يك كارشناس اقتصادي عنوان كرد: واردات خودروهاي لوكس 30 هزار فرصت شغلي را
از بين برد
30 شهریور -94
خوب سئوال
است که مسئول این اقدام کیست؟ همچنین سئوال است با ورود این خودروها چه میزان
سرمایه کشور به خارج منتقل شده ا ست؟ ازسوی دیگربازهم سئوال است که اگر واردات
خودروهای لوکس موجب ازد ست رفتن فرصت 30 هزار شغل درد اخل کشور می شود. با واردات
بی رویه رو به رشد چندین میلیاردی اقلام و اجناس بنجول ازچین که به دلیل تحریم های
اقتصادی بوده است چه تعداد فرصت شغلی در کشور ازبین رفته است؟ چرااین موضوع پیگیری
نمی شود؟
دبير
انجمن علمي اقتصاد شهري ايران گفت: مي توان با مبالغ هزينه شده در سال هاي 89 تا
93 براي واردات خودروهاي لوکس حدود 30 هزار شغل، 1200 کيلومتر راه آهن و يا 50
کيلومتر راه آهن شهري ايجاد کرد.
سيدمحسن طباطبايي مزدآبادي در گفت وگو با تسنيم به اشاره به اينکه واردات از خارج، در شهرها اثرات بسيار عميق اقتصادي و فرهنگي- اجتماعي از خود برجاي مي گذارد، اظهار داشت: براي مثال واردات خودروهاي سواري خارجي به داخل کشور، خروج بالاي ارز را به دنبال خواهد داشت و از طريق تامين تقاضاي بخشي ازبازار خودروهاي داخلي، ضربه اي به توليدات داخلي وارد خواهد نمود.
وي با اشاره به اينکه نگاهي به آمارهاي واردات خودرو در گمرک در سال هاي اخير، نشان دهنده افزايش رو به رشد ورود خودروهاي سواري است، ادامه داد: سال 1391 تعداد 44341 دستگاه خودرو به ارزش 1/084 ميليارد دلار به کشور وارد شده که نسبت به سال 1390، اين رقم 11/3 درصد رشد داشته است؛ همچنين ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي نيز 24441 دلار بوده است که اين رقم نيز نسبت به سال 1390، 17/3 درصد رشد داشته است اما در سال 1392، تعداد خودروهاي وارداتي 74/5 درصد رشد داشته درحالي که ارزش کل آن ها 174/5 درصد رشد داشته و ميانگين قيمت به 38348 دلار رسيده است و همچنين در سال 1393 تعداد خودروهاي وارداتي به 102683 دستگاه رسيده که رشد 30 درصدي نسبت به سال 1392 داشته است و ارزش اين واردات نيز با رقم 2/128 ميليارد دلار نسبت به سال 1392، 31 درصد رشد داشته است.
مدرس دانشگاه خوارزمي با تاکيد بر اينکه بررسي دقيق تر در آمار واردات و ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي نشان مي دهد واردات خودروهاي لوکس خارجي، مستمراً درحال افزايش است و اين اتفاق، اثرات فرهنگي بسيار منفي در سطح فرهنگ عمومي شهرها دارد و موجب تشويق و ترويج تجمل گرايي و ترويج ناامني رواني مي شود که با آموزه هاي اسلامي و انقلابي در تقابل کامل است، افزود: اين همان موضوعي است که مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در بيانات خود در ديدار فرماندهان ناجا در ارديبهشت ماه از آن به عنوان «جولان دادن برخي جوان هاي سرمست غرور ثروت با خودروهاي گران قيمت در خيابان ها به عنوان يکي از مظاهر ايجاد ناامني رواني در جامعه» ياد کردند.
دبير انجمن علمي اقتصاد0 شهري ايران با اشاره به اينکه اقداماتي همچون مصوبه هيئت دولت در ممنوعيت ورود خودروهاي سواري با حجم موتور بالاي 2500 سي سي براي مقابله با اين موارد صورت گرفته است، گفت: به نظر من اين اقدامات کافي نيست و لازم است اقدامات جامع و مفصل تري در اين رابطه صورت بگيرد، زيرا همچنان شاهد حضور اين خودروها در سطح شهرها و حتي رشد تعداد و قيمت آنها هستيم.
اين کارشناس مسايل اقتصادي با اشاره به اينکه به نظر مي رسد لازم است به دليل اثرات فرهنگي- اجتماعي سياست هاي تجاري دولت، نهادهاي فرهنگي و اجتماعي شهري و حتي نهادهاي اقتصادي شهري نيز در اين حوزه ورود پيدا کنند و نظر کارشناسي آنها نيز در سياست هاي تجاري مدنظر قرار بگيرد، خاطرنشان کرد: يکي ديگر از موارد مهم در اين خصوص، ميزان مبالغي است که از چرخه اقتصاد، خارج و صرف تجمل گرايي برخي از شهروندان مي شود.
طباطبايي با بيان اينکه درحال حاضر، يکي از مشکلات کشور، بحث بيکاري است که آثار منفي فرهنگي- اجتماعي زيادي مانند بزه کاري، جرم و جنايت، فساد، اعتياد، تکدي گري و... را در گستره شهرها به همراه دارد، افزود: بنا بر گزارش هاي مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در بهار 1394، 8/10 درصد با جمعيتي بالغ بر 6/2 ميليون نفر مي باشد که اين نرخ در جمعيت جوان 15 تا 29 سال به 22/4 درصد يعني چيزي در حدود 1/6 ميليون نفر مي رسد.
وي با اشاره به اينکه نرخ بيکاري در شهرها 12 درصد و درخصوص جوانان 15 تا 29 سال 25/1 درصد، يعني چيزي در حدود 1/3 ميليون نفر مي باشد، گفت: از سوي ديگر بنابر گزارش هاي وزارت امور کار و رفاه اجتماعي در سال هاي 1393 و 1394، هزينه تقريبي ايجاد هر شغل در کشور متناسب با زمينه شغلي از 20 ميليون تا 2 ميليارد تومان محاسبه شده است.
مديرمسئول فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري با تاکيد بر اينکه هزينه هاي صرف شده براي خريد خودروهاي لوکس- يعني خودروهاي بالاي 2500 سي سي- که در سال 93 چيزي در حدود 29/5 ميليون دلار و در فاصله بين سال هاي 89 تا 93 در حدود 1/9 ميليارد دلار بودند، گفت: اگر ميزان توليد هر شغل را به طور متوسط 200 ميليون تومان، هر کيلومتر راه آهن را 5 ميليارد تومان و هر کيلومتر قطار شهري را 120 ميليارد تومان درنظر بگيريم مي توان با اين مبالغ در سال هاي 89 تا 93 حدود 30 هزار شغل، 1200 کيلومتر راه آهن و يا 50 کيلومتر راه آهن شهري ايجاد کرد که اين ارقام مقايسه اي، به خوبي نشان دهنده ارزش ميزان پول هاي هزينه شده براي تجمل گرايي برخي از شهروندان است.
طباطبايي در پايان با اشاره به اينکه درخصوص تجميع اين مبالغ کلان و جهت دهي و هدايت آنها به سمت توسعه زيرساخت هاي شهري، بانک ها مي توانند نقش جدي ايفا کنند، گفت: شبکه بانکي مي تواند با فعاليت هاي فرهنگي و درنظر گرفتن بسته تشويقي و دعوت از شهروندان به مشارکت در امور اقتصادي شهري، هم زمينه مشارکت بيشتر شهروندان در امور شهري را فراهم نمايند و اين مبالغ را به سمت رفع نيازهاي مالي شهري هدايت کنند و هم فعاليت هاي اقتصادي سودآور شهري را به شهروندان معرفي کنند.
سيدمحسن طباطبايي مزدآبادي در گفت وگو با تسنيم به اشاره به اينکه واردات از خارج، در شهرها اثرات بسيار عميق اقتصادي و فرهنگي- اجتماعي از خود برجاي مي گذارد، اظهار داشت: براي مثال واردات خودروهاي سواري خارجي به داخل کشور، خروج بالاي ارز را به دنبال خواهد داشت و از طريق تامين تقاضاي بخشي ازبازار خودروهاي داخلي، ضربه اي به توليدات داخلي وارد خواهد نمود.
وي با اشاره به اينکه نگاهي به آمارهاي واردات خودرو در گمرک در سال هاي اخير، نشان دهنده افزايش رو به رشد ورود خودروهاي سواري است، ادامه داد: سال 1391 تعداد 44341 دستگاه خودرو به ارزش 1/084 ميليارد دلار به کشور وارد شده که نسبت به سال 1390، اين رقم 11/3 درصد رشد داشته است؛ همچنين ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي نيز 24441 دلار بوده است که اين رقم نيز نسبت به سال 1390، 17/3 درصد رشد داشته است اما در سال 1392، تعداد خودروهاي وارداتي 74/5 درصد رشد داشته درحالي که ارزش کل آن ها 174/5 درصد رشد داشته و ميانگين قيمت به 38348 دلار رسيده است و همچنين در سال 1393 تعداد خودروهاي وارداتي به 102683 دستگاه رسيده که رشد 30 درصدي نسبت به سال 1392 داشته است و ارزش اين واردات نيز با رقم 2/128 ميليارد دلار نسبت به سال 1392، 31 درصد رشد داشته است.
مدرس دانشگاه خوارزمي با تاکيد بر اينکه بررسي دقيق تر در آمار واردات و ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي نشان مي دهد واردات خودروهاي لوکس خارجي، مستمراً درحال افزايش است و اين اتفاق، اثرات فرهنگي بسيار منفي در سطح فرهنگ عمومي شهرها دارد و موجب تشويق و ترويج تجمل گرايي و ترويج ناامني رواني مي شود که با آموزه هاي اسلامي و انقلابي در تقابل کامل است، افزود: اين همان موضوعي است که مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در بيانات خود در ديدار فرماندهان ناجا در ارديبهشت ماه از آن به عنوان «جولان دادن برخي جوان هاي سرمست غرور ثروت با خودروهاي گران قيمت در خيابان ها به عنوان يکي از مظاهر ايجاد ناامني رواني در جامعه» ياد کردند.
دبير انجمن علمي اقتصاد0 شهري ايران با اشاره به اينکه اقداماتي همچون مصوبه هيئت دولت در ممنوعيت ورود خودروهاي سواري با حجم موتور بالاي 2500 سي سي براي مقابله با اين موارد صورت گرفته است، گفت: به نظر من اين اقدامات کافي نيست و لازم است اقدامات جامع و مفصل تري در اين رابطه صورت بگيرد، زيرا همچنان شاهد حضور اين خودروها در سطح شهرها و حتي رشد تعداد و قيمت آنها هستيم.
اين کارشناس مسايل اقتصادي با اشاره به اينکه به نظر مي رسد لازم است به دليل اثرات فرهنگي- اجتماعي سياست هاي تجاري دولت، نهادهاي فرهنگي و اجتماعي شهري و حتي نهادهاي اقتصادي شهري نيز در اين حوزه ورود پيدا کنند و نظر کارشناسي آنها نيز در سياست هاي تجاري مدنظر قرار بگيرد، خاطرنشان کرد: يکي ديگر از موارد مهم در اين خصوص، ميزان مبالغي است که از چرخه اقتصاد، خارج و صرف تجمل گرايي برخي از شهروندان مي شود.
طباطبايي با بيان اينکه درحال حاضر، يکي از مشکلات کشور، بحث بيکاري است که آثار منفي فرهنگي- اجتماعي زيادي مانند بزه کاري، جرم و جنايت، فساد، اعتياد، تکدي گري و... را در گستره شهرها به همراه دارد، افزود: بنا بر گزارش هاي مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در بهار 1394، 8/10 درصد با جمعيتي بالغ بر 6/2 ميليون نفر مي باشد که اين نرخ در جمعيت جوان 15 تا 29 سال به 22/4 درصد يعني چيزي در حدود 1/6 ميليون نفر مي رسد.
وي با اشاره به اينکه نرخ بيکاري در شهرها 12 درصد و درخصوص جوانان 15 تا 29 سال 25/1 درصد، يعني چيزي در حدود 1/3 ميليون نفر مي باشد، گفت: از سوي ديگر بنابر گزارش هاي وزارت امور کار و رفاه اجتماعي در سال هاي 1393 و 1394، هزينه تقريبي ايجاد هر شغل در کشور متناسب با زمينه شغلي از 20 ميليون تا 2 ميليارد تومان محاسبه شده است.
مديرمسئول فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري با تاکيد بر اينکه هزينه هاي صرف شده براي خريد خودروهاي لوکس- يعني خودروهاي بالاي 2500 سي سي- که در سال 93 چيزي در حدود 29/5 ميليون دلار و در فاصله بين سال هاي 89 تا 93 در حدود 1/9 ميليارد دلار بودند، گفت: اگر ميزان توليد هر شغل را به طور متوسط 200 ميليون تومان، هر کيلومتر راه آهن را 5 ميليارد تومان و هر کيلومتر قطار شهري را 120 ميليارد تومان درنظر بگيريم مي توان با اين مبالغ در سال هاي 89 تا 93 حدود 30 هزار شغل، 1200 کيلومتر راه آهن و يا 50 کيلومتر راه آهن شهري ايجاد کرد که اين ارقام مقايسه اي، به خوبي نشان دهنده ارزش ميزان پول هاي هزينه شده براي تجمل گرايي برخي از شهروندان است.
طباطبايي در پايان با اشاره به اينکه درخصوص تجميع اين مبالغ کلان و جهت دهي و هدايت آنها به سمت توسعه زيرساخت هاي شهري، بانک ها مي توانند نقش جدي ايفا کنند، گفت: شبکه بانکي مي تواند با فعاليت هاي فرهنگي و درنظر گرفتن بسته تشويقي و دعوت از شهروندان به مشارکت در امور اقتصادي شهري، هم زمينه مشارکت بيشتر شهروندان در امور شهري را فراهم نمايند و اين مبالغ را به سمت رفع نيازهاي مالي شهري هدايت کنند و هم فعاليت هاي اقتصادي سودآور شهري را به شهروندان معرفي کنند.