي کند نه هر مکان و هر جايي را. اگر آژانس به مکاني شک داشت بايد مسير طولاني را طي کند نه اينکه بازرسي قابل دسترسي شامل آن شود. يعني حداقل نزديک يک ماه زمان خواهد برد نه اينکه 24 ساعته امکان دسترسي داشته باشد و تازه همين بازرسي هم دسترسي مديريت شده است».    آنچه در اين قبيل اظهارات مغفول مي ماند و فراموش مي شود اين است که برخلاف تعهدات مشروط و تاخيري طرف مقابل، تعهدات ما از جمله در زمينه ارسال 98 درصد ذخاير اورانيوم 3/5 درصد به خارج، بتون ريزي در قلب راکتور اراک، از هم گسيختن زنجيره آبشاري دوسوم سانتريفيوژها و... يا اصلابازگشت پذير نيست و يا حداقل 4-5 سال طول مي کشد که به نقطه اول بازگردد اما تعهدات طرف مقابل- که البته با تعهدات ما همزمان هم نيست و پس از اتمام تعهدات ما آغاز مي شود- به شدت مقيد و مشروط و برگشت پذير است.    نکته دوم درباره «کميسيون مشترک و عدم امکان اتخاذ تصميم مگر به صورت اجماع» مي باشد. طبق مواد 11 و 12 قطعنامه 2231 و همچنين مواد 36 و 37 برجام، هر نوع ارجاع اختلاف به کميسيون مشترک، به طور اتوماتيک (مکانيسم ماشه)، تحريم هاي معلق شده را فعال مي کند و براي تعليق دوباره آنها بايد «اجماع» حاصل باشد و الاحتي اگر يک عضو از 8 عضو کميسيون مخالفت کنند، تحريم ها دوباره فعال خواهد شد. بنابراين «اجماع در کميسيون مشترک» نيز به ضرر ما و عليه منافع ما در کليت توافق است.    نکته سوم اين که جلب رضايت آژانس در همکار ي ها و بازرسي ها رکن برجام و قطعنامه است و اين تعبير که اگر ما موافق نباشيم بازديد و بازرسي تصويب نمي شود، در تناقض با مفاد برجام و قطعنامه است. اکنون در حالي که دولت و وزارت خارجه در رويکردي شتابزده و غيرقانوني به دنبال آغاز اجراي تعهدات از مهرماه هستند مي توان افق چند ماه بعد را ديد که ما همه تعهدات برگشت ناپذير را به سرانجام رسانده ايم و آنگاه در صورت زياده خواهي غرب و آژانس مجبوريم به جناب مديرکل يا شوراي امنيت «نه» بگوييم که در آن صورت به نقطه اول بازنمي گرديم بلکه هم طرف اتهام قطعنامه و برجام واقع مي شويم و هم بخشي از برگ برنده خود را واگذار کرده ايم. 
خبر ويژه 
وقتي آقاي زيگزاگ استراتژيست اصلاح طلبان مي شود
بي ثباتي يک تئوريسين اصلاح طلبان باعث اعتراض در اين طيف شده است.    به گزارش سايت آفتاب به نقل از «اميد»، صادق زيباکلام در حالي که شهريور 92 مي گفت عارف رئيس مجلس دهم خواهد بود اکنون مي گويد عارف رئيس مجلس نخواهد بود.    به گزارش اميد، زيباکلام «از جمله چهره هاي سياسي است که رسانه ها مکرراً براي تحليل برخي رويدادهاي سياسي به سراغ او مي روند. شايد همين کثرت حضور در رسانه ها و اظهارنظرهاي مختلف در حوزه هاي گوناگون باشد که تحليل هاي ايشان درباره رخدادهاي سياسي را با کمال پوزش از دکتر زيباکلام نمي توان جدي گرفت».    وبسايت اميد وابسته به طيف عارف مي افزايد: جداي از کثرت اظهارنظر درباره موضوعات گوناگون شايد عدم اطلاع دقيق از مواضع گروه هاي مختلف سياسي باعث شده تحليل هاي دکتر زيباکلام همواره با موج رسانه اي همراه باشد. به عنوان مثال ايشان در گفت وگو با روزنامه آرمان روز شنبه- هفتم شهريور- به انتخابات مجلس آينده اشاره کرد و بر لزوم رياست حجت الاسلام ناطق نوري در مجلس دهم تاکيد کرد. اين در حالي است که دکتر زيباکلام در تاريخ 23 شهريور 92 در گفت وگو با سايت فرا رو تاکيد کرد که اگر جبهه متحد اصلاح طلبان بتواند بالنسبه در انتخابات اسفند 94 موفق باشد مطمئن باشيد رئيس مجلس آينده آقاي دکتر محمد رضا عارف خواهد بود. او همچنين در مصاحبه روزنامه آرمان ضمن مرور انتخابات رياست جمهوري از تلاشش براي پيروزي دکتر روحاني در اين انتخابات و عدم تمايلش براي پيروزي دکتر عارف سخن گفته است با اين حال دکتر زيباکلام در 20 خرداد 91 يعني يکسال قبل از انتخابات رياست جمهوري در گفت وگو با سايت قانون تاکيد کرد که اگر دکتر عارف کانديدا شود دوم خرداد تکرار مي شود او در همان مصاحبه گفته آقاي هاشمي رفسنجاني در صورت تحقق نامزدي عارف ممکن است از اسحاق جهانگيري، حسن روحاني يا في المثل دکتر محمدعلي نجفي بخواهند که به نفع عارف کنار روند.    «اميد» خاطرنشان مي کند: اينگونه اظهارنظرهاي متناقض آن هم از سوي استاد دانشگاه تهران که از او به عنوان تحليل گر نام برده مي شود در حالي صورت مي گيرد که هنوز اظهار نظري درباره کانديداتوري افراد از جمله دکتر عارف و حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري رسماً مطرح نشده است البته ظرفيت فضاي سياسي و رسانه اي کشور براي شنيدن و انتشار تحليل هاي مختلف در حد مطلوبي قرار دارد و مطمئناً افکار عمومي از خواندن و شنيدن تحليل هاي جامع و منطقي استقبال مي کنند به شرط آنکه واقعاً بتوان از آن به عنوان «تحليل» نام برد.    زيباکلام پيش از اين گفته بود اصلاح طلبان به خاطر بعضي از تحليل هايم مي گويند گل بگيرند درِ دانشکده اي را که تو آنجا تدريس مي کني!
    خبر ويژه 
تلگراف: از نگاه ايراني ها انگليس روباه پير است

روزنامه ديلي تلگراف نوشت وزير امور خارجه انگليس با سفر اين هفته خود به ايران کاري بيش از بازگشايي سفارت لندن در تهران کرد و حضور او نشان دهنده شروع فصل جديدي در روابط مسموم اما به طور عجيب صميمانه دو کشور بود.    اين روزنامه افزود: يک روزنامه داخلي با برشمردن 29 جنايت مهمي که گفته مي شود «روباه پير» با انگليس انجام داده است، از هاموند استقبال کرد. اتهامات مطرح شده در روزنامه کيهان شامل حادثه سال 1857 مي شود که لندن بخشي از خاک ايران را که به کشور افغانستان تبديل شد، از اين کشور جدا کرد.    ديلي تلگراف خاطرنشان کرد: در اين فهرست رسوايي، انگليس به عنوان يک کشور حيله گر و بي رحم معرفي شده است.     اين روزنامه افزود: براساس اسناد، ايران همواره مستقل بوده و هيچگاه بخشي از امپراتوري محسوب نمي شده اما در حقيقت لندن بر ايران نفوذ داشته است. انگليس به عنوان يک منبع نفت و کشوري حايل براي محافظت از هند در برابر روسيه به ايران نياز داشت. البته روش انتخابي انگليس براي کنترل، محرمانه و غيرمستقيم بوده است. لندن به جاي فتح ايران خود را به قدرتي در پس پرده پادشاهان تبديل کرد.