گزیده خبرهای 19 شهریور – 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 19 شهریور – 94 قسمت -4   
    دستگيري 72 تن از اتباع بيگانه غيرمجاز
    قشم- ايرنا- فرمانده پايگاه درياباني قشم گفت: ظرف مدت 3 روز گذشته 72 تن از اتباع پاکستاني و افغانستاني که قصدورود غيرقانوني به کشور را داشته و يا به صورت غيرقانوني در اين جزيره ساکن شده بودند، شناسايي و دستگير شدند.    سرهنگ قادر مرشدي افزود: افراد دستگير شده همگي براي پيدا کردن کار به صورت غير قانوني به اين جزيره آمده و تعدادي از آنها پس از ورود به خاک کشور بر روي شناورها و کارگاه هاي قايق سازي و بلوک زني جزيره مشغول کار شده بودند.      
    کشف طلاي سرقتي در زين موتورسيکلت
    يزد- خبرنگار کيهان: فرمانده انتظامي شهرستان بافق استان يزد گفت: در پي شکايت يکي از شهروندان پيرامون سرقت طلاجات از منزلش، ماموران پليس در تحقيقات اوليه خود متوجه شدند فردي که داراي سابقه کيفري سرقت است در نزديکي اين خانه سکونت دارد که به همين منظور هماهنگي لازم با مقامات قضائي به عمل آمد.بيگلري افزود: با دستگيري فرد موردنظر و انتقال وي به اداره آگاهي، متهم لب به اعتراف گشود و به دو فقره سرقت طلاجات منازل شهر بافق اعتراف کرد.وي ادامه داد: با تلاش ماموران اداره آگاهي بافق، طلاجات مسروقه به ارزش 80 ميليون ريال از داخل زين موتورسيکلت سارق کشف و تحويل مالباختگان شد.      
    مهار آتش سوزي در مجتمع زرين خوشه
    اراک- خبرنگار کيهان: مديرعامل سازمان آتش نشاني اراک از وقوع آتش سوزي در انبار علوفه مجتمع کشت و صنعت زرين خوشه اين شهرستان خبر داد.عبدالله اسماعيلي گفت: آتش سوزي با کمک 5 دستگاه خودرو از 4 ايستگاه آتش نشاني و پس از چند ساعت تلاش مهار شد.    به گفته وي اين حادثه تلفات جاني نداشت اما به علت گستردگي حريق و دود ناشي از آن 4 آتش نشان مصدوم شدند.    
        نقيض گويي مذاکره کنندگان درباره الزام آور بودن برجام
    اعضاي تيم مذاکره کننده مشغول ضد و نقيض گويي درباره تعهدآور بودن برجام هستند.    پيش از اين برخي مقامات دولتي و وزارت خارجه براي اينکه اصول 77 و 125 قانون اساسي درباره «لزوم بررسي و تصويب هر گونه توافق بين المللي تعهدآور در مجلس» را دور بزنند، ادعا مي کردند اجراي توافق برجام الزام آور و تعهدآور نيست و به تعبير آقاي روحاني، «برنامه اجرايي ان پي تي» محسوب مي شود. اما آقاي عراقچي معاون وزير خارجه و عضو تيم مذاکره کننده روز دوشنبه در نشست کميسيون ويژه مجلس تصريح کرد: برجام، ضميمه قطعنامه و بخشي از قطعنامه است. ارزش قطعنامه هاي شوراي امنيت را دارد و به لحاظ حقوقي برابر است با قطعنامه هاي شوراي امنيت و به لحاظ حقوق بين المللي براي کشورها و دولت ها الزام آور است.    اما يک دور پس از اين سخنان حميد بعيدي نژاد در جلسه کميسيون ويژه گفته است: در حقوق بين الملل، ملاک تشخيص سند بين المللي، اراده تبيين کننده سند است. از ابتدا براي مذاکره کنندگان هيچ ترديدي نبود که اين سند، سندي سياسي و واجد تعهدات داوطلبانه است. اراده کشورهاي مذاکره کننده از روز نخست اين بود که سند مذکور با ماهيت حقوقي اسناد بين المللي بسيار تفاوت خواهد داشت. از اين رو، ضرورتي براي تصويب اين سند در مجلس شوراي اسلامي نيست.    وي اظهار داشت: نگراني ما اين است که تعهدي سياسي و داوطلبانه را براي خودمان الزام آور و تکليف کنيم. ماهيت سند، سياسي و داوطلبانه است، هيچ کس چيزي را براي خودش الزام آور نمي کند.    چند سوال کاملاروشن در اين ميان وجود دارد که از سوي جريان دور زننده مجلس پاسخ داده نمي شود. آيا تعهداتي در برجام وجود دارد يا خير؟ و آيا مي توانيم اين تعهدات را انجام دهيم يا خير؟ اگر اين تعهدات خوب بلکه عالي است تا جايي که مي گويند 3 بر 2 بر حريف پيروز شده ايم و فتح الفتوح کرده ايم و بزرگترين توافق قرن را به دست آورده ايم، که چرا از تصويب مجلس نگرانند؟ اگر بگوييم «تعهد داوطلبانه» باز هم مسئوليت ساقط نمي شود؛ با اين استدلال که مگر توافق هاي بين المللي اصالتا بدون اختيار و انتخاب است؟ «تعهد داوطلبانه» اي که آقاي بعيدي نژاد مي گويند، مکانيزم همه توافقات بين المللي است مگر اينکه کسي مدعي شود قانون اساسي فقط بررسي و تصويب «تعهدات از سر اجبار» را به تصويب مجلس منوط کرد!    نکته بعدي اين است که اغلب تعهدات در برجام يکطرفه است و بنابراين، اين ادعا که اراده کشورهاي مذاکره کننده واجد تعهدات داوطلبانه بود، بي مبناست؛ ضمن اينکه اراده موجر و در ذهن قابل استناد نيست و آنچه محل استناد در دعاوي و شکايات قرار مي گيرد اصل توافق و تعهدات مندرج در آن است.    و بالاخره اينکه اظهار نگراني درباره تصويب برجام و الزام آور شدن آن، دادن آدرس غلط است و اين دوستان در حقيقت از رد برجام توسط نمايندگان ملت نگرانند چه اينکه تعهدات برجام نامتوازن، بدون رعايت اصل همزماني، و براي طرف ايراني برگشت ناپذير است.
       براي رجز خوب است اما نقض برجام مقابله به مثل ندارد
    موضوع امکان واکنش متوازن ايران در صورت نقض توافق هسته اي از سوي غرب، به دغدغه اي جدي و مهم تبديل شده است.    رئيس جمهور ديروز در ديدار هيئت اتريشي گفت تا زماني که طرف مقابل به تعهدات خود در توافق هسته اي پايبند باشد ما هم نسبت به آن پايبند خواهيم بود.    همزمان رئيس مجلس در مصاحبه با راديو سراسري آمريکا (ان پي آر) و در پاسخ به اين پرسش که اگر آمريکا تحريم هاي تازه اي به علت حمايت ايران از گروه مبارز اسلامي حزب الله ضد اين کشور تحميل کند، ايران چگونه پاسخ خواهد داد، هم گفت: «اگر احساس کنيم طرف مقابل دارد توافق را نقض مي کند خوب ما هم مقابله به مثل مي کنيم. فکر مي کنم افرادي هستند که مي خواهند توافق را به شکست بکشانند، از اين رو آنها در پي يافتن راه هاي تازه اي هستند تا به توافق خدشه وارد کنند. اگر کسي به اين توافق رخنه کند و به هر شکلي آن را به شکست بکشاند، آنگاه مي دانيم چگونه پاسخ بدهيم.    هر چند اين واکنش ها خوب است اما سوال مهم اين است که اگر طرف مقابل به توافق وفادار نماند و آن را به هم زد، آيا مي توان 9700 کيلوگرم اورانيوم غني شده را که در مدت 10 سال فراهم آمده و قرار است از کشور خارج شود، اعاده يا دوباره به سرعت توليد کرد؟ اگر قلب راکتور آب سنگين اراک را بتون ريختيم يا آبشار 14 هزار سانتريفيوژ را از هم گسيختيم که در طول چندين سال روي هم سوار شده، مي توان در کمتر از 3-4 سال بازسازي و احيا کرد؟ اين در حالي است که تنها تعهد محدود و پرابهام غرب در تعليق 13 درصد از کل تحريم ها براساس مکانيسم ماشه، صرفا با اعلام شکايت ايران يا يکي از طرف هاي غربي، منتفي مي شود و براي تداوم اين تعليق بايد راي اجماعي به دست آيد و در صورت مخالفت حتي يکي از 8 عضو کميسيون مشترک، تحريم ها اعاده خواهد شد. بدتر اينکه قرار است تمام تعهدات مهم ما ظرف چند ماه و قبل از روز اجراي توافق انجام شود و وقتي دست ما از گزينه ها تهي شد، تازه آنگاه نوبت غرب است که به تعهد محدود خود عمل کند!! بنابراين سوال اين است که «تا زمان پايبندي طرف مقابل، به توافق پايبند مي مانيم» و «اگر توافق را نقض کنند، ما هم مقابله به مثل مي کنيم» در عالم واقع و به شکل ملموس و ممکن يعني چه؟   
    صالحي: آمريکا غني سازي را قبل از دولت روحاني پذيرفت
    رئيس سازمان انرژي اتمي براي چندمين بار تصريح کرد پذيرش حق غني سازي ايران از سوي آمريکايي ها، در دولت قبل به دست آمده و مربوط به مذاکرات 2 سال اخير نيست.    علي اکبر صالحي وزير سابق خارجه در جلسه کميسيون ويژه مجلس درباره مذاکرات مسقط گفت: وقتي که به وزارت خارجه رفتم باتوجه به سوابقم در موضوع هسته اي به دنبال راه حل بودم. روابط ما با عمان هم بسيار خوب بود و برادرانمان براي وساطت اعلام آمادگي کردند ولي ما به جديت آمريکايي ها اطمينان نداشتيم به همين جهت يادداشتي داديم که اگر آمريکايي ها حاضرند با پذيرش حق هسته اي ايران و لغو تحريم و غيره گفت وگو کنند ما هم آمادگي داريم که در نهايت با درخواست اصلي آنها از طريق عمان زمينه گفت وگو فراهم شد و مسئولين ارشد نظام هم در جريان موضوع قرار گرفتند.    صالحي ادامه داد: به علت بي اعتمادي به آمريکايي ها با شرايطي موافقت شد که موضوع پيگيري شود اين موضوع از اواسط سال 90 شروع شد و بالاخره اولين جلسه بهار 91 امکان پذير شد که برگزار شود. از اولين نشست تا اسفند همان سال طول کشيد تا نشست دوم برگزار شد که در آن آمريکايي ها که حق هسته اي و حق غني سازي را پذيرفتند و گفتند که ما آماده ايم که غني سازي شما را به رسميت بشناسيم. بنابراين حق غني سازي در هيچ يک از مذاکرات 5+1 از سوي آمريکايي ها به رسميت شناخته نشده بلکه در گفت وگوي مسقط آمريکايي ها حق غني سازي ايران را به رسميت شناختند و بعد از اين بود که دولت جديد آمد و مذاکرات را پيگيري کردند.