گزیده خبرهای 30 شهریور -94 قسمت -7

گزیده خبرهای 30 شهریور -94 قسمت -7
    گردشگران خارجي با قطار ايراني در ايران سفر مي كنند
گردشگران خارجي که پيش از اين با قطارهاي اروپايي سفر خود در ايران را ادامه مي دادند، نخستين بار با استفاده از قطار ايراني سفرشان را در داخل کشور ادامه دادند.   به گزارش ايرنا، 41 نفر از گردشگران اروپايي روز يکشنبه با سوار شدن بر قطار ايراني در ايستگاه راه آهن اصفهان، سفر خود در ايران را ادامه دادند.    اين گردشگران که از کشورهاي آمريکا، آسيا و استراليا هستند، روز جمعه گذشته وارد اصفهان شده بودند و پس از دو شب اقامت در اين شهر، صبح يکشنبه اصفهان را به مقصد ايستگاه راه آهن سعادت شهر شيراز ترک کردند.    مديرکل راه آهن استان اصفهان در مراسم بدرقه اين گردشگران اظهار کرد: با درخواست گردشگران خارجي مبني بر جايگزيني قطارهاي ايراني به جاي قطارهاي اروپايي و ترکيه اي، قطار ايراني براي انتقال اين گردشگران از اصفهان به شيراز انتخاب شد.    حسن ماسوري افزود: مقرر شده است که دور جديد سفرهاي گردشگران اروپايي در ايران که پيش از اين توسط قطارهاي ترکيه انجام مي شد با قطارهاي ايراني انجام شود.    مديرکل راه آهن استان اصفهان، دليل انتخاب قطارهاي ايراني به جاي قطارهاي اروپايي از سوي راه آهن جمهوري اسلامي ايران را کيفيت مناسب و بالاي قطارهاي ايراني عنوان کرد.    وي گفت: استفاده از قطارهاي ايراني به جاي قطارهاي اروپايي براي انتقال گردشگران خارجي گام جديدي در توسعه گردشگري کشور است.    قطار حامل 41 گردشگر خارجي که روز يکشنبه از اصفهان به مقصد شيراز به حرکت درآمد، قرار است پس از يک شب اقامت در شيراز و بازديد گردشگران از اماکن تاريخي شهر حافظ و سعدي، به ايستگاه اصفهان بازگردد و بصورت عبوري اين ايستگاه را به مقصد يزد ترک کند.    گردشگران خارجي قرار است پس از ديدن اماکن تاريخي يزد به مقصد تهران حرکت کنند. 
سيل ميلياردها ريال به روستاها خسارت زد
بارش باران و جاري شدن سيل در استانهاي مختلف کشور ميلياردها ريال به تاسيسات زيرساختي روستاها، مزارع و باغ ها و دام هاي روستائيان خسارت زد.    به گزارش خبرگزاري ها، مديرعامل آبفار مازندران گفت: با وقوع بارش شديد باران و جاري شدن سيل، تاسيسات آبرساني 12 روستا در شهرستان هاي بهشهر، بابل و نور خسارت ديد.    مجيد عبداللهي خسارت سيل را 10 ميليارد ريال برشمرد و افزود: سيل روزهاي پاياني هفته گذشته به تاسيسات آبرساني روستاهاي جوربند، مرزنده و کرسي در شهرستان نور و روستاهاي فيروزآباد، پائين گنج کلاء، فلکاء و اصطل کنار در شهرستان بابل و روستاهاي اوارد، پجيم، ذلت، يخکش و رمدان در شهرستان بهشهر با جمعيتي بالغ بر 8 هزار نفر خسارت وارد آورد و موجب قطعي آب آشاميدني اهالي اين روستاها شد.    وي از اعزام 9 گروه با امکانات و تجهيزات مناسب به همراه 4 دستگاه تانکر سيار به روستاهاي سيل زده خبر داد و يادآور شد: تلاش براي برقراري و وصل مجدد آب شرب اين روستاها بي وقفه ادامه دارد.    همچنين سيلاب 30 ميليارد ريال به روستاهاي شهرستان فيروزکوه خسارت وارد کرد. فرماندار فيروزکوه گفت: وقوع سيل به باغ ها، زمين هاي کشاورزي و منازل مسکوني در 22 روستاي بخش مرکزي و ارجمند اين شهرستان خسارت وارد کرد.    نورالله طاهري افزود: اين سيلاب تلفات جاني نداشت. وي گفت: در برآورد اوليه بيشترين خسارت مربوط به باغ هاي انار در روستاهاي جنوب شهرستان بود.
    فرماندار شهرستان کوهرنگ هم گفت: سيلاب اخير بيش از 10 ميليارد ريال به عشاير کوچرو اين شهرستان خسارت وارد کرد.    
مرتضي زمانپور افزود: بارش هاي اخير در اين شهرستان به 15 خانوار عشايري خسارت 100 درصدي و به 100 خانوار خسارت بالاي 50 درصد وارد کرده است.    وي گفت: بيشترين خسارت وارده بر عشاير واقع در روستاي محمدآباد بخش مرکزي کوهرنگ اعلام شده است.    زمانپور، با بيان اينکه سيلاب هاي اخير شهرستان تلفات انساني نداشته است، تصريح کرد: اين در حالي است که تعدادي از دام عشاير بر اثر اين سيلاب ها تلف شده است.    فرماندار شهرستان کوهرنگ افزود: با کمک نيروهاي امدادي شهرستان و کمک هاي هلال احمر مواد غذايي و پتو در بين عشاير شهرستان توزيع شده است.    زمانپور خاطرنشان کرد: اين سيلاب ها خسارت سنگيني نيز بر جاده هاي ارتباطي و شبکه هاي برق شهرستان وارد کرده که در حال بررسي و پيگيري است.
تازه عروس نجف آبادي به ۴ بيمار زندگي دوباره بخشيد
تازه عروس 18ساله نجف آبادي که براثر حادثه رانندگي دچار مرگ مغزي شده بود به چهار بيمار، زندگي دوباره بخشيد.    مسئول واحد فراهم آوري اعضاي پيوند مرکز آموزشي درماني الزهرا(س) اصفهان به ايرنا گفت: اين دختر جوان به نام الهه داوري روز 18 شهريور امسال به دليل سانحه رانندگي در بيمارستان شهيد منتظري نجف آباد بستري شد.    مريم خليفه سلطاني افزود: بيمار ياد شده در روز 22 شهريور دچار مرگ مغزي شد و پس از تاييد و اعلام اين موضوع، خانواده اش رضايت خود را براي اهداي اعضاي بدن وي به بيماران نيازمند پيوند اعلام کردند.    وي با اشاره به انتقال الهه داوري به بيمارستان الزهرا(س) اصفهان گفت: روز شنبه وي تحت عمل جراحي برداشت اعضاي بدنش يعني دو کليه، کبد و قلب قرار گرفت.    وي با بيان اينکه دو کليه و کبد اين جوان به شيراز منتقل شد ادامه داد: همچنين قلب اين دختر جوان در بيمارستان شهيد چمران اصفهان به بيمار نيازمندي که از نارسايي قلب در رنج بود پيوند زده شد.    وي تصريح کرد: به اين دليل که جانشين مناسبي براي کليه هاي وي در اصفهان وجود نداشت کليه هايش به شيراز منتقل شد.    از ابتداي امسال تاکنون 24 نفر بيمار مبتلابه مرگ مغزي در استان اصفهان تحت عمل جراحي برداشت اعضا جهت پيوند عضو قرار گرفتند.    اعضاي قابل اهدا از فرد مرگ مغزي شامل قلب، ريه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کليه هاست که علاوه بر اين اعضاء، برخي از بافت هاي بدن از جمله پوست، قرنيه، تاندون، غضروف، استخوان و دريچه قلب نيز قابل پيوند است.
        از 17 دستور اجرايي تحريم هاي آمريکايي 12 مورد باقي مي ماند
    آيا دولت آمريکا تمام دستورهاي اجرايي تحريمي عليه ايران را براساس برجام لغو مي کند؟ پاسخ اين پرسش منفي است و از مجموع 17 دستور اجرايي، 12 مورد آن در جهت ادامه تحريم ها باقي خواهد ماند.    به گزارش رجانيوز: تا قبل از لوزان وضعيت برداشته شدن تحريم ها زياد مشخص نبود. اما بعد از لوزان وضعيت تحريم ها در توافق نهايي کمي روشن تر شد. در آنجا بود که مشخص شد آمريکا متعهد به «توقف موقت اجرا» شده است. بعد از لوزان مباحث فراواني درباره ابعاد برداشته شدن تحريم ها صورت گرفت تا اينکه با نهايي شدن توافق جامع ميزان و حدود برداشته شدن تحريم هاي آمريکا دقيقاً مشخص شد.    تحريم هاي آمريکا به دو بخش تقسيم مي شود. يک دسته تحريم هايي که با دستورات اجرايي رئيس جمهور آمريکا اعمال شده و دسته ديگر تحريم هايي است که از طريق قوانين کنگره اعمال شده است. نکته مهم در اين ميان رابطه ميان دستورات اجرايي رئيس جمهور (Executive Order) و قوانين کنگره است. اين رابطه چند حالت دارد، يا ميان دستور اجرايي و قانون کنگره رابطه مستقيمي نيست و دستور اجرايي به صورت مستقل به اعمال تحريمي مبادرت کرده است. حالت ديگر اين است که دستور اجرايي بعد از اعمال تحريم و نشان دادن ظرفيت خود در قانون کنگره آورده شده است و اصطلاحاً codify شده است. حالت ديگر هم اين است که قانون کنگره وضع شده و دستور اجرايي رئيس جمهور براي اعمال آن وضع شده است. لغو شدن دستورات اجرايي در حالت اول و حالت سوم موثر است. در حالت دوم بي فايده خواهد بود.    موافقان توافق جامع معتقدند که هر چند قوانين کنگره تنها اجرايش متوقف مي شود، اما در مقابل دستورات اجرايي رئيس جمهور لغو مي شود و اين يک دستاورد بزرگ است. دو ايراد به اين استدلال وارد است. اول اينکه اين دسته از افراد به نسبت ميان دستورات اجرايي و قوانين کنگره توجه نداشته و به صورت بسيط با اين مساله مواجهه مي کنند. ايراد دوم به اين افراد اين است که آيا لغو دستورات اجرايي که رئيس جمهور آمريکا به آن متعهد شده است شامل تمام دستورات اجرايي مي شود يا تنها بخشي از آنها را شامل مي شود؟
    
در بند 17/4 از ضميمه پنجم برجام بيان شده است که آمريکا دستورات اجرايي شماره 13574، 13590، 13622، 13645 و بندهاي 5 تا 7 و 15 دستور اجرايي شماره 13628 را در روز اجرا لغو خواهد کرد. سوال مهم اين است که آيا دستورات اجرايي اشاره شده در برجام تمامي دستورات اجرايي رئيس جمهور آمريکاست؟
    
رجانيوز با انتشار فهرست 17 دستور مورد اشاره نوشت: هر کدام از اين دستورهاي اجرايي به تحريم بخشي از اقتصاد ايران مبادرت کرده و هم وزن نيستند. برخي اثرات بيشتري نسبت به ساير دستورات دارند. اما آنچه که با بررسي فهرستي اين دستورات مشخص مي شود اين است که تنها 5 دستور اجرايي رئيس جمهور آمريکا از 17 دستور اجرايي موجود لغو مي شود.    براي نمونه دستور اجرايي 13599 که قرار نيست در روز اجرا لغو شود مربوط به بلوکه شدن دارايي هاي موسسات مالي ايران و بانک مرکزي ايران در آمريکاست. اين دستور اجرايي بند C از بخش 1245 قانون NDAA را عملياتي مي کند. 
وقتي سخنگوي کارگزاران جوگير و غيرتي مي شود
عضو مرکزيت کارگزاران گفت اگر کسي از تکرار دولت هاي نهم و دهم تنش نلرزد و متاثر نشود، يک ايراني باشرف نيست.    حسين مرعشي در مصاحبه با ايلنا از ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات (يکي از سران فتنه 88) اظهار نگراني کرده و گفته است: کشور از اين وضعيت ضرر مي کند و از اين دست ضررها فراوان داريم و خروجي اين ضررها تعداد بالاي بيکاران و افزايش مفاسد در کشور و حضور افراد نالايق در پست هاي مديريتي است که در نهايت زندگي مردم شيريني خود را از دست خواهد داد.    سخنگوي کارگزاران درباره تمايل بخشي از حاکميت به تکرار دولت نهم و عدم استقبال از قدرت گرفتن اصلاح طلبان گفت: اگر کسي از تکرار دولت هاي نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود يک ايراني باشرف نيست.    اين اظهارات و دم زدن از چيزي به نام شرف در حالي است که برخي اعضاي کارگزاران و مدعيان اصلاح طلبي، علنا به وطن فروشي در فتنه سال 88 پرداختند و پيش از آن با خيانت در دولت هاي سازندگي و اصلاحات، رکورد بالاترين تورم در حد 49/4 درصد و بزرگ ترين فساد (در حد قرارداد کرسنت که به مدت 25 سال، گاز ايران را 14 برابر زير قيمت جهاني مي فروخت و به تصريح وزير ارشاد موجب زيان 14/5 ميليارد دلاري به کشور شد) را در کارنامه خود دارند، همچنان که مفاسد بزرگي نيز چون رشوه و پرونده هاي استات اويل و شهرام جزايري و... را مرتکب شده اند. اين جماعت عملادر آشوب افکني سال 88 تبديل به عوامل جنگ نيابتي دشمن شدند و زمينه سازي با عبور از آرمان هاي امام و انقلاب، کار ترويج اباحه گري و ليبراليسم را به جايي رساندند که حتي آقاي محمد هاشمي با اعتراض از کارگزاران جدا شد.    از سوي ديگر سزاوار يادآوري است که عملکرد دولت هاي نهم و دهم و نيز اجزاي مختلف هر يک از اين دولت ها، يک دست نيست و از خدمت مورد استقبال و تکريم مردم تا خيانت برخي از دست اندرکاران حلقه انحرافي را که در فساد انگيزي هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي به جريان نفاق مدعي اصلاح طلبي اقتدا کردند، شامل مي شود.    و بالاخره اينکه عضو مرکزيت کارگزاران (وزير ارشاد دولت اصلاحات و زينت کابينه خاتمي) هم اکنون به طور رسمي و علني مشغول گدايي همزمان از انگليسي ها و آل سعود است که لابد اين هم از نوع شرف کارگزاراني است!     
    ما بني اسرائيل نيستيم «امام تمام شد» حرف دشمن است
نماينده مردم استان فارس در مجلس خبرگان تاکيد کرد حصر سران فتنه قانوني است و ما از آن دفاع مي کنيم.    آيت الله حائري شيرازي در گفت وگو با سايت الف اظهار داشت: در سال 88 آنهايي که مردم را به خيابان کشيدند اشتباه بزرگي را مرتکب شدند و بنده نيز در نامه اي از آنها سوال کردم که چرا اين کار را انجام داديد. اينکه تقاضا کرديد انتخابات منحل شود تقاضاي غيرمعقول و غيرقانوني بود. اينکه شما معتقد هستيد فرد مورد نظر وجاهت مورد نياز را به تعبير خودتان ندارد؛ دليل کافي براي ابطال انتخابات نيست زيرا مردم وي را انتخاب و راي داده اند و نمي توان برخلاف راي و نظر مردم چيزي را مطرح کرد؛ زيرا راي مردم امانت است و آنکه تصميم گرفت انتخابات منحل نشود تصميم درستي اتخاذ کرد. و کساني که مردم را تحريک به حضور در خيابان کردند و متعاقب آن نظام آنها را محدود و محصور کرده است نيز عمل به جا و قانوني است و از آن نيز دفاع مي کنيم.    وي خاطر نشان کرد: علت ماندگاري ما اين بود که مردم به امام خميني(ره) گفتند شنيديم و اطاعت مي کنيم. اين سمعا و طاعتا معناي امامت ماست. هزار سال اين راه را رفته و در اين مسير حرکت کرده ايم. معنا ندارد که بگوييم امام يک شخصيت فوق العاده اي بود رفت و تمام شد اين دقيقا حرف دشمن است مديريت کشور در شرايط فعلي اگر بهتر از دوران امام نباشد بدتر هم نيست و اگر سخت تر از دوران امام نباشد آسان تر هم نيست.    عضو مجلس خبرگان رهبري شرايط فعلي کشور را حساس تر از شرايط بدو انقلاب ارزيابي و خاطر نشان کرد: شرايط ما از شرايط دوران امام بسيار حساس تر است؛ چرا؟ زيرا آن موقع خيال مي کردند اين انقلاب چيزي مي شود که خطرناک است و انقلاب را موسي به دنيا نيامده مي ديدند؛ امروز انقلاب را موسي چهل ساله مي بينند. زماني که موسي به دنيا نيامده بود هزاران کودک بني اسرائيلي را کشتند؛ اما زماني که موسي آمد، عصا را اژدها کرد چطور با وي برخورد کردند؟ امروز انقلاب ما موسي است که عصاي خود را انداخته است و اژدها شده و سحرها را بلعيده، حالاما بايد روي آن ترديد کنيم؟!
    
وي افزود: بني اسرائيل شايد از اين اشتباهات کرد ولي ما بني اسرائيل نيستيم. بني اسرائيل ده روز حضرت موسي از بين آنها غايب شد و شک کردند اما امام ما هزار سال است غايب است و ما منتظر آن هستيم پس ما با بني اسرائيل قابل مقايسه نيستيم، چون شک نکرديم. امام ما بيش از هزار و صد سال از غيبتش مي گذرد اما اعتقاد مردم به آمدن آن هر روز بيشتر مي شود؛ پس ما بني اسرائيل نيستيم ما امت برگزيده عالم هستيم ما امت منتخب عالم هستيم و اعتقاد ما به اين که امام مي آيد در بصيرت ماست و ريشه ما انتظار ماست.    وي با بيان اينکه فرمايشات رهبري کلمهًْ الفصل همه مردم ايران است تصريح کرد: رهبري بزرگوار جايگاه خودشان را دارند و اينکه آقايي مي گويد رهبري توضيحاتي داد که من قانع نشدم صحبتهايش بي اعتبار است. مگر وقتي ميرزاي شيرازي گفت استعمال دخانيات در حکم محاربه با امام زمان(عج) است، عالم ديگري آمد بگويد من قانع نشدم؟! اگر چنين چيزي بيان مي شد استعمار به ايران حاکم مي شد. اينطور نيست که برخي بروند در دانشگاه ها صحبت کنند بگويند ما قيم نمي خواهيم و تحت عنوان آزادي بخواهند برخي حريم ها را بشکنند.    آيت الله حائري در بخش ديگري از اين مصاحبه تاکيد کرد: مجلس طبق قانون اساسي بايد در برجام ورود پيدا کند.