بازماندگان زلزله آذربايجان بي خانمان و مقروض رها شده اند

بازماندگان زلزله آذربايجان بي خانمان و مقروض رها شده اند
گلايه معاون وزارت بهداشت از وزارت كشور و سازمان مديريت بحران 10 شهریور -94
زلزله آذربایجان چه زمانی به وقوع پیوست؟ چه تعداداز گروه های امدادگران داوطلب اعزامی به منطقه ی زلزله زده آذربایجان بازداشت  و سپس محاکمه ومحکوم و زندانی شدند؟در صورتیکه اوین نامه ی کیهان که اکنون وکیل ووصی بازماندگان زلزله زدگان آذربایجان شده است دردوران احمدی نژاد بطور کامل سکوت کرده بود.

معاون بحران و پدافند غيرعامل وزارت بهداشت با تشريح حال و روز اسفبار بازماندگان زلزله آذربايجان گفت: منابع زيادي از بودجه کشور به زلزله زدگان اختصاص يافت اما به دليل عدم نظارت وزارت کشور و سازمان مديريت بحران زلزله زدگان بي خانه ماندند و مقروض شدند.
    
حميدرضا خانکه، معاون بحران و پدافند غيرعامل مرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي وزارت بهداشت اظهار کرد: معمولاً پس از اين که حوادثي اتفاق مي افتد، گروه هاي مختلف جمعيتي و مديران منطقه به سوي شناسايي و تامين نيازهاي مردم حرکت مي کنند تا آنها را به زندگي عادي و طبيعي خود بازگردانند. در کشور ما نيز خوشبختانه اين حس همکاري وجود دارد و اگر حادثه اي رخ دهد، مسئولان مي شتابند تا بتوانند دردهاي مردم را تسکين دهند.
    
وي پيرامون زلزله آذربايجان گفت: اکنون بيش از دو سال است که از زلزله آذربايجان مي گذرد و در آخرين بازديدي که من از مناطق زلزله زده داشتم شرايط حاکي از اين بود که بودجه اختصاص يافته از هزينه دولت و بيت المال براي بازسازي خسارت هاي وارده، رضايت مردم را حاصل نکرده است؛ متاسفانه نيازهاي مردم همچنان برآورده نشده و باقي مانده و استانداردهاي لازم رعايت نشده است.
    
خانکه با استناد به گفته هاي مردم اين منطقه، اظهار داشت: براساس توافق هاي قبلي، به مردم زلزله زده حدود 25 ميليون تومان داده شد و در مقابل از آنها «سفته» گرفته شد تا وام به صورت اقساط پس گرفته شود. اما اکنون اگر به سازه هاي ساخته شده سري بزنيد مي بينيد که به دليل عدم نظارت بر سازه ها، خانه روستائيان کوچک تر شده و مردم رضايت لازم را ندارند.
    
اين عضو بسيج جامعه پزشکي افزود: همچنين رفتار دهياران مورد شکايت مردم بود و به گفته آنها دهياران در توزيع منابع عادلانه رفتار نکردند و منابع به صورت جهت دار توزيع شده است.
    
وي در خصوص گله مندي مردم از مصالح ساختماني گفت: مصالح با چندين برابر قيمت واقعي به مردم داده شده است و بسياري از مردم روستا علي رغم آن که از مصالح استفاده نکردند مجبورند هزينه آن را پرداخت کنند.
    
خانکه با اشاره به اين موضوع که توقع مردم زلزله زده اين بود که تيم متخصصي در کنار آنها قرار بگيرد و خانه هايي با نقشه بهتر و در مکان ايمن تر به آنها داده شود، گفت: علي رغم همه انتظارات خانه اي هم که زلزله زدگان نياز داشتند، هنوز تامين نشده است درحالي که بسياري از مردم مشاغل خود را از دست دادند و دام و زمين شان خسارت ديد و دغدغه اي که براي شان باقي مانده اين است که اقساط وام را چگونه پرداخت کنند!
    
اين عضو بسيج جامعه پزشکي ادامه داد: متاسفانه يک سري از افراد سودجو نيز از اين وضعيت سوءاستفاده و منابع مالي را به نفع خود استفاده کردند و روستائيان بيشتر زير بار قرض رفتند، درحالي که اصولاً سيستم نظارتي وزارت کشور و سازمان مديريت بحران بايد در مناطقي که منابع مالي تخصيص داده مي شود يک تيم نظارتي تعيين کند تا هرچند وقت يک بار به محل سر زده و بازرسي کنند و ببينند آيا برنامه هاي درنظر گرفته شده اجرا مي شود يا خير.
    
حداقل نظارت کنيم!
    
وي با بيان اين که هزينه اختصاص يافته پول خوبي براي روستائيان بود، اما درست صرف نشد، تصريح کرد: وقتي بودجه اي از بيت المال را اختصاص مي د هيم بايد نظارت کنيم که آيا اين بودجه منجر به ايجاد توسعه، کاهش آسيب پذيري، تامين نيازهاي مردم و بازگشت روستائيان به زندگي عادي شده است يا خير.
    
خانکه گفت: اگرچه وقوع حوادث به ما آسيب مي زند اما فرصتي براي بازسازي بهتر است؛ اما چنين برنامه ريزي هايي که در حوزه توانبخشي بعد از بروز حوادث صورت مي گيرد نياز به يک برنامه جامع و تيم متخصص دارد.
    
وي در پايان با اظهار تاسف خاطرنشان کرد: به نظر بنده با بازديدي که از محل زلزله دو سال گذشته در آذربايجان داشتم؛ منابع زيادي از بودجه کشور صرف شد بي آن که نتيجه لازم را گرفته باشيم.