گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت - 8

گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت - 8
 خبر ويژه 
اين همه امتياز كه مي دهيد تعهد نيست؟!
«اگر به تعبير رئيس جمهور توافقي امضا نشده، پس اين همه اقدامات و تعهدات براي چيست؟»    روزنامه رسالت ضمن طرح پرسش فوق، به نقد چند فراز از اظهارات روحاني پرداخت و نوشت: رئيس جمهور محترم در مصاحبه با خبرنگاران فرمود: «چيزي امضا نکرده ايم که براي تصويب به مجلس بفرستيم» اگر واقعا چيزي امضا نکرده ايم پس اکسيدکردن غني سازي بيست درصد و انجام تعهداتي که در ژنو و لوزان و سپس وين داده ايم و مرتبا هم آژانس اين اقدامات محدودکننده فعاليت هاي هسته اي ايران را گزارش و تاييد مي کند، بر چه اساسي صورت گرفته است؟ اگر توافق امضاء مي شد چه مي کرديم؟ البته توافقي امضا نشده است چون طرف آمريکايي تاکنون هيچ اقدامي در رفع تحريم ها و ختم برخوردهاي خصومت آميز انجام نداده و حتي مدام از تهديد نظامي حرف مي زند و سايه شوم جنگ را روي مذاکرات حفظ کرده است. اما سوال اينجاست؛ اگر توافقي نشده، پس چرا براساس همان گفت وگوها دولت روند پيشرفت هاي هسته اي و نيز غني سازي اورانيوم بالاي بيست درصد را متوقف کرده و آن را به 6/3 درصد فرو کاهيده است؟     محمدکاظم انبارلويي در اين يادداشت خاطرنشان کرد: نکته ديگر آنکه اگر مجلس نتواند در مورد برجام که به تعبير دولتي ها مهم ترين رويداد در تاريخ ديپلماسي ايران است، اظهارنظر کند، چگونه مي تواند «در راس امور بودن» اين نهاد مردمي را اثبات نمايد؟ چه اصراري هست که مجلس در اين امر مهم برکنار باشد؟ اگر «برجام» نه عهدنامه، نه مقاوله نامه، نه موافقت نامه، نه پيمان نامه و نه قرارداد دولت ايران با ساير دولت هاست، پس چيست؟ آيا اصل 125 قانون اساسي، نوعي از قرارداد يا مناسبات دولت ما با ديگر دولت ها را از قلم انداخته است؟ نکته مهم اينکه اگر چيزي را شما امضا نکرده ايد، چرا در صف اول دفاع بي چون و چرا از «برجام» ايستاده ايد؟
    
رسالت همچنين نوشت: سايت ضدانقلابي کلمه با سه جمله به استقبال مصاحبه رئيس جمهور رفته است. کلمه از قول رئيس جمهور نوشت: 1- حصر نبايد به مسئله دائم تبديل شود 2- کسي از آن سود نمي برد 3- بايد طبق قانون به اين وضع خاتمه داد. ظاهرا اين حرف ها درست است و بايد به آن عمل کرد. اما اگر خصومت سران فتنه با مردم، دائمي يا بهتر بگوييم مادام العمر باشد، چه بايد کرد؟ آقاي رئيس جمهور مي گويد کسي از آن سود نمي برد. در حالي که رژيم صهيونيستي و آمريکا و انگليس و ضدانقلاب ها بيشترين سود را از تداوم خصومت سران فتنه با نظام برده اند. مي رسيم به نکته سوم؛ حال بايد ديد طبق قانون چگونه مي شود به اين وضع خاتمه داد؟ اگر قانوني وضع شود که وطن فروشي جرم نيست، اگر احکام مربوط به محاربه و بغي را از فقه برداريم، مي شود راجع به رفع حصر، فکر و سپس اقدام کرد!
خبر ويژه 
نظام برنامه ريزي دولت معطوف به توليد و عدالت نيست
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي مي گويد دولت به جاي برنامه ريزي توسعه درگير توسعه عقب ماندگي و فقر است.    فرشاد مومني در مصاحبه با شرق با انتقاد از اظهارات کليشه اي برخي مسئولان دولتي از جمله رئيس سازمان مديريت گفت: متاسفانه همچنان با نقش آفريني دلارهاي نفتي در ذهن مسئولان کشور مواجه هستيم. مي بينيم که همراه با اين سازه هاي ذهني فاقد وجاهت علمي اصرارهاي غيرمتعارفي وجود دارد تا ساختارهاي نهادي ما نيز دست نخورده باقي بماند. اين ساختار نهادي از زاويه نقش نحوه قاعده گذاري در سرنوشت کشور بازنگري نمي شود.    وي مي افزايد: بدترين شرايط در چنين اوضاعي اين است که ربا و تجارت پول، موتور خلق ارزش افزوده شود. اين واقعيت وجود دارد، اما حتي به قدر طرح مسئله نيز جايگاهي ندارد. کانون توجه همچنان دلار نفتي است.    اين اقتصاددان معتقد است: در شرايطي که پول اين قدر بازدهي دارد، آيا ديگر کوچک ترين انگيزه اي براي اينکه به سمت بهتر شدن بنيه توليد ملي برويم، وجود دارد؟ آيا نبايد مسئول برنامه ريزي کشور به فکر فرو رود که در اثر چه حکمت ها و منافعي، سکوت درباره اين مسئله حياتي ترجيح داده مي شود؟ اگر دولت از بانک ها بخواهد براي مسائل ضروري کشور منابعي را تخصيص دهند، ببينيد چه واويلايي رخ مي دهد و اين در سه سطح متمايز و البته مرتبط مي شود؛ هم در دولت، هم طيف وسيع غير مولدها و بالاخره نئوکلاسيک هاي وطني که فرياد مي زنند واويلاکه استقلال بانک مرکزي مخدوش شد؛ اما وقتي مقامات به صراحت اعتراف مي کنند که هفت هزار موسسه مالي غيرمجاز فعال هستند، اصلاً تا حالانديده ايم که يکي از اين مقامات بگويند از اين ناحيه نيز در استقلال بانک مرکزي خدشه ايجاد شده است!
    
شبيه به اين وضعيت در قاعده گذاري هاي مربوط به تجارت خارجي، ماليات، بيمه هاي اجتماعي، نرخ ارز، نرخ بهره و... هم مشاهده مي شود که به صورت نظام وار تيشه به ريشه بنيه توليد ملي مي زنند. به اين ترتيب، رانت خوارها و رباخوارها و واسطه ها را تقويت مي کنند، اما در سطح کل مديريت اقتصادي و برنامه ريزي کشور کوچک ترين اعتنايي به اين واقعيت ها نمي شود و گويي باز هم قرار است که به نام برنامه ريزي توسعه به اصلاح اين مناسبات و سياست ها، کوچک ترين توجهي نشود و بلکه کمک کنند که حتماً استمرار يابد! در اين صورت، بهتر است به جاي عنوان برنامه ريزي توسعه از عنوان بامسمايي استفاده کنند، مثل برنامه استمرار عقب ماندگي و بازتوليد فقر و فلاکت، بايد به عزيزان گوشزد شود که اساس توسعه، تغيير ساختار نهادي مشوق رانت و ربا و فساد و جايگزيني آن با ساختار نهادي علم محور و توليد محور است.
    
اين اقتصاددان با تخطئه «نئوکلاسيک هاي وطني» گفت: اين گروه در راستاي اداي وظيفه نسبت به منافع غيرمولدها، با سر و صداي بسيار، راه نجات کشور را اين دانستند که نرخ بهره بالارود. با اين توجيه که در تورم بالانرخ بهره هم بايد بالاباشد، اما وقتي نرخ تورم به يک سوم آن زمان رسيد و براساس منطق خود اينها بايد نرخ بهره به شکل متناسب پايين بيايد، به شکل غيرمتناسب و کاملاً نمايشي صرفاً به کاهش دو درصدي نرخ بهره در برابر کاهش نزديک به 30 درصدي در نرخ تورم بسنده شد. حتي در برابر اين هم رانت جويان و تاجران پول به شدت مقاومت کردند و با سوء استفاده از برخورد غير مسئولانه بانک مرکزي در زمينه انجام وظايف نظارتي، به شيوه اي به غايت نامناسب فشار بر توليد کنندگان را حتي نسبت به دوره قبل از کاهش نمايشي دو درصدي در نرخ بهره افزايش دادند. به طوري که در همين چند هفته اخير طيف هاي مختلف صنف هاي توليدي گفته اند به ويژه در بانک هاي خصوصي، شيوه هاي قاعده گذاري جديدي وضع کرده اند که عملاً قيمت تمام شده پول براي توليد کننده اي که به شدت به سرمايه در گردش احتياج دارد، به 40 درصد وگاه حتي بيشتر از آن رسيده است.
زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر ارومیه را لرزاند.امیرعباس جعفری مدیرکل بحران استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: این زمین لرزه که در ساعت 7:03 صبح امروز رخ داد 4.2 ریشتر بزرگی داشت و مرکز آن شهرستان سرو در حاشیه ارومیه بود.وی با بیان اینکه این زمین لرزه در عمق 5 کیلومتری رخ داده است گفت: با توجه به عمق کم، این لرزه در شهر ارومیه نیز کاملا احساس شده است.مدیر کل بحران استان آذربایجان غربی با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شدند و از فرمانداران و بخشداران نیز خواسته‌ایم گزارش‌های زلزله را به ما برسانند گفت: خوشبختانه تا کنون موردی از خسارات جانی و مالی به دست ما نرسیده اما گزارش نهایی تا ظهر امروز اعلام خواهد شد.جعفری اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت شهر عادی است و مشکلی از این جهت وجود ندارد ضمن اینکه کلیه دستگاه های امدادی نیز در حالت آماده باش هستند.
معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تشریح تعداد افراد و خانواده‌های ایرانی که مشکل جنسی دارند، گفت: در برخی مواقع زوج‌هایی که از زمان ازدواج‌شان مدت بیشتری گذشته است، بیشتر برای دریافت خدمات مشاوره کلینیک‌های جنسی مراجعه می‌کنند.به گزارش تسنیم، راه‌اندازی کلینیک‌های جنسی در کشور در راه است، اتفاقی که محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت عنوان کرده است مبنی بر اینکه این کلینیک‌ها از مهر‌ در 12 دانشگاه کشور به‌ترتیب فعالیت خود را شروع می‌کنند.در این رابطه محمد اسلامی معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره میزان مراجعه خانواده‌ها و افراد به این کلینیک‌ها به تسنیم گفت: واقعاً پیش بینی و اعلام چنین عددی سخت است.معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: به هر حال الآن افرادی داریم وقتی به کلاس‌های ازدواج مراجعه می‌کنند که مدتی است که از عروسی آنان گذشته است و وارد زندگی شدند، و حال وقتی مشکلی پیش می‌آید یادشان می‌افتد که کلاس‌هایی وجود دارد و آن زمان مراجعه می‌کنند تا مشکل‌شان را حل کنند.اسلامی تصریح کرد: بنابراین این پتانسیل برای افرادی که تازه ازدواج کردند وجود دارد که مراجعه کننده باشند. ضمن اینکه افراد خواستار این آموزش‌ها در کسانی که مدت بیشتری است که از ازدواجشان گذشته است حتماً بیشتر است، چون مشکلات را بیشتر احساس می‌کنند ولی واقعاً نمی‌توانم برآورد عددی اعلام کنم.وی درباره آمار مبتلایان مشکلات جنسی در جامعه ایرانی توضیح داد: واقعیت این است که یکی از جاهایی که می‌شود این سؤال‌ها را از آنها پرسید، دادگاه‌های خانواده است، که زیر نظر قوه قضاییه کار می‌کنند، و همچنین افرادی که در زمینه مشاور مباحث جنسی فعالیت می‌کنند.معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: البته این طور مطرح می‌شود که 20 درصد طلاق‌های ما ریشه در مشکلات سلامت جنسی زن و شوهر دارد.
اسلامی در واکنش به این مسئله که برخی آمارها بیشتر از این اعداد را نشان می‌دهد، گفت: بنده حداقل را عرض کردم، یعنی از 20 درصد داریم تا 70 درصد، مثلاً با لحاظ کردن همین آمار حداقلی 20 درصد می‌توانیم عنوان کنیم که در مجموع طلاق‌های سال گذشته (93) حدود 33هزار زوج به‌دلیل ریشه مشکلات جنسی از هم جدا شدند بنابراین ما باید سعی کنیم این سرعت طلاق را کم و کمتر کنیم.به گزارش تسنیم، در این زمینه محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه از اوایل نیمه دوم امسال یعنی از مهر راه‌اندازی کلینیک‌های جنسی را شروع می‌کنند، عنوان کرده بود: افرادی که برای سلامتی جنسی به این کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند مدت ویزیت‌شان ممکن است خیلی بیشتر از افراد عادی باشد. بنابراین ما از آن پوشش بیمه‌ای که همه دارند استفاده می‌کنیم و مابه‌التفاوت را با کمک معاونت بهداشتی تأمین می‌کنیم تا به این برسیم که متوسط زمان یک ویزیت چقدر است و آن را با هماهنگی سازمان بیمه خدمات درمانی نهادینه خواهیم کرد.
یک مقام روسی ارسال سامانه موشکی اس _ ۳۰۰ به ایران را منوط به پس گرفتن پیگرد حقوقی این مورد از سوی جمهوری اسلامی دانست.به گزارش فارس، یک مقام روس امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت که مسکو منتظر است  ایران شکایت خود در زمینه عدم تحویل سامانه اس_300 را پس بگیرد.به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» یک مقام مطلع روسی در این زمینه گفت: «شرط  مهم در این زمینه پس گرفته شدن دعوی حقوقی این مسئله از سوی ایران است. آن‌ها هنوز از پیگرد حقوقی این پرونده دست نکشیده‌اند. ما نمی‌توانیم وارد رویه حقوقی یک قرارداد شویم و همزمان قرار داد دیگر را اجرا کنیماین در حالی است که هفته گذشته ایران و روسیه یادداشت تفاهمی را در زمینه اجرای توافق ارسال سامانه دفاع موشکی اس _ 300 امضا کردند.یک مقام ایران نیز ماه جاری به اسپوتنیک اظهار داشت که تهران منتظر دریافت این سامانه از روسیه بعد از گذشت 30 یا 40 روز از امضای قرار داد جدید است.ایران نیز در نقطه مقابل اعلام داشته در صورتی از پیگیری حقوقی این مسئله صرف نظر می‌کند که  اولین محموله از سامانه موشکی اس _ 300 را دریافت کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از جمع‌آوری لباس‌هایی با نماد پرچم آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، نقوش شیطان پرستی و انحرافی از برخی بوتیک‌های پایتخت خبر داد .سردار حسین ساجدی نیا در این باره گفت: در پی دریافت گزارش‌های مردمی و بررسی های کارشناسانه مجموعه پلیس و اداره اماکن پایتخت، از فروشگاه ها و دستفروشی‌های سطح شهر تهران مشخص شد که طی دو هفته گذشته تعدادی از فروشگاه‌ها و دستفروشان اقدام به عرضه البسه با نقوش پرچم آمریکا، انگلیس و علائم شیطان پرستی کرده‌اند .ییس پلیس پایتخت افزود: به همین منظور به صورت نامحسوس محل‌های فروش و عرضه این نوع پوشاک تحت نظارت قرار گرفت و با اطلاعات به دست آمده از این محل ها، ماموران دریافتند که چند عامل اصلی به صورت متمرکز البسه مذکور را در اختیار این فروشندگان قرار می دهند.ساجدی نیا با بیان اینکه پس از شناسایی محل های عرضه این نوع پوشاک، مراتب در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت، گفت: متعاقبا با هماهنگی صورت گرفته صبح امروز پلیس اقدام به جمع آوری این گونه البسه کرده و عاملان اصلی توزیع آن نیز دستگیر شدند.به گفته فرمانده انتظامی پایتخت، طی رصدی که از سوی پلیس صورت گرفته است، مشخص شد، شهروندان تهرانی تمایلی به خرید اینگونه البسه ندارند.ساجدی‌نیا با تاکید بر اینکه پلیس با متصدیان مغازه یا فروشگاه هایی که اقدام به توزیع این گونه البسه کرده یا آن را در معرض دید قرار دهند برخورد خواهد کرد، گفت: برابر قانون نظام صنفی نسبت به برخورد و پلمب اینگونه واحدها اقدام خواهد شد.