شیرهای روستاهای ری آب دارد اما آشامیدنی نیست

 شیرهای روستاهای ری آب دارد اما آشامیدنی نیست   9تیر-97
شهرری ـ ایرنا ـ آب لوله کشی روستاهای بخش قلعه نو شهرستان ری از طریق چاه های عمیق منطقه تامین می شود که به علت وجود مواد معدنی مناسب آشامیدن نیست.
بخش قلعه نو از توابع شهرستان ری در جنوب شهر تهران اکنون 40 هزار جمعیت دارد که در 20 کیلومتری جنوب ری، در مسیر جاده ورامین قرار گرفته و یکی از مناطق عمده تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو به شمار می رود.
علی گودرزی یکی از ساکنان روستای ده خیر بخش قلعه نو شهرستان ری به خبرنگار ایرنا می گوید: آب شرب این روستا از چاهی که حدود 50 سال پیش توسط مردم محلی زده شده است تامین می شود و اداره آب روستایی فقط یک تصفیه خانه ایجاد کرده که آن هم نمی تواند مزه شور آب را از بین ببرد.
وی ادامه می دهد: آب لوله کشی روستای ده خیر فقط با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی آن هم برای افراد غیرحساس مناسب است و بیشتر ساکنان روستا آب آشامیدنی خود را با گالن از تهران می آورند یا از طریق نیسان وانت هایی که دهیاری برای پخش آب شیرین در روستا تهیه کرده، تامین می کنند.

**
آب فیروزآبادمناسب چای و غذا هم نیست
فاطمه علی آبادی یکی از ساکنان روستای فیروز آباد بخش قلعه نو شهرستان ری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: اکثر ساکنان این روستا در خانه های خود دستگاه تصفیه آب دارند ولی با وجود این دستگاه نیز نمی توان آب لوله کشی را در غذا و برای تهیه چای استفاده کرد چراکه املاح و مزه بدی دارد.
وی به ته نشین سنگین املاح داخل کتری ها و خراب شدن دستگاه های تصفیه آب اهالی روستا اشاره می کند و می گوید: آب شرب روستای فیروزآباد به دلیل وجود نمک و گچ فراوان به هیچ عنوان مناسب شرب نیست، املاح موجود در آب لوله کشی به قدری زیاد است که دستگاه های تصفیه آب خیلی زود خراب می شود.
علی آبادی یادآور می شود: اهالی روستاهای شهرستان ری از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و نمی توانند دستگاه تصفیه آب استاندارد تهیه و هزینه های نگهداری آن را تامین کنند.

**
آب شرب قمی آباد سنگین است
احمد حسینی یکی از ساکنان روستان قمی آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: آب به اصطلاح شرب جاری در لوله های این روستا سنگین است و بعد از نوشیدن آن انسان احساس خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه آب لوله کشی قمی آباد مناسب شرب نیست اضافه می کند: فشار آب خوب است ولی اهالی روستا از آب لوله کشی فقط برای مصارف شست وشو استفاده می کنند.
حسینی ادامه می دهد: آب روستاهای بخش قلعه نو از طریق چاه های عمیق تامین می شود و همین موضوع باعث شده مواد معدنی و نمک در آب فراوان باشد به طوری که اکثر افرادی که با آب لوله کشی استحمام می کنند در موهایشان شوره دارند.

**
آب گل تپه فشار و کیفیت ندارد
زهرا سماواتی یکی از ساکنان روستان گل تپه بخش قلعه نو شهرستان ری به خبرنگار ایرنا می گوید: اهالی روستای گل تپه به دلیل قرار گرفتن در انتهای خط لوله کشی روستاهای قلعه نو با افت فشار و قطعی مکرر آب درگیر هستند و چاره ای جز تحمل وضعیت موجود را هم ندارند.
وی ادامه می دهد: شکایت مردم به شورایاری ها و دهیاری روستا جز دادن چند وعده از طرف مسئولان سود دیگری نداشته و همچنان مردم این روستا با مشکلات کیفیت بد، فشار ضعیف و قطعی آب دست به گریبان هستند.

**
اتصال به مجتمع آب شهید تهرانی
خبرنگار ایرنا بعد از مصاحبه با روستاییان به سراغ بخشدار قلعه نو رفت و موضوع را جویا شد که وی می گوید: آب شرب روستاهای این بخش تا اواخر سال 97 بر اساس برنامه زمانبندی مشخص به مجتمع آبرسانی شهیدی تهرانی متصل خواهد شد.
حمید زندی با اشاره به اینکه مجتمع آبرسانی شهید تهرانی دارای 15 حلقه چاه و 11 هزار متر مکعب مخازن هوایی و زمینی است می افزاید: این مجتمع وظیفه تامین آب شرب استاندارد 20 روستا از روستاهای بخش مرکزی و قلعه نو را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه مردم روستاهای بخش قلعه نو همواره از کیفیت پایین آب شرب گلایه داشتند تاکید می کند: برای اولین بار در کشور سه تصفیه خانه با ظرفیت هرکدام یکهزار مترمکعب در 24 ساعت با فناوری نانو فیلتر در مجتمع شهید تهرانی وظیفه تصفیه آب شرب روستاهای جنوب تهران را بر عهده دارند.
زندی ادامه می دهد: آب شرب روستاهای بخش قلعه نو اکنون سختی و املاح معدنی دارد ولی به هیچ عنوان آلودگی میکروبی و بهداشتی از آن گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه در سطح روستاهای قلعه نو تانکرهای پخش آب شرب وظیفه تامین نیازهای مردم را دارند می گوید: آب شرب تصفیه شده در این تانکرها با قیمت های بسیار پایین در اختیار روستاییان بخش قلعه نو قرار گرفته است.
بخشدار قلعه نو با اشاره به اینکه فشار آب در روستای گل تپه وضعیت خوبی ندارد ادامه می دهد: فرسودگی شبکه آبرسانی و پوسیدگی لوله های انتقال آب به این روستا اصلی ترین دلیل افت فشار آب است.
زندی ادامه می دهد: نوسازی و بهسازی شبکه آبرسانی روستای گل تپه به منظور تامین آب پایدار روستا 6 میلیارد ریال هزینه دارد که در زمان حاضر ردیف بودجه گرفتن مشکلات قانونی دارد.

**
آبفا: آب سخت است اما گندزدایی می شود
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری با اشاره به اینکه آب شرب روستاهای شهرستان ری سختی دارد به خبرنگار ایرنا می گوید: آب شرب روستاهای این شهرستان به طور متناوب گندزادیی و کلرزنی می شود.
علی اکبر هراتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه می دهد: کیفیت آب شرب روستاهای شهرستان ری روزانه توسط شبکه بهداشت شهرستان ری آزمایش می شود و تاکنون هیچ موردی در خصوص آلودگی میکروبی و شیمیایی گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه آب مورد نیاز تمامی روستاهای شهرستان ری از منابع زیرزمینی تامین می شود تاکید می کند: مجتمع آبرسانی شهید تهرانی با
استفاده از فناوری روز دنیا کار تصفیه آب شرب این روستاها را برعهده دارد ولی چون مصرف سرانه در روستاهای بالا دست بسیار زیاد است سختی آب در روستاهای پایین دست بیشتر احساس می شود.
وی اضافه می کند: وسعت دو هزار و 500 متر مربعی روستاهای شهرستان ری، رعایت نکردن الگوی مصرف و جمعیت بالا در روستاهای جاده نظامی، فیروزآباد، بخش مرکزی ری، قلعه نو، امین آباد، زمان آباد و صالح آباد اصلی ترین مشکل آب شرب شهرستان ری است.
هراتی با بیان اینکه نیاز آب شرب هر نفر در روز حدود پنج لیتر است عنوان می کند: 98 درصد مصرف آب برای مصارف غیرشرب است که اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری نیز برای تامین آب شرب اهالی روستاهای این شهرستان 10 سامانه های تصفیه آب در روستاها قرار داده که 20 لیتر آب را به قیمت 500 تومان در اختیار اهالی می گذارد.
هراتی در خصوص مشکلات آب روستای ده خیر نیز عنوان می کند: تمامی امور این روستا به صورت پایلوت به مدت پنج سال به دست شورایاری ها و دهیاری سپرده شده است و اداره آب و فاضلاب روستایی هیچ دخل، تصرف و نظارتی بر نحوه عملکرد آن ندارد.
گزارش از: امیر جعفری