گزیده خبرهای 14 شهریور-94 قسمت -3

گزیده خبرهای 14 شهریور-94 قسمت -3
نخست وزیر کانادا اعلام کرد کشورش آمادگی دارد از صدها و یا حتی هزاران پناهنده سوری استقبال کند.خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد، فیلیپ کویار از احزاب سیاسی کانادا خواست موضع خود را در قبال این مساله به روشنی بیان کنند.وی گفت بسیار تاسف بار است که ما نیاز داشته باشیم تا تصویر کودک پناهنده سوری که در دریا غرق شد، وجدان ما را بیدار کند.نخست وزیر کانادا در رابطه با حادثه مرگ کودک پناهنده سوری گفت، دیگر کاری برای آن کودک نمی توان کرد ولی زمان برای انجام اقدامات برای دیگر پناهندگان وجود دارد و ما آمادگی استقبال از پناهندگان را داریم همان طور که در گذشته این کشور از هزاران پناهنده ویتنامی استقبال کرد.این گزارش افزود: استان کبک از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ششصد و 43 پناهنده از 1900 پناهنده ای را که قرار بوده تا پایان سال 2015 بپذیرد ، استقبال کرده است.این مقام کانادایی گفت که با این حال ما آمادگی داریم که بیش از این تعداد از آوارگان را در کانادا بپذیریم.بحران و درگیری در سوریه که نزدیک به 5 سال است در این کشور ادامه دارد موجب آوارگی صدها هزار سوری شده است.ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشور همچنان در حال جنگ با داعش و دیگر تروریست ها در خاک این کشور هستند.
هیات بلندپایه اقتصادی-سیاسی اسپانیا هفته آینده به ایران خواهد آمد.امور زیربنایی، صنعت نفت، گاز و انرژی از جمله مواردی است که دو کشور در نظر دارند برای همکاری‌های بیشتر در مورد آن مذاکره کنند.به گزارش  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، این هیات متشکل از 70 نماینده از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و سه وزیر امورخارجه، انرژی، صنعت و جهانگردی و وزیر زیرساخت اسپانیا خواهد بود.هیات بلندپایه اسپانیا در نظر دارند تا در مدت سه روز حضور خود در تهران و همچنین اصفهان با چهار وزیر مربوطه در ایران دیدار کنند.همزمان با ورود این هیات به ایران، یک همایش بزرگ نیز برای بررسی همکاری‌های مشترک بین دوکشور برگزار خواهد شد.هیات اسپانیایی از 15 تا 17 شهریور در ایران حضور خواهد داشت.
در پی واژگونی یک قایق مسافربری در آب‌های غرب مالزی دست‌کم 15 تن غرق شدند.به گزارش ایسنا، مقامات داخلی مالزی با بیان اینکه این قایق مسافربری صبح روز گذشته (پنج شنبه) در آب‌های غرب این کشور دچار حادثه شد، اظهار داشتند: بر اثر وقوع این حادثه تعداد 15 تن جان خود را از دست داده‌ و تعدادی دیگر نیز ناپدید شده‌اند.آژانس انتظامات دریایی مالزی نیز در گزارشی علام کرد: این قایق دست‌کم حامل 70 سرنشین بوده، همچنین تمامی قربانیان اندونزیایی بوده‌اند. علاوه بر این 19 مسافر دیگر این قایق از جمله یک زن نجات یافته‌اند.مقامات داخلی مالزی با اشاره به اینکه ماهیگیران بومی اولین افرادی بودند که با حضور در محل حادثه اقدام به کمک رسانی کردند، بیان کردند: عملیات جستجو مفقودان شب گذشته متوقف شد اما تلاش‌ها برای پیدا کردن آنان مجدد از صبح امروز (جمعه) آغاز شد.به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری CNN، جزئیاتی از علت غرق شدن این قایق مسافربری منتشر نشده است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به روایت رقابت مجازی میان دیپلمات‌ها در حین مذاکرات هسته‌ای پرداخت.به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه هفته دولت روزنامه «ایران» با اشاره به گلایه وندی شرمن از او به خاطر یک توئیت اظهار کرد: توئیت‌های کسی که فقط نام فامیلی‌اش با من یکی بود به‌سرعت مورد توجه خبرنگاران داخلی و خارجی قرار گرفت و تا آنجا پیش رفت که یک‌بار در مذاکرات خانم شرمن به من گفت چرا شما فلان مطلب را توئیت کردید؟ من گفتم من نکردم و او گفت «بالاخره کسی این کار را کرده که با شما نسبت دارد». بنابراین تأثیرگذاری این شبکه‌ها تا اندازه‌ای است که ممکن است کسی فقط به خاطر نسبت با بنده توئیت‌هایش مورد توجه معاون وزیر خارجه آمریکا قرار گیرد.وی پیرامون مناقشه‌های کلامی در فضای رسانه‌ای نیز گفت: ما معمولا اول هر جلسه با هم جر و بحث می‌کردیم که مثلا شما چرا این‌طوری گفتید یا درباره توئیت‌ها و اظهارات سخنگوهای طرفین اظهارنظر می‌کردیم یا بعضا از مطالب منتشرشده از سوی طرف مقابل انتقاد می‌کردیم. یعنی هر دو طرف به‌دقت همدیگر را رصد می‌کردند تا از یکدیگر عقب نیفتند. در واقع در کنار جدال دیپلماتیک، یک نبرد رسانه‌ای هم جریان داشت.
رئیس جمهوری گواتمالا پس از استعفای از این سمت به زندان افتاده است.پس از آنکه دادگاهی در پایتخت گواتمالا به درخواست دادستانی حکم بازداشت اوتو پرز مولینا، رئیس جمهوری را در ارتباط با اتهام فساد مالی و اداری صادر کرد، او این سمت کناره‌گیری کرد و ساعاتی بعد، روانه زندان شد.در پی تصمیم اوتو پرز، پارلمان گواتمالا که پیشتر به طرح سلب مصونیت قضایی رئیس جمهوری و ممنوعیت خروج او از کشور رای داده بود، در یک نشست اضطراری استعفانامه او را تصویب کرد و ساعاتی بعد، رئیس جمهوری مستعفی در برابر قاضی دادگاه عالی حاضر شد.به دستور قاضی دادگاه عالی گواتمالا پرز، که ژنرال بازنشسته ارتش است، تا روز جمعه در یک پایگاه نظامی در بازداشت خواهد بود تا دادگاه در مورد ادامه بازداشت او تا زمان برگزاری محاکمه تصمیم‌گیری کند. دادستانی گواتمالا هنگام تسلیم درخواست صدور حکم بازداشت  پرز گفته بود که نگران آن است که متهم درصدد خروج از کشور برآید هر چند وکیل رئیس جمهوری سابق تاکید داشت که موکل او مرتکب خلافی نشده است و در کشور باقی خواهد ماند.با کناره‌گیری اوتو پرز، طبق قانون اساسی گواتمالا الخاندرو مالونادو، معاون رئیس جمهوری مستعفی، به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد کرد. دوره ریاست جمهوری مالونادو تا آغاز به کار رئیس جمهوری منتخب در ماه ژانویه سال آینده ادامه خواهد داشت. الخاندرو مالونادو در مراسم ادای سوگند خواستار حمایت مردم از دولت شد و وعده داد که در مدت زمامداری خود، برای مبارزه با فساد تلاش کند.
رئیس جمهوری مستعفی تا زمان تصمیم‌گیری دادگاه در یک پایگاه نظامی محبوس خواهد بود
با اعلام کناره‌گیری رئیس جمهوری سابق، معترضان به سیاست‌های او در میدان مرکزی گواتمالا سیتی، پایتخت، به شادمانی پرداختند و با تاکید بر لزوم مجازات پرز، گفتند که هر دولتی که بر سر کار بیاید باید مبارزه با فساد را در راس برنامه‌های خود قرار دهد. قرار است روز یکشنبه، دور اول انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا برگزار شود و مساله مبارزه با فساد بخش مهمی از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را تشکیل داده است.اوتو پرز مولینا، ۶۴ ساله که در سال ۲۰۱۱ با وعده مبارزه جدی با فساد به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، پس از چند هفته تظاهرات ضد دولتی و فشار برای برکناری رئیس جمهوری سرانجام از سمت خود کناره گرفت. براساس پرونده‌ای که دادستانی علیه رئیس جمهوری سابق تشکیل داده، پرز متهم است که در یک رشته کلاهبرداری کلان از گمرک این کشور دست داشته و عملا طراح این کلاهبرداری بوده است.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در فیس بوک از شیوه طرح سوالات انتقاد و آن را به سین‌جیم تشبیه کرد.به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: چهارشنبه شب به مناسبت هفته دولت مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه2 بودم. قبل از برنامه قرار بر این شده بود که برنامه مهمان تلفنی نداشته باشد تا وقت محدود آن صرف بحث و جدل روی موضوعات مشخصی نشود.وی در ادامه گفت: انتظار این بود محور بحث گزارش عملکرد دو ساله معاونت باشد که در هفته گذشته منتشر شده است، اما ظاهراً سعی من و دل باطل بود! و گفتگو بیشتر به سین‌جیم کردن شبیه شد و تیترهای جهت‌دار و مغرضانه برخی رسانه‌ها در طول دو سال گذشته منبع سؤالات شد. با این همه فرصت مغتنمی برای توضیح برخی ابهامات و شبهات و تبیین عملکرد معاونت در دو سال گذشته فراهم شد، با این توضیح که برنامه‌ها و ایده‌های آتی همچنان ناگفته باقی ماند.