گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم – 9 تیر- 97يك كارشناس اقتصادي در گفت و گو كيهان: دولت از جيب مردم 10 هزار ميليارد تومان به سوداگران سكه داده است
يک اقتصاددان با اشاره به پيش فروش هفت ميليون سکه در بهار امسال اعلام کرد دولت با اين کار، از جيب 80 ميليون ايراني 10 هزار ميليارد تومان سود به کساني که سکه خريده اند داده است.
    
علي رضا احمدي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي روزنامه کيهان با اشاره به اينکه در بازار آتي سکه افراد حقيقي مي توانند تا چند برابر پولي که مي آوردند، خريد انجام دهند، اظهار کرد: بر اين اساس اگر در زمان سررسيد، قيمت سکه بالاتر از زمان فعلي بود، خريدار سود کرده و اگر پايين تر باشد هم ضرر کرده است.
    
وي افزود: در ماه هاي اخير چند صندوق سرمايه گذاري، نقدينگي خود را وارد بازار آتي سکه کردند که بر اثر آن، تقاضا سکه در بازار آتي افزايش يافت و اين افزايش تقاضا به بازار فيزيکي سکه هم سرايت نمود؛ در نتيجه قيمت افزايش قابل توجهي پيدا کرد. اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه وقتي قيمت سکه در بازار آتي براي دي ماه، سه ميليون و 100 هزارتومان است، به بازار اين پيام را مي دهد که بايد قيمت خود را با قيمت هاي بالاتر تطبيق دهد، گفت: از سوي ديگر اين افزايش قيمت چون به معناي محاسبه نرخ دلار با قيمت 10 هزار تومان است، به بازار ارز هم اين پيام را مي دهد که در آينده بايد به 10 هزار تومان برسد. احمدي ادامه داد: از همين رو با افزايش قيمت سکه در بازار آتي، مي بينيم که نرخ ارز و سکه در بازار هاي فيزيکي هم افزايش مي يابند. وي به دور باطلي که در بازار آتي سکه به وجود آمده نيز نيز اشاره کرد و گفت: قيمت سکه در بازار آتي وقتي سه ميليون و 100 هزار تومان است؛ بازار، قيمت خود را به آن نزديک مي کند، در پي آن بخاطر نزديکي قيمت کنوني با قيمت آتي، قيمت آتي دوباره افزايش يافته و اين چرخه تکرار مي شود. اين اقتصاددان همچنين هجوم نقدينگي به بازار سکه را دليل تلاطم اين بازار اعلام کرد و چهار راهکار براي عبور از شرايط فعلي عنوان کرد: نخست اينکه شکل خريد بايد تغيير کند، دوم اينکه، اجازه خريد اعتباري داده نشود (يعني هرکس به ميزان سرمايه خود بتواند پيش خريد کند، نه بيشتر)، سوم هم اينکه نهادهاي ناظر به طور مستمر بر عملکرد معاملات نظارت کنند و چهارم اينکه جلوي خريد اشخاص حقوقي، صندوق هاي بانک ها و صندوق ها سرمايه گذاري در بازار آتي سکه گرفته شود.
    
احمدي با بيان اينکه بازار آتي هيچ تاثيري در رشد توليد ناخالص داخلي ندارد، تبعات اين بازار را سوداگري و سفته بازي اعلام کرد و گفت: برخي دولتمردان و نمايندگان مجلس اصلا نمي دانند بازار آتي سکه چيست! به گفته وي، سازمان امور مالياتي بايد به موضوع فروش سکه ورود کند تا بفهمد چه کساني معاملات کلان کرده اند. اين اقتصاددان با اشاره به اينکه هفت ميليون سکه پيش فروش شده و قيمت امروز سکه با قيمت پيش فروشي، جمعاً 10 هزار ميليارد تومان تفاوت دارد، بيان کرد: اين رقم معادل پنج ماه يارانه 75 ميليون ايراني است که در اختيار چند هزار نفر که سکه خريدند قرار گرفته در حاليکه عمده آنها چند صد نفر بيشتر نيستند. احمدي با بيان اينکه دولت از جيب 80 ميليون ايراني 10 هزار ميليارد تومان سود به عده خاصي که سکه خريده اند داده است، ادامه داد: کساني که بيشتر از 100 عدد سکه پيش خريد کردند نبايد تمام سکه هاي خود را به صورت فيزيکي تحويل بگيرند مگر اينکه مابه التفاوت قيمت روز را با قيمت خريد بپردازند (البته به دليل خوابيدن پولشان در بانک مي توان 10 درصد ارزان تر از قيمت روز از آنها مطالبه کرد).به گفته وي، نبايد چوب حراج به ذخايرمان بزنيم، چراکه سکه هاي بانک مرکزي با دلار چهار و 200 توماني محاسبه شده و جهش قيمت ارز رانت را نصيب خريداران سکه کرده است.
        خبرگزاري حامي دولت: پوشاك 60 درصد گران شده است
عضو هيات مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک گفت: به دليل کمبود و گراني نخ، پارچه و کاغذ پلاتر، شاهد افزايش 60 درصدي قيمت يک تيشرت ۳۰ هزار توماني به ۴۸ هزار تومان در بازار هستيم.
    
مجيد نامي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه توليدکنندگان نساجي و پوشاک براي تهيه پارچه و نخ با مشکل کمبود و گراني روبرو هستند، اظهار کرد: به دليل کمبود و گراني نخ، پارچه و کاغذ پلاتر، شاهد افزايش 60 درصدي قيمت يک تيشرت ۳۰ هزار توماني به ۴۸ هزار تومان در بازار هستيم. هر کيلوگرم نخ به مرز ۳۰ هزار تومان و هر کيلوگرم پارچه به مرز ۴۰ هزار تومان رسيده است درحاليکه نخ هاي هندي تا چندي پيش تنها ۱۴ هزار تومان قيمت داشت. اين در حالي است که نخ دوخت نيز تا چندي پيش ۲۵۰۰ تومان قيمت داشت که در حال حاضر به مرز هفت هزار تومان رسيده است.
    
وي ادامه داد: يکي ديگر از عوامل گراني در بازار اين است که بسياري از فعالان حوزه پوشاک، پروانه بهره برداري ندارند و نمي توانند ارز جهت تامين مواد اوليه دريافت کنند.عضو هيئت مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با اشاره به اينکه برخي معتقدند که در شرايط فعلي بايد قيمت ها افزايش يابد گفت: ما معتقديم که حتي اگر قيمت ها هم بالا برود امکان خريد وجود ندارد. مسئله ديگر اين است که توليدکنندگان نمي توانند واحدهاي خود را تعطيل کنند چرا که مرخص شدن کارگراني که چند سال آموزش ديده اند اصلا منطقي نيست و بنابراين در شرايط فعلي علي رغم هزينه کرد بالا با چنگ و دندان فعاليت خود را ادامه مي دهند.نامي افزود: مشکل ديگر اين است که امکان توقف برهه اي توليدکنندگان نساجي و پوشاک نيز وجود ندارد چرا که با توجه به تامين پارچه زمستاني و تابستاني، هر کدام از آن ها بايد در موعد مناسب توليد شود و به بازار برسد. علاوه بر اين بحث مد نيز وجود دارد و تاخير در توليد مي تواند به بازار توليدکنندگان لطمه بزند.عضو هيئت مديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک با بيان اينکه ماه آتي ماهي سرنوشت ساز براي توليدکنندگان نساجي و پوشاک است گفت: در حال حاضر نمي دانيم که بازار تحمل افزايش قيمت ها را دارد يا خير و بايد منتظر بمانيم و ببينيم واکنش مصرف کنندگان به افزايش قيمت ها چگونه خواهد بود.گفتني است، هر چند از ابتداي سال جاري افزايش قيمت پوشاک توسط فعالان اين بخش رد مي شد اما در نهايت مسائل پيش آمده طي مدت زماني اخير شرايط متفاوتي را براي توليد کنندگان نساجي و پوشاک رقم خورده است و به دليل مسائل ارزي، کاهش قدرت خريد مردم و واردات غير رسمي پوشاک به کشور شاهد افزايش بيش از ۵۰ درصدي قيمت پوشاک در بازار هستيم.
ماري جوانا رتبه دوم مصرف مواد مخدر
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: الگوي مصرف ترياک بالاترين درصد مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص مي دهد که بعد از آن «ماري جوانا»، «گل»، «حشيش» و «گراس» در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
    به گزارش فارس، مصطفي هادي زاده ظهر ديروز در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ويژگي هاي جديد اعتياد امروزي کاهش سن اعتياد و رشد شيوع مصرف در ميان نوجوانان و جوانان و افزايش شيوع آن در بين زنان جوان افراد شاغل و تحصيل کرده است، امروزه بيش از 34 درصد معتادان کشور تحصيلات بالاي ديپلم دارند.

    دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ويژگي جديد ديگر اعتياد امروزي افزايش استفاده از مواد شيميايي و صنعتي است که تفاوت زيادي با مواد سنتي دارد.

    وي خاطرنشان کرد: بهره گيري از شبکه هاي سايبري و ماهواره ها به منظور ترويج نگرش هاي غلط براي فريب فرهنگي و جلب مشتري افزايش يافته و دستگاه هاي اطلاع رساني آنلاين و لحظه اي باورها و نگرش هاي غلط نسبت به مصرف مواد مخدر را افزايش مي دهند.

    هادي زاده اذعان داشت: جامعه هدف و نشانه اين شبکه ها بر روي نهاد خانواده، مدارس و دانشگاه ها، محيط هاي کارگري صنعتي و توليدي ها است، اين چهار محيط نشانه هاي اصلي سيستم پيچيده و هوشمند اعتياد است.دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر استان اصفهان اذعان داشت: استان اصفهان رتبه 23 کشور را در شيوع مواد مخدر دارد و برآورد ستاد مبارزه با مواد مخدر اين استان از معتادان حرفه اي 100 هزار نفر است که از اين ميان بين 8 تا 10 درصد آنها زنان جوان و دختران هستند.وي اضافه کرد: 9 استان کشور مانند خوزستان، گلستان، کرمان، سيستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه و... بالاتر از شيوع کشوري و بالاي ميانگين 5/4 کشور است.هادي زاده درباره الگوي مصرف مواد مخدر يادآور شد: الگوي مصرف ترياک بالاترين درصد را به خود اختصاص مي دهد، 54 درصد مواد مخدر مصرفي در کشور ترياک، بعد از آن «ماري جوانا»، «گل» «حشيش» و «گراس» با 12 درصد رتبه دوم و رتبه سوم را حشيش با 8 درصد و هرويين رتبه چهارم را با 7 درصد به خود اختصاص مي دهد.دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان متذکر شد: ميانگين سن شيوع مصرف در کشور 24 سال است، 2/1 درصد دانش آموزان حداقل يک بار مواد مخدر را مصرف کرده اند و 2/6 درصد از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي کشور حداقل يک بار تجربه مصرف مواد مخدر را دارند.
خبر ويژه 
كارچاق كني روزنامه اطلاعات براي وزير فراري و سرشكسته

روزنامه اطلاعات در اقدامي بي سر و صدا، اقدام به انتشار مقاله از وزير فراري ارشاد در دولت اصلاحات کرد!!
    
روزنامه اطلاعات اخيراً در صفحات لايي خود ستوني را به عطاءاله مهاجراني سپرده تا اين مهره لندن نشين، به بهانه مرور تاريخ، در فضاي سياسي و رسانه اي آفتابي شود. مهاجراني درباره عبدالله بن عباس و نسبت او با علي عليه السلام مطلب نوشته در حالي که به نظر مي رسد اگر قرار بود از وي مطلبي منتشر شود، منطقاً بايد اعترافات و عبرت هاي او مربوط به دوره فرار و خارج نشيني و خيانت به کشور به ويژه در بحبوحه فتنه سبز منتشر مي شد.
    
مهاجراني که در لندن اقامت داشت، در بحبوحه فتنه سبز، گروهي تحت عنوان «اتاق فکر جنبش سبز» را در لندن به همراه سروش و کديور و بازرگان و اکبر گنجي راه انداخت که پس از ناکامي فتنه، از هم پاشيد.
    
بعدها سندي مربوط به دست خط وي منتشر شد که از سفارت عربستان براي بورسيه کردن پسرش و تامين مالي او گدايي مي کرد. پيش از آن نيز مهاجراني از سوي رژيم سعودي به عضويت يک مرکز فرماليته گفت وگوي اديان در اروپا درآمده بود. وي همچنين سفري به عربستان داشت و در مراسم جشن شاه سعودي در بندر الجنادربه در کنار مهره هاي فاسدي مانند عليرضا نوري زاده و در کنار مقامات سعودي شرکت کرد.
    
سياست زدگي افراطي مهاجراني و خدمتگزاري انگليس و اسرائيل و رژيم سعودي در فتنه سبز در حالي بود که وي به هنگام حضور در ايران گفته بود به خاطر شير خر خوردن وارد عرصه سياست شده و ترجيح مي دهد پس از اين وارد سياست نشود! اما وسوسه پول و جاه طلبي موجب شد او بلاهت به خرج داده و براي بدترين سياستمداران عبري، عربي و غربي پادويي کند.

امام جمعه قم: قوه قضائيه قاطعانه با مخلان كسب و كار مردم برخورد كند
امام جمعه قم گفت: مردم انتظار دارند قوه قضائيه قاطعانه و با سرعت و دقت با مخلان کسب و کار مردم برخورد کند زيرا گذشت زمان ارزش کار را مي کاهد.
    
    
قم- خبرنگار کيهان: آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري در خطبه هاي نماز جمعه قم که با حضور گسترده مردم انقلابي اين شهر در مصلي قدس برگزار شد، افزود: امروز خواست عموم مردم و مطالبه اقشار مختلف و صنوف بازار از قوه قضائيه اين است که با سرعت عاملان برهم زدن نرخ سکه و ارز را شناسايي و به سزاي عملشان برساند زيرا اين اقدامات همراهي با دشمن مهاجم و متخاصم محسوب مي شود.
    
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: به خوبي مشهود است که دست دشمن خارجي با ناآگاهان يا همراهان داخلي اش متحد شد، تا ابتدا اقتصاد کشور را مشوش و بي اعتبار کنند و آنگاه به مردم بقبولانند که علت اين مشکلات حمايت ايران از محور مقاومت و برنامه موشکي است تا در نهايت مردم را عليه نظام بشورانند و بدين وسيله بدون پرداخت هزينه، شکست هاي خود از ايران را جبران نمايند.
    
وي با اشاره به مشکلات مهم گذشته که با هدف زمين گير کردن ملت مقاوم ايران طراحي شده بود اما ملت با اقتدار از آنها عبور کرد، تصريح کرد: اين بار نيز جهانيان خواهند ديد که چگونه ملت رشيد ايران حامي اسلام و انقلاب خواهد ماند و دشمن را وادار به عقب نشيني خواهد کرد.
    
خطيب جمعه قم افزود: البته مسئولين بايد با همت بيشتر و با تاسي از فرهنگ جهادي و مديريت انقلابي به ياري مردم بشتابند و نگذارند ملت بيش از اين آسيب ببينند.
    
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت شهيد بهشتي و ياران و پيشکسوتان انقلاب اسلامي، گفت: تمام آن جنايات با کمک و حمايت مستقيم آمريکا از گروهک هاي تروريستي انجام شد و هنوز هم آمريکا دست از توطئه عليه ايران اسلامي و حتي بشريت برنداشته است، در آخرين مورد ديديم کودکان را از والدين مهاجر جدا مي کردند تا صحنه ديگري از جنايتکاري آمريکا به جهانيان نشان داده شود.