جنجال درباره كميسيون ويژه برجام براي فراموش كردن نقش اصلي مجلس

    گزارش خبري كيهان 
جنجال درباره كميسيون ويژه برجام براي فراموش كردن نقش اصلي مجلس  22 شهریور -94
 اینگونه گفتگو ها موازی ومکمل یاادشت روز و تیتر صفحه اول و ستون خبر ویيه یا وین نامه ی میهان است . بنابراین باید گفت عجیب است که اعضای نمایشی مجلس ارتجاع فرمایشی  هیچگونه تعهد و وظیفه ای نسبت به مطالبات موکلین خود ندارند جز اینکه آلت دست و یک خال به فرمان خامنه ای وپاسداران باشند تا با توافق هسته ای و دولت روحانی وتیم مذاکره کننده ی مخالفت کنند و دراین راستا گفتگو باا وین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری کنند.

رسانه هاي زنجيره اي طي اقدامي هماهنگ با طرح مسائل حاشيه اي همچون تخريب شخصيت هاي منتقد توافق هسته اي و اعتراض به پخش تلويزيوني جلسات کميته برجام مجلس، قصد دارند تا افکار عمومي و نمايندگان را از نقش اصلي مجلس که همان بررسي لايحه توافق هسته اي که همچنان دولت به عدم ارسال آن به مجلس اصرار دارد، دچار غفلت و فراموشي کنند.
    
سرويس سياسي- بيش از يک ماه پس از توافق هسته اي ايران با گروه کشورهاي موسوم به 1+5، مجلس شوراي اسلامي کميسيوني با هدف بررسي متن « برجام» تشکيل داد و 15 نفر از نمايندگان مجلس در قالب 5 کميته سياسي، فني هسته اي، دفاعي- امنيتي، اقتصادي و حقوقي به بررسي و تفحص بر روي متن توافق هسته اي پرداختند.
    
تاکنون مسئولاني همچون عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران و نيز تخت روانچي از ديگر اعضاي تيم مذاکره کننده، سعيد جليلي رئيس تيم مذاکره کننده هسته اي سابق، صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در کميسيون ويژه بررسي برجام حضور يافته و به سوالات اعضاي اين کميسيون پاسخ داده اند و قرار بر اين است تا مسئولان ديگري همچون ولايتي، وزراي دفاع و اطلاعات، تيم اقتصادي دولت، وزير امور خارجه و کارشناسان حقوقي در جلسات هفته جاري کميسيون برجام حضور يابند. کميسيون مذکور در راستاي بررسي متن برجام تاکنون بازديدهايي نيز از تاسيسات هسته اي همچون اراک داشته است.
    
رسانه هاي زنجيره اي از بدو تشکيل اين کميسيون در مجلس به منظور بررسي توافق نوعي واکنش عصبي و بيمارگونه در برابر آن نشان دادند که گويا نشانگر هراس آنها از آشکار شدن ابعاد زواياي پنهان توافق هسته اي دولت يازدهم با کشورهاي غربي باشد. اين ناخرسندي طي جلساتي که در کميسيون ويژه بررسي برجام تشکيل مي شد همواره در رسانه هاي اصلاحاتي به چشم مي خورد تا اينکه هفته گذشته سعيد جليلي، دبير پيشين شوراي امنيت ملي و رئيس تيم مذاکره کنندگان هسته اي سابق کشورمان پا به محل تشکيل کميسيون برجام در مجلس گذاشت. جليلي با صراحت واقعيات مطرح شده در متن برجام و خسارات و صدمات ناشي از امضاي اين توافق را گوشزد شد ولي صحبت هاي اين مقام پيشين هسته اي گويا به مذاق رسانه هاي زنجيره اي خوش نيامد چرا که صراحت لهجه جليلي در بيان واقعيات توافق هسته اي باعث حمله توپخانه رسانه هاي زنجيره اي به مجلس و به ويژه به سمت کميسيون برجام شد. حضور جليلي و سخنان وي عاملي در جهت فزاينده شدن حملات زنجيره اي ها به مجلس شد. در واقع روزنامه هاي زنجيره اي اصلاحات همانند روزهاي گذشته خط تخريب کميسيون ويژه برجام بهارستان را در دستور کار قرار داده اند، اين رسانه هاي زنجيره اي ابتدا به جايگاه حقوقي اين کميسيون هجمه وارد کردند و سپس با حضور سعيد جليلي براي بررسي برجام آن را کميسيوني سياسي ناميدند.
    
دومين عاملي که حملات رسانه هاي اصلاحاتي به کميسيون ويژه را افزيش داده تصميم صدا و سيما به پخش مذاکرات و گفت وگوهاي مقامات سابق و کنوني با اعضاي کميته برجام در تلويزيون است البته شدت حملات زنجيره اي ها در چند روز اخير به اندازه اي بالاگرفت که جلسه دوم جليلي با کميته برجام پنج شنبه هفته گذشته ساعت 14 و از شبکه خبر پخش شد که زمان و همچنين شبکه مناسبي براي استفاده و مطلع شدن مخاطبان نيست و بدتر از اين جلسه نخست جليلي با کميته مذکور روز جمعه ساعت 8 صبح! از رسانه ملي پخش شد که مخاطبان آن به حداقل برسد. زنجيره اي ها حتي به اين وضعيت پخش هم راضي نيستند و کلاخواستار منع پخش تلويزيوني مذاکرات کميته برجام هستند، چنانچه روزنامه اعتماد امروز در سرمقاله خود به نقد شديد پخش جلسات کميته برجام از صدا و سيما شد و با بياني عجيب و غير قابل درک آن را «تلاشي در جهت نااميد کردن مردم از توافق هسته اي دانست!!» 
    
معلوم نيست رسانه هايي که همواره دغدغه خود را اطلاع آزاد مردم از همه حوادث و رخدادهاي سياسي مي دانند چرا اين بار به پخش گفت وگوها و مباحث فني مقامات کنوني و سابق در کميته برجام که باعث اطلاع مخاطبان و افزايش سطح آگاهي مردم از توافق هسته اي مي شود اعتراض دارند؟ 
    
خط فکري و کاري که رسانه هاي زنجيره اي در چند هفته اخير همزمان با فعاليت کميسيون بررسي برجام در مجلس، به راه انداخته اند خط مشي دوقطبي سازي جامعه و فضاي سياسي کشور است. به بيان دقيق تر دوقطبي سازي در بحث مذاکرات هسته اي در دستور کار رسانه هاي اصلاح طلب است، يعني مي گويند: اصولگرايان و نمايندگان مجلس با اصل مذاکرات و توافق هسته اي مخالف هستند و همزمان با القاي اين مطلب درصدد اين امر هستند که مخاطب را به اين فکر وابدارند که جريان حاکم در مجلس مخالف برداشته شدن تحريم ها است. رسانه هاي زنجيره اي به هيچ يک از نقدهاي منتقدين توافق هسته اي پاسخ نداده اند و حتي در مورد نقدهاي جليلي نه تنها پاسخي به نقدهاي فني وي نداشته بلکه با فرافکني و اظهاراتي خلاف واقع سعي در تخريب شخصيت وي دارند. اصلاح طلبان و رسانه هاي زنجيره اي با القاي اين افکار منفي به بطن جامعه قصد دارند تا هم منتقدان توافق را منکوب کرده و هم پايگاه اجتماعي و سياسي از دست رفته خود را باز يابند.
    
زنجيره اي ها در چند هفته اخير به گونه اي سيستماتيک و هماهنگ به تخريب هر شخصيت و جرياني که به نقد توافق هسته اي بپردازد روي آورده اند و به نظر مي رسد که هدف از همه سر و صداهاي آنها به گوش نرسيدن يک صداست و آن هم صداي محق بودن مجلس در تصميم گيري بر روي توافق هسته اي است، حقي که اين روزها با عدم ارسال لايحه توافق هسته اي از سوي دولت به مجلس ضايع شده است.
    
رسانه هاي اصلاح طلب اين روزها همه تلاش خود را مي کنند تا ذهن اعضاي کميسيون ويژه بررسي برجام و افکار عمومي جامعه را با طرح جدل هاي بي مورد و حمله به شخصيت هاي منتقد همچون جليلي و اعتراض به پخش تلويزيوني جلسات کميته برجام دچار انحراف کرده و به حاشيه برانند تا مسئله اصلي و واقعي که همان حق قانوني مجلس به عنوان مرجع قانوني تصميم گير در مورد برجام است را انکار کنند. از اين رو رسانه هاي منتسب به جريان اصلاحات فضا را اين روزها به سمتي سوق مي دهند تا با درگير کردن جامعه و نمايندگان به مسائل حاشيه اي، کسي به اصل مطلب که همان موظف بودن دولت به ارسال لايحه توافق هسته اي به مجلس و تصميم گيري مجلس در مورد آن است را به خاطر نياورد.
    
مجلس طبق قانون اساسي( اصول مندرج در اصل 77 و 125) به لحاظ قانوني مرجع تصويب کننده تمامي توافقنامه ها، مقاوله نامه ها و عهدنامه هاي کشور با ديگر بازيگران بين المللي است و علاوه بر اين مقام معظم رهبري در سخناني که با اعضاي مجلس خبرگان رهبري بيان داشتند تصريح کردند که «يک بحثي که امروز وجود دارد بحث مجلس است؛ وضع حقوقي و قانوني و مانند اينها را کساني که اهل اين مسائل هستند بايد بررسي کنند و ببينند که اقتضائات حقوقي و آنچه الزامات حقوقي اين مسئله است چيست و طبق همان بايست عمل بشود؛ ما وارد آن نمي شويم. لکن آنچه از نگاه کلّي من عرض مي کنم -که به آقاي رئيس جمهور هم اين را عرض کرده ام- [اين است که ] به نظر ما مصلحت نيست که ما مجلس را از اين قضيّه برکنار بداريم؛ چون قضيّه اي است که بالاخره دو سال است که کشور به طور کلّي متوجه به آن است و حالاهم به يک نتايجي رسيده؛ [پس] بايد مجلس وارد بشود. حالامجلس چه بکند؟ بنده هيچ توصيه اي ندارم به مجلس شوراي اسلامي که با اين چه جوري عمل بکند. اوّلاً نوع تصميم گيري چه جوري باشد؟ به نحو تصويب يا رد باشد، يا به نحو ديگري تصميم گيري کنند؟ آيا رد کنند، آيا تصويب کنند؟ بنده هيچ توصيه اي ندارم. نظر متَّبَع، نظر نمايندگان ملّت است در مجلس و اينکه [مجلس ] چه بکند، چه نکند را ما عرض نمي کنيم. ما معتقديم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنيم و نمايندگان ملّت بايد تصميم بگيرند.».
    
ولي هنوز معلوم نيست که دولتمردان با چه منطقي ارائه لايحه توافق هسته اي را به مجلس «مصلحت» ندانسته و از آن طفره مي روند و در اين بين رسانه هاي زنجيره اي در اقدامي هماهنگ با طرح مسائل حاشيه اي قصد گمراه کردن نمايندگان مجلس و افکار عمومي را دارند که اين توطئه نيز بايد با هوشياري اعضاي کميته برجام خنثي شود و دولت موظف به ارائه لايحه به مجلس شود.