جليلي: طبق بند ۳۶ برجام ايران حق توقف تعهداتش را دارد

جليلي: طبق بند ۳۶ برجام ايران حق توقف تعهداتش را دارد  10 خرداد – 97
موازی علی اکبر ولایتی که  با ادعای نقض تعهد برجامی آمریکا  ازموضع ضد برجامی و 5 پیشنهاد  ازتهدید فعال کردن سانتریفیوژ خبر داده و وارد صحنه تبلیغاتی ضد برجامی یا ضد دولت دولت روحانی شده است .جلیلی بسیجی هم وارد اجرای نقش  مشابه شده است تا بگوید رژیم ولایت فقیه حق توقف تعهداتش را دارد . مشخص است که این مترسک که نقشی در تصویب تحریم های هسته ای و شرایط به غایت بحران اقتصادی کنونی داشته است . به جای اینکه سئوال پس بدهد ولی طلبکار سیاست مخالفت با برجام را دنبال کرده است . برای اینکه بلندگوی  اهداف مخالفت با برجام وتلاش برای دست یابی  سلاح هسته ای  پاسداران شده و پیام شان را انتقال داده است.



    
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: طبق بند 36 برجام در صورت عدم پايبندي طرف مقابل به تعهدات، «حق ايران» است که توقف کلي يا جزيي به تعهدات خود بدهد. اين «حق» بايد تثبيت و به طرف اروپايي تفهيم شود. اجازه ندارند در حالي که يک طرف شانه از زير بار تعهدات خود خالي کرده، براي ايران بايد و نبايد بگويند.
    
سعيد جليلي، عضو هيئت نظارت بر برجام در همايش «گفتمان هسته اي مقام معظم رهبري» در قم حاضر شد و به بيان نکاتي پيرامون برجام و آخرين تحولات در اين باره پرداخت.
    
وي خاطرنشان کرد: يکي از توانمندي هاي مهم در حوزه هاي علميه ما با توجه به مباحث دقيقي که در «اصول فقه» مطرح مي شود، فهم صحيح متون و نيز آثاري است که مي تواند به يک سند حقوقي مترتب شود لذا شايسته است اين ظرفيتِ بزرگ اشراف به اصول فقه و مباني حقوقي که در حوزه هاي علميه وجود دارد، در تجزيه و تحليل اسناد حقوقي بين المللي نيز به کمک نظام بيايد و ملاحظات خطيري را که ممکن است به يک سند بين المللي مترتب شود تبيين نمايد.
    
به گزارش فارس، جليلي در ادامه با اشاره به بند 37 برجام، اظهار داشت: طبق بند 37 برجام در صورت شکايت ايران از طرف مقابل به شوراي امنيت نتيجه آن اين است که ظرف 30 روز مفاد قطعنامه هاي سابق شورا مجددا اعمال خواهد شد!
    
عضو هيئت نظارت بر برجام ادامه داد: اما طبق بند 36 برجام در صورت عدم پايبندي طرف مقابل به تعهدات، «حق ايران» است که توقف کلي يا جزيي به تعهدات خود بدهد. اين «حق» بايد تثبيت و به طرف اروپايي تفهيم شود. اجازه ندارند در حالي که يک طرف شانه از زير بار تعهدات خود خالي کرده، براي ايران بايد و نبايد بگويند.
    
مسئول سابق تيم مذاکره هسته اي کشورمان تصريح کرد: سران سه کشور اروپايي بايد جواب دهند بر چه مبنايي به جاي محکوميت آمريکا و به جاي اينکه رفتار آمريکا را در شوراي امنيت محکوم کنند، گستاخانه به خود اجازه مي دهند بيانيه بدهند و بگويند ايران بايد انجام تعهدات خود را ادامه دهد؟
    
وي گفت: سران سه کشور اروپايي بايد تفهيم شوند طبق بند 36 برجام حق ايران است که اجراي کلي يا جزيي تعهدات خود را متوقف کند و اگر دولت اجراي اين تعهدات را به هر دليلي ادامه مي دهد، سه دولت اروپايي بايد بدانند انجام اين تعهدات وظيفه ايران نيست و نبايد موجب گستاخي و زياده خواهي طرف اروپايي شود.
    
جليلي تصريح کرد: امروز بايد هم براي سه کشور اروپايي و هم براي تمام جامعه جهاني تبيين شود که عليرغم انجام کامل تعهدات از سوي ايران رفتار آمريکا بسيار فراتر از مصداق عدم پايبندي اساسي به برجام است و لذا طبق بند 36 برجام توقف کلي يا جزيي اجراي تعهدات، حق ايران است.
    
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: نبايد طرف مقابل برجام را نقض کند و طلبکار هم شود، اگر اين حقايق به خوبي براي مردم تبيين شود، افکار عمومي براي استيفاي حق خود در برابر دشمن خواهد ايستاد. وي گفت: برجام مانند اين بود که يک ماشين يک ميليوني را به مبلغ يک ميليارد خريداري کنيم اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشي از پول را از ما گرفت، از دادن ماشين خودداري کند و با ماشين فرار کند و بعد شرکاي او به شما بگويند بايد بقيه اقساط ماشين را بدهيد و بعد هم گفته شود يک مزاحم از معامله خارج شد! و بعد هم بگويند اگر برجام ايراد داشت پس چرا آمريکا از آن خارج شد؟ مهم ترين ايراد برجام همين است که ايران بايد تعهدات کامل خود را اجرا کند اما نه تنها ضمانتي براي اجراي تعهدات آمريکا وجود ندارد بلکه وقتي بر شرارت هاي خود مي افزايد گفته شد دستاورد برجام شکست اخلاقي آمريکاست!
    
عضو هيئت نظارت بر برجام تاکيد کرد: اخيرا رئيس جمهور فرانسه در سفر به روسيه اعلام کرده در گفت وگو با آقاي روحاني درباره موشک هاي ايراني نيز مذاکره کرده است! چرا اين خبر تکذيب نمي شود؟ چرا دفتر رئيس جمهور نسبت به اين خبر موضع گيري نمي کند؟ امروز بايد موضع يکپارچه نظام که عدم مذاکره در اين باره است، با قوت بيان شود.
    
جليلي تصريح کرد: به همين خاطر بايد در عمل نشان داد تحريم ها بر ما اثرگذار نيست و اتفاقا بر اساس مباحث کارشناسي، مستند و دقيق و طبق توانمندي هاي داخلي از نيروي انساني جوان و تحصيلکرده تا منابع متعدد انرژي و معدني و ظرفيت هاي اقليمي، ترانزيتي، گردشگري و ... در کشور، مي توان ادعا کرد که کشور را با اتکا به اين ظرفيت ها مي توان به شکل شايسته اداره کرد. وي اظهار داشت: مثلا دشمن مي گويد مي خواهد فروش نفت ايران را تحريم کند، مگر اين کار را سال 90 نکردند؟ حتي در يک برهه کوتاهي موفق شدند فروش نفت ما را تا روزانه 600 هزار بشکه نيز کاهش دهند اما سپس فروش نفت ايران روند صعودي پيدا کرد به گونه اي که طبق آمار بانک مرکزي در مرداد 92 فروش نفت ايران به بيش از 1/5 ميليون بشکه در روز رسيد.
    
عضو هيئت نظارت بر برجام گفت: اينکه اوباما بعد از توافق هسته اي با ايران گفت: اگر اين توافق صورت نمي گرفت، تحريم ها خود به خود فرو مي پاشيد عين واقعيت بود زيرا بر اساس اعلام رسمي مسئولين وقت وزارت نفت و اذعان مسئولين فعلي در سال هاي 90 تا 92 که اوج تحريم ها عليه ايران اعمال شد، بيشترين سکوهاي نفتي ايران در حال فعاليت بودند که اين مسئله باعث تعجب دشمنان شده بود.