آمار قربانيان از مرز 4000 نفر گذشت

گزارش خبري تحليلي  اوین نامه ی كيهان از ابعاد گسترده فاجعه منا
آمار قربانيان از مرز 4000 نفر گذشت  8 مهر-94
اوین نامه ی سربازجو شریعت نداری برای اینکه مخالفتش با توافق هسته ای دولت روحانی رادنبال کند . کشته شدگان منا در عربستان را بهانه کرده است تا هرچه بیشتر با جوسازی و آمار سازی های کشته شدگان بهره برداری تبلیغاتی سیاسی علیه ی عربستان کند. برای همین درهمه ستون های اوین نامه اش در این مورد گزارش ازموضع بازجویی تهیه  می کندو بازتاب بازتاب می دهد.
در حالي که آمارها حاکي از جان باختن بيش از 4000 حاجي در فاجعه مناست، حکام سعودي همچنان با فرافکني از قبول مسئوليت و همکاري در روشن شدن ابعاد فاجعه طفره مي روند.
    
سرويس سياسي- ذهن مسلمين جهان در تشويش ناشي از سقوط جرثقيل در مسجد الحرام و جان باختن بيش از 100 تن از حجاج از جمله حاجيان ايراني بود که در نخستين ساعات روز عيد قربان، انتشار خبر فاجعه انساني در منا افکار عمومي را در شوک فرو برد و ديدگان ميليون ها مسلمان و به خصوص هموطنان ايرانيمان را که بيشترين صدمه را از اين مصيبت عظما ديدند باراني کرد. بي راه نبود که برخي از حج امسال به عنوان « تلخ ترين حج تاريخ اسلام» ياد کردند چرا که در ابتدا دامنه فاجعه به خاطر ممانعت آل سعود از رسانه اي شدن بي کفايتي شيطنت بارشان محدود به نظر مي رسيد ولي رفته رفته ابعاد فاجعه بار و در عين حال باور ناپذير قربانگاه منا وسيع تر شد و بي کفايتي تعمدي آل سعود در مديريت فاجعه منا، خون هر مسلماني را به جوش آورد. 
    
تنها کافي است دقايقي به روايت بازماندگان قربانگاه منا گوش دهيم تا ساعت ها و روزها بغضي تلخ را مهمان سينه سنگين خود ببينيم. طبق گفته راويان بازمانده از اين فاجعه ماجرا از جايي شروع مي شود که دو مسير از مسيرهاي اصلي منتهي به منطقه جمرات توسط نيروهاي امنيتي سعودي بدون هيچ دليل مسدود و کانال خروجي حجاج از منا باريک مي شود به نحوي که لايه هايي از حجاج دائما به مسير منا افزوده و خروج از اين منطقه امکان ناپذير مي شود. در اين شرايط با وجود دماي نزديک به 50 درجه و بي کفايتي تعمدي سعودي ها براي مديريت بحران و کنترل ازدياد جمعيت در منا باعث فاجعه تلخي مي شود که هنوز رسانه ها نتوانسته اند ابعاد آن را بطور کامل منعکس کنند.
        
عطش در منا...
    
مسدود شدن خروجي خيابان 204 در منا که حجم انبوهي از حجاج ايراني و آفريقايي را در خود گنجانده بود، بي تدبيري ماموران سعودي در کنترل جمعيت، گرماي هوا همه و همه دست به دست هم دادند تا فاجعه اي تلخ، کام مسلمانان را در روز عيد قربان تلخ کند و منا تبديل به قربانگاهي براي حجاجي شد که عمري را در حسرت رمي جمرات گذرانده بودند تا با آزاد شدن از بند نفس، شيطان را سنگ زنند و به رستگاري الهي اميدي بيش از پيش بيابند اما شرايطي که آل سعود رقم زده بودند ماجرا را در منا به سمت ديگري سوق داد.
    
بحراني که با مديريت جمعيت به راحتي قابل کنترل بود به سرعت ابعادي فاجعه بار و تراژيک و در عين حال باور ناپذير به خود گرفت و فاجعه بار تر و تلخ تر از خود اين فاجعه، برخورد سعودي ها و ماموران مستقر در منا براي کنترل امنيت بود. طبق نظر شاهدان عيني دوربين هاي مداربسته مدام در حال ضبط حوادث بودند و حتي بالاي چادرهاي اطراف خيابان 204، تصويربرداران با اينکه مي ديدند مردم در حال جان دادن هستند در حال فيلم برداري از اين حادثه دل خراش بودند!
    
بسياري از جان باختگان تحت تاثير حرارت شديد هوا و عطش ناشي از گرما و بي رمق شدن، زير دست و پا جان باختند و هيچ يک از ماموران سعودي که وظيفه تامين امنيت و رسيدگي به اين حجاج را داشتند قطره آبي به کام حجاج نيمه جان نريختند و بدتر از آن برخي از حجاج نيمه جان را به داخل کاور هاي حمل اموات ريخته و با اين بهانه که وي ايراني است و مستحق مرگ به حال خود رها مي کردند. طبق گفته شاهدان عيني ماموران امنيتي در منا بالاي سر حجاجي که روي هم تلنبار شده و بي رمق و عطشان تاب و توان رها کردن خود از زير تپه انساني آوار شده بر روي خودشان را نداشته تنها ايستاده و فيلم و عکس مي گرفتند و خطاب به آنها مي گفتند به عقب برگرديد؛ به انسان نيمه جاني که زير چند نفر ديگر مانده مي گفتند به عقب برگرد و حرکت کن و بسياري از حاجيان زيردست و پا به اندازه اي نيمه جان رها شدند که آرام آرام و غريبانه جان باختند.
    
شاهدان عيني مي گويند بدون اغراق در منا بالاي سر هر جنازه سه نيروي امنيتي ايستاده بود ولي به شکلي عجيب به جانباختگان و افراد نيمه جان بي اعتنايي کرده و بالاي سر آنها با يکديگر شوخي مي کردند و سيگار مي کشيدند و وقتي فردي از آنها درخواست کمک مي کرد ناهار نخوردن را بهانه مي کردند و حتي از جرعه اي آب مضايقه مي کردند.
    
سردمداران سعودي نيز با اتخاذ رويکردي تهاجمي با فرافکني اين حادثه را به گردن حجاج انداخته و حتي از کوچکترين عذر خواهي و مسئوليت پذيري در اين خصوص طفره رفته اند.
        
شمار کشته شدگان فاجعه منا 4173 نفر 
    
به گزارش العالم، حمد بن محمد الضويلع، معاون وزير بهداشت عربستان سعودي از افزايش تعداد قربانيان فاجعه منا به 4173 نفر خبر داد.
    
اتاق عمليات وزارت بهداشت سعودي، علت اين فاجعه را گرماي شديد هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفتگي به سبب هل دادنِ يکديگر اعلام کرد!
    
بر پايه اين گزارش، آمارهاي اوليۀ اعلام شده توسط پرسنل ميداني از جان باختنِ 769 تن خبر داده بود، اما به استناد پيکرهايي که تا شب گذشته به وزارت بهداشت عربستان تحويل داده شده است، شمارجان باختگان به 4173 رسيد.
        
جان باختن 228 ايراني در قربانگاه منا
    
تا ظهر سه شنبه رئيس سازمان حج و زيارت ايران تعداد کشته ها را ۴۷۰۰ نفر اعلام کرده است، هرچند که تنها مرگ ۲۲۸ ايراني تاييد شده و از سرنوشت ۲۴۸ زائر ديگر خبري وجود ندارد.
    
اما از دوشنبه شب مسئولان ايراني حج مي گويند بيش از ۸۰ درصد بيمارستان هاي منا، مکه، طائف و رياض جستجو شده اند و در آنها اثري از مفقودان ايراني نيافته اند و اين يعني به احتمال قوي اغلب مفقودان متاسفانه جان باخته اند.
        
وضع نامطلوب سردخانه محل نگهداري اجساد قربانيان منا
    منابع مغربي ضمن اشاره به افزايش قربانيان اين کشور در فاجعه منا، از وضعيت نامطلوب نگهداري اجساد درسردخانه هاي عربستان خبردادند.
    
يک دانشجوي مغربي که توانست وارد سردخانه محل نگهداري اجساد درمکه شود، با صحنه اي تاسف بار مواجه شد به طوري که مديريت سردخانه اجساد را در پنج سالن پذيرش سردخانه با سيستم تهويه نامطلوب روي زمين قرار داده بود تا از آنها تصوير برداري شده و اين تصاوير براي شناسايي هويت اجساد به مراجع ذي ربط ارسال شود.
    
محمدرضا فرحات از اتباع مغربي مقيم مکه به نقل از مشاهدات عيني دانشجوي هموطنش توضيح داد: اين وضعيت باعث متورم شدن برخي اجساد و در معرض تعفن قرار گرفتن برخي ديگر شده است و همچنين مديريت سردخانه از بيش از 20 کاميون يخچال دار براي نگهداري تعداد زيادي از اجساد استفاده کرده است. اين امردرسايه سراسيمگي و سردرگمي آشکار مديريت سردخانه در برخورد با اين وضعيت و حضور مراجعين براي کسب اطلاع از بستگان و نزديکانشان مي باشد.
        
دفن دسته جمعي قربانيان منا

    رسانه هاي مصري به نقل از مقامات حج اين کشور اعلام کردند سعودي ها دفن پيکرهاي قربانيان فاجعه منا را آغاز کردند. روزنامه شوون الخليجيه نوشت: مقامات عربستاني ديروز دفن دسته جمعي پيکرهاي کشته شدگان حادثه منا را که حداقل 600 نفر آنها هنوز شناسايي نشده اند، آغاز کردند.
    
سايت هاي الايام 24، اليوم التاسع و المصريون گزارش دادند عربستاني ها به بهانه شيوع بيماري هاي واگيردار به مقامات حج کشورهاي مختلف از جمله مصر و مغرب اعلام کرده اند که نمايندگان رسمي خود را براي حضور در محل تدفين معرفي کنند.
    
بهانه سعودي ها در خصوص امکان شيوع بيماري هاي مسري از اجساد قربانيان منا به سان يک طنز تلخ است چرا که جسد در سردخانه و آن هم در آن برودت دما چگونه امکان فساد دارد؟ از اين رو در واقع هدف موضوع ديگري است چرا که سعودي ها قصد دارند تا با دفن دسته جمعي جانباختگان حادثه منا هم از پرداخت غرامت شمار زيادي از آنها به دليل شناسايي نشدن سرباز زنند و هم اينکه از افشا شدن ابعاد واقعي فاجعه قربانگاه منا ممانعت کنند.
    
با انتشار خبر جمع آوري دوربين هاي مدار بسته منا به دستور شاه سعودي و همچنين هراس آنها از اعزام تيم هاي حقيقت ياب از کشورهاي درگير اين فاجعه محرز شده که اين فاجعه ابعاد وسيعي دارد که سعودي ها از افشاي آن مضطرب هستند.