احتمال سیلاب در جاده‌های شرق کشور

احتمال سیلاب در جاده‌های شرق کشور  13 شهریور -94
باوجود بحران آب به د لیل بی برنامگی و عدم مدیریت دولتی آب بارندگی ها به جای  هارواستفاده بهینه کردن موجب جاری شدن سیلاب ها همراه با  تلفات جانی و  خسارات مالی می گردد.

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی راه‌های اصلی کشور باز است، گفت: احتمال طغیان روخانه‌ها و سیلابی شدن مسیرها در شرق کشور وجود دارد.
«
یاسر خالدی» در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه جاده هراز براثر بارش باران، ریزش داشته است، گفت: پس از ریزش کوه، اطلاع رسانی به گشت‌های راهداری انجام دادیم و ساعت 20 و 24 دقیقه سه‌شنبه شب این محور بازگشایی شد.
وی با بیان اینکه محورهای ارتباطی استان گلستان، سمنان هم به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب، نیم ساعت بسته شده بود، افزود: محور شاهرود - توسکستان هم به دلیل جاری شدن سیلاب در مقاطعی از جاده، تردد با سختی انجام می‌شد که با تلاش عوامل راهداری، حجم آب بالاآمده تخلیه شد.
مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در سطح جاده‌های استان مازندران، گلستان و سمنان وجود ندارد و بارش‌ها قطع شده، اما در مقاطعی از جاده‌های شرق مازندران و گیلان کشور با بارش‌های پراکنده روبرو هستیم.
«
خالدی» با اشاره به اینکه بارش‌ها به سمت سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌رود، گفت: احتمال طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیرها و جاده‌ها دور از انتظار نیست، بنابراین به خودروها توصیه می‌شود که موارد ایمنی را رعایت کنند.
*
بارش پراکنده باران امروز در تهران
مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت آب و هوای کشور را تشریح کرد.
«
احد وظیفه» در این‌باره گفت: تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد در برخی مناطق سواحل مرکزی و شرقی خزر، دامنه‌های البرز مرکزی، شمال شرق و نیز در استان‌های هرمزگان، کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان ابرناکی، بارش پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه امروز بارش‌های پراکنده دربرخی مناطق ارتفاعات البرز مرکزی ادامه خواهد یافت، افزود: همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش‌باد در استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه، طی دو روز آینده خلیج فارس و در روز جمعه شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.
وی در خصوص وضعیت هوای تهران طی امروز نیز گفت: آسمان تهران کمی ابری و در ارتفاعات همراه با افزایش ابر و بارش پراکنده و غبار صبحگاهی پیش‌بینی شده است.
*
سیل در تاش شاهرود جان یک نفر را گرفت
فرماندار ویژه شهرستان شاهرود از جاری شدن سیل مخرب در روستای تاش در شمال شاهرود خبر داد و گفت: متاسفانه یک نفر مرد میانسال در این حادثه جان خود را از دست داده است.
سید محمد رضا هاشمی در گفتگو با مهر، ضمن تائید فوت یک نفر در این حادثه، بیان داشت: حجم بالای آب باعث خسارات فراوان به باغات و مسدود شدن موقت محور شاهرود - گرگان در منطقه توسکستان شد.
وی افزود: وجود سیلاب‌ها بر روی جاده باعث آبگرفتگی محور اصلی و مسدود شدن موقت آن شده است که با تلاش ماموران راهداری اداره کل راه و شهرسای استان سمنان در شاهرد این محور در حال بازگشایی است.
فرماندار ویژه شهرستان شاهرود همچنین حجم آب‌های جاری در سیل روستای تاش را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: حجم بالای آب موجبات شگفتی اهالی را فراهم آورده است اما خوشبختانه به دلیل هشدارهای سازمان هواشناسی و آمادگی مردم منطقه، خسارات جانی به جز یک مورد گزارش نشده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: حجم خسارات وارده پس از بررسی‌های بیشتر اعلام می‌شود اما تا کنون از بین رفتن یکدستگاه خودروی پراید و آبگرفتگی چندین باغ و مزرعه در مجاورت رودخانه تاش مسجل شده است.
وی افزود: از ابتدای وقوع این حادثه، اکیپ‌های امدادی، اداره راه و شهرسازی، اورژانس و مدیریت بحران در مکان حاضر و نسبت به امداد رسانی اقدامات لازم را در دستور کار قرار دادند.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان شاهرود همچنین با اشاره به آبگرفتگی معابر سطح شهر شاهرود، گفت: معابر به خصوص در خیابان‌های منتهی به میدان جمهوری اسلامی، دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند و آب در چندین مغازه جنب بازار سرپوشیده شاهرود نفوذ کرده است.
*
بارندگی و طوفان به برخی واحدهای مسکونی مازندران آسیب زد
مدیرکل مدیریت بحران مازندران از آسیب دیدن سربندی و سقف برخی از واحدهای مسکونی براثر طوفان و بارندگی شدید در استان خبر داد.
«
علی اصغر احمدی» در گفتگو با مهر با اشاره به این که بارندگی شدید و طوفان سبب بروز آبگرفتگی و بروز مشکلاتی شده است، تصریح کرد: این حادثه سبب شد تا سربندی برخی واحدهای مسکونی نیز آسیب ببینند.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر، کارشناسان بنیاد مسکن استان مشغول بررسی و برآورد خسارت‌ها هستند، تخریب واحد مسکونی ناشی از بارندگی و طوفان در استان را رد کرد.
«
احمدی» بیان کرد: امکان دارد در این حادثه پوشش سقف برخی واحدهای مسکونی دچار آسیب شده باشد که هنوز آماری در این زمینه نداریم.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران یادآور شد: گزارش‌های ناشی از آسیب واحدهای مسکونی در برخی شهرستان‌ها از جمله ساری، میان‌درود و بهنمیر رسیده است.
وی درباره وضعیت راه‌های استان گفت: راه‌های فرعی و اصلی باز است اما در برخی محورها نظیر هراز با ترافیک مواجه هستیم.
*
خسارت سیل استان سمنان در دست بررسی
مدیرکل ستاد بحران استانداری سمنان با اشاره به تلاش مدیریت بحران شهرستان‌های استان برای حفاظت از مناطق سیل زده تا قطع کامل بارندگی و بازگشت به شرایط عادی، گفت: میزان خسارت‌ها در دست بررسی است.
«
احمد طاهری» در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به توده بارش‌زا که از هفته گذشته وارد استان سمنان شده است، افزود: بازرش باران و تگرگ در برخی مناطق به طور مستمر در مناطق شمالی استان سمنان موجب جاری شدن سیل شده است.
وی با بیان اینکه در این راستا شورای مدیریت بحران شهرستان شاهرود در محل دهیاری تاش تشکیل شد، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد کلیه دستگاه‌های اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان در محل حاضر و نسبت به برآورد خسارت‌های وارده اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیرکل ستاد بحران استانداری سمنان با اشاره به جاری شدن سیل در شمال شهرستان شاهرود در منطقه‌های مجن، تاش، پشت بسطام، ابرسج و... تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه خسارت‌هایی در بخش کشاورزی از جمله قنوات، استخرهای پرورش ماهی، کشاورزی و دامداری منطقه و... وارد شده که گزارش تکمیلی اعلام می‌شود.
طاهری اظهار داشت: این سیل خسارت به تاسیسات زیربنایی از جمله محور شاهرود - توتکستان، آب منطقه روستایی تاش، قطع برق منطقه، خسارت به بخش‌های کشاورزی، منازل مسکونی، واحدهای تجاری و ابنیه وزیر ساخت‌های معابر روستایی و... وارد کرده است.
وی با بیان اینکه هواشناسی پیش‌بینی کرده است شرایط ناملایم جوی به دلیل حضور سامانه بارش‌زا در استان سمنان تا پایان این هفته ادامه داشته باشد به شهروندان توصیه کرد تا پایان این هفته از حضور در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند و دامداران نیز از بستر رودخانه‌ها تا حد ممکن دور شوند.