يك اقتصاددان: اروپايي ها براي رهايي خود از ركود اقتصادي به ايران مي آيند

يك اقتصاددان: اروپايي ها براي رهايي خود از ركود اقتصادي به ايران مي آيند 8 مهر -94
مگر اقتصادبحران زده و خزانه ی خالی وکسربودجه ی در حال رشد دولت  روحانی  همراه با کاهش قیمت نفت ودرآمد دولت چقدر بازار اقتصادی ایران قدرت تولید و  سرمایه دارد که قادر باشد بحران اقتصادی اروپارا حل کند که ا دعایش شده است؟ تازه اگر این ادعا مضحک نباشد چرابااشغال بازارداخلی ایران از سوی چین موجب نشذ تاچین دچار بحران اقتصادی وکاهش واحد پولی اش نشود؟

يک اقتصاددان گفت: اروپايي ها براي خروج از رکود اقتصادي شان به ايران مي آيند.
    
به گزارش تراز، شاه ويسي افزود: اروپايي ها معتقدند در دهه آينده بايد به قاعده اقتصادي اثرگذاري برگردند که اتحاديه را از رکود موجود نجات دهند، بنابر اين دنبال بازار مصرف هستند.
    
وي درباره دلايل حضور شرکت هاي اروپايي در ايران گفت: حدود سه ماه پيش در دانشکده مطالعات جهان، نشستي برگزار شد که بحث ما در آن نشست راهبردي، واکاوي روابط ايران با اروپا بود و اينکه اگر قرار باشد توافق برجام اجرايي شود نگاه طرف هاي اروپايي به ما چيست؟ دوستان ما، يکي در حوزه استراتژيک، يکي حوزه امنيت بين الملل، ديگري در حوزه هسته اي و بنده نيز در حوزه اقتصادي در اين نشست سخنراني کرديم.
    
وي با اشاره به سخنانش در نشست مذکور، افزود: در ماه گذشته نشست سران اروپا در بروکسل برگزار شد کميسيونري اقتصادي اتحاديه اروپا دستور العملي به عنوان هدايت اقتصادي کشورهاي مختلف ارائه کرده بود. در اين دستورالعمل آمده است: بنابر توافقاتي که ما به عنوان اتحاديه و تروئيکاي سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس با ايران برقرار مي کنند کشورهاي اروپايي بايد بدانند که خروجي اين توافقات اگر به يک طرح اقدام مشترک تبديل شود اين است که بازار بزرگي در ايران آزاد خواهد شد که حداقل گردش مالي اين بازار خواهد توانست اروپا را از استيلاو رکود اقتصادي که بيش از 7 سال است در اتحاديه شکل گرفته خارج بکند.
    
اين اقتصاددان به تراز تصريح کرد: در دستورالعمل هايي که مورد به مورد براي هر کشور جداگانه اعلاميه صادر و نوشته شده بود: اگر شما بتوانيد روابط اقتصادي خود را با ايران فعال کنيد ضمن اينکه کميسيونري اقتصادي اتحاديه از اين روابط حمايت مي کند دستورالعمل هاي مشخصي وجود دارد که تعيين مي کند هر کشور در چه موضوع و رابطه اي با ايران فعاليت کند تا بتواند عمده بازار چند ده ميليارد دلاري ايران را در اختيار اروپا قرار دهد. وي با بيان اينکه اروپايي ها معتقدند در دهه آينده بايد به قاعده اقتصادي اثرگذاري برگردند که اتحاديه را از رکود موجود نجات دهند. گفت: اروپايي ها قبل از هر اتفاقي که قرار است به عنوان طرح مشترک برقرار شود نشسته و محاسبه کرده اند که يکي از مهمترين مناظري که مي تواند اقتصاد فرورفته و ورشکسته آن ها را که نرخ رشد اقتصاديشان براي سه سال پياپي به کمتر از نيم درصد و حتي بعضي از کشورها صفر و زير صفر کاهش پيدا کرده و نرخ بدهي ملي آن ها تا چند برابر نرخ توليد ناخالص ملي آن هاست از قبل رابطه اقتصادي و نفوذ در بازار مصرفي ايران خواهند توانست اقتصاد خودشان را نجات دهند.
    
شاه ويسي خاطرنشان کرد: اين نوع تعاملات بين المللي نيز جنسي از نفوذ پذيري در اقتصادهاي پرقدرت و داراي ظرفيت است که چه بسا آن کشورها ظرفيت خودشان را مورد شناسايي دقيق قرار نداده و نرخ توليد ملي خودشان را افزايش نمي دهند. از اين رو نرخ بيکاري آن ها نيز کاهش نيافته و چه بسا ديگران خواهند توانست با نفوذ پذيري اقتصادي حداکثر استفاده و برخورداري که مهمترين مولفه آن خروج از رکود و بحران هاي اقتصادي در کشورشان است به وجود بياورند.