گزیده خبرهای 8 مهر -94 قسمت -7

گزیده خبرهای 8 مهر -94 قسمت -7
 
    تلفات كل و بز در زنجان به 102 راس رسيد
سرپرست اداره کل حفاظت محيط زيست استان زنجان از تلف شدن 102 راس کل و بز وحشي در اين استان خبر داد.    ناصر جعفري افزود: هرچند اقدامات پيشگيرانه در کنترل و مهار بيماري نشخوارکنندگان کوچک در دربند ده بهار واقع در منطقه شکار ممنوع خرمنه سرشهرستان طارم بسيار موثر واقع شده است اما کل و بزهايي که مبتلابه ويروس اين بيماري بودند هراز گاهي تلف مي شوند.    وي گفت: دستگاه هاي متولي امر به ويژه محيط زيست، دامپزشکي و منابع طبيعي در کنترل و مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلاش بسيار کردند تا اين بيماري به ديگر مناطق استان زنجان سرايت نکند و اين اداره کل به منظور برهم نخوردن تعادل و امنيت حيات وحش منطقه از محيط بانان براي يافتن لاشه ها و معدوم سازي آنها به روش اصولي و بهداشتي بهره گرفت.قبل از شيوع بيماري طاعون در زنجان قريب به 200 راس کل و بز در دربند ده بهار زيست داشتند که با اقدامات پيشگيرانه به موقع و اجراي طرح واکسيناسيون دام هاي اهلي نزديک منطقه، تاکنون هيچ تلفاتي در ميان اين دام ها وجود نداشته است.براساس آخرين سرشماري انجام شده هم اکنون قريب به يک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سردر طارم زيست مي کنند.
کمبود 7 هزار کلاس
    مشهد- خبرنگار کيهان: مديرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي از کمبود 7 هزار کلاس درس در اين استان خبر داد.    جواد حسيني افزود: در حال حاضر 376 مدسه تخريبي در استان وجود دارد.    وي تصريح کرد: همزمان با آغاز سال تحصيلي، 124 مدرسه جديد در قالب 805 کلاس در خراسان رضوي پذيراي دانش آموزان بود.    حسيني اظهار داشت: امسال بيش از 4 هزار و 600 دانش آموز اتباع بيگانه به مجموع جمعيت 60 هزار نفري اين دانش آموزان در خراسان رضوي افزوده شده است.    وي با اشاره به رشد 8 درصدي ثبت نام دانش آموزان استان، گفت: هم اکنون 42 کانکس متحرک در قالب کلاس درس عشاير در خراسان رضوي وجود دارد.
  ناهنجاري ها در بافت هاي فرسوده
    قم- خبرنگار کيهان: سرپرست امور شهرسازي و معماري شهرداري قم گفت: ناهنجاري هاي اجتماعي بافت هاي فرسوده اين شهر را به شدت تهديد مي کند.     غلامرضا جانفريان افزود: در حال حاضر 10 درصد از اين مناطق خالي از سکنه است. وي با بيان اينکه محدوده قانوني شهر قم افزون بر 13 هزار هکتار است گفت: از اين مساحت يک هزار و 74 هکتار مربوط به مصوبه سال 85 و يک هزار و 700 هکتار بافت فرسوده و حدود يک هزار و 500 هکتار نيز سکونتگاه غيررسمي و بي کيفيت است.     
تجمع طلاب حوزه هاي علميه قم و اصفهان در مقابل مجلس
در اعتراض به ابهامات موجود در برجام صورت گرفت
جمعي از طلاب حوزه هاي علميه قم و اصفهان و چند شهر ديگر، صبح ديروز در اعتراض به ابهامات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع کردند.    به گزارش مهر صبح ديروز جمعي از طلاب حوزه هاي علميه قم، اصفهان و برخي شهرهاي ديگر در اعتراض به ابهامات موجود در برجام و بي توجهي به نيرنگ هاي آمريکا در خلال مذاکرات هسته اي و پس از آن، مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع کردند.    تجمع کنندگان خواستار بررسي دقيق تر برجام توسط مجلس شوراي اسلامي با توجه به هشدارهاي گذشته و حال رهبر معظم انقلاب نسبت به توطئه نفوذ دشمن شدند.    در ساعت هاي ابتدايي اين تجمع حجت الاسلام سيد محمد نبويان نماينده مردم تهران و عضو هيئت رئيسه کميسيون ويژه بررسي برجام و حسن کامران دستجردي نماينده مردم اصفهان، در جمع طلاب حاضر شده و با آنان صحبت کرده اند.    از روز دوشنبه نيز حجت الاسلام عمار عمارلو از طلاب حوزه هاي علميه قم به همراه همسر و فرزندانش در اعتراض به ابهامات لغو تحريم ها در برجام و ديگر ابهامات موجود در توافق هسته اي، مقابل مجلس تحصن کردند.
خبر ويژه 
صعود نرخ دلار در هياهوي فتح الفتوح نيويورك!
در هياهوي فتح الفتوح (!) تازه تيم روحاني و ظريف در نيويورک، نرخ دلار از مرز 3400 تومان گذشت.    به گزارش خبرگزاري اصلاح طلب ايلنا، نرخ دلار ديروز در بازار تهران به رقم 3450 تومان صعود کرد. خبرگزاري مهر نيز با تاکيد بر اينکه دلالان، ميداندار بازار شده اند نوشت: صرافان در اقدامي تامل برانگيز، از معامله با ارقام پائين خودداري مي کنند و مشتري را به بهانه سود و کارمزد کم به بازار واسطه گري سوق مي دهند و دلالان هم ارز با ارقام بالادر اختيار مشتري مي گذارند.    به گزارش خبرنگار مهر، عدم تمکين اهالي بازار ارز به دستورات بانک مرکزي تمامي ندارد. صرافي ها پيش از اين دستورالعمل ناظر بر عملکرد صرافي ها را زير پا گذاشتند و بانک مرکزي هم که مهلتي براي آنها درنظر گرفته بود، به نظر مي رسد که با توجه به عدم تمايل و بي توجهي تعدادي از اين صرافي ها فعلااين موضوع را مسکوت نگه داشته است.    صعود دوباره نرخ ارز در حالي است که يک ماه پيش ادعا مي شد گران شدن ارز به خاطر سفر حجاج است اما اکنون که بيش از 15 روز است سفر حجاج خاتمه پيدا کرده معلوم نيست مقامات دولتي که عرصه را رها کرده اند چه بهانه اي براي نابساماني قيمت ارز جور خواهند کرد.
خبر ويژه 
هشدار وزير اقتصاد دولت اصلاحات درباره نابساماني تيم اقتصادي دولت
وزير اقتصاد دولت اصلاحات نسبت به واگرايي در تيم اقتصادي دولت هشدار داد.    طهماسب مظاهري ضمن يادداشتي در جام جم نوشت: بايد ديد دولت تا چه حد آمادگي مديريت شرايط پس از برجام را دارد. نگاهي به وضعيت کنوني تيم اقتصادي دولت حاکي است که آن هماهنگي و همدلي که در اوايل دولت وجود داشت، اکنون کمتر وجود دارد و لذا اين نگراني هست که تيم اقتصادي نتواند در شرايط جديد که به هر حال فضاي اقتصادي کشور در انتظار باز شدن و تحول به سر مي برد، ماجرا را به درستي مديريت کند.    وي مي افزايد: به نظر مي رسد سياست هاي اقتصادي و عملکرد وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف دولتي دچار واگرايي شده و آن انسجام دروني دولت که در ماه هاي آغازين کار آن وجود داشت و باعث شد دولت بر اقتصاد کشور مسلط شود، امروز يا وجود ندارد يا ضعيف است. در شرايط فعلي نياز داريم وزارتخانه هايي چون صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد براي طراحي و پياده کردن مسيري که بعد از دي ماه مملکت را به سوي رونق اقتصادي پيش ببرد، همدل و همگرا باشند و بتوانند حداکثر تا آخر امسال درباره نکات کليدي سياست هاي جديد اقتصادي تصميم گيري کنند اما نگاهي به چند نمونه نشان از نبود اين همدلي دارد. به عنوان مثال درباره تعيين قيمت خوراک واحدهاي صنعتي هماهنگي وجود ندارد و تکليف دولت با موضوعاتي چون خصوصي سازي، نرخ ارز و بورس مشخص نيست و حتي در اين خصوص تناقض وجود دارد. اکنون از يک طرف به بانک ها ايراد گرفته مي شود که بنگاه داري مي کنند و لذا بانک مرکزي به بانک ها فشار وارد مي آورد که سهم شان در شرکت هاي سرمايه گذاري را تعديل کرده و به تدريج دارايي هاي شرکتي و فيزيکي شان را بفروشند. با اين حال وقتي بازار سرمايه در شرايط رونق قرار ندارد، به بانک ها فشار وارد مي آيد که سهام تان را در بورس عرضه نکنيد، زيرا عرضه زياد سهام، باعث کاهش بيشتر شاخص خواهد شد.    مظاهري تاکيد مي کند در کنار اين و در حالتي ديگر، وقتي شاخص بورس مشکل دارد، به يک معني توصيه هايي به بانک ها مي شود که نگذاريد سطح فروش سهام بيشتر شود و اقدام به خريد سهام کنيد. همه اين حرف ها و اقدامات در جاي خودش درست است. يعني بانک ها به عنوان دارندگان نقدينگي با قدرت مانور بالابه هر حال بايد در شرايط نوسان، در بورس دخالت کنند، اما نکته اينجاست که ايجاد نقطه تعادل ميان سياست هاي متناقض اتخاذ شده براي بانک ها يک متولي مي خواهد و اکنون دولت بايد براي اين امر يک متولي مشخص را که داراي اختيارات لازم باشد پيدا کند، حال آن که در اين مسير کند است و دچار واگرايي نيز شده است. اين در حالي است که در شرايط رونق، بايد در طراحي مسير همگرايي بيشتري ميان سياستگذاران ايجاد شود. اما دست کم از مصاحبه هاي تيم اقتصادي، واگرايي بيشتر قابل مشاهده است. لذا بايد به دولت يازدهم توصيه کرد علاوه بر تجديد روحيه همگرايي ماه هاي نخستين فعاليت، مقداري سرعت خود را در اجراي اصلاحات اقتصادي بيشتر کند. به عنوان مثال با اين که 95 درصد محتواي قانون تصويب شده بهبود فضاي کسب و کار بدون هيچ گونه پيش نياز مکملي، قابل اجرا شدن است، اما دولت با خونسردي و احتياط بيش از حد، اجراي آن را منوط به قوانين ديگري مي کند و اينچنين است که اگر شرايط به همين منوال پيش برود، در شش ماهه پيش رو در خوشبينانه ترين حالت فقط زمينه و انتظار سرمايه گذاري داخلي و خارجي ايجاد مي شود، اما از سرمايه گذاري عملي و فيزيکي خبري نخواهد بود.