زبان درازي آمريكا و جاي خالي صراحت در ديپلماسي

اوین نامه ی کیهان 13 شهریور -94
گزارش خبري كيهان 
زبان درازي آمريكا و جاي خالي صراحت در ديپلماسي

چون یادداشت روز سربازجو شریعت نداری درروز گذشته آنگونه که انتظارداشت مثل همیشه کپی برداری از سوی خامنه ای نشد .بنابراین به جای برگزیدن گزینه ای از گفته ی اخیز خامنه ای در صفحه اول ا وین نامه اش ترجیح داده است گزارش خبری از زبان د رازی آمریکا باچاشنی جای خالی صراحت در دیپلماسی را بازتاب دهد تا تلافی کرده باشد چرا خامنه ای موضع تندو تیز ضد آمریکایی اتخاذ نکرده است؟

مواضع و عملکرد دولتمردان آمريکايي پس از توافق به دست آمده در وين نه تنها تغيير نکرده بلکه شديدتر نيز شده و در اين ميان جاي خالي ديپلماسي صريح و شفاف بيش از پيش احساس مي شود.
    سرويس سياسي- رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير هيئت دولت با ايشان که در چهارمين روز از ماه جاري صورت گرفت، نکاتي را براي هيئت دولت تکرار کردند که در واقع در حکم نقشه راه دولت در دوره پسا توافق محسوب مي شود. 

    رهبر معظم انقلاب در اين ديدار با صراحت هميشگي خويش نکاتي حائز اهميت را يادآوري کردند تا مبادا مسئولان ناخواسته در چاله خوشبيني به دشمنان ديرينه انقلاب اسلامي بيفتند چرا که با نگاهي حتي اجمالي به ادبيات رئيس جمهور آمريکا مي توان دريافت که جسارت وي در تهديد جمهوري اسلامي پس از توافق وين، نه تنها کمتر نشده بلکه شکلي روزافزون به خود گرفته است. 

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار اظهار داشتند: مسلّم است که دشمني هاي دشمنان جمهوري اسلامي از اوّل انقلاب تا حالاکاسته نشده؛ بله، يک جاهايي دشمني ها و اِعمال دشمني مهار مي شود - در اين شکّي نيست- لکن اين به معناي اين نيست که دشمني ها کم شده... آنها هم با ما دشمنند، و اين دشمني کاسته نشده... يک وقت يک جور دشمني مي کردند، ضربه مي زدند، حالابا ابزار ديگري، با وسيله ي ديگري.. دستگاه هاي مختلف، دستگاه هاي اقتصادي، دستگاه هاي فرهنگي توجّه داشته باشند که ما در داخلِ نقشه ي طرّاحي شده دشمن قرار نگيريم و بازي نکنيم... بنده دارم مي گويم دشمني، نه اِخبار از غيب و نه خواب ديدن و نه تخيّلات و توهّمات است ؛ نه، واقعيّت هايي است که جلوي چشم ما است... وقتي که شما از ياد نبرديد که يک جبهه اي روبه روي شما است، پشت سنگر نشسته اند، سلاح هايشان را آماده کرده اند... در اتّخاذ مواضع انقلابي، بايد صراحت داشت؛ يعني رودربايستي نکنيم. مواضع انقلابي را، مباني امام بزرگوار را صريح بيان کنيم، خجالت نکشيم، رودربايستي نکنيم، ترس نداشته باشيم و بدانيم...(در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت ، 4 شهريور 1394).

    حال با اين پيش فرض نکته قابل تامل اينجاست که اوباما و ديگر مقامات آمريکا هيچ پنهانکاري در بيان دشمني خود با ملت ايران روا نمي دارند، نکته اي که متاسفانه کمتر پاسخي از سوي دولتمردان کشورمان دريافت مي کند.

    اوباما در سخنراني خود که روز 23 تير ماه بلافاصله بعد از رسانه اي شدن توافق هسته اي ايراد کرد 44 بار نام « ايران» را در لابلاي صحبت هاي خود با لحن تند و دشمنانه و تهديد آميز به زبان آورد ؛ لحني که مملو از واژه هاي عتاب آلودي همچون « بايد» و تکرار ادعاي « تلاش ايران براي ساخت بمب هسته اي» و بيان اينکه ايران « دشمن قسم خورده آمريکا» مي باشد. 

    در واقع با تحليل محتواي ادبيات اوباما در سخنراني هاي پس از 23 تير ماه سال جاري که توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 اعلام شد به راحتي مي توان به حجم ضديت و عناد رئيس جمهور آمريکا و دولت وي با جمهوري اسلامي پي برد. 

    در اينجا سعي مي کنيم تا تنها بخشي از صحبت هاي رئيس جمهور آمريکا در ضديت با جمهوري اسلامي را ياداوري کنيم. اين تنها گوشه اي از عناد اوباما با ايران است، صرف نظر از صحبت هاي ضد ايراني وزرا و ساير مقامات آمريکايي و حتي صرف نظر از رفتارها و اقدامات ضد ايراني واشنگتن. 

    اوباما در سخنراني بعد از اعلام توافق به صراحت گفت: من ترديد ندارم که در ۱۰ يا ۱۵ سال آينده کسي که اين سمت (رياست جمهوري آمريکا) را دارد در يک موقعيت بسيار قويتري در برابر ايران که بسيار دورتر از سلاح است، خواهد بود؛ با توجه به بازرسي ها و شفاف سازي که به ما اجازه نظارت بر برنامه هسته اي ايران را مي دهد... ما با ايران کشوري مواجه هستيم که براي بيش از ۳۵ سال دشمن قسم خورده آمريکا بوده است... اين بدان معنا نيست که اين توافق همه تفاوت هاي ما با ايران را حل خواهد کرد. ما هم در نگراني هاي بسياري از دوستانمان در خاورميانه از جمله اسرائيل و کشورهاي خليج فارس درباره حمايت ايران از تروريسم و استفاده آن از نيروهاي نيابتي خود در منطقه جهت بي ثبات کردن منطقه سهيم هستيم اما ما دقيقا به همين خاطر اين کار را در پيش گرفتيم چون ايران مجهز به سلاح هسته اي بسيار بي ثبات کننده تر و خطرناک تر براي دوستان ما و جهان خواهد بود.( سخنراني اوباما بعد از توافق هسته اي، 23 تير 1394 ).

    - توافق وين نگراني هاي ما را درباره حمايت ايران از تروريسم و تهديد آن نسبت به اسرائيل مرتفع نخواهد کرد( اوباما در تماس تلفني با نتانياهو، 24 تير 1394).

    - تحريم ها بود که ايران را به ميز مذاکره آورد. ما همه مسيرهاي ايران براي سلاح هسته اي را مسدود کرديم و دليل اينکه ما قادر به متحد کردن جامعه جهاني حول موثرترين رژيم تحريم ها بوديم، تحريم هايي که اقتصاد ايران را فلج کرد و در نهايت آنها را به ميز(مذاکره) کشاند به خاطر موافقت و توافق جهان با ما بود... بياييد به دادن فرصت ها به ايران براي موذي گري و شيطنت پايان دهيد...من اگر بخواهم ارتش ايران را نابود مي کنم(اوباما در يک مصاحبه مفصل با نيويورک تايمز، 24 تير 1394).

    - با اين توافق هم، اختلافات عميق ميان ما و ايران، بر سر جاي خود باقي مي ماند ... البته من اميدوارم که ايران روش خود را عوض کند... هنوز هم از حمايت ايران از گروه هايي مانند حزب الله لبنان و حوثي هاي يمن نگرانيم و مي دانيم که پول حاصل از توافق اتمي، روند کمک هاي ايران به حزب الله را تقويت مي کند... در پي عادي سازي روابط با ايران نيستيم... براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي تنها دو راه وجود داشت، «يا ديپلماسي يا زور و جنگ.» (در نشست خبري با خبرنگاران، 24 تير 1394).

    - امروز ايران، مواد هسته اي کافي براي توليد بيش از ۱۰ سلاح هسته اي را در اختيار دارد، توافق هسته اي ۹۸ درصد از اين مواد را از ايران خارج مي کند... اگر ايران توافق را نقض کند، تحريم هايي که ما تحميل کرده بوديم و به فلج کردن اقتصاد ايران کمک کرد و حصول اين توافق را امکان پذير کرد، بي درنگ عليه ايران بازمي گردد(در سخنراني هفتگي، 27 تير 1394)

    - حتي پس از اين توافق هم، آمريکا اختلافات عميقي با ايران خواهد داشت... موضع رئيس جمهور بعدي ايالات متحده در برابر ايرانيان، از امروز قوي تر خواهد بود(در جمع کهنه سربازان آمريکايي، 30 تير 1394).

    - درباره ايران بايد بگويم که ايران يک کشور ضداسرائيل، ضدآمريکا، ضد يهود است و از گروه هاي تروريستي چون حزب الله حمايت مي کند(در برنامه ديلي شو، 31 تير 1394).

    - لازم باشد مشکلاتمان را از طريق نظامي با ايران حل مي کنيم (در مصاحبه با بي بي سي، 2 مرداد 1394).

    - رژيم ايران هم در واقع يک دين سالاري بي رحم، ضدآمريکا و ضداسرائيل است که هولوکاست را انکار مي کند، از نايبان تروريست خود حمايت کرده و در منطقه دست به اقدامات ثبات زدا مي زند.( در يک کنفرانس تلفني با گروه هاي حامي توافق هسته اي، 9 مرداد 1394).

    - بوش علي رغم آنکه از گزينه نظامي عليه ايران حرف مي زد، هيچ گونه طرح عملي در اين رابطه آماده نکرده بود....من از همان ابتدا از پنتاگون خواستم تا طرحي را براي حمله نظامي در صورت لازم آماده کنند... تا اگر توافق هسته اي رد شود ما به ايران حمله کنيم.( در ديدار اوباما با رهبران يهودي آمريکا، 14 مرداد 1394 )

    - نتايج پاياني مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 به معناي آشتي راهبردي ايران و آمريکا نيست(در مصاحبه با «نيويورکر، 16 مرداد 1394).

    - هيچ گزينه اي را در برابر ايران از دست نمي دهيم... در داخل ايران بيشترين مخالفت ها با اين (برجام) توسط «سپاه پاسداران»، «نيروي قدس»، « تندروها» يي که با هرگونه همکاري با جامعه بين المللي مخالف هستند، صورت گرفته است و براي اين کار دليلي هم وجود دارد که دليلش آن است که اگر اين توافق انجام شود، آن ها در موضع ضعيف تري خواهند بود...ما مي توانيم بخش اعظم زيرساخت نظامي ايران را نابود کنيم.... دارايي هاي آزاد شده ايران، وضعيت بازي در خاورميانه را تغيير نمي دهد. (مصاحبه با سي ان ان، 18 مرداد 1394)

    - رژيم ايران، خطرناک و سرکوبگر است. از سازمان هاي تروريستي حمايت مي کند، ناقض حقوق مردم خودش است، امنيت شريکان ما در منطقه، از جمله اسرائيل که متحد ما است را تهديد مي کند.» (اوباما در يک يادداشت در پايگاه خبري - تحليلي NJ.com، 29 مرداد 1394) 

    - واشنگتن تحريم هاي غيرهسته اي عليه ايران را به ويژه به خاطر حمايت از حزب الله و نقش ثبات زداي ايران در يمن حفظ مي کند... آمريکا توانايي خود را براي تنبيه ايران به خاطر فعاليتهاي منفي در خاورميانه حفظ خواهد کرد.... گزينه نظامي عليه اين کشور در دسترس است... فشار اقتصادي و نظامي عليه ايران را حفظ مي کنيم (طي نامه به سناتورهاي دموکرات، 30 مرداد 1394).

    - اسرائيل و آمريکا بعد از فروکش کردن مباحث موجود بر سر توافق هسته اي ايران بايد همکاري هاي امنيتي خود را تقويت کنند. (در مصاحبه با «فوروارد، 9 شهريور 1394) 

    اينها تنها بخشي از صحبت هاي ضد ايراني رئيس جمهوري آمريکا بود.

    البته نيازي به گفتن نيست که از دشمن انتظاري به جز دشمني داشتن شرط عقل نيست ولي اين موضع گيري هاي صريح و کينه توزانه اوباما در برابر اظهارات رئيس جمهور کشورمان پس از توافق کمي قابل تامل است چرا که وقتي به تحليل محتواي سخنراني رئيس جمهور بعد از اعلام توافق مي پردازيم با دنيايي متفاوت مواجه مي شويم. 

    آقاي روحاني در سخنان خود اشاره اي به دشمني آشکار آمريکا با انقلاب اسلامي و ظلم هايي که در سال هاي اخير ضد ايران روا داشته، نمي کند و در کمتر جايي اشاره به آمريکا مي کند که حتي همان اشاره ها نيز فرسنگ ها با صراحت لهجه انقلابي فاصله دارد.

    - روز توافق روزي است که اتحاديه اروپا و آمريکا لغو همه تحريم ها را به صراحت اعلام مي کنند و تصميم خود را ابراز مي دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ايران آغاز مي شود و همراه خواهد بود با اقدامات اجرايي آنها براي لغو تحريم ها که آن هم زماني به طول خواهد انجاميد (سخنراني بعد از توافق، 23 تير 1394)

    - امروز قدرت بزرگ جهاني يعني آمريکا اعتراف مي کند که ايران تسليم ناپذير است... اين که وزير خارجه آمريکا در مجلس سناي کشورش به صراحت مي گويد «ايرانيان را تهديد نکنيد»، به معناي آن است که ملت شجاع و قهرمان ايران در تمام مصاف ها از روز اول تا امروز همواره با اتکال به خداوند در برابر دشمنان و رقيبان پيروز بوده است... من به مسئولين دولت آمريکا، به سياسيون دولت آمريکا مي گويم تصميم بگيريد در اتاق سياسي تان خانه تکاني کنيد آن ميزي که از آن حرف مي زنيد پايه هايش درهم شکسته است (رئيس جمهوري در اجتماع بزرگ مردم استان کردستان، 4 مرداد 1394).

    - اکنون کمپاني هاي بزرگ و معروف دنيا از جمله آمريکايي به دنبال حضور گسترده در ايران هستند و اگر برنامه ريزي اقتصادي ما برنامه برد- برد باشد، هر دو طرف نفع خواهيم برد (رئيس جمهور در جلسه توسعه و سرمايه گذاري استان کردستان، 4 مرداد 1394 ).

    - امروز فقط عده اي جنگ طلب در داخل آمريکا و عده اي جنگ طلب صهيونيست در منطقه هستند که با توافق هسته اي مخالفت مي کنند و الاهمه فرهيختگان و صلح دوستان عالم، ملت ايران را تشويق کرده و در برابر او سر تعظيم و تواضع فرود مي آورند. (رئيس جمهور در سي و دومين اجلاس سالانه مديران و روساي آموزش و پرورش سراسر کشور، 13 مرداد 1394).

    - از توافق، تنها صهيونيست ها و جنگ طلب ها در آمريکا ناراحت و ناخرسند هستند.(رئيس جمهور در اجتماع بزرگ مردم اسلام شهر، بهارستان و رباط کريم، 15 مرداد 1394).

    اين چند اظهار نظر تمام حرف هايي را شامل مي شوند که رئيس جمهور محترم کشورمان طي مصاحبه ها و سخنراني هاي پس از 23 تير ماه سال جاري يعني بعد از اعلام توافق هسته اي در مورد آمريکا به زبان اورده است.

    حال قضاوت را بار ديگر به مخاطبان فهيم واگذار مي کنيم که چرا رئيس جمهور دولت زورگوي آمريکا در دوران به اصطلاح پساتوافق که بايد همه تلاش خود را براي اعتمادسازي به کار گيرد، در بيان دشمني خود چنين صراحت لهجه و جسارتي به خرج مي دهد ولي در مقابل آن رئيس جمهور کشورمان چنين بيان مي دارد که: نبايد فکر کنيم پس از حصول توافق مي توانيم هر طور که بخواهيم حرف بزنيم و عمل کنيم و ديگران در برابر اين تغيير رفتار ما واکنشي نخواهند داشت! (نشست مشترک هيئت دولت و استانداران، 28 مرداد 1394)