"هدف اجلاس اخیر تهران، راه حل برای بحران هسته ای و ابزولگی رژیم آخوندی می باشد

اجلاس تهران، ناكامي غرب (يادداشت روز) روزنامه ی یهان چهارشنبه 25 مهراه سال 1386
"هدف اجلاس اخیر تهران، راه حل برای بحران هسته ای و ابزولگی رژیم آخوندی می باشد"
اجلاس رأساي جمهور جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران ارزیابی بررسی می باشد. چونکه در شرایط حساس و خطیر برگزارشده است . اما پاسدار یادداشت روز نویس قبل از اینکه اشاره ای به محتوای قرار دادهای بسته شده کند و ارزش و اعتبارآنان را باز کند. ولی طبق اعترافی که کرده تأکید کرده است که این قرار دادها هرچه که باشند در الویت های بعدی قرار دارند . زیرا که هدف اصلی این اجلاش رؤسای جمهور کشورهای حاشیه ی دریای خزر در تهران موضوعات مهم وبا اهمیت دیگری برای برنامه ریزان رژیم تروریستی آخوندی می باشد که پاسدار یادداشت روز نویس به برخی از آنان در یادداشت روز خود اشاره کرده وبرخی از موضوعات و نکات مهم را نیز بازگو کرده است. یعنی در حقیقت بطور شفاف اعتراف کرده است که هدف اصلی برگزاری این اجلاس چه می باشد ؟ بنابراین برای اینکه با فاکت نظر داده شود به گزیده های همین اعترافاتی که در این یادداشت روز آماده است اشاره می شود.از جمله اینکه ابتدا پاسدار یادداشت روزنویس اعتراف کرده است که این اجلاس اینگونه در برابر فشار دیپلماسی آمریکا و فرانسه پیرامون پرونده ی هسته ای و ایزوله کردن رژیم تروریستی آخوندی وخنثی کردن آن برگزار شده است :
"از سوي ديگر برگزاري اجلاس تهران، موفقيت بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران در عرصه ديپلماسي منطقه اي به حساب مي آيد. با توجه به جوسازي هاي آمريكا و چند كشور غربي و تلاش آنها براي منزوي نشان دادن تهران، برگزاري اجلاس سران خزر پس از برگزاري نشست كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ايران، دروغ بودن ادعاي آمريكا و هم پيمانان وي مبني بر انزواي تهران در جامعه جهاني را اثبات كرده و بر نقش فعال و موثر جمهوري اسلامي ايران در معادلات منطقه اي و بين المللي نيز صحه مي گذارد."
پاسدار یادداشت روز نویس در ادامه ی یادداشت روز خود از سفر 23 سال پیش برژنف به ایران گفته وآن را سفر کنونی پوتین به تهران مقایسه کرده و ازمهم بودن سفر پوتین گفته است و تأکید کرده که در برابر فشارهای بین المللی علیه ی رژیم تروریستی آخوندی که ادامه دارد این سفر دارای اهمیت است . به خصوص اینکه بحران هسته ای بدجوری گلوی سران رژیم تروریستی آخوندی را می فشارد . بنابراین بی جهت نیست که پاسدار یادداشت روز نویس به سفر برژنف اشاره کرده و آن را به سفر پوین به تهران پیوند داده این سفر را از منظر های متخلف در شرایط کنونی اینگونه ارزیابی کرده و مهم و با اهمیت دانسته است :
"برژنف آخرين رئيس جمهور روسيه-جماهير شوروي سابق- بود كه 23 سال پيش به ايران سفر كرد. از اين رو سفر پوتين به تهران در حالي كه جمهوري اسلامي ايران با تشديد فشارهاي بين المللي و طراحي تحريم هاي جديد از جانب آمريكا و فرانسه و چند كشور ديگر مواجه است و از سوي ديگر روسيه نيز در تعامل با آمريكا و اتحاديه اروپا با شكاف و اختلاف نظرهاي بيشتري نسبت به گذشته روبرو مي باشد، داراي اهميت ويژه اي است.سفر پوتين به تهران از ديد سران كشورهاي غربي با توجه به روند پرونده هسته اي ايران اهميت بيشتري از مساله خزر دارد. الكساندر پيكايف، يكي از كارشناسان امور ايران در موسسه اقتصاد جهاني و روابط بين الملل در گفت وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اين گونه ابراز عقيده كرده كه «سفر پوتين مهم است حتي اگر توافقي به همراه نداشته باشد.اين سفر فرصتي است تا اهميت ايران براي ديگر كشورها به نمايش درآيد»."
پاسدار یادداشت روز نویس بدون آنکه برروی خود بیآورد که چه فرقی روسیه وپوتین کنونی با روسیه اوایل فروردین ماه سا جاری دارد که چون کاخ نشینان کرملین تصمیم گرفتند کارکنان خودشان را از نیروگاه اتمی بوشهر به روسیه فراخوانند. ناگهان انواع اقسام تحلیل وموضع گیرهای اهانت آمیز علیه ی روس ها شروع شد وحتی ادعای بازپسگیری 17 شهر قفاز وآذربایجان در قراردادهای گلستان وترکمانچای به خاک روسیه شد و... ولی اکنون این یادداشت روز نویس همچون محمد رضا پهلوی خواب نما شده که کمر بسته امام رضا شده است ومی تواند چنین دست به معجزه گری وارونه گوئی بزند واز استقلال عمل روس ها تعریف و تمجید کند "
"شايد مهمترين نتيجه اي كه سفر پوتين به تهران براي وي به همراه دارد، نشان دادن استقلال عمل روسيه در مقابل آمريكا و جهان غرب در عرصه مناسبات با كشورهاي منطقه خصوصاً ايران و بويژه در موضوع انرژي هسته اي است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هفته گذشته تأكيد كرد كه مناقشه انرژي هسته اي ايران را نه از طريق اعمال فشار و تحريم، بلكه بايستي براساس قطعنامه هاي سازمان ملل متحد حل و فصل نمود. وي همچنين اتخاذ تصميمات تند در اين مورد را غير مسئولانه دانست. در جريان سفر اخير نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه به مسكو نيز پوتين اختلاف نظر روسيه با رويكرد آمريكا و اتحاديه اروپا و مقاومت روسيه در برابر فشار غرب براي تصويب قطعنامه سوم شوراي امنيت مبني بر تحريم ايران بخاطر برنامه هسته اي اين كشور را تكرار كرد. پوتين هم چنين گفته است كه «با ايراني ها بايد با بردباري معاشرت كرده و با هم در حال جستجوي راه حل بحران هسته اي اين كشور باشيم. ترساندن مقامات و مردم ايران محال است.»"
البته مشخص نیست که ثبات و قوام این نظر تا کی می تواند دوام داشته باشد واگر چنانچه در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل اگر نانچه روس ها امضای خودش را برپای مصوبه ی تحریم پرونده ی هسته ای در کنار امضای آمریکا و سایر اعضای شورای امنیت سازمان بگذارد . آیا آن موقع هم اینگونه نظر مشابه ی کنونی ارائه خواهد شد و یا نه چرخش درکار خواهد داد و موضعی اتخاذ خواهد شد که خلاف نظر تاکتیکی کنونی می باشد . بالاخره اینکه آیا بازهم برای استقلال نظر و رأی روس احترام وارزشی قائل خواهد شد یا نه؟ به خصوص اینکه پاسدار یادداشت روز نویس جای پای چشم انداز نگرانی به جا خوش بینی کاذب کنونی را نیز خودش اینگونه تشریح وبیان کرده است:
"اگرچه در تهران نسبت به روش ها و سياست هاي روس ها در مورد پرونده هسته اي ايران نگراني هايي وجود دارد ولي چنانچه مواضع چند روز اخير روسيه در قبال مسائل هسته اي ايران تبديل به يك راهبرد همكاري بين ايران و روسيه شود، مي توان گفت كه سفر پوتين به تهران در موضوع هسته اي ايران نتيجه خوبي دربرداشته است. با اين حال و آنگونه كه تأخيرهاي مكرر در تكميل نيروگاه اتمي بوشهر نشان مي دهد، مشاركت ايران و روسيه بدون مانع و هموار نيست. نيروگاه بوشهر به نوعي نماد همكاري دو كشور است و عليرغم ساليان درازي كه از اجراي اين پروژه مي گذرد و توافقاتي كه در مقاطع مختلف تاريخي بين ايران و روسيه صورت پذيرفته، هنوز كار اين نيروگاه نيمه تمام مانده و به فرجام نرسيده است. اتمام نيروگاه بوشهر مي تواند به بازسازي و ترميم افكار عمومي مردم ايران نسبت به روسيه كمك كند. از همين روست كه تهران پيشنهاد كرد تا «سرگئي كرينكو» رئيس آژانس اتمي فدرال روسيه نيز در اين سفر همراه پوتين باشد تا روسيه پايبندي نسبت به تعهدات خود در زمينه تاريخ راه اندازي نيروگاه بوشهر را نشان دهد."
بالاخره در پایان پاسدار یادداشت روز با کپی برداری از تحلیل سرمقاله نویس روزنامه ی جمهوری اسلامی مورخ 23 مهر با عنوان سخنی با پوتین دست به مانور تبلیغاتی مشابه زده است و برروی تضاد روس ها با آمریکائی ها در مورد اشغال افغانستان وعراق و سکوت روس ها انگشت گذاشته ومسئله ی عدم امنیت در این دو کشور را مطرح کرده است. البته بدون اشاره داشتن به این واقعیت که عدم امنیت در این دو کشور ناشی از حضور ودخالت گری سپاه پاسداران ودست زدن به اعمال تروریستی و کشتن نظامیان آمریکائی در این دو کشور است . همچنین بازکردن موضوع حضور آمریکا در آسیای میانه وداستان اغتشاش برپا کردن انقلابات مخملین وترساندن رؤسای جمهور کشورهای حاشیه ی دریای خزر است که چنین نسخه برای حل مشلات منطقه علیه ی آمریکا تجویز و توصیه و نتیجه گیری کرده است :
"از سوي ديگر همكاري هاي ايران و روسيه مي تواند در جهت حل مشكلات منطقه، تاثيرگذار باشد. چرا كه خليج فارس و خاورميانه هر روزه شاهد زياده طلبي هاي آمريكاست؛ بويژه در عراق و افغانستان كه آمريكايي ها نه تنها نتوانستند امنيت را برقرار كنند، بلكه بر ناامني ها نيز افزودند. فعاليت تروريستي 018 شركت آمريكايي در عراق، تنها گوشه اي از جنايات اين كشور را برملا مي سازد.شرايط كنوني به لحاظ آن كه آسياي مركزي و منطقه قفقاز كانون توجه آمريكا و اروپا جهت دست اندازي و سيطره بر انرژي اين منطقه شده است نيز شرايط حساسي است و چنانچه كشورهاي اين منطقه كه جزو كشورهاي توليدكننده و صادركننده انرژي به غرب هستند، سياست همگوني را برنگزينند، لاجرم مقوله انرژي در اين منطقه چالش انگيز خواهد شد. هرچند ايران مناسبات خوبي با ديگر كشورهاي ساحلي درياي خزر دارد، اما همكاري برخي از كشورها با شركت هاي چندمليتي در زمينه انرژي و منابع زيرزميني بستر درياي خزر، جاي نگراني باقي گذاشته و مي تواند بحث برانگيز باشد. پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران در اجلاس ديروز تهران مبني بر ايجاد سازمان همكاري هاي اقتصادي درياي خزر و استقبال اين كشورها، زمينه هاي مناسبي را براي چگونگي استفاده از منابع انرژي خزر فراهم خواهد آورد."
درخاتمه اینکه همانگونه پاسدار یادداشت روز نویس خودش اعتراف آشکار کرده است هدف ازبرگزاری این اجلاس در تهران یافتن راه حل های مقطعی وکوتاه مدت برای بحران هسته ای و ایزولگی رژیم تروریستی آخوندی می باشد. به خصوص اینکه قبل از برگزاری نشست آتی شورای امنیت پیرامون پرونده ی هسته ای، کنفرانس مذاکره ی صلح خاورمیانه در نیویورک برگزار می شود و صحبت از آمادگی اسرائیل برای ارائه ی سند مشترک با ابراز امیدواری به رسمیت شناختن دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین است. همچنین صحبت از تصمیم جدی عقب نشینی کردن از سرزمین های اشغال شده توسط اسرائیل است ک. در صورت اجرای آن شلیک تیر خلاص بر گیجگاه ولی فقیه و جمجمه پاسدار گماشته احمدی نژاد وسپاه پاسداران می باشد . لذا ازاین این منظر است که ولی فقیه شدیداً ترسیده و وحشت زده شده از نتایج برگزاری کنفرانس صلح نیویورک سراسیمه و دستپاچه شده وارد صحنه ی معرکه گیری نماز عید فطر شد و رخطبه ی خود علیه ی کنفرانس صلح خاورمیانه در نیویورک مخالفت شدید کرد وان را صلح پائیزی نامید وشکست آن را از قبل اعلام کردو رهبران کشورهای عربی شرکت کننده در این کنفرانس را تهدید جدی کرد. اکنون برگزاری این ااجلاس تهران نیز مکمل وادامه ی همان ترس ووحشت اعلام شده پاسدار احمدی نژاد در قبل از خطبه ی نماز جمعه ی تهران وخطبه ی ولی فقیه در عید فطراست که نمایان شده است و پاسدار یاددشت روزنویس نیز به این وحشت ونگرانی اعتراف آشکار کرده است.
هوشنگ – بهداد
چهارشنبه 25 مهراه سال 1386