سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری " گام‌های بعدی را هم بردارید "

روزی نامه ی  حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 8 مهر ماه سال 1394
سرمقاله : روزی نامه ی  جمهوری " گام‌های بعدی را هم بردارید "

حاجیانی که با احرام خونین به لقاء‌الله پیوسته‌اند اکنون مهمان ما هستند. اگرچه این عزیزان در حرم امن الهی آرام گرفتند و روح آنها به ملکوت اعلی پیوست ولی پیکرهای پاکشان امروز بردوش مردم قدرشناس به سوی آرامگاه ابدی آنها تشییع خواهند شد. همراه با مردم، رئیس‌جمهور روحانی نیز با ناتمام گذاشتن سفر خود به سازمان ملل، برای استقبال از این حاجیان خونین احرام به میهن بازگشت.
رئیس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، با یادآوری این فاجعه آغاز شد و ضمن اشاره به علل و عوامل موثر در بروز آن، بی‌کفایتی و ناتوانی آل سعود را از این تریبون جهانی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت فوت هزاران نفر در حج به دلیل بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری مسئولان حج بوده است. سخنرانی رئیس‌جمهور علاوه بر این متضمن، تشریح ریشه‌های پا گرفتن و گسترش تروریسم و افراطی‌گری در منطقه خاورمیانه بود که مشخصاً بر روی مداخلات آمریکا در امور کشورها و برافروختن آتش جنگ در عراق و افغانستان و حمایت از رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی و گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، تمرکز یافت. این سخنرانی توانست از بلندگوی سازمان ملل، فریاد مظلومیت ملت‌های منطقه را به گوش جهانیان برساند.
اکنون با آشکار شدن وجود دهها تریلر سردخانه‌دار که مملو از اجساد قربانیان فاجعه منا هستند، آمار مربوط به تعداد واقعی کشتگان مرتباً افزایش می‌یابد. برخی منابع سعودی رقم حدود 4200 نفر کشته را اعلام کرده‌اند ولی منابع مستقل معتقدند ارقام واقعی به مراتب افزون‌تر است که البته با پرده‌پوشی حکام سعودی، شاید هرگز اعلام نشود. حتی اگر به همین آمار و ارقام اعلام شده هم اکتفا شود، ابعاد فاجعه در مقیاسی عظیم و باورنکردنی، سنگینی آلام و اندوه را بردوش امت اسلامی باعث شده است. دنیای اسلام این فاجعه را چگونه هضم کند و شکایت به کجا ببرد که جماعتی متکبر و خودخواه درحالی که خود را خادم الحرمین می‌نامند، با عملکرد برخطا و تاسف برانگیز خود، مرتباً باعث ناامنی حرم امن الهی شده و ضیوف الرحمن را در مقیاس چند هزار به کام مرگ می‌فرستند و در عین حال پاسخگو هم نیستند، کمک‌ها را نمی‌پذیرند، امدادگران را پس می‌زنند و با ایجاد یک حلقه بسته، در میان سانسور خبری مطلق، بی‌هیچ اقدام قابل ذکری فرصت‌ها را تعمداً از بین می‌برند و تلی از جمعیت زائران را ساعت‌ها بر روی هم به حال خود رها می‌کنند تا در برابر چشمان حیرت زده سایر حاجیان باقیمانده رمق آنها در لابلای جمعیت از میان برود وبه تلی از کشتگان مبدل شوند. در این شرایط، اگر به سایر حجاج فرصت کمک رسانی داده می‌شد، فاجعه‌ای در این مقیاس را شاهد نبودیم.
این مسائل برای تمهید آینده است ولی امروز صدها پرنده سبک بال که مظلومانه از سفر حج آمده‌اند بر دوش مردم مصیبت زده به سوی آرامگاه ابدیشان تشییع می‌شوند. مردم خداجوی ما همواره مراتب قدرشناسی و مسئولیت‌پذیری خود را با حضور یکپارچه در تمامی صحنه‌ها به نمایش گذاشته‌اند و یقیناً در این صحنه‌ها که دوست و دشمن در تکاپوی ارزیابی اقبال عمومی به این پدیده است، سنگ تمام خواهند گذاشت. باید پرسید دنیای اسلام باید شاهد چه حوادث دیگری باشد که درخصوص بی‌کفایتی و سوءمدیریت آل سعود در حج به قطعیت برسد؟ آیا این ارقام وحشتناک برای متقاعد کردن افراد سخت باور کافی نیست؟ آیا سکوت و بی‌تفاوتی و سانسور خبری و رفتار متکبرانه آل سعود قابل توجیه است و اساساً قابل دفاع به نظر می‌رسد؟ آیا این فاجعه غمبار قابل تحمل است؟ آنچه ما در سرزمین خود با آن مواجهیم و غم سنگینی که قلوب جریحه‌دار شده میلیون‌ها نفر را تحت فشار قرار داده، در سایر کشورهای اسلامی به شدت و ضعف، عیناً احساسات عمومی را هدف قرار داده است و به همگان هشدار می‌دهد که لازم است در این مقوله فکری بشود تا از تکرار این قبیل فجایع جلوگیری گردد.
ما از امروز به تدریج پیکر مطهر صدها قربانی بی‌کفایتی سعودی‌ها را در آغوش می‌کشیم ولی این صحنه‌های غمبار نباید از این پس تکرار شوند. میلیون‌ها زائر بی‌پناه و بی‌دفاع به تصور اینکه در حرم امن الهی، جزو ضیوف الرحمن هستند، به سمت کعبه می‌شتابند غافل از اینکه متصدیان امور حج، بی‌کمترین احساس مسئولیتی درخصوص مدیریت این مراسم حساس و جهانی، نسبت به پیامدهای عملکرد منفی خود نیز بی‌اعتنا و ساکتند. خشم و اعتراض ما نباید با دفن پیکر مطهر قربانیان فاجعه منا، فروکش کند و مسائل به فراموشی سپرده شود. این فاجعه، پیامدهای حقوقی و سیاسی مختلفی دارد که مستلزم پیگیری مسئولین از مسیر قانونی آن برای احقاق حقوق پایمال شده قربانیان و خانواده‌های آنهاست.
دفن پیکر مطهر قربانیان، پایان کار نیست بلکه آغاز راه پرفراز و نشیبی است که باید به احقاق حقوق مسلم دنیای اسلام در مراسم حج منجر شود و فضای آرامش بخشی را فراهم سازد که میلیونها تن از ضیوف الرحمن از 4 گوشه جهان با فراغ خاطر و به دور از هرگونه اضطراب و نگرانی به انجام فرایض الهی بپردازند و بهترین خاطرات دوران عمر خود را برای مومنین سرزمین خود به ارمغان ببرند، نه چون امروز، غم و اندوه و جنازه و ناامنی و مخاطرات را از حج منعکس کنند که چنین تصویری، شایسته بزرگترین تجمع جهانی مسلمانان نیست.
رئیس جمهور روحانی هر چند با سخنرانی جامع و موثر خود در مجمع عمومی سازمان ملل توانست به فاجعه منا ابعاد جهانی بدهد، ولی این گام اول است و ضرورت دارد مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل نهائی مشکلاتی که در حج وجود دارد فعالانه تلاش کنند و مفهوم بسیار مهم «حرم امن الهی» را به سرزمین وحی بر گردانند.