سه گزیده 8 مهر -94
معاون اول رئیسجمهور با اعلام اینکه
سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرصت بینظیری را پیش روی توسعه کشور قرار داده است،
گفت: دولت مصمم به تدوین برنامههای اجرایی در این زمینه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، امروز سه شنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور جمعی از اعضای هیات دولت برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید فراتر از اقدامات جاری دستگاه های اجرایی باشد، به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید موجب توسعه و ایجاد تحول در کشور شود به نحوی که مخاطرات بین المللی نتواند بر اقتصاد کشور اثر منفی بگذارد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است که برای اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کند تا اقتصاد کشور بر مبنای آن پایهریزی شود، افزود: خوشبختانه نسبت به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در میان قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و نهادهای غیردولتی اجماع نظر همگانی وجود دارد که این اجماع نظر، فرصت بی نظیری را برای پیشبرد اهداف و توسعه کشور فراهم کرده است.
جهانگیری ادامه داد: باید با اتکا به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و با بهرهبرداری مطلوب از ظرفیتی که به واسطه اجماع نظری که در تمامی ارکان نظام فراهم شده است، به حرکت رو به جلو کشور در مسیر توسعه و پیشرفت شتاب ببخشیم.
وی از همه دستگاه های اجرایی خواست اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته و با جدیت هرچه بیشتر پیگیری کنند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ تردیدی نسبت به اصل سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزود: آنچه مهم است این است که بتوانیم برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آنگونه که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه می تواند مبنای کار دولت قرار گیرد. البته لازم است دستگاه های اجرایی پیش نویس تدوین شده را به دقت مورد بررسی قرار دهند و نظرات خود را ارائه نمایند تا بتوانیم در جلسات آینده ستاد در این زمینه به جمع بندی نهایی برسیم.
جهانگیری تاکید کرد: دولت مصمم است که برای اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کند تا اقتصاد کشور بر مبنای آن پایهریزی شود. همچنین وزیر نیرو نیز از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان تفکر و اندیشهای علمی یاد کرد و افزود: برای پیاده سازی این تفکر در تمامی بخش های کشور، نیازمند برنامهریزی ویژه و همراهی همه دستگاه ها و نهادهای کشور هستیم.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس نیز در این نشست با اشاره به برخی خلاء ها و کاستی های موجود در اقتصاد کشور، گفت: کمبودها و ایراداتی که هم اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد نتیجهی عدم اجرای دقیق برنامه های توسعه ای کشور از جمله سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است و اگر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامهی ششم توسعه را به درستی اجرا کنیم، شاهد تحول در وضعیت کشور خواهیم بود.
در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با تاکید براینکه براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، همهی برنامه های کشور باید مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: لازم است سازوکار برنامهی ششم توسعه مورد بازنگری قرار گیرد و اگر موضوعی از موضوعات اقتصاد مقاومتی در این برنامه مغفول مانده است، آن را در برنامه ششم لحاظ کنیم.
همچنین در این نشست که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر هیات دولت نیز حضور داشتند، مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گزارش مفصلی از پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ارائه کرد.
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی در این گزارش ضمن تبیین و تشریح اهداف اصلی و رویکردهای اساسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ظرفیتهای درونی اقتصاد ایران را یادآور شد و به بیان توضیحاتی در خصوص نقشه راه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.پس از ارائه این گزارش، پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات و دیدگاه های خود را درخصوص راهکارهای اجرای این سیاست ها و تحقق منویات مقام معظم رهبری ارائه کردند.
در پایان این نشست مقرر شد، این پیش نویس در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گیرد تا نظرات و دیدگاه های مختلف برای جمعبندی نهایی در جلسات آینده ستاد مطرح و دراین زمینه تصمیم گیری نهایی شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، امروز سه شنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور جمعی از اعضای هیات دولت برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید فراتر از اقدامات جاری دستگاه های اجرایی باشد، به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید موجب توسعه و ایجاد تحول در کشور شود به نحوی که مخاطرات بین المللی نتواند بر اقتصاد کشور اثر منفی بگذارد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است که برای اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کند تا اقتصاد کشور بر مبنای آن پایهریزی شود، افزود: خوشبختانه نسبت به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در میان قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و نهادهای غیردولتی اجماع نظر همگانی وجود دارد که این اجماع نظر، فرصت بی نظیری را برای پیشبرد اهداف و توسعه کشور فراهم کرده است.
جهانگیری ادامه داد: باید با اتکا به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و با بهرهبرداری مطلوب از ظرفیتی که به واسطه اجماع نظری که در تمامی ارکان نظام فراهم شده است، به حرکت رو به جلو کشور در مسیر توسعه و پیشرفت شتاب ببخشیم.
وی از همه دستگاه های اجرایی خواست اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته و با جدیت هرچه بیشتر پیگیری کنند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ تردیدی نسبت به اصل سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزود: آنچه مهم است این است که بتوانیم برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آنگونه که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه می تواند مبنای کار دولت قرار گیرد. البته لازم است دستگاه های اجرایی پیش نویس تدوین شده را به دقت مورد بررسی قرار دهند و نظرات خود را ارائه نمایند تا بتوانیم در جلسات آینده ستاد در این زمینه به جمع بندی نهایی برسیم.
جهانگیری تاکید کرد: دولت مصمم است که برای اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی برنامه های اجرایی و عملیاتی تدوین کند تا اقتصاد کشور بر مبنای آن پایهریزی شود. همچنین وزیر نیرو نیز از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان تفکر و اندیشهای علمی یاد کرد و افزود: برای پیاده سازی این تفکر در تمامی بخش های کشور، نیازمند برنامهریزی ویژه و همراهی همه دستگاه ها و نهادهای کشور هستیم.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس نیز در این نشست با اشاره به برخی خلاء ها و کاستی های موجود در اقتصاد کشور، گفت: کمبودها و ایراداتی که هم اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد نتیجهی عدم اجرای دقیق برنامه های توسعه ای کشور از جمله سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است و اگر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامهی ششم توسعه را به درستی اجرا کنیم، شاهد تحول در وضعیت کشور خواهیم بود.
در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با تاکید براینکه براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، همهی برنامه های کشور باید مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: لازم است سازوکار برنامهی ششم توسعه مورد بازنگری قرار گیرد و اگر موضوعی از موضوعات اقتصاد مقاومتی در این برنامه مغفول مانده است، آن را در برنامه ششم لحاظ کنیم.
همچنین در این نشست که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر هیات دولت نیز حضور داشتند، مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گزارش مفصلی از پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ارائه کرد.
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی در این گزارش ضمن تبیین و تشریح اهداف اصلی و رویکردهای اساسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ظرفیتهای درونی اقتصاد ایران را یادآور شد و به بیان توضیحاتی در خصوص نقشه راه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.پس از ارائه این گزارش، پیش نویس برنامه و نقشه راه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات و دیدگاه های خود را درخصوص راهکارهای اجرای این سیاست ها و تحقق منویات مقام معظم رهبری ارائه کردند.
در پایان این نشست مقرر شد، این پیش نویس در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گیرد تا نظرات و دیدگاه های مختلف برای جمعبندی نهایی در جلسات آینده ستاد مطرح و دراین زمینه تصمیم گیری نهایی شود.
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران
سازمان هواشناسی، از خشکسالی شدید در ۱۶ استان طی ۳ ماه گذشته و کاهش دما در ۱۳
استان در شهریور ۹۴ خبر داد.
شاهرخ فاتح افزود: در تیرماه سال ۹۴ دمای میانگین متوسط روزانه در بیشتر مناطق کشور گرمتر از میانگین بلندمدت بود؛ به گونهای که محدوده وسیعی از شمال غرب کشور حدوددو تا سه درجه گرمتر از شرایط نرمال بود.
به گفته وی، در تیرماه همچنین مناطقی از شمال تا غرب کشور حدود یک تا دو درجه از شرایط طبیعی گرمتر بوده است و بقیه مناطق کشور دمایی حدود نرمال تا نیم درجه گرمتر را در این ماه تجربه کرده است.
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مرداد ماه ۹۴ شمال غرب کشور بین دو تا سه درجه از شرایط طبیعی گرمتر بود و نواحی شمال و غرب کشور یک تا دو درجه از شرایط نرمال گرمتر بودند. همچنین در این ماه استانهای اصفهان، یزد، کرمان و فارس حدود نیم تا یک درجه از شرایط طبیعی خنکتر بودند اما بقیه نقاط کشور در مرداد ماه ۹۴ دمایی معادل نرمال داشتند.
افزایش ۲.۵ درجهای خوزستان در شهریور ۹۴
فاتح تصریح کرد: در شهریورماه ۹۴ استان خوزستان بین ۱.۵ تا ۲.۵ درجه گرمتر از شرایط نرمال بود اما مناطقی از شمال غربی، نواحی غربی، نوار ساحلی، جنوب و جنوب شرق کشور حدود نیم تا یک درجه از شرایط نرمال گرمتر بودند.
وی افزود: در شهریور ماه همچنین استانهای سمنان، خراسان شمالی، تهران، بخشهای وسیعی از خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و بخشهایی از همدان، قزوین، البرز، مازندران، یزد، خراسان جنوبی و فارس حدود نیم تا یک درجه از شرایط طبیعی خنکتر بودند. سایر مناطق کشور در شهریورماه ۹۴ دمایی معادل نرمال داشتند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت خشکسالی کشور، تاکید کرد: بر اساس شاخص SPEI که هم دادههای مربوط به بارش و هم دادههای مربوط به تبخیر و تعرق را در نظر میگیرد، مشاهده میشود که در سه ماه گذشته منتهی به پایان شهریور ماه ۹۴ بسیاری از مناطق کشور با خشکسالیهای شدید تا متوسط متوجه بودهاند.
خشکسالی شدید در ۱۶ استان کشور طی سه ماه گذشته
به گفته فاتح، بر این اساس مناطقی از استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در این مدت خشکسالی متوسط تا شدید را پشت سر گذاشتهاند.
خشکسالی خفیف در ۸ استان کشور طی سه ماه گذشته
وی یادآور شد: در برخی دیگر از مناطق کشور در این مدت خشکسالی خفیف حاکم بوده است که میتوان به استانهای گیلان، قزوین، البرز، غرب استان تهران، شمال استان مرکزی، قم، بخشهای وسیعی از اصفهان و سمنان اشاره کرد.
ترسالی ضعیف در ۹ استان کشور طی سه ماه گذشته
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مقابل در سه ماهه گذشته در پارهای از مناطق کشور ترسالیِ ضعیف و متوسط دیده میشود که میتوان بخشهایی از استانهای کردستان، زنجان، لرستان، خوزستان، اصفهان، تهران، مازندران، فارس و کرمان را نام برد. در این مدت مابقی مناطق کشور شرایط طبیعی را نشان میدهد.
فاتح گفت: وضعیت خشکسالی کشور برای ۱۲ ماه گذشته و یا به عبارتی سال آبی گذشته منتهی به پایان شهریور ماه بر اساس شاخص SPEI نشان میدهد که به استثنای بخشهایی از استانهای فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و خوزستان که شرایط طبیعی را داشتهاند و در پارهای از اندک مواقع ترسالی ضعیف نشان دادهاند، مابقی مناطق کشور، شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید را پشت سر گذاشتهاند.
خشکسالی خفیف تا بسیار شدید در تمام استانهای کشور طی ۷ سال گذشته
وی تاکید کرد: بررسی وضعیت خشکسالی بلندمدت یعنی هفت سال گذشته تا پایان شهریور ۹۴ بر اساس شاخص SPEI که به نوعی بیانگر انباشتگی خشکسالی در مناطق مختلف کشور است، نشان میدهد که تقریباً در تمام استانهای کشور شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید حاکم بوده است؛ به طوری که در این مدت تنها نقاط محدودی از برخی استانها با شرایط طبیعی از نظر خشکسالی مواجه بودهاند.
شاهرخ فاتح افزود: در تیرماه سال ۹۴ دمای میانگین متوسط روزانه در بیشتر مناطق کشور گرمتر از میانگین بلندمدت بود؛ به گونهای که محدوده وسیعی از شمال غرب کشور حدوددو تا سه درجه گرمتر از شرایط نرمال بود.
به گفته وی، در تیرماه همچنین مناطقی از شمال تا غرب کشور حدود یک تا دو درجه از شرایط طبیعی گرمتر بوده است و بقیه مناطق کشور دمایی حدود نرمال تا نیم درجه گرمتر را در این ماه تجربه کرده است.
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مرداد ماه ۹۴ شمال غرب کشور بین دو تا سه درجه از شرایط طبیعی گرمتر بود و نواحی شمال و غرب کشور یک تا دو درجه از شرایط نرمال گرمتر بودند. همچنین در این ماه استانهای اصفهان، یزد، کرمان و فارس حدود نیم تا یک درجه از شرایط طبیعی خنکتر بودند اما بقیه نقاط کشور در مرداد ماه ۹۴ دمایی معادل نرمال داشتند.
افزایش ۲.۵ درجهای خوزستان در شهریور ۹۴
فاتح تصریح کرد: در شهریورماه ۹۴ استان خوزستان بین ۱.۵ تا ۲.۵ درجه گرمتر از شرایط نرمال بود اما مناطقی از شمال غربی، نواحی غربی، نوار ساحلی، جنوب و جنوب شرق کشور حدود نیم تا یک درجه از شرایط نرمال گرمتر بودند.
وی افزود: در شهریور ماه همچنین استانهای سمنان، خراسان شمالی، تهران، بخشهای وسیعی از خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و بخشهایی از همدان، قزوین، البرز، مازندران، یزد، خراسان جنوبی و فارس حدود نیم تا یک درجه از شرایط طبیعی خنکتر بودند. سایر مناطق کشور در شهریورماه ۹۴ دمایی معادل نرمال داشتند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت خشکسالی کشور، تاکید کرد: بر اساس شاخص SPEI که هم دادههای مربوط به بارش و هم دادههای مربوط به تبخیر و تعرق را در نظر میگیرد، مشاهده میشود که در سه ماه گذشته منتهی به پایان شهریور ماه ۹۴ بسیاری از مناطق کشور با خشکسالیهای شدید تا متوسط متوجه بودهاند.
خشکسالی شدید در ۱۶ استان کشور طی سه ماه گذشته
به گفته فاتح، بر این اساس مناطقی از استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در این مدت خشکسالی متوسط تا شدید را پشت سر گذاشتهاند.
خشکسالی خفیف در ۸ استان کشور طی سه ماه گذشته
وی یادآور شد: در برخی دیگر از مناطق کشور در این مدت خشکسالی خفیف حاکم بوده است که میتوان به استانهای گیلان، قزوین، البرز، غرب استان تهران، شمال استان مرکزی، قم، بخشهای وسیعی از اصفهان و سمنان اشاره کرد.
ترسالی ضعیف در ۹ استان کشور طی سه ماه گذشته
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مقابل در سه ماهه گذشته در پارهای از مناطق کشور ترسالیِ ضعیف و متوسط دیده میشود که میتوان بخشهایی از استانهای کردستان، زنجان، لرستان، خوزستان، اصفهان، تهران، مازندران، فارس و کرمان را نام برد. در این مدت مابقی مناطق کشور شرایط طبیعی را نشان میدهد.
فاتح گفت: وضعیت خشکسالی کشور برای ۱۲ ماه گذشته و یا به عبارتی سال آبی گذشته منتهی به پایان شهریور ماه بر اساس شاخص SPEI نشان میدهد که به استثنای بخشهایی از استانهای فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و خوزستان که شرایط طبیعی را داشتهاند و در پارهای از اندک مواقع ترسالی ضعیف نشان دادهاند، مابقی مناطق کشور، شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید را پشت سر گذاشتهاند.
خشکسالی خفیف تا بسیار شدید در تمام استانهای کشور طی ۷ سال گذشته
وی تاکید کرد: بررسی وضعیت خشکسالی بلندمدت یعنی هفت سال گذشته تا پایان شهریور ۹۴ بر اساس شاخص SPEI که به نوعی بیانگر انباشتگی خشکسالی در مناطق مختلف کشور است، نشان میدهد که تقریباً در تمام استانهای کشور شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید حاکم بوده است؛ به طوری که در این مدت تنها نقاط محدودی از برخی استانها با شرایط طبیعی از نظر خشکسالی مواجه بودهاند.
اميرعباس
سلطاني
در فاصله
سه روز تا برگزاري جلسه دادگاه بابك زنجاني، سخن از شكايتي جديد از اين متهم نفتي
به ميان ميآيد؛ شكايت خانوادگي از او. موضوعي كه اميرعباس سلطاني، رييس كميته
پيگيري پرونده زنجاني در مجلس آن را يك «جنگ زرگري» ميخواند. او در گفتوگو با
«اعتماد» ميگويد مادر و دو خواهر بابك زنجاني هم به جمع مدعيان اموال او در داخل
پيوستهاند و مدعي شدهاند اموال معرفي شده متعلق به آنها بوده، نه بابك زنجاني.
نامه بابك زنجاني به رييسجمهوري و نمايندگان را ديدهايد، نظرتان راجع به محتواي آن چيست؟
من قبلا نامه را ديده بودم اما از طريق خود بابك زنجاني يا وكلاي او در اختيار ما قرار نگرفته بود. البته نامه اصلا به دست نمايندگان هم نرسيده بود و من خودم از طريق وزارت نفت آن را گرفتم و مطالعه كردم. البته در اينجا بحث دو تا نامه است. بابك زنجاني يك نامه براي رييسجمهوري نوشته و يكي هم براي نمايندگان. نامه رييسجمهوري همان نامه كوتاهي بود كه منتشر هم شده است. اما نامه نمايندگان طولاني و حدود پنج صفحه بود.
در آن نامه بلندي كه ميگوييد خطاب به نمايندگان است، چه نوشته بود؟
مطالب آن نامه هم همينهايي بود كه اينجا گفته بود. فقط هم خيلي مفصلتر شرح داده بود و هم توهينهاي آن به مراتب بيشتر از اين نامهاي بود كه منتشر شد. در آن نامهاي كه براي نمايندگان نوشته بود خيلي بر «اقدامات انقلابي» خودش و خدماتش تاكيد كرده بود و باز هم تكرار كرده بود كه بسيجي اقتصادي است و حتي منتقدانش را ضد انقلاب خوانده بود.
تاريخ هر دو نامه يكي است يا فرق ميكند؟
اين نامهها مربوط به تيرماه هستند. گويا هر دو در يك تاريخ نوشته شدهاند. البته توهينهايش به نمايندگان خيلي زياد بود.
چه توهينهايي؟
حالا فكر ميكنم خيلي آن توهينها در كنار اصل قضيه اهميت نداشته باشند.
با توجه به آنكه ميگوييد به نمايندگان توهين كرده بود چرا محتوا و متن آن را منتشر نكرديد؟
چون آن نامه به دست نمايندگان نرسيده بود و البته اگر منتشر ميشد فقط اصل قضيه را به حاشيه ميبرد و باعث ميشد تا موضوع وارد يك سري دعواهاي لفظي بشود. يعني اصلا شيوه بابك زنجاني همان موقع كه به كميسيون هم ميآمد همين بود كه بازي را با حاشيههايي كه طراحي ميكرد از مسير اصلي خارج كند. همين نامه را با عنوان نامه به نمايندگان مطرح كرده بودند اما هيچ نامهاي به مجلس نرسيده بود و من از طريق وزارت نفت آن را پيگيري كردم و توانستم به دستش بياورم.
آقاي كوهپايهزاده، وكيل بابك زنجاني اصرار دارد با وجود گفتههاي شما او تنها وكيل اين پرونده است و بابك زنجاني شش وكيل ندارد و تنها يك وكيل روي پرونده كار ميكند.
ايشان اشتباه ميكند. اگر واقعا اينطور فكر ميكند من به او ميگويم كه آقاي كوهپايهزاده شما هم سر كار هستيد. مگر اينكه ايشان هم بخواهد مثل موكلش ديگران را سر كار بگذارد. ما الان با آدرس و مشخصات و به صورت مستند ميدانيم كه شش تيم حقوقي به عنوان وكلاي بابك زنجاني مشغول كار هستند.
به صورت مجزا كار ميكنند يا مرتبط با هم هستند؟
با شش وكيل مجزا كه احتمالا هر كدام سر گروه يك تيم حقوقي هستند قرارداد امضا كرده و همه اينها الان روي پرونده او كار ميكنند. اينها شش گروه هستند كه به طور دايم و جدي پرونده را پيگيري ميكنند. اصلا آيا عقلاني است كه پروندهاي با اين وسعت و حجم را به يك وكيل بسپارند. اصلا اين پرونده را يك نفر چقدر طول ميكشد تا فقط بخواند. حالا بگذريم كه بايد كلي درباره آن كار و تحقيق كند و فكر كند و به راهكارهايي برسد. اگر در آينده لازم باشد تمام اطلاعات و مشخصات اين شش تيم حقوقي را منتشر ميكنيم.
شما از قول زنجاني گفتهايد كه او ٢٥ ميليارد يورو در بانكهاي ژاپن سرمايهگذاري كرده است. ماجراي اين پول چيست؟ چون اگر واقعيت باشد او الان بيستمين ثروتمند بزرگ دنياست.
اين درست است و نوار ضبط شده آن وجود دارد.
منظور من از سوال اين است كه چقدر آن موضوع قرين به صحت است؟
اين حرف خودش است. خودش گفت من اين مبلغ را بردم در ژاپن و به «ين» تبديل كردم. اين را زماني ميگفت كه ميخواست اثبات كند پول براي بازپرداخت بدهي دارد و قصدش هم پرداخت آن است. ميگفت من اينقدر پول دارم كه اين بدهي پاي آن چيزي نيست. خودش هم مدعي بود كه مبلغ هنگفتي هم به طرف ژاپني داده تا با وجود تحريمها آنها بپذيرند او پولش را در بانكهاي اين كشور سرمايهگذاري كند.
ادعايي را كه ميگوييد او درباره اين سرمايهگذاري مطرح كرده تا الان پيگيري كردهايد تا راست و دروغش مشخص شود؟
نه. آنها كه چنين اطلاعاتي را به ما نميدهند و ما به راحتي نميتوانيم اين اطلاعات را از بانكهاي ژاپن بگيريم كه موجودي حساب فلاني چند است.
ولي خيلي مهم است كه معلوم شود اصل موضوع چيست.
اين به هر حال ادعاي خودش است و الان نوار ضبط شده آن موجود است. او از اين ادعاها خيلي مطرح كرده. ما از قوه قضاييه هم خواستيم بيايند و ببينند كه ما چه ميگوييم اما آنها نيامدند. او البته اين اظهارات را در اوج قدرت مطرح ميكرد و احتمال نميداد كه كارش به بازداشت و زندان برسد. الان با بازداشت او و وضعيتي كه برايش پيش آمده اوضاع خيلي فرق ميكند.
بحث اموال او به كجا رسيد؟ چيز ديگري از اموال او پيدا شد يا نه؟
الان مساله اموالش اين است كه كفاف بدهي را نميدهند. هنوز هم اطلاعات جديدي در كار نيست. ليست همه اموال را داريم اما به درد ما نميخورد. در ايران دو هزار و صد ميليارد اموال دارد كه مدعي آنها هم زياد است. هم بانك مسكن و تامين اجتماعي و اشخاص حقيقي و حقوقي بسياري مدعي آنها هستند. حتي خواهرها و مادر بابك زنجاني هم مدعي مالكيت اين اموال هستند و دارند پيگيري ميكنند كه اين اموال و داراييها تعلق به بابك زنجاني ندارد و متعلق به آنهاست.
چقدر اين دعوا جدي است؟
در ظاهر نشان ميدهند دعواي خانوادگي است اما ما ميدانيم كه جنگ زرگري است و حقيقت ندارد. ولي با اين حال خيلي جدي دنبال اين هستند كه اينها اموال آنهاست، نه بابك زنجاني و حتي شكايت كردهاند كه بابك زنجاني اموال متعلق به آنها را به عنوان اموال خودش معرفي كرده است.
يك بحثي كه در نامه زنجاني بود اين است كه نوشته ميخواسته پول را پس بدهد، ولي چون بازداشت شده نتوانسته. توضيح شما در اين رابطه چيست؟
حرف بيحساب ميزند. چون تاريخ آخرين چك بابك زنجاني به قبل از تحريمها برميگردد و اين نشان ميدهد كه اين موضوع دور زدن تحريم و اينكه تحريمها نگذاشت بدهيهايش را پرداخت كند هم يك سناريويي است براي اينكه پول نفت را ندهد. تاريخ چكهاي زنجاني اين را ثابت ميكند.
نامه بابك زنجاني به رييسجمهوري و نمايندگان را ديدهايد، نظرتان راجع به محتواي آن چيست؟
من قبلا نامه را ديده بودم اما از طريق خود بابك زنجاني يا وكلاي او در اختيار ما قرار نگرفته بود. البته نامه اصلا به دست نمايندگان هم نرسيده بود و من خودم از طريق وزارت نفت آن را گرفتم و مطالعه كردم. البته در اينجا بحث دو تا نامه است. بابك زنجاني يك نامه براي رييسجمهوري نوشته و يكي هم براي نمايندگان. نامه رييسجمهوري همان نامه كوتاهي بود كه منتشر هم شده است. اما نامه نمايندگان طولاني و حدود پنج صفحه بود.
در آن نامه بلندي كه ميگوييد خطاب به نمايندگان است، چه نوشته بود؟
مطالب آن نامه هم همينهايي بود كه اينجا گفته بود. فقط هم خيلي مفصلتر شرح داده بود و هم توهينهاي آن به مراتب بيشتر از اين نامهاي بود كه منتشر شد. در آن نامهاي كه براي نمايندگان نوشته بود خيلي بر «اقدامات انقلابي» خودش و خدماتش تاكيد كرده بود و باز هم تكرار كرده بود كه بسيجي اقتصادي است و حتي منتقدانش را ضد انقلاب خوانده بود.
تاريخ هر دو نامه يكي است يا فرق ميكند؟
اين نامهها مربوط به تيرماه هستند. گويا هر دو در يك تاريخ نوشته شدهاند. البته توهينهايش به نمايندگان خيلي زياد بود.
چه توهينهايي؟
حالا فكر ميكنم خيلي آن توهينها در كنار اصل قضيه اهميت نداشته باشند.
با توجه به آنكه ميگوييد به نمايندگان توهين كرده بود چرا محتوا و متن آن را منتشر نكرديد؟
چون آن نامه به دست نمايندگان نرسيده بود و البته اگر منتشر ميشد فقط اصل قضيه را به حاشيه ميبرد و باعث ميشد تا موضوع وارد يك سري دعواهاي لفظي بشود. يعني اصلا شيوه بابك زنجاني همان موقع كه به كميسيون هم ميآمد همين بود كه بازي را با حاشيههايي كه طراحي ميكرد از مسير اصلي خارج كند. همين نامه را با عنوان نامه به نمايندگان مطرح كرده بودند اما هيچ نامهاي به مجلس نرسيده بود و من از طريق وزارت نفت آن را پيگيري كردم و توانستم به دستش بياورم.
آقاي كوهپايهزاده، وكيل بابك زنجاني اصرار دارد با وجود گفتههاي شما او تنها وكيل اين پرونده است و بابك زنجاني شش وكيل ندارد و تنها يك وكيل روي پرونده كار ميكند.
ايشان اشتباه ميكند. اگر واقعا اينطور فكر ميكند من به او ميگويم كه آقاي كوهپايهزاده شما هم سر كار هستيد. مگر اينكه ايشان هم بخواهد مثل موكلش ديگران را سر كار بگذارد. ما الان با آدرس و مشخصات و به صورت مستند ميدانيم كه شش تيم حقوقي به عنوان وكلاي بابك زنجاني مشغول كار هستند.
به صورت مجزا كار ميكنند يا مرتبط با هم هستند؟
با شش وكيل مجزا كه احتمالا هر كدام سر گروه يك تيم حقوقي هستند قرارداد امضا كرده و همه اينها الان روي پرونده او كار ميكنند. اينها شش گروه هستند كه به طور دايم و جدي پرونده را پيگيري ميكنند. اصلا آيا عقلاني است كه پروندهاي با اين وسعت و حجم را به يك وكيل بسپارند. اصلا اين پرونده را يك نفر چقدر طول ميكشد تا فقط بخواند. حالا بگذريم كه بايد كلي درباره آن كار و تحقيق كند و فكر كند و به راهكارهايي برسد. اگر در آينده لازم باشد تمام اطلاعات و مشخصات اين شش تيم حقوقي را منتشر ميكنيم.
شما از قول زنجاني گفتهايد كه او ٢٥ ميليارد يورو در بانكهاي ژاپن سرمايهگذاري كرده است. ماجراي اين پول چيست؟ چون اگر واقعيت باشد او الان بيستمين ثروتمند بزرگ دنياست.
اين درست است و نوار ضبط شده آن وجود دارد.
منظور من از سوال اين است كه چقدر آن موضوع قرين به صحت است؟
اين حرف خودش است. خودش گفت من اين مبلغ را بردم در ژاپن و به «ين» تبديل كردم. اين را زماني ميگفت كه ميخواست اثبات كند پول براي بازپرداخت بدهي دارد و قصدش هم پرداخت آن است. ميگفت من اينقدر پول دارم كه اين بدهي پاي آن چيزي نيست. خودش هم مدعي بود كه مبلغ هنگفتي هم به طرف ژاپني داده تا با وجود تحريمها آنها بپذيرند او پولش را در بانكهاي اين كشور سرمايهگذاري كند.
ادعايي را كه ميگوييد او درباره اين سرمايهگذاري مطرح كرده تا الان پيگيري كردهايد تا راست و دروغش مشخص شود؟
نه. آنها كه چنين اطلاعاتي را به ما نميدهند و ما به راحتي نميتوانيم اين اطلاعات را از بانكهاي ژاپن بگيريم كه موجودي حساب فلاني چند است.
ولي خيلي مهم است كه معلوم شود اصل موضوع چيست.
اين به هر حال ادعاي خودش است و الان نوار ضبط شده آن موجود است. او از اين ادعاها خيلي مطرح كرده. ما از قوه قضاييه هم خواستيم بيايند و ببينند كه ما چه ميگوييم اما آنها نيامدند. او البته اين اظهارات را در اوج قدرت مطرح ميكرد و احتمال نميداد كه كارش به بازداشت و زندان برسد. الان با بازداشت او و وضعيتي كه برايش پيش آمده اوضاع خيلي فرق ميكند.
بحث اموال او به كجا رسيد؟ چيز ديگري از اموال او پيدا شد يا نه؟
الان مساله اموالش اين است كه كفاف بدهي را نميدهند. هنوز هم اطلاعات جديدي در كار نيست. ليست همه اموال را داريم اما به درد ما نميخورد. در ايران دو هزار و صد ميليارد اموال دارد كه مدعي آنها هم زياد است. هم بانك مسكن و تامين اجتماعي و اشخاص حقيقي و حقوقي بسياري مدعي آنها هستند. حتي خواهرها و مادر بابك زنجاني هم مدعي مالكيت اين اموال هستند و دارند پيگيري ميكنند كه اين اموال و داراييها تعلق به بابك زنجاني ندارد و متعلق به آنهاست.
چقدر اين دعوا جدي است؟
در ظاهر نشان ميدهند دعواي خانوادگي است اما ما ميدانيم كه جنگ زرگري است و حقيقت ندارد. ولي با اين حال خيلي جدي دنبال اين هستند كه اينها اموال آنهاست، نه بابك زنجاني و حتي شكايت كردهاند كه بابك زنجاني اموال متعلق به آنها را به عنوان اموال خودش معرفي كرده است.
يك بحثي كه در نامه زنجاني بود اين است كه نوشته ميخواسته پول را پس بدهد، ولي چون بازداشت شده نتوانسته. توضيح شما در اين رابطه چيست؟
حرف بيحساب ميزند. چون تاريخ آخرين چك بابك زنجاني به قبل از تحريمها برميگردد و اين نشان ميدهد كه اين موضوع دور زدن تحريم و اينكه تحريمها نگذاشت بدهيهايش را پرداخت كند هم يك سناريويي است براي اينكه پول نفت را ندهد. تاريخ چكهاي زنجاني اين را ثابت ميكند.