پانزده کشته در ادامه اعتراضات نیکاراگوئه397


پانزده کشته در ادامه اعتراضات نیکاراگوئه   12 خرداد -97
هزاران معترض از اواسط ماه آوریل گذشته علیه دولت به خیابان‌ها آمده‌اند
  هزاران معترض از اواسط ماه آوریل گذشته علیه دولت به خیابان‌ها آمده‌اند
با ادامه اعتراضات خونین در نیکاراگوئه مقام‌های این کشور می‌گویند ۱۵ نفر دیگر در جریان ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.
مخالفان به طرح ریاضت اقتصادی که خدمات اجتماعی دولتی را هدف گرفته بود معترض‌اند. اعتراضات که از سه ماه پیش شروع شده تاکنون ۹۰ کشته برجای گذاشته است.
معترضان که در روزهای نخست به قطع کمک‌های تامین‌ اجتماعی اعتراض می‌کردند اکنون دانیل اورتگا رئیس‌جمهور را نشانه گرفته‌اند و خواستار برکناری او هستند.
فعالان سیاسی و مخالفان دولت می‌گویند نیروهای حامی دولت علیه هزاران تظاهرات‌کننده که در ماناگوئه، پایتخت، به خیابان آمده بودند آتش گشوده‌اند و علاوه بر ۱۵ کشته، دهها نفر را هم مجروح کرده‌اند.
اما دولت و پلیس نیکاراگوئه "گروه‌های سرخود" را مسئول این حوادث خونین دانسته‌اند.
با ادامه اعتراضات که از ماه آوریل گذشته شروع شده، دولت نیکاراگوئه عقب نشینی کرد و از اجرایی کردن طرح قطع خدمات اجتماعی را متوقف کرد اما این تصمیم هم به فروکش خشم معترضان کمکی نکرد چرا که آنها دیگر شخص دانیل اورتگا، رئیس جمهوری را صدا می‌زنند و خواستار کنار رفتن او از قدرت‌اند.
روز جمعه (اول ژوئن - ۱۱ خرداد) فرانسیسکو دیاز، معاون رئیس پلیس نیکاراگوئه گفت: "گروه‌های خودسری که نقاب بر چهره دارند مسبب کشته شدن ۱۵ نفر در روز پنجشنبه شده‌اند."
این مقام پلیس همچنین تایید کرده که چندین نفر دیگر هم در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
 طرفداران رئیس جمهوری نیکاراگوئه که به گفته عفو بین‌الملل در ارعاب و قتل تظاهرکنندگان مخالف دولت با پلیس همکاری داشته‌اند
روز چهارشنبه هم درگیری میان حامیان و مخالفان دولت مجروحان بسیاری بر جای گذاشت از جمله چند افسر پلیس.
کلیسای جامع کاتولیک در نیکاراگوئه ضمن محکوم کردن درگیری‌های روز چهارشنبه این درگیری‌ها را "خشونت سازمان‌یافته و سیستماتیک" ارزیابی کرد و در پی آن مذاکراتی که قرار بود روز پنجشنبه با دولت برگزار شود را لغو کرد.
بیشتر بخوانید
همزمان عفو بین‌الملل گفته است "دستور کاربرد خشونت به منظور سرکوب و ارعاب مخالفان از بالاترین سطوح دولت صادر و تحت نظر مقامات عالی‌رتبه دولتی اجرا می‌شود." این سازمان می‌افزاید که "دانیل اورتگا، رئیس جمهوری، و روساریو موریو، همسر و معاون او، در هفته‌های اخیر بارها معترضان را خائن و وابسته توصیف و با وجود شواهد قطعی، کشته شدن آنان را تکذیب کرده‌اند" در حالی‌ که در اوایل ماه مه، آقای اورتگا گفته بود که در جریان درگیری بین معترضان و مخالفان آنان، "از هر دو طرف کسانی کشته شده‌اند."
یک گروه تحقیق به سرپرستی فعالان حقوق بشر در نیکاراگوئه گفته است که دولت به منظور سرپوش نهادن بر قتل معترضان به شیوه‌های مختلف متوسل شده که از جمله شامل مجبور کردن خانواده‌های این افراد به امضای اطلاعیه‌ای است که در آن مرگ بستگانشان طبیعی دانسته و با کالبد شکافی مخالفت شده است.
نیکاراگوئه
 دانیل اورتگا و روساریو موریو، همسر و معاون او - اورتگا در بیشتر سال‌های پس از انقلاب نیکاراگوئه در قدرت بوده است
در هفته‌های اخیر، معترضان خواستار آن بوده‌اند که دانیل اورتگا با قبول مسئولیت قتل تظاهرکنندگان، از سمت خود استعفا دهد اما آقای اورتگا این خواسته را رد کرده است. هفته گذشته، هیئت تحقیق سازمان کشورهای آمریکایی در گزارشی در مورد ناآرامی در نیکاراگوئه توصیه کرد که به منظور خاتمه دادن به بحران کنونی، بهتر است انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد برگزار شود اما دولت این توصیه را نپذیرفت.
اعتراضات اخیر گسترده‌ترین تظاهرات ضد دولتی از زمان انقلاب نیکاراگوئه در سال ۱۹۷۹ است که به سقوط آناستازیو سوموزا، رئیس جمهوری راستگرا، و به قدرت رسیدن حزب چپگرای ساندنیستا به رهبری دانیل اورتگا منجر شد. آقای اورتگا تا سال ۱۹۸۵ به عنوان رهبر انقلاب و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ به عنوان رئیس جمهوری قدرت را در این کشور در دست داشت.
او در انتخابات سال ۱۹۹۰ شکست خورد اما همچنان به فعالیت سیاسی به عنوان مخالف قانونی دولت ادامه داد و بار دیگر در سال ۲۰۰۷ به ریاست جمهوری رسید و تا کنون در این سمت بوده است. وی از متحدان و حامیان نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلاست که او نیز ماه‌ها با تظاهرات ضد دولتی مواجه بوده است.
اورتگا