چرا كودكم خاك مي خورد؟!

چرا كودكم خاك مي خورد؟!10 شهریور-94
کودکان کشورهای پیشترفته دمکراتیک که شیوه ی  غذیه ی مناسب و بهداشت ودرمان  عمومی سالم دارند .  به خصوص از پزشکی خانوادگی برخوردارند. نه کودکان کمبود آهن دارند تا مجبور شوند خاک به خورند .یااینکه در محیط کودکان خاک وجودندارد تا کودکان برای خوردن از آن استفاده کنند.

خاک خوردن بچه ها، علامتي از کمبود آهن در آن ها است و از آنجا که کمبود عناصري مانند روي و آهن آثار ناخوشايندي در سلامتي دارد، بايد براي تشخيص و درمان به موقع اقدام کنيد.
    
فوق تخصص خون و آنکولوژي کودکان تاکيد کرد: والدين بايد در دادن قطره آهن به کودک حساسيت داشته باشند و به اين موضوع مهم توجه کنند.دکتر هادي موسي خاني گفت: پدر و مادرها اگر مي بينند فرزندشان تمايل دارد از سجاده آن ها مهر بردارد و بخورد يا موارد ديگري مانند خاک گلدان را مي خورد، حتما براي بررسي اين اشتياق در فرزندشان، بايد به پزشک متخصص مراجعه کنند.
    
وي افزود: خاک خوردن بچه ها، علامتي از کمبود آهن در آن ها است و از آنجا که کمبود عناصري مانند روي و آهن آثار ناخوشايندي در سلامتي دارد، بايد براي تشخيص و درمان به موقع اقدام کنيد.
    
سرپرست مرکر آموزشي درماني قدس قزوين با بيان اينکه کمبود آهن مي تواند رشد جسمي و ذهني کودک را کم کند، تصريح کرد: بعضي والدين به دليل ترس از رنگ گرفتن دندان هاي کودک يا خرابي آن ها، قطره آهن تجويز شده را به درستي به کودک خود نمي دهند. موسي خاني اضافه کرد: مقابله با کمبود آهن فوايد بي شماري از جمله پيشگيري از کاهش ضريب هوشي و تمرکز بچه ها دارد و حتي در مورد پيشگيري از کوتاهي قد کودکان نيز مي توان وجود اين عنصر حياتي را موثر دانست، عنصر آهن در بيشتر آنزيم هاي مهم بدن که در واکنش هاي شيميايي شرکت مي کنند، به عنوان يک جزء کاربردي و حياتي نقش دارد.
    
موسي خاني با اشاره به اينکه آهن نقش اساسي در بيشتر واکنش هاي پيچيده مغز و اعصاب دارد، يادآور شد: دستگاه گردش خون که مهم ترين جزء آن گلبول هاي قرمز است و نقش آن رساندن اکسيژن به تمامي سلول هاي بدن است، بدون آهن نمي تواند اکسيژن را جذب و در ارگان هاي هدف آزاد کند.
    
سرپرست مرکز آموزشي درماني قدس قزوين تاکيد کرد: براساس دستورالعمل هاي سازمان بهداشت جهاني، قطره آهن از 6 ماهگي شروع مي شود و تا دو سالگي هم بايد به طور مستمر ادامه يابد، ولي طبق تحقيقات گسترده و مطالب علمي که در کتاب هاي مرجع آمده است، در نوزاداني که سر موقع به دنيا مي آيند و از شير مادر تغذيه مي کنند از چهارماهگي و در نوزادان زودرس از زمان دو برابر شدن وزن تولد، بايد قطره آهن استفاده شود.
    
وي با اشاره به اينکه يکي از علائم فقر آهن کم خوني است، افزود: شايد به جرات بتوان گفت که علايم اوليه فقر آهن، اختلالات عصبي و رفتاري مثل بي اشتهايي، تحريک پذيري، بي خوابي، لج بازي و تعريق است.
    
موسي خاني افزود: قطره آهن به طور معمول زماني شروع مي شود که کودک دندان در نياورده است. بنابراين اگر والدين سر وقت قطره آهن را شروع کنند، بچه عادت کرده و موقعي که دندان هاي شيري خود را در مي آورد، مدت زماني گذشته که کودک به طور مرتب قطره آهن خورده است و نبايد مشکلي پيش بيايد. به هر حال تغيير رنگ دندان ها ناشي از آهن امکان پذير است، ولي پوسيدگي دندان ها غيرطبيعي است.
    
وي ادامه داد: جدا از موضوع سياه شدن دندان هاي غيردائمي و شيري، ممکن است برخي بچه ها خوردن اين قطره را دوست نداشته باشند، ولي والدين بدانند که هيچکدام از اين دلايل نبايد منجر به آن شود که با ندادن قطره آهن و کمبود آن، باعث اختلالات اصلي بدن کودک شويم.
    
اين فوق تخصص خون و آنکولوژي کودکان و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي قزوين در پايان توصيه کرد: اگر اين دارو با قطره چکان به حلق بچه چکانده و بعد از آن مقداري آب يا آب ميوه به بچه داده شود مشکلي پيش نخواهد آمد.