ملاقات كوتاه ظريف و اوباما در نيويورك

اطلاع رساني قبلي درباره يك ديدار اتفاقي!
ملاقات كوتاه ظريف و اوباما در نيويورك  8 مهر -94
گفته می شود شتر بابارش می رود لنگه پشه کوره گرفته می شود .چون اسماً جنگ تبلیغاتی علیه آمریکا 36 سال است ادامه دارد. درصورتیکه رسماً سیاست هاو عملکردهاد رمنطقه همگام بوده است .آنگونه که سیاست مماشات آمریکا موجب تقویت رژیم و ارونه ی ولایت فقیه شده است تابا سیاست ترور وتهدید وجنگ افروزی وبحران آفرینی وارتجاع  رژیم وارونه ی ولایت فقیه منطقه  ناامن و بی ثبات شود .تاهمه حضور نظامی آمریکا در منطقه توجیه پذیر و هم اشغال نظامی کشور هاازسوی آمریکا قابل قبول باشد . مهمتر اینکه سلاح های بسیار کلان به فروشدو نفت ببرد. درحالیکه اکنون سیاهکاری انتقادی – تبلیغاتی علیه ی دست دادن ظریف با اوباما تبدیل به  بهانه برای متهم به جاسوس بیگانه شدن ظریف و زمینه ساز ورود دشمن شده است.

در حالي که رسانه هاي زنجيره اي به سنت همه ساله از هفته هاي گذشته از ديدار اتفاقي و احتمالي هيئت ايراني در آمريکا با اوباما خبر داده بودند و از اين ديدار با عنوان ديپلماسي تصادفي ياد کرده بودند اين تصادف روز دوشنبه روي داده و وزير امور خارجه با اوباما ملاقاتي کوتاه کرد!
    
سرويس سياسي - کيهان 10 روز پيش در گزارشي با اشاره به رويکرد رسانه اي زنجيره اي ها به سفرهاي رئيس جمهور تاکيد کرده بود؛ همه ساله و در روزهاي پاياني شهريور ماه روزنامه هاي زنجيره اي پا به ميانه ميدان مي گذارند تا دلال رابطه اي شوند که در اين رابطه رئيس جمهور کشورمان در سفر به نيويورک مقر سازمان ملل متحد با رئيس جمهور آمريکا ديدار و گفت و گو کرده و تابويي که نزديک 4 دهه گذشته در رابطه ميان ايران و شيطان بزرگ شکل گرفته است، بشکند!
    
در آن گزارش به مستنداتي در اين زمينه از روزنامه هاي زنجيره اي در دو سال گذشته اشاره شد از جمله اينکه آرمان امروز در شماره 31 شهريور 1392 در اين زمينه نوشت: «دو رئيس جمهور در يک قاب؛ اين خيالي است که اين روزها سياستمداران اقصي نقاط جهان و تحليلگران بين المللي پيرامون آن سخن گفته اند و بسيار پيرامون آن نگاشته اند. دو رئيس جمهور فوق يکي شيخ ديپلمات ايراني است و ديگري اولين رئيس جمهور سياه پوست تاريخ ايالات متحده. تلاقي اين دو شايد بتواند ديوار 35ساله روابط ميان ايران و آمريکا را رخنه اي سترگ بدهد. منازعه جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده بي گمان يکي از دامنه دارترين و البته مهم ترين پرونده هاي عرصه سياست جهاني است
    
روزنامه شرق نيز در شماره دو مهر 1392 به نقل از سخنگوي سازمان ملل متحد پيش بيني کرد «امشب ديدار اوباما با روحاني».
    
با اين وجود در آخرين لحظات حضور رئيس جمهور در نيويورک کار نابجا صورت گرفت و روحاني با اوباما تلفني سخن گفت و از سوي ديگر وزير امور خارجه با کري همتاي آمريکايي خود بر سر ميز نشست و به گزارش نشريات زنجيره اي دست ديپلماتيک داد تا اين تيتر بر صفحه اول اين رسانه ها خود نمايي کند: «جهان غافلگير شد؛ نيم ساعتي که تابوي 35 ساله را شکست». 
    
پس از انتشار اين گزارش روند مطالب منتشر شده در نشريات زنجيره اي در اين رابطه تداوم يافت و به عنوان نمونه روزنامه خانوادگي هاشمي رفسنجاني در شماره 6 شهريور به نقل از يک مقام آمريکايي از ديدار احتمالي روحاني و اوباما خبر داد. 
    
آرمان امروز به نقل از سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره احتمال ديدار روحاني و اوباما نوشت چنين ديداري بعيد نيست ولي هنوز هيچ برنامه اي در اين خصوص وجود ندارد.
    
اين روزنامه پس از نقل قول از سخنگوي وزارت خارجه آمريکا آرزوي خود را به نقل از کارشناسان سياسي تبديل به تحليل کرده و نوشت: به نظر كارشناسان سياسي، همزماني سخنراني روساي جمهوري دو كشور در صحن مجمع عمومي سازمان ملل در يك روز، احتمال انجام شدن چنين ديداري را قوي تر مي كند. باراك اوباما قرار است امروز ديداري دوجانبه با ولاديمير پوتين حول محور مسائل سوريه و ديگر موضوعات داشته باشد.
    
از سوي ديگر با وجودي که روحاني رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه مشکلات ميان ايران و آمريکا با دست دادن حل نمي شود گفته بود: «نگرش ها و عملكردها بايد عوض شود.» زنجيره اي ها همچنان احتمال ديدار طرفين در آمريکا را دور از ذهن ندانسته و بر اين طبل کوبيدند.
    
با جنايت عظيمي که در منا صورت گرفت و رئيس جمهور پس از پايان سفر پنج روزه خود به نيويورک ديروز به کشور بازگشت، ديدار وي با اوباما که يکي از آرزوهاي نشريات دولتي بود ناکام ماند ولي اين بار ظريف وارد ميدان شده و با اوباما و آن هم به صورت تصادفي دست داد تا کاري کرده باشد!
        
جزئياتي از ديدار تصادفي ظريف با اوباما!
    
بر اساس خبري که ديروز رسانه ها به نقل از بلومبرگ منتشر کردند «رئيس جمهور آمريکا و وزير خارجه ايران که براي نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک به سر مي برند، با هم دست دادند
    
پايگاه خبري غربي «بلومبرگ» در اين خبر آورده است: باراک اوباما با محمدجواد ظريف در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل دست داد.
    
اين پايگاه خبر خود را به نقل از يک مقام دولت آمريکا که نخواست نامش فاش شود، منتشر کرد و به جزئيات بيشتري از اين خبر اشاره نکرد.
    
از سوي ديگر بي بي سي فارسي هم در خبري مشابه گزارش داد که «اوباما و ظريف در راهروي سازمان ملل به طور اتفاقي به هم برخورده و براي لحظاتي با هم صحبت کرده اند
    
يک منبع نزديک به هيئت دولت نيز در اين رابطه گفت: روز دوشنبه پس از پايان سخنراني حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه که در حال خروج از سالن مجمع بود به طور اتفاقي با باراک اوباما رئيس جمهور و جان کري وزير امور خارجه آمريکا روبرو شد و سلام و احوالپرسي کرد و دست داد.
        
واکنش هاي گسترده به ديپلماسي تصادفي دولت!
    
در حالي که از مدت ها پيش سخن از ديدار دوطرفه ميان مقامات ايران و آمريکا در سطح عالي و آن هم به صورت تصادفي در رسانه هاي زنجيره اي مطرح شده بود، دولتي ها ديروز از تصادفي و بدون برنامه ريزي بودن ديدار ظريف و اوباما خبر دادند.
    
در اين ميان کسي به اين سوال پاسخ نداد که چگونه يک ديدار تصادفي از مدت ها قبل به صفحات اول روزنامه هاي همسو با دولت راه يافته است؟!
    
اين ديدار هر چند که با ذوق زدگي شديد زنجيري ها مواجه شد ولي در آن سو انتقاد شديد نمايندگان ملت و کارشناسان و فعالان سياسي را در پي داشت. 
        
وزير خارجه از مردم عذرخواهي کند
    
در اين رابطه نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: دست دادن با اوباما و کري توسط وزير امور خارجه اقدام زشتي بود و او به خاطر اين اقدام خود بايد از ملت ايران عذرخواهي کند.
    
منصور حقيقت پور نماينده مردم اردبيل در گفت و گو با فارس، ضمن اشاره به دست دادن و احوالپرسي وزير امور خارجه کشورمان با رئيس جمهور و وزير خارجه آمريکا گفت: دست دادن وزير امور خارجه با وزير خارجه و رئيس جمهور آمريکا اقدام قبيحي است و اينکه ما بخواهيم با آمريکايي ها دست بدهيم و با آنها نسکافه بخوريم و اين بايد در شرايطي اتفاق بيفتد که آنها از ملت ما عذرخواهي کرده باشند.
    
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: آمريکايي ها بايد قول دهند که در امور داخلي کشور ما دخالت نکنند و خسارات اقدامات زشت خود را در دوران بعد از جنگ جهاني دوم در ايران بايد پرداخت کنند و تا زماني که اين مسائل حل نشود کار دست دادن با آنها کار زشتي است.
        
ديداري که بر خلاف عزت کشور بود 
    
حميدرضا ترقي مسئول امور بين الملل حزب موتلفه نيز در گفت و گو با فارس با اشاره به دست دادن ظريف و اوباما در حاشيه نشست سازمان ملل در نيويورک اظهار داشت: اگر ديپلمات هاي ما نتوانند در شرايط خاص و در وقايع غيرمنتظره سياسي تصميم درستي مبتني بر عزت، حکمت و مصلحت کشور اتخاذ کنند، اين نقص در روابط ديپلماتيک است.
    
ترقي ادامه داد: نبايد همه چيز را به وزير امور خارجه ديکته کرد که اشتباه نکند از اين رو وقتي او مي داند که اين ديدار برخلاف عزت کشور است بر فرض قرار گرفتن در شرايط غيرمنتظره نيز وقتي با اوباما مواجه شد دليلي نداشت با او دست بدهد.
    
اين کارشناس مسائل بين الملل ادب را اتخاذ مواضع جمهوري اسلامي عنوان کرد و افزود: بنابراين وي نبايد تحت تاثير شرايط قرار مي گرفت و همرنگ بقيه مي شد.
    
وي با اشاره به نطق توهين آميز اوباما عليه ملت ايران و متهم کردن جمهوري اسلامي به انواع توطئه ها خاطرنشان کرد: اين کار آقاي ظريف ديپلماسي ذلت بود، آن هم در شرايطي که مردم صحبت هاي زورگويانه، قلدرمآبانه و ظالمانه اوباما و اتهامات او عليه ايران را ديدند.
    
ترقي در پايان افزود: در شرايطي که آقاي اوباما در نطق خود ملت ايران را تحقير کرد، در اين شرايط موضع وزير خارجه به جاي دست دادن و مصافحه بايد موضع تنفر و اخم در قبال رئيس جمهور آمريکا مي بود.
    
از سوي ديگر حجت الاسلام حسين ابراهيمي عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز در گفت و گو با فارس اظهار داشت: امروز افرادي در دولت نفوذ کرده اند که آقاي روحاني را به اين سمت و سو مي کشند. همين آقايان خودشان ديروز در دولت اصلاحات به بيراهه مي رفتند و بعد مي گفتند اتفاقي بوده است.
    
وي گفت: آنچه در نيويورک اتفاق افتاد خلاف عزت ملي و منويات مقام معظم رهبري است.
    
وي با تاکيد بر اينکه ما به دنبال ديپلماسي ذليلانه نيستيم گفت: هيچ حکمتي در اين ديدار (دست دادن وزير امور خارجه کشورمان با رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا) نيست.
    
شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي کشور نيز در نامه اي خطاب به ظريف در واکنش به دست دادن اتفاقي وي با اوباما، اعلام کردند: مگر نگاه گرگ و ميشي آمريکا به ما تغيير کرده که امروز شاهد گپ و گفت شما با اوباما هستيم!
    
محمد ودود حيدري مديرعامل بنياد تبيين انديشه هاي امام خميني (ره) در دانشگاه ها نيز با بيان اينکه ظريف با چه اجازه اي با رئيس جمهور آمريکا دست داده است، گفت: کم ترين اقدام در اين باره، استيضاح ظريف در بدو ورود به ايران است.