سعيد جليلي: با هوشمندي مي توان تهديدات ناشي از تحريم را به فرصت تبديل كرد

سعيد جليلي: با هوشمندي مي توان تهديدات ناشي از تحريم را به فرصت تبديل كرد  9  تیر-97
 سعید جلیلی که موازی احمدی نژاد وخامنه ای وپاسداران نقش مهمی در اعمال تحریم ها دردوران احمدی نژاد داشت چون سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای بود .اکنون سورنا راازدر گشادش نواخته است .چون مدعی شده با هوشمندي مي توان تهديدات ناشي از تحريم را به فرصت تبديل كرد البته نمی گوید چرا خودش درعمل ضد ادعایش را عملی کرد.



    
عضو شوراي عالي امنيت ملي گفت: شبيه تجربه امروز در حوزه تحريم ها و فشارهاي خارجي را پيش از اين در سال هاي 90 تا 92 نيز داشتيم و بر اساس همين تجربه بايد گفت قطعا مي توان امروز هم کشور را به نحو شايسته اي اداره کرد.
    
نشست تخصصي راهکارهاي مقابله با تحريم و چگونگي اداره شايسته کشور در شرايط کنوني با حضور دکتر سعيد جليلي و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و کارشناسان و مسئولان سابق و فعلي برگزار شد.
    
در اين نشست که در دفتر سعيد جليلي عضو شوراي عالي امنيت ملي برگزار شد، جليلي ضمن توصيف شرايط فعلي گفت: با گذشت دو سال و نيم از اجراي برجام، طرف مقابل اذعان دارد که ايران به تمام تعهدات خود عمل کرده اما همگان مشاهده کردند که بخشي از طرف مقابل رسما از تعهدات خود شانه خالي کرد و بخش ديگري از طرف مقابل نيز براي اجراي تعهدات خود تضميني به ايران نمي دهد، به گونه اي که مرکل صدر اعظم آلمان رسما اعلام کرد اينکه اروپا بتواند رفتار آمريکا را جبران کند توهم است و ماکرون رئيس جمهور فرانسه نيز گفت ما نمي توانيم شرکت هاي اروپايي را مجبور به کار با ايران کنيم.
    
وي افزود: طبق بيانيه اي که 3 کشور اروپايي پس از خروج ترامپ از برجام منتشر کردند، ضمن تعيين بايدها و نبايدها براي ايران صحبت از موضوعات جديد مثل موشکي و منطقه اي براي ايران کردند لذا امروز همه اذعان دارند براي اداره کشور نبايد به آمريکا اعتماد مي شد همچنانکه نمي توان معطل چند کشور اروپايي شد و بايد با اتکا به توانايي هاي خومان کشور را اداره کنيم.
    
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي افزود: شبيه تجربه امروز در حوزه تحريم ها و فشارهاي خارجي را پيش از اين در سال هاي 90 تا 92 نيز داشتيم و بر اساس همين تجربه بايد گفت قطعا مي توان امروز هم کشور را به نحو شايسته اي اداره کرد.
    
جليلي ادامه داد: اگر هوشمندي به خرج داده شود مي توان بسياري از تهديدات ناشي از تحريم و فشار خارجي را به فرصت تبديل کرد بگونه اي که حداقل فشار به مردم وارد شود. عضو هيئت نظارت بر اجراي برجام افزود: «تحريم هاي فلج کننده» ادعايي دشمن وقتي مي تواند آثار خود را نشان دهد که قبل از آن «تحليل هاي فلج کننده» اثر خود را در جامعه گذاشته باشد، در صورتي که با ابتدايي ترين تحليل ها نيز مشخص بود نبايد به برجام خوشبين بود زيرا طبق همين سند اصلا قرار نبود تمام تحريم ها برداشته شود و در آن تاکيد شده بود که بخش قابل توجهي از تحريم ها باقي خواهد ماند اما متاسفانه بسياري از سازوکارهاي مقابله با تحريم در اين چند سال تضعيف و حتي تعطيل شد در حاليکه از همان ابتدا دشمن اعلام کرده بود با وجود برجام نيز بخش زيادي از تحريم ها حفظ خواهد شد.
    
جليلي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: مهم ترين راه مقابله با تحريم هاي دشمن تلاش براي بي اثر کردن آنهاست.
    
عضو شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: در چند سال گذشته کارگروه هاي اقتصادي مختلفي که در اين زمينه فعاليت داشتند به نتايج خوب و عملياتي براي مقابله با تحريم ها رسيده اند که عليرغم ارائه به دستگاه هاي مربوطه متاسفانه در عمل به اين موضوع توجه چنداني نشد. وي افزود: امروز دشمن به صراحت اعلام کرده که با فشارها و تحريم ها چند محور از جمله «توليد و فروش نفت»، «مراودات ارزي و بانکي»، «بازار ارز» و «اخلال در مسير پيشرفت کشور» را هدف گرفته اما واقعيت آن است که مي توان بر همه اين مشکلات غلبه کرد به شرطي که کار جدي گرفته شود و مسئولان با اتخاذ تصميم هاي صحيح و به موقع با رويکرد جهادي اقدام کنند.
    
به گزارش رجا، جليلي در پايان تصريح کرد: ان شاءالله در چهلمين سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آخرين حربه هاي دشمن نيز ناکام خواهد ماند و شکوه و عظمت نظام اسلامي با اتخاذ تدابير صحيح و به موقع و با پشتيباني مردم بار ديگر خود را نشان خواهد داد.
    
هم چنين در ادامه اين نشست کارشناسان و مسئولان حاضر در جلسه به ارائه راهکارهاي عملياتي خود جهت مقابله با تحريم ها پرداختند.