صف آرایی فرصت طلبانه

صف آرایی فرصت طلبانه 3 مهر -94
لشکر کشی و به صف کردن عوامل خامنه ای تا باپیام دادن  برای فرصت طلبانه  از تراژدی منا در مکه به مناسبت مراسم حج درروز 
عید قربان به وقوع پیوست سوء استفاده تبلیغاتی شود. 
پیام  آخوندیزدی درباره حادثه منا
سازمان همکاری‌های اسلامی برای اداره صحیح حرمین شریفین تدبیری شایسته بیندیشد
رئیس مجلس خبرگان از سازمان همکاری‌های اسلامی خواست علاوه بر محکومیت رژیم آل سعود، با توجه جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشند.
خبرگزاری فارس: سازمان همکاری‌های اسلامی برای اداره صحیح حرمین شریفین تدبیری شایسته بیندیشد
     
به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در پی حادثه ناگوار منا، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ضمن تسلیت و محکوم کردن مسئولان سعودی در این حادثه تلخ، خواستار موضع گیری مناسب از سوی سران کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال این حادثه شد.
متن پیام آیت‌الله یزدی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
﴿أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا آمِنًا وَیُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ﴾ عنکبوت/67
در مراسم حج امسال شاهد حوادث ناگواری هستیم که امنیت حجاج بیت الله الحرام را تهدید می کند. در تازه ترین فاجعه که در سرزمین منا رخ داد حاجیان زیادی از کشورهای اسلامی از جمله کشورمان یا جان خود را از دست دادند و یا زخمی و مجروح شدند.
بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی، حکایت از بی کفایتی و بی تدبیری مسؤولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی دارد.
ضرورت پیگیری جدی موضوع و پذیرش مسئولیت سهل‌انگاری و سوء مدیریت  کسانی که خود را خادم الحرمین می نامند، اما به جای تأمین امنیت مسلمین در موسم حج با دخالت های نابجا در امور سایر کشورهای اسلامی به ویژه یمن مظلوم و حمایت از گروه های تندرو و افراطی چهره اسلام را مشوه کرده و مسلمانان را در بحرین، عراق و سوریه به خاک و خون کشیده و بذر عداوت، دشمنی و ناامنی را در منطقه می کارند بر کسی پوشیده نیست.
اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی با تمام خانواده ها و بازماندگان این فجایع و طلب غفران الهی برای جان باختگان و آرزوی شفاء و بهبودی برای مجروحان این حادثه دردناک؛ به ویژه خانواده ها و آسیب دیدگان کشورمان، از سران کشورهای اسلامی به ویژه سازمان کنفرانس  اسلامی می خواهم علاوه بر محکومیت رژیم آل سعود، با توجه جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشند.
محمد یزدی
رئیس مجلس خبرگان رهبری
دهم ذی‌الحجه 1436
 حسینی در واکنش به بی‌کفایتی عربستان در اداره حج:
مطالبه عمومی مسلمانان «خلع ید» آل‌سعود از مدیریت حج است/ لزوم بازخواست عربستان در سازمان همکاری اسلامی
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید آل‌سعود بخاطر بی‌کفایتی در اداره حج در سازمان همکاری اسلامی بازخواست شود، گفت: مطالبه عمومی مسلمانان جهان «خلع ید» آل‌سعود از مدیریت حج است.
خبرگزاری فارس: مطالبه عمومی مسلمانان «خلع ید» آل‌سعود از مدیریت حج است/ لزوم بازخواست عربستان در سازمان همکاری اسلامی
سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، با ابراز تأسف از فاجعه منا و انتقاد از بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج گفت: اگر چه حادثه منا در سال جاری یک حادثه کم‌نظیر است و فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود که جهان اسلام را در غم و ماتم فرو برد و بیانگر بی‌کفایتی و بی‌درایتی آل سعود برای اداره حج است؛ اما درگذشته نیز موارد متعددی از این قبیل وجود داشته است.
وی افزود: از حدود 40 سال قبل که ماجرای آتش‌سوزی در منا به وقوع پیوست و اینکه هر ساله حجاج و ضیوف الرحمن با مشکلاتی مواجه بودند بیانگر این است که آل سعود اهمیت لازم را برای مدیریت حج قائل نیستند و جان مسلمانان برای آنان اهمیتی ندارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اوج بی‌کفایتی و بی‌توجهی آل سعود را در مراسم حج امسال شاهد بودیم گفت: اینکه هر سال این اتفاقات تکرار می‌شود نشان از بی‌کفایتی آل سعود دارد به ویژه آنکه عربستان درگیر در یمن نیز هست و به خاطر حمایت‌هایی که از تکفیری‌ها در عراق و سوریه می‌کند نمی‌تواند به حجاج خدمت‌رسانی درستی انجام دهد.
دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران با تاکید بر اینکه در قبال فاجعه تأسف‌بار منا نمی‌شود سکوت کرد، گفت: وظیفه همه کشورهای اسلامی است که نسبت به این موضوع اعتراض کنند چرا که امروز همه به بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج اذعان دارند.
حسینی با اشاره به لزوم تشکیل جلسه‌ای ویژه توسط سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی فاجعه منا گفت:خوب است سازمان همکاری‌ اسلامی جلسه‌ای تشکیل دهد و مسئولان سعودی را بازخواست کنند که چرا چنین اتفاق ناگواری رخ داده. البته از آنجایی که بخش اعظمی از هزینه این سازمان را عربستان می‌پردازد، نمی‌توان به نتیجه این نشست امید چندانی داشت.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید از همه ابزارها برای خلع ید عربستان از مدیریت حج استفاده کرد گفت: باید نشست‌های بین‌المللی دیگری نیز داشته باشیم،‌ ارتباطات گسترده‌ای را سازمان دهیم همچنین رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان که در سازمان ملل هستند در سخنرانی‌ها و ملاقات‌هایشان این مساله را به عنوان مساله اولویت دار جهان اسلام مطرح کنند چرا که مطالبه عمومی مسلمانان جهان خلع ید عربستان از مدیریت حج است.
وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی باید در این خصوص فعال شوند، نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و بعثه حجاج ایرانی باید با روسای بعثه دیگر کشورها جلسه گذاشته و چاره‌اندیشی کنند. همچنین فرصتی است تا مجلس ما با روسای مجالس کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنند و مجمع تقریب مذاهب اسلامی با علمای جهان اسلام تماس بگیرند تا این مساله را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه اگر بخواهیم صرفا به سیاستمداران اکتفا کنیم راه به جایی نخواهیم برد گفت: باید نسبت به اقدامات آل سعود و بی‌کفایتی آن در اداره حج یک خیزش عمومی در جهان ایجاد شود حتی باید از سازمان‌های مدعی حقوق بشر خواسته شود چرا به این مساله با این اهمیت بی‌توجه‌اند و حتی کسانی که می‌خواهند این مساله را توجیه کنند محکوم شوند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:
حادثه تلخ منا حاصل بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی عربستان در مدیریت حج بود/تمرکز آل‌سعود معطوف کشتار مسلمانان در یمن است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حادثه تلخ منا حاصل بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی عربستان در مدیریت حج بود.
خبرگزاری فارس: حادثه تلخ منا حاصل بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی عربستان در مدیریت حج بود/تمرکز آل‌سعود معطوف کشتار مسلمانان در یمن است
منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: دو حادثه پی‌ در پی در کشور عربستان و مناسک حج امسال اوج بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی عربستان را در مدیریت حج تمتع نشان داد و ثابت کرد که این کشور به جای مدیریت شایسته و عالی به کشوری مزدور برای آمریکا در تفرقه‌افکنی و کشتار بی‌رحمانه مسلمانان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: ‌باید این کشور با تدابیری مناسب هم در حادثه بیت‌الله‌الحرام و هم منا کاری می‌کرد تا چنین اتفاقی تلخ و ناشایست رخ نمی‌داد اما به دلیل بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی دولت عربستان این حوادث تلخ سال‌هاست که تکرار می‌شود و این واقعیت برای همه ثابت شده که دولت عربستان توان مدیریت اماکن مقدسه و حرمین شریفین را ندارد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه باید به فکر چاره‌جویی بود تا مشکلات و نارسایی‌ها به حداقل برسد، گفت: بنده بارها اعلام کردم که سازمان کنفرانس اسلامی باید مدیریت حج را بر عهده بگیرد و اجازه دهند مکه معظمه و مدینه منوره به عنوان منطقه آزاد اسلامی معرفی شده تا مسلمانان به راحتی و شایستگی مناسک توحیدی و عبادی حج را انجام دهند.
حقیقت‌پور با بیان اینکه در دو حادثه امسال حج، عربستان عامل اصلی و کانون شکل‌گیری بحران بوده است، افزود: این حوادث با قاطعیت از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی قابل پیگیری است تا از جان، مال و آبروی مسلمانان بیشتر و بهتر صیانت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کشور عربستان به جای تمرکز فعالیتش در مدیریت حج در حال کشتار مسلمانان در یمن است و این حملات ناجوانمردانه نه تنها زمینه بدبینی امت اسلامی و عربستان را فراهم کرده، بلکه توان این کشور را برای مدیریت حج به حداقل رسانده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با تسلیت این حادثه غمناک برای کشته‌شدگان و مصدومان ایرانی حج تمتع، اضافه کرد: بدون‌ تردید این حادثه تلخ و تأسف‌بار در به اصطلاح قلب جهان اسلام مایه تأسف است و به جای آنکه کشور عربستان در مقابل این حوادث موضع عذرخواهی بگیرد با اظهاراتی زمینه بدبینی بیشتر به مدیریت حج توسط عربستان را فراهم کرده، در حالی که شایسته است امت اسلامی با وحدت نگاه و همگرایی بیشتر سعی کنند تا مدیریت حج را خود عهده‌دار شده و امکان توان‌افزایی بیشتر در این عرصه را نشان دهند.
نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس:
حادثه تلخ منا ناشی از خوی استکباری و سلطنت‌طلبی آل‌سعود است
نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه تلخ منا ناشی از خوی استکباری و سلطنت‌طلبی آل‌سعود است.
خبرگزاری فارس: حادثه تلخ منا ناشی از خوی استکباری و سلطنت‌طلبی آل‌سعود است
محمد فیروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نطنز ضمن تسلیت درگذشت تعداد زیادی از حجاج در حوادث مکه به مسلمانان جهان اظهار کرد: در چند روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فارس از بی‌لیاقتی آل‌سعود در مدیریت حرمین شریفین گفت‌وگو کردم و هرروز که می‌گذرد این بی‌مدیریتی بر همگان آشکارتر می‌شود.
وی افزود: بدون شک همه این حوادث فوق که میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان داغدار و عزادار کرده است نتیجه سوء‌مدیریت و بی‌لیاقتی آل‌سعود در تأمین حرم امن الهی است و ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر مدیریت حرمین شریفین به دلسوزان واقعی و حقیقی جهان اسلام واگذار شود.
نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه آل‌سعود برای بازدید یک مقام عربستانی راه را بسته و موجب این حادثه تلخ شود، ناشی از خوی استکباری و سلطنت‌طلبی آل‌سعود است و این خاندان را نباید مسلمان نام گذاشت، چراکه یک مسلمان واقعی از خوی استکباری و سلطنتی دوری می‌جوید.
وی با تأکید بر اینکه آل‌سعود همواره در راستای اهداف رژیم جعلی و فاسد صهیونیستی در منطقه گام برمی‌دارد، توضیح داد: سردمداران آل‌سعود تمام ظرفیت داخلی خود را برای تجهیز نیروهای تروریستی در منطقه از قبیل داعش، تکفیری‌ها، القاعده و ... به کار گرفته‌اند و اصلاً کمترین امکانات برای تأمین امنیت زائران خانه خدا را هم به کار نگرفته‌اند و حتی حاضر هم نیستند از سایر کشورها کمک بگیرند.
فیروزی با بیان اینکه از فردا این مسئله در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: باید یک خروش جهانی علیه آل‌سعود صورت بگیرد تا این خائنین حرمین شریفین مجبور به واگذاری امور حرمین شریفین به دلسوزان واقعی جهان اسلام شوند.
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب درباره فاجعه غم‌بار حادثه منا، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها بدون کوچک‌ترین توجیهی باید مسئولیت سنگین مدیریت غلط خود در اداره حرمین شریفین را پذیرفته و جوابگوی مسلمانان سراسر جهان باشند.
 حجت‌الاسلام کلانتری در گفت‌وگو با فارس:
سازمان همکاری اسلامی برای مدیریت حج فکری کند/ آل‌سعود بجای اداره حج به دنبال تفرقه‌افکنی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه آل‌سعود بجای اداره حج به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است، گفت: سازمان همکاری اسلامی باید هر چه سریع‌تر با تشکیل جلسه‌ای، برای مدیریت حج فکری کند.
خبرگزاری فارس: سازمان همکاری اسلامی برای مدیریت حج فکری کند/ آل‌سعود بجای اداره حج به دنبال تفرقه‌افکنی است
حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبر در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ضمن ابراز تأسف از فاجعه منا، اظهار داشت: حوادثی که در حج امسال در عربستان پیش آمده ازجمله سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین فاجعه منا نشان می‌دهد شکل مدیریتی که دولت عربستان اعمال می‌کند، پاسخگوی نیاز واقعی مسلمانان نیست.
وی افزود: این حوادث و فجایع نه تنها دل همه مسلمانان را به درد آورده بلکه باعث شوکه شدن مردم جهان شده است. بر همین اساس سازمان همکاری اسلامی باید هرچه سریع‌تر با تشکیل جلسه‌ای، برای مدیریت حج فکری کند و کمیته حقیقت‌یابی برای پیگیری مسئله و احقاق حقوق بازماندگان قربانیان این فاجعه و اتخاذ تدبیر برای آینده تشکیل دهد.
حجت‌الاسلام کلانتری ضمن انتقاد شدید از بی‌کفایتی آل سعود برای مدیریت حج، گفت: آل سعود یک واجب بزرگ مانند حج و منافع بزرگی که این مناسک برای امت اسلام دارد را تبدیل به یک جریان اقتصادی برای خودش و فاجعه‌ای برای دیگر کشورهای مسلمان کرده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با تأکید براینکه حوادث رخ داده در مراسم حج نیم‌تواند حالت یک دولت مسئول را نشان دهد، گفت: آل سعود بجای اداره حج بدنبال تفرقه افکنی بین مسلمانان است. ازجمله اینکه مانع ورود حجاج برخی کشورهای اسلامی از جمله یمن و سوریه شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت آل سعود ضربه زدن به مسلمانان است. این نوع مدیریت قابل پیگیری حقوقی است. دولتی که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند نباید از قبال چنین فجایعی به راحتی عبور کند.
اکرمی در گفت‌وگو با فارس:
سران مسلمان خواهان شکستن انحصار آل سعود در اداره حج هستند/ حج باید ذیل مدیریت عمومی مسلمانان قرار گیرد
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری گفت: هم‌اکنون شاهد اظهارنظرها از سوی سران کشورهای مسلمان مبنی بر خروج انحصار اداره حج از دست آل‌سعود با هدف حفظ شأن زائران بیت‌الله الحرام هستیم.
خبرگزاری فارس: سران مسلمان خواهان شکستن انحصار آل سعود در اداره حج هستند/ حج باید ذیل مدیریت عمومی مسلمانان قرار گیرد
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حادثه دیروز منا که منجر به کشته شدن بیش از هزار تن از حجاج بیت‌الله الحرام شد را ناشی از بی‌احتیاطی و بی‌دقتی دولت آل‌سعود برشمرد و گفت: زمانی که حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام رخ داد، دولت سعودی باید مراقبتش را از حجاج افزون می‌کرد.
*جان انسان‌ها در عربستان هیچ ارزش و قیمتی ندارد
وی با ابراز نگرانی از تکرار حادثه دیروز منا در فردا که حجاج از منا خارج می‌شوند، اظهار داشت: ظاهراً جان انسان‌ها در عربستان هیچ ارزش و قیمتی ندارد.
*انتقادات نسبت به اداره انحصاری حرمین شرفین
اکرمی با اشاره به اینکه از سال 66 و فاجعه جمعه خونین مکه، این بحث مطرح شده است که آیا اداره مسجدالحرام باید صرفاً در دست یک دولت باشد یا نه؟ گفت: این موضوع مطرح است که همچون واتیکان که در دست مسیحیان است و هیچ دولتی منحصراً اداره آن را برعهده ندارد، مسجدالحرام نیز باید به طور مشترک توسط مسلمانان اداره شود تا کیفیت مدیریت آن اینگونه کاهش نیابد.
*حج باید ذیل مدیریت عمومی قرار گیرد
وی فاجعه دیروز منا را موجب آزرده شدن خاطر همه دنیای اسلام عنوان کرد و با تأکید بر اینکه طبق فرموده قرآن حج متعلق به «ناس» است، خاطرنشان کرد: حج باید ذیل مدیریت عمومی قرار گیرد تا کمترین آسیب‌ها به «ضیوف الرحمان» وارد شود.
*عربستان نمی‌تواند شأن حجاج را حفظ کند
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری گفت: هم‌اکنون که شاهد اظهارنظرها از سوی رؤسای دولت‌های اسلامی مبنی بر خروج انحصار اداره حج از دست عربستان سعودی هستیم، تا شأن زائران بیت الله الحرام که جایگاهی بس عظیم دارند بیش از این حفظ شود.
*بی‌لیاقتی آل‌سعود را نمی‌توان با تمسک به قضا و قدر توجیه کرد
نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان در این فاجعه بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی آل‌سعود را با قضا و قدر توجیه کرد.
سلیمی در گفت‌وگو با فارس:
دولت‌های مسلمان مانع تکرار فجایع زنجیره‌وار در حرم امن الهی شوند/ حجاج قربانی مطامع سعودی‌ها شدند
نماینده مردم محلات در مجلس با درخواست از دولت‌ها و ملت‌های مسلمان جهت به میدان آمدن و ممانعت از تکرار فجایع زنجیره‌وار در حرم امن الهی گفت: حجاج در روز عید قربان، قربانی مطامع سعودی‌ها شدند.
خبرگزاری فارس: دولت‌های مسلمان مانع تکرار فجایع زنجیره‌وار در حرم امن الهی شوند/ حجاج قربانی مطامع سعودی‌ها شدند
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزای فارس، فاجعه منا در مسجدالحرام را فراتر از یک حادثه و نشان دهنده سوء مدیریت آل سعود بر بیت‌الله حرام خواند و گفت: کشتار بی‌سابقه حجاج هشدار ویژه‌ای برای کشورهای اسلامی است تا بکوشند در اداره حرمین شریفین بازنگری صورت دهند.
*بیش از این به آل سعود اجازه داده نشود موجبات حوادث بیشتری را فراهم آورد
وی با تاکید بر اینکه آل سعود قدرت و تدبیر اداره امور حج را ندارد از سازمان همکاری اسلامی خواست جلسه ویژه تشکیل داده و بیش از این به آل سعود اجازه ندهند با بی‌لیاقتی موجبات حوادث دیگری را در مکه فراهم آورند.
*آل سعود، فرصت لازم را برای تجاوزات صهیونیست‌ها را فراهم کرده است
سلیمی با اشاره به این که دست آل سعود، امروز تا مرفق به خون مسلمانان یمن آلوده است، تعرض رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را ریشه در تجاوزات آل سعود به مسلمانان و حمایت آن از تروریست‌ها برشمرد و گفت: آل سعود با انحراف انرژی جهان اسلام به سمت و سوهای دیگر فرصت لازم را برای رژیم صهیونیستی فراهم کرده است.
*ضرورت بازنگری در اداره حرمین شریفین/ آل سعود بویی از انسانیت نبرده
وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در اداره حرمین شریفین افزود: آیا اظهار تأثر صرف و زبانی سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند آلام مسلمانان را در این باره تسکین دهند؟ چرا در برابر رژیمی که بویی از انسانیت نبرده اقدامی صورت نمی‌گیرد؟
*حجاج در روز عید قربان، قربانی مطامع سعودی‌ها شدند
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با درخواست از سازمان‌های مدعی حقوق بشر و حاکمان و مردم کشورهای اسلامی جهت به میدان آمدن و ممانعت از تکرار فجایع زنجیره‌وار در حرم امن الهی گفت: حجاج در روز عید قربان، قربانی مطامع سعودی‌ها شدند و دولت عربستان باید مسئولیت خود را در قبال این فاجعه ادا کند.
*منشأ این فاجعه خود دولت عربستان است نه چند مامور دون پایه
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آل سعود با شیوه‌های داعشی خود می‌خواهد عده‌ای از نیروهای امنیتی را به عنوان مقصر حادثه قربانی کند در حالی که منشا این فاجعه خود دولت عربستان است و نه چند مامور دون پایه.