برندهای جعلی «کارچاق» کن قاچاق 30
شهریور- 94
نقش اسکله های پاسداران در جنوب کشور در این مورد چیست؟همچنین سهم درآمدش از ورودو توزیع کالاهای قاچاق چه میزان است؟
بیش از 95 درصد حجم
واردات و قاچاق پوشاک کشور با برندهای جعلی صورت میگیرد که معضلات ناشی از واردات
را دوچندان میکند. همچنین برند تجاری بیش از 99 درصد کالای پوشاک خارجی عرضهشده
در کشور، برندهای معروف جهانی تقلبی بوده که با توجه به خارجیبودن و عدمآگاهی
اغلب مصرفکنندگان بهعنوان کالای برنددار از مقبولیت بسیاربالاتری برخوردار است.
به گزارش صدای اقتصاد در سالهای اخیر بیش از 60 درصد بازار داخلی ایران تحت نفوذ واردات واقع شده است. این در حالی است که ایران با قرار گرفتن در رتبه هجدهمین کشور پرجمعیت دنیا یکی از مهمترین بازارهای مصرفی جهان به شمار میرود. مصرف سرانه پوشاک ایران در حالی بیش از کشورهایی مانند چین و در حدود یک چهارم مصرف کشورهای اروپایی و آمریکایی است که ارزش داخلی کفش، پوشاک و نساجی ایران از تولید ناخالص داخلی 90 کشور دنیا به مراتب بیشتر است.طبق آمار گمرک در دهه 80 حجم واردات و قاچاق پوشاک رشد سریعی یافت و در انتهای این دهه به بیش از شش میلیارد رسید. حجم عظیم واردات و قاچاق که بین کالاهای مصرفی اولین رتبه را به خود اختصاص داد، منجر به افت شدید صنایع پوشاک و همچنین صنعت نساجی و ازدسترفتن بین نیم تا یک میلیون شغل مولد شد.در دهه گذشته صادرات رسمی پوشاک به ایران (از طریق گمرکهای جهان به مقصد ایران) نسبت به دهه ماقبل آن بیش از 25 برابر و در سال 1390 نسبت به سال 1370، 215 برابر شد.همچنین صادرات مستقیم و رسمی پوشاک وکفش از چین و ترکیه به ایران بهشدت افزایش یافت.از سوی دیگر رئیس کل گمرک با بیان اینکه بیش از 90 درصد قاچاق کالا از داخل کشور به بیرون سوخت است عنوان کرد که طلا بیشترین قاچاق به داخل کشور است. مسعود کرباسیان در گفت وگوبا اقتصادنیوز پوشاک، تلفن همراه، لوازم خانگی و سیگار را کالاهایی بعدی دانست که بیشترین قاچاق به داخل کشور را داشتهاند.معاون مرکز واردات گمرک نیز در همین رابطه اظهار کرده که سیگار، پوشاک و پارچه بیشترین حجم قاچاق به کشور را دارد و برخی تعرفهها منجر به انحصار تولید شده و برخی موارد نیز واردات منجر به از بین رفتن آن شده است. به گفته علی معقولی در کالاهای مصرفی، کنترل تعرفهای خوب بوده و اگر در مساله تجارت سختگیری بیش از اندازه صورت بگیرد، منجر به افزایش آمار قاچاق میشود و نیاز است این شرایط باثبات اقتصادی ایجاد شده و پس از آن به دنبال نظام باثبات تعرفهای باشیم.به هر حال از دیدگاه تحلیلگران اقتصادی بهطورکلی این روند از زمان افزایش درآمدهای نفتی کشور آغاز شده و تاکنون همچنان به روند رشد نمایی خود ادامه داده است.صادرات مستقیم پوشاک و کفش چین به ایران از کمتر از ده میلیون دلار در ابتدای دهه 80 به نیم میلیارد دلار در سال 1390 رسید و اگرچه با کاهش درآمدهای نفتی افت 25 درصدی را تجربه کرد، اما مجددا با افزایش شدیدی در سال 1393 به نزدیک یک میلیارد دلار رسید.این در حالی است که تحلیلگران بازار بر این باورند که حجم بالای فروش پوشاک قاچاق وارداتی به میزان بالایی مدیون استفاده (غیرقانونی) از اعتبار برندهای معروف جهانی است. حجم تجارت غیرقانونی و قاچاق بیش از سه تریلیون دلار تخمین زده شده است و طبق اعلام سازمان گمرکهای جهانی 10 درصد تجارت جهانی منسوجات و پوشاک شامل کالاهای جعلی و قاچاق میشود که منجر به ایجاد 7/5 میلیارد یورو خسارت برای صنایع مربوطه در اروپای غربی شده است. در غیاب آمار رسمی داخلی و جهانی، بهنظر میرسد ایران اولین رتبه جهانی در قاچاق منسوجات و پوشاک (با برندهای جعلی) را به خود اختصاص دهد.از سوی دیگر بیش از 95 درصد حجم واردات و قاچاق پوشاک کشور با برندهای جعلی صورت میگیرد که معضلات ناشی از واردات را دوچندان میکند. همچنین برند تجاری بیش از 99 درصد کالای پوشاک خارجی عرضهشده در کشور، برندهای معروف جهانی تقلبی بوده که با توجه به خارجیبودن و عدمآگاهی اغلب مصرفکنندگان بهعنوان کالای برنددار از مقبولیت بسیاربالاتری برخوردار است.طبق مطالعات انجامشده توسط موسسه تحقیقاتی صنایع نساجی نزدیک به دو سوم قشر جوان کشور حتی با کیفیت پایینتر یا قیمت بالاتر، پوشاک برنددار خارجی (البته تقلبی) را ترجیح میدهند. این معضل علاوهبر اینکه برخلاف قوانین حاکم بر نظام تجارت بینالمللی است، وجهه نامطلوبی در سطح جهان را نیز ایجاد میکند. بررسیهای میدانی در سطح کشور نشان میدهد از دهها هزار فروشگاه و بوتیک عرضهکننده پوشاک و کفش خارجی فعال، کمتر از صد واحد عرضهکننده کالای اصل هستند.
به گزارش صدای اقتصاد در سالهای اخیر بیش از 60 درصد بازار داخلی ایران تحت نفوذ واردات واقع شده است. این در حالی است که ایران با قرار گرفتن در رتبه هجدهمین کشور پرجمعیت دنیا یکی از مهمترین بازارهای مصرفی جهان به شمار میرود. مصرف سرانه پوشاک ایران در حالی بیش از کشورهایی مانند چین و در حدود یک چهارم مصرف کشورهای اروپایی و آمریکایی است که ارزش داخلی کفش، پوشاک و نساجی ایران از تولید ناخالص داخلی 90 کشور دنیا به مراتب بیشتر است.طبق آمار گمرک در دهه 80 حجم واردات و قاچاق پوشاک رشد سریعی یافت و در انتهای این دهه به بیش از شش میلیارد رسید. حجم عظیم واردات و قاچاق که بین کالاهای مصرفی اولین رتبه را به خود اختصاص داد، منجر به افت شدید صنایع پوشاک و همچنین صنعت نساجی و ازدسترفتن بین نیم تا یک میلیون شغل مولد شد.در دهه گذشته صادرات رسمی پوشاک به ایران (از طریق گمرکهای جهان به مقصد ایران) نسبت به دهه ماقبل آن بیش از 25 برابر و در سال 1390 نسبت به سال 1370، 215 برابر شد.همچنین صادرات مستقیم و رسمی پوشاک وکفش از چین و ترکیه به ایران بهشدت افزایش یافت.از سوی دیگر رئیس کل گمرک با بیان اینکه بیش از 90 درصد قاچاق کالا از داخل کشور به بیرون سوخت است عنوان کرد که طلا بیشترین قاچاق به داخل کشور است. مسعود کرباسیان در گفت وگوبا اقتصادنیوز پوشاک، تلفن همراه، لوازم خانگی و سیگار را کالاهایی بعدی دانست که بیشترین قاچاق به داخل کشور را داشتهاند.معاون مرکز واردات گمرک نیز در همین رابطه اظهار کرده که سیگار، پوشاک و پارچه بیشترین حجم قاچاق به کشور را دارد و برخی تعرفهها منجر به انحصار تولید شده و برخی موارد نیز واردات منجر به از بین رفتن آن شده است. به گفته علی معقولی در کالاهای مصرفی، کنترل تعرفهای خوب بوده و اگر در مساله تجارت سختگیری بیش از اندازه صورت بگیرد، منجر به افزایش آمار قاچاق میشود و نیاز است این شرایط باثبات اقتصادی ایجاد شده و پس از آن به دنبال نظام باثبات تعرفهای باشیم.به هر حال از دیدگاه تحلیلگران اقتصادی بهطورکلی این روند از زمان افزایش درآمدهای نفتی کشور آغاز شده و تاکنون همچنان به روند رشد نمایی خود ادامه داده است.صادرات مستقیم پوشاک و کفش چین به ایران از کمتر از ده میلیون دلار در ابتدای دهه 80 به نیم میلیارد دلار در سال 1390 رسید و اگرچه با کاهش درآمدهای نفتی افت 25 درصدی را تجربه کرد، اما مجددا با افزایش شدیدی در سال 1393 به نزدیک یک میلیارد دلار رسید.این در حالی است که تحلیلگران بازار بر این باورند که حجم بالای فروش پوشاک قاچاق وارداتی به میزان بالایی مدیون استفاده (غیرقانونی) از اعتبار برندهای معروف جهانی است. حجم تجارت غیرقانونی و قاچاق بیش از سه تریلیون دلار تخمین زده شده است و طبق اعلام سازمان گمرکهای جهانی 10 درصد تجارت جهانی منسوجات و پوشاک شامل کالاهای جعلی و قاچاق میشود که منجر به ایجاد 7/5 میلیارد یورو خسارت برای صنایع مربوطه در اروپای غربی شده است. در غیاب آمار رسمی داخلی و جهانی، بهنظر میرسد ایران اولین رتبه جهانی در قاچاق منسوجات و پوشاک (با برندهای جعلی) را به خود اختصاص دهد.از سوی دیگر بیش از 95 درصد حجم واردات و قاچاق پوشاک کشور با برندهای جعلی صورت میگیرد که معضلات ناشی از واردات را دوچندان میکند. همچنین برند تجاری بیش از 99 درصد کالای پوشاک خارجی عرضهشده در کشور، برندهای معروف جهانی تقلبی بوده که با توجه به خارجیبودن و عدمآگاهی اغلب مصرفکنندگان بهعنوان کالای برنددار از مقبولیت بسیاربالاتری برخوردار است.طبق مطالعات انجامشده توسط موسسه تحقیقاتی صنایع نساجی نزدیک به دو سوم قشر جوان کشور حتی با کیفیت پایینتر یا قیمت بالاتر، پوشاک برنددار خارجی (البته تقلبی) را ترجیح میدهند. این معضل علاوهبر اینکه برخلاف قوانین حاکم بر نظام تجارت بینالمللی است، وجهه نامطلوبی در سطح جهان را نیز ایجاد میکند. بررسیهای میدانی در سطح کشور نشان میدهد از دهها هزار فروشگاه و بوتیک عرضهکننده پوشاک و کفش خارجی فعال، کمتر از صد واحد عرضهکننده کالای اصل هستند.