گزیده خبرهای 21 شهریور -94 قسمت -7

   گزیده خبرهای 21 شهریور -94 قسمت -7
 
    توقيف زانتيا به دليل سرعت غيرمجاز
    اصفهان- خبرنگار کيهان:سرهنگ «رضا رضايي» رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان اصفهان گفت: تيم کنترل سرعت پليس راه اردستان حين کنترل خودروهاي عبوري در محور اردستان به کاشان، يک دستگاه خودروي زانتيا که با سرعت غيرمجاز در حرکت بود را متوقف کردند.    سرهنگ رضايي، سرعت اين خودرو را 200 کيلومتر بر ساعت عنوان کرد و اظهار داشت: اين خودرو به علت انجام تخلف حادثه ساز و حرکات مخاطره آميز علاوه بر جريمه 100 هزار توماني به مدت 72 ساعت توقيف و روانه پارکينگ شد.    اين مقام مسئول عنوان داشت: براساس ماده 10 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، راننده خودرو نيز براي شرکت در کلاس آموزشي و سيرمراحل قانوني به پليس راه استان معرفي شد.  
        توقيف پژو با 121 کيلو ترياک
    اصفهان- خبرنگار کيهان:رئيس مرکز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان گفت: ماموران يگان تکاوري اين فرماندهي حين کنترل و نظارت بر جاده هاي خاکي محور اسفرجان به شهرضا به يک دستگاه خودروي پژو که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک و قصد متوقف کردن آن را داشتند که خودرو اقدام به فرار از دست ماموران کرد.    سرهنگ شهرياري افزود: سرانجام پس از تعقيب و گريز فراوان قاچاقچيان که سه نفر بودند خودرو را رها کرده و به بيابان هاي اطراف متواري مي شوند که با تلاش ماموران هر سه نفر آنها دستگير شدند.    سرهنگ شهرياري خاطر نشان کرد: در بازرسي از خودروي مذکور مقدار 131 کيلو و 400 گرم ترياک کشف و متهمان دستگير شده جهت سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.       
    کشف24 تن برنج خارجي در قم

    قم- خبرنگار کيهان: رئيس پليس آگاهي استان قم از کشف 24 تن برنج خارجي قاچاق به ارزش 720 ميليون ريال در اين استان خبر داد.    سرهنگ «مهدي قدمي» اظهار داشت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالاو ارز پليس آگاهي استان قم حين گشت زني و کنترل تردد خودروهاي عبوري در جاده قديم «قم- تهران» به يک دستگاه خودروي کاميون مشکوک شده و آن را متوقف کردند.    وي با بيان اينکه خودروي موصوف فاقد هرگونه مجوز حمل و گمرکي بود، به ظن قاچاق مورد بازرسي قرار گرفت، افزود: در بازرسي از کاميون مشخص شد حامل 24 تن برنج خارجي قاچاق به ارزش 720 ميليون ريال است.
خبر ويژه 
سخنگوي دولت و لاپوشاني تخلف 12 ميليارد دلاري
تذکر سخنگوي دولت به صفدر حسيني و ولي الله سيف، همچنان پرونده تخلف 12 ميليارد دلاري بانک مرکزي را مفتوح مي گذارد و اين در حالي است که دود چنين مسائلي به چشم مردم مي رود.    به گزارش «تراز» از ابتداي آغاز به کار دولت يازدهم، هر از چند گاهي زمزمه هايي از تخطي بانک مرکزي از قانون و دست اندازي به منابع صندوق توسعه ملي شنيده مي شد؛ يک بار ماجراي 4/1 ميليارد دلار و ديگر بار داستان 1/2 ميليارد دلار، گرچه هر بار اين زمزمه ها و شنيده ها توسط دولتمردان يازدهم تکذيب مي شد، اما چند روز پيش صفدر حسيني رئيس هيئت امناي صندوق توسعه ملي به نشستي دعوت شد که حرف هاي وي در اين جلسه به بزرگترين چالش اين مرد آرام دولت يازدهم در طول زندگي مديريتش تبديل شد.حسيني در پنجمين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران ضمن انتقاد از تغييرات برخي از اجزاي اساسنامه صندوق توسعه ملي در قوانين عادي و بودجه اي که هر سال تدوين مي شود خطاب به نمايندگان اتاق تهران گفت: يکي ديگر از مشکلات عمده صندوق اين است که حساب هاي ما نزد بانک مرکزي بوده و اين نهاد روي منابع صندوق مديريت خود را اعمال مي کند که عملابرخلاف قانون است.    بعد از پايان جلسه، صفدر حسيني در گفت وگو با يکي از خبرگزاري هاي کشور حرف هاي خود در جلسه اتاق تهران را تکرار کرده و از نامه اي سخن گفت که در آن تخلفات بانک مرکزي را به رئيس جمهور گزارش داده و از وي استمداد طلبيده است.    به موازات اين حرف ها ولي الله سيف که در دوران وزارت حسيني رداي رياست بر بانک ملي بر تن داشت و آن روزها مدير زيرمجموعه صفدر حسيني محسوب مي شد امروز قامت خويش را فراتر از پاسخگويي به حسيني دانسته و کامياب معاون ارزي خود را مسئول پاسخگويي به رئيس سابق خود مي کند. کامياب نيز با رد اظهارات صفدر حسيني مي گويد: صندوق توسعه ملي به مثابه يکي از مشتريان بانک مرکزي است که در حساب اين بانک سپرده گذاري کرده و بانک مرکزي هم حق مديريت بر اين سپرده ها را دارد و اين موضوع به معناي برداشت از حساب مشتري يا همان صندوق توسعه ملي نيست.
    
بعد از گذشت چند روز از اين ماجرا، در حالي که رسانه ها و جرايد هر کدام به تحليل و تفسيري از ماجرا پرداخته و همگان منتظر پاسخ روحاني به نامه رئيس هيئت امناي صندوق توسعه ملي بودند يکباره در شرايطي غيرعادي و کاملاتصنعي، معترض روزهاي قبل به يکباره با چرخشي 180 درجه اي حرف هاي خودش عليه بانک مرکزي را تکذيب و برداشت اشتباه رسانه ها دانست و گفت: متاسفانه آنچه اين روزها در لابه لاي سطور رسانه ها مغفول مانده است توجه به نقش موثر نظام بانکي و مديريت جناب سيف در کاهش معنادار تورم و کنترل نقدينگي است. من سال ها با آقاي سيف همکاري داشته ام و ايشان را فردي متخصص و توانمند مي دانم.    ماجرا اين قدر واضح و آش اين قدر شور بود که محمد نوبخت سخنگوي دولت يازدهم در نشست خبري خود با قبول تلويحي اين موضوع، از صفدر حسيني و بانک مرکزي خواست تا اين سخنان را به رسانه ها نکشيده و اختلافات خود را طور ديگري حل کنند.    اما اين پايان ماجرا نبوده و هنوز ابهامات زيادي در اين ماجرا وجود دارد. از تخلف 12 ميليارد دلاري بانک مرکزي در برداشت از منابع صندوق توسعه ملي تا نامه اي که تا امروز بي پاسخ مانده است. بايد ديد کساني که روزگاري به هر دليلي مديران سابق کشور را به دروغگويي متهم مي کردند امروز در مقابل اين آزمون راستگويي چه رفتاري خواهند داشت. قطعا برداشت غيرقانوني چنين رقمي که حدود 40 هزار ميليارد تومان است تبعاتي همچون افزايش تورم و پايه پولي را به همراه خواهد داشت که اين موضوع در آينده نه چندان دور تهديد بزرگي براي اقتصاد کشور خواهد بود.
خبر ويژه 
كساني را كه اصلاح طلب مي خوانيد شما را بدلي و قلابي مي دانند
آقاي عارف! نام جماعتي که به اسلاميت و جمهوريت نظام در سال 88 حمله کردند و بعضي از آنها به غرب پناهنده شدند، اگر فتنه گر نيست پس چيست؟!
    
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: عارف، رئيس بنياد اميد ايرانيان در ديدار اعضاي حزب اتحاد ملت خطاب به برخي منتقدان جريان اصلاح طلبي گفته است: « با چه جسارتي اصلاح طلبان را فتنه گر مي خوانيد؟» اين جمله تيتر اول روزنامه اعتماد بود. اعتماد به نقل از عارف نوشت: «اصلاح طلبان وفادارترين افراد به انقلاب اسلامي ايران هستند»! جمله عارف را بايد با اندک تغييري اين طور خواند؛ «به چه دليل برخي اصلاح طلبان، فتنه گرند؟» جريان اصلاح طلبي يک جريان اصيل در متن انقلاب است که نقطه پيدايش آن به زمان انشعاب جريان مجمع روحانيون مبارز از جامعه روحانيت مبارز برمي گردد. اين جريان با تاييد امام(ره) مشروعيت يافت، اما به فاصله کوتاهي دبير کل مجمع، اين تشکيلات را رها کرد و حزب اعتماد ملي را تشکيل داد و رسما انشعاب از «مجمع» را که خود، موسس آن بود، پذيرفت. ذيل تشکيلات مجمع روحانيون مبارز و حزب اعتماد ملي، احزاب و گروه هايي بودند که دل در گرو انقلاب و نظام و اسلام نداشتند و دنبال پروژه «سکولاريزاسيون» نظام بودند. آنها ابتدا فتنه 18تير 78 و سپس فتنه هشت ماهه سال 88 را کليد زدند. در اين فتنه ها، اقتدار و امنيت ملي نظام هدف قرار گرفته بود آقاي عارف، اين عملکرد و رويکرد کساني که خود را اصلاح طلب مي دانند اما مستظهر به پشتيباني سرويس هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا و رژيم صهيونيستي و انگليسي هستند را چه مي نامد؟ اگر اين فتنه گري نيست، پس چيست؟
    
در فتنه 88 اصلاح طلبان راي ملت را برنتابيدند، راي نهادهاي فيصله بخش و داور را به دليل عدم التزام عملي به قانون اساسي و نظام اسلامي، قبول نکردند و همصدا با راديو اسرائيل و راديو آمريکا و بي بي سي دنبال گفتمان براندازي بودند. آيا اين فتنه گري نيست؟ آنها به هيئت هاي اجرايي و نظارت که بيش از ششصدهزار نفر در سراسر کشور در هر انتخابات، راي مردم را به عنوان يک امانت، صيانت مي کنند، تهمت تقلب زدند، در حالي که هيچ دليلي بر آن نداشتند آيا اين نقض عهد و نشر اکاذيب و تشويش اذهان و اهانت به نهادهاي مشروع نظام، فتنه انگيزي نيست؟ صبح روز راي گيري که هنوز رايي به صندوق ها ريخته نشده بود، اعلام کردند اگر موسوي راي نياورد به خيابان ها بريزيد. شب هنگام هنوز آرا شمارش نشده بود و مردم پاي صندوق هاي راي بودند، موسوي مصاحبه خبري داخلي و خارجي گذاشت و خود را پيروز انتخابات ناميد. آيا اين فتنه گري نيست؟
    
رسالت مي افزايد: اراذل و اوباش، بهائيان، منافقين، سلطنت طلب ها، افراد ضد انقلاب و اشرار به بهانه ادعاي تقلب آقايان، به خيابان ها ريختند. ميلياردها تومان به اموال عمومي خسارت زدند و ده ها نفر از دو طرف کشته و شهيد شدند. آنها شعار دادند؛ «استقلال، آزادي، جمهوري ايراني»، «مرگ بر اصل ولايت فقيه»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» و... آيا اين شعارها ربطي به ادعاي تقلب داشت يا فراتر از آن بود؟ تقلب فقط يک بهانه براي براندازي بود. آيا اين فتنه گري نيست؟ موضوع اعتراضات، جمهوريت بود چرا بر اسلاميت نظام حمله ور شدند و در روز عاشوراي 88 به شعائر الهي عاشورا حمله کردند؟ روزنامه نگاران اصلاح طلب، يکباره کوچ کردند و رفتند به بي بي سي و راديو آمريکا پناهنده شدند و از آنجا با مردم سخن گفتند. آيا اين تغيير شيفت فتنه گري نبود؟ اصلاح طلبان، وزير ارشاد دولت اصلاح طلب را به همراه کديور و سروش فرستادند به لندن تا اتاق جنگ رسانه اي انگليس را از آنجا مديريت کند. آيا اين ماموريت براي فتنه گري نبود؟
    
آقاي عارف چه چيزي را مي خواهند انکار کنند؟ ما نمي گوييم همه اصلاح طلبان، فتنه گرند، اما نام اين جماعت را که ذکر کارنامه شان رفت و در خدمت به اجانب و وطن فروشي گوي سبقت را از منافقين و سلطنت طلبان ربودند، چه مي شود نهاد؟ اکنون شش سال از فتنه 88 گذشته است. حتي يکي از رهبران اصلاح طلب، به طور علني از مردم عذرخواهي نکردند، حالاچطور آقاي عارف مدعي است اصلاح طلبان، وفادارترين افراد به انقلاب اسلامي هستند. آقاي عارف مي تواند توضيح دهد اصلاح طلبان در فتنه 78 و 88 کجا از انقلاب و امام(ره) دفاع کردند؟
    
يادآور مي شود دفاع عارف از افراطيون در حالي است که همين افراطيون در انتخابات سال 92 صرفا به خاطر اعلام نامزدي پيشاپيش عارف، او را اصلاح طلب قلابي و بدلي و تحريک شده نهادهاي امنيتي خواندند و بعداً با تحقير تمام مجبور کردند 2 روز مانده به انتخابات کناره گيري کند. به اين معنا، اگر آنها اصلاح طلب اصيل باشند چنان که عارف مي گويد، بنابراين بايد ادعاي آنان مبني بر بدلي و قلابي بودن اصلاح طلبي عارف را پذيرفت!
خبر ويژه 
دومين سقوط آزاد بورس در سال 94



با ريزش 1043 واحدي شاخص کل بازار سرمايه، دومين سقوط آزاد بورس در سال 94 در پايان هفته گذشته رخ داد.    به گزارش روزنامه اعتماد بورس تهران در آخر هفته گذشته 1043 واحد عقب نشيني کرد تا در آخرين روز معاملاتي هفته به کانال 63 هزار واحدي سقوط کند. دومين سقوط آزاد بورس در سال 94 در حالي تعطيلات آخر هفته را براي اهالي تالار حافظ تلخ کرد که همين چند روز پيش وزير اقتصاد با وعده تازه اي سهامداران را اميدوار به بازگشت رونق به بازار کرده بود.    با اين حال ريزش بيش از 1000 واحدي شاخص به نظر برخي فعالان بازار اميدوار کننده بود و بسياري از فعالان انتظار داشتند با بازگشايي اين نمادها شاخص چند هزار واحد افت کند.    اعتماد مي افزايد: فعالان بازار سرمايه معتقدند که علت اصلي افت بازار سهام افزايش عرضه و فروش سهام در نمادهاي معاملاتي شرکت هاي بزرگ حاضر در معاملات بورس بود که به نظر مي رسد طي روزهاي آينده با پايان دوره تسويه اعتباري شرکت هاي کارگزاري و کنار رفتن فضاي عرضه در اين نمادها، روندي متعادل را از اواسط هفته آينده در اين بازار شاهد باشيم.    روزنامه شرق نيز در اين زمينه نوشت: بازار سهام پرنوسان بود. يک تحليلگر بازار سرمايه مي گويد: اتفاقي که در بازار افتاد بازگشايي نمادهايي، از جمله بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه، پالايشگاه نفت خليج فارس، فولاد خوزستان، حفاري شمال، نفت و گاز پارسيان و صنعتي چادرملو بودند که در نهايت تاثير منفي 1044 واحدي بر شاخص گذاردند تا به اين ترتيب نمادهاي جامانده از بازار که پس از مجامع سالانه بسته شده بودند، همگي بازگشايي شوند. البته اين تاثير با توجه به افت قيمت هاي جهاني فلزات اساسي و قيمت نفت و همچنين افت شديد پيش بيني سودهاي سال 94 اين شرکت ها انتظار آن مي رفت. البته با نگاهي به p/eهاي بازگشايي نمادهاي فوق، انتظار افت بيشتر قيمت سهام هاي اشاره شده نيز وجود دارد.    در نهايت شاخص بازار بورس با شکستن سطح 64 هزار واحدي امکان افت بيشتري را نيز خواهد داشت.    يادآور مي شود برخي ديگر از روزنامه هاي حامي دولت نظير دنياي اقتصاد و تعادل، سقوط بورس را «اميدوارکننده» و نشانه «بلوغ مديريتي بازار» خوانده اند حال آن که اين نوسانات و سقوط ها به ضرر شهروندان سهامدار است.