يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "نشسته بر موج خون از صنعا تا منا "

اوین نامه ی کیهان شنبه 4 مهرماه سال 1394
يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "نشسته بر موج خون از صنعا تا منا "
قلم قاصر از شرح و بيان زواياي فاجعه منا است؛ تصاوير، فيلمها و اخبار منتشر شده از اين فاجعه، اشک را بر چشمان هر بيننده دلپاکي جاري کرد و بغض را در گلوي همگان نشاند. اين رخداد خونين، چند روز پس از اتفاق اسفناک سقوط جرثقيل در مسجدالحرام و كشته و زخمي شدن صدها تن از زائران خانه خدا بود.
    عده اي از سرتاسر جهان دور هم جمع شده تا يكي از خالصانه ترين اعمال توحيدي و عظيم ترين مناسک سياسي عبادي را بجاي آورند که در اثناي عبادت الهي به خاك و خون كشيده مي شوند. خانواده هايي كه عزيزانشان براي حضور در اجتماع عظيم حج از آنان خداحافظي كرده بودند چگونه حالاكه بايد منتظر بازگشت حاجي هاي خود باشند مي توانند خبر رحلت جانسوز آنها را بشنوند؟ لحظه مواجهه خانواده ها با جسم بي جان حاجي هايشان چگونه خواهد بود؟ اجساد قربانيان اين حادثه هولناک که برخي از شدت جراحات ناشناخته هم هستند چگونه قرار است تحويل خانواده هايشان شوند؟ و اساساً اين فاجعه چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ و چندين و چند پرسش ديگر كه پاسخ آنها دل هر آزاده اي را به درد مي آورد.
    بايد از سعودي ها پرسيد كه مگر شما غير از برگزاري حج که در طول سال انجام مي دهيد و همين يك مورد را هم نمي توانيد به درستي به پايان برسانيد کار ديگري هم داريد؟
    البته، نانوشته پيداست كه رژيم سفاك سعودي، در آدم كشي يد طولايي دارد: از تشكيل و حمايت همه جانبه از گروهك تروريستي القاعده گرفته، تا ساخت و بسط تروريست هاي وحشي داعش و آدم كشي در سوريه، بحرين و يمن و همپيماني با رژيم كودك كش صهيونيستي در قتل عام مردم مظلوم فلسطين و ... . بي ترديد پرداختن به جنايات خاندان سعودي از زمان حياتش تاكنون، مثنوي هفتاد من كاغذي خواهد شد كه مجال و مقال هاي ديگري را مي طلبد. اما فاجعه منا و پيش از آن حادثه مسجدالحرام، از زواياي مختلفي قابل پرداختن است. 
    1-
آمار قربانيان و مصدومان منا به بيش از 2 هزار نفر رسيده است؛ از بدو برگزاري حج در صدر اسلام تا کنون، اين تعداد تلفات، يکي از خونين ترين حج ها را رقم زده است. آتش سوزي گسترده منا در سال 1354 و جمعه خونين سال 1366، که طي آن صدها تن از حجاج ايراني به شهادت رسيدند، تنها بخشي از خونريزي هاي سعودي ها در موسم حج است. اطلاعات و تحقيقات متقن نشان داده است که بسياري از حوادث پيشين در ايام حج هم تعمدي، از قبل برنامه ريزي شده و هدفدار بوده است. حادثه منا هم از اين قاعده مستثني نيست. 
    2
- پيش از به قدرت رسيدن سلمان، پادشاه کنوني عربستان، تحليلگران بر اين عقيده بودند که جنگ قدرت بين شاهزاده هاي سعودي مانع از ثبات حکومت در عربستان خواهد شد. صحت اين تحليل بلافاصله پس از به قدرت رسيدن سلمان ثابت شد چرا که دربار آل سعود پس از بر مسند نشستن سلمان، دست به عزل و نصب هاي گسترده اي زد که جالب ترين آن عزل مقرن عبدالعزيز از سمت وليعهدي بود. 
    با بالاگرفتن جنگ قدرت در خاندان سعودي، مقرن از وليعهدي عزل شد. در نامه برکناري مقرن که با امضاي سلمان، پادشاه مبتلابه آلزايمر عربستان، منتشر شد، دليل اين عزل، درخواست خود وي ذکر شده بود، موضوعي که بعدها توسط مقرن تکذيب شد.
    
پس از عزل مقرن، محمد بن نايف وليعهد عربستان شد. نايف هم اکنون علاوه بر وليعهدي خاندان سعودي، وزير کشور سعودي بوده و مديريت حج هم بر عهده وي است. روابط پيچيده خاندان سلطنتي سعودي، سبب شده محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان، جانشين وليعهد گردد؛ اوج قدرت طلبي آل سعود همين جا قابل مشاهده است: درگيري آشکار و فاش شده وليعهد با جانشين وليعهد.
    محمد بن سلمان، علاوه بر جانشيني وليعهد، وزير دفاع سعودي ها هم هست. جنگ قدرت و مخالفت محمد بن سلمان با محمد بن نايف از حمله سعودي ها به يمن گرفته تا حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام و قتل عام مسلمانان در منا قابل ردگيري است؛ پرداختن به وجوه و علت هاي درگيري سعودي ها با يکديگر، موضوع اين نوشتار نيست، اما آنچه که به اين يادداشت مرتبط مي شود، برافروختن آتشي است که جنگ قدرت در دربار آل سعود باعث آن شده و قتل عام مسلمين يکي از نتايج آن است.
    3
- محمد بن سلمان دائماً در تلاش است که نايف را از وليعهدي کنار گذاشته تا خودش بتواند پس از پدرش، ملک سلمان پادشاه عربستان شود. بن سلمان نشان داده است که در راه رسيدن به قدرت، از اعمال هيچ خيانتي دريغ نمي ورزد. بلافاصله پس از سقوط جرثقيل در مسجدالحرام، رسانه هاي عربستاني، اين حادثه را به نايف و بي کفايتي وي نسبت دادند. ماجرا از اين قرار بود که سقوط جرثقيل و کشته و زخمي شدن صدها نفر از مسلمانان، نه به دليل طوفان، بلکه به خاطر ثابت کردن بي کفايتي نايف در پروژه هاي توسعه اي مکه بود. در خبرها هم گفته و نوشته شد که پس از سقوط جرثقيل، شرکت هاي قبلي از توسعه و ساخت و ساز در مکه کنار گذاشته شده، و شرکت «نمسا» که متعلق به محمد بن سلمان است جايگزين آنان شده است. به بياني ديگر، دعواي بن سلمان با بن نايف بر سر ساخت و ساز در مکه و چپاول سود هنگفت ناشي از آن، کشته و زخمي شدن صدها مسلمان را در پي داشت. اما همه اين خيانت ها کافي نبود و گويي قدرت طلبان سعودي بايد جنايتي ديگر را هم رقم مي زدند.
    4- مطابق اخبار منتشر شده، فاجعه خونين منا هم نتيجه تلاش (بخوانيد خيانت و مسلمان کشي) خاندان سعودي بوده است. فيلم ها و تصاوير منتشر شده از منا حاکي از آن است که محمد بن سلمان هنگام رمي جمرات حجاج با چند صد نفر نيروي امنيتي و محافظ وارد منا شده است. ورود بن سلمان با چنين خدم و حشمي باعث شده که مسير اصلي حجاج براي عبور او و تيم اسکورتش بسته شده و خيل عظيم مردم در حال حرکت تحت فشار دهشتناکي قرار گيرند و آن حادثه خونين رقم بخورد؛ يعني بن سلمان براي اثبات بي کفايتي بن نايف و کنار زدن وي از عرصه قدرت در عربستان، پس از سقوط تعمدي جرثقيل، فاجعه منا را هم رقم زده و باعث کشته و زخمي شدن هزاران نفر از مسلمانان شده است. 
    آنچه که خيانت هاي تعمدي سعودي ها را در حج امسال عيان تر مي کند، جنگ رسانه اي درگرفته در رسانه هاي عرب زبان و اخبار منتشره از تريبون هاي غربي تغذيه شده توسط آل سعود است، اخباري که سعي وافري در تطهير پادشاه عربستان از اين فاجعه دارند. علاوه بر اين، تاکنون سابقه نداشته است که وزير دفاع سعودي (بن سلمان) با ماشين و به همراه هيئتي چند صد نفره، برخلاف جهت حرکت جمعيت ميليوني حجاج وارد سرزمين منا شود و ... . خالي از ذکر نبايد گذاشت که منا، يازده ماه از سال عملاً خالي از هرگونه زائري است و خاندان سعودي مي توانسته اند در اين مدت هرگونه عمليات عمراني اي را در آنجا تدارک ببينند تا با ورود خيل عظيم مسلمين براي انجام عمل رمي جمره، فجايعي اين چنيني رقم نخورد و يا اينکه لااقل با ايجاد توسعه سرزمين منا، حوادث احتمالي را به حداقل ممکن برسانند و ... .
    5-
دست داشتن مستقيم و غيرمستقيم رژيم سفاک سعودي در مسلمان کشي، بر همگان واضح است که جنايات هولناک در يمن، راه اندازي تروريست هاي داعش و... از جمله آنهاست. پرپيداست که لفظ «خادم الحرمين» براي سران سعودي نتوانسته و نمي تواند چهره کريه داخلي و خارجي اين رژيم را تطهير کند، چه بهتر است که با تکرار خيانت هاي سعودي ها به آنان «خائن الحرمين» گفته شود. لقبي که حضرت امام(ره) بر آن تاکيد ورزيده اند. 
    از طرفي ديگر، مکه و مدينه، متعلق به آحاد مسلمين در سرتاسر عالم است و منطقاً و عرفاً نمي تواند و نبايد در انحصار خانداني چند نفره باشد که دائماً در حال خيانت ورزي و آدم کشي است. سازمان کنفرانس اسلامي، به عنوان يکي از نهادهاي بين المللي مي تواند با در دست گرفتن مديريت حج، از تکرار چنين فجايعي جلوگيري کند؛ خاصه اين که بي کفايتي و بي لياقتي خاندان سعودي در اين رابطه به کرات ثابت شده است.
    در روابط بين کشورها در عرصه بين المللي، فوت حتي يکي از اتباع در خاک کشوري ديگر مي تواند به يک تنش گسترده تبديل شود و روابط کشورها را تا مدت ها به نازل ترين حد ممکن مي رساند. بنابراين، بعد از کشته شدن و زخمي شدن هزاران نفر در حج امسال، رواست که کشورهاي مسلمان دنيا تا پيش از خروج مديريت حج از دست خاندان سعودي، تجديد نظري اساسي در روابط خود با عربستان داشته باشند، موضوعي که البته در حال فراگير شدن نيز هست.
    
6- پس از وقوع فاجعه خونين منا، مفتي ها و ساير درباري هاي سعودي براي تطهير آل سعود، اين واقعه را به قضا و قدر الهي و بي نظمي حجاج و ... نسبت داده اند که اين اظهارات سخيف و احمقانه نبايد مانع از بررسي دقيق فاجعه شود.آنچه که در اين بين از مسئولان دولتي انتظار مي رود پيگيري جدي و قاطع اين فاجعه در عرصه داخلي و بين المللي است. رئيس محترم جمهور که اين هفته قرار است در سازمان ملل سخنراني کنند، بي شک بايستي از اين تريبون جنايت ها و خيانت هاي سعودي ها را به سمع جهانيان رسانيده و محکوميت و مجازات آل سعود را هم پيگيري نمايند. نيازي به توضيح اضافي نيست که اين قبيل اقدامات سعودي ها مطابق کنوانسيون هاي بين المللي، مصداق صريح کشتار مردم بي دفاع و مستوجب سخت ترين مجازات ها براي خاندان سعودي است.
    همان گونه که رهبر معظم انقلاب در پيام تسليت خود، ضمن اعلام سه روز عزاي عمومي، فرمودند «دولت سعودي موظف است مسئوليت سنگين خود را در اين حادثه تلخ پذيرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند. مديريت غلط و اقدامات ناشايسته که عامل اين فاجعه بوده نبايد از نظر دور بماند»، انتظار بديهي از مسئولان سه قوه کشورمان اين است که تا به سرانجام رساندن لوازم اين فاجعه، که از جمله آن مجازات جنايتکاران آل سعود است، از تلاش و پيگيري دست نکشند، علي الخصوص که احتمال عمدي بودن چنين فجايعي بيش از پيش تقويت شده است.
    
اکنون که هزاران تن از مسلمين و چند صد تن از حجاج ايراني در حج امسال کشته و مجروح شده اند، بايد از باديه نشينان وحشي پرسيد که حجاج خانه امن الهي به کدامين گناه کشته شدند؟ باي ذنب قتلت؟ نويسنده: محمدصادق فقفوري