گزیده خبرهای 22 شهریور-94 قسمت -4

گزیده خبرهای 22 شهریور-94 قسمت -4
 
آمارهای واردات نشان می‌دهد که واردات قهوه طی پنج ماهه امسال به بیش از 1000 تن رسیده که این میزان ارزشی بیشتر از سه میلیون دلار داشته است.به گزارش ایسنا، ایران در پنج‌ ماهه نخست سال جاری قهوه خام را به دو صورت حجم عمده و در بسته بندیهای مخصوص خرده فروشی وارد کرده است که حجم مجموع این واردات به 1360 تن می‌رسد.همچنین فهرست آماری تعرفه واردات و کشورهایی طرف معامله ایران نشان می دهد که امارات، ویتنام، اندونزی و هند به ترتیب بیشترین صادرات قهوه را در حجم عمده به ایران داشته اند.ارزش 1360 تن قهوه وارد شده به کشور از فروردین تا مرداد ماه به یک میلیون و 200 هزار دلار یعنی کمتر از 10 میلیارد تومان می‌رسد، به این ترتیب ارزش هر کیلوگرم قهوه خام وارداتی از این کشورها نزدیک به 2.3 دلار یعنی حدود 6800 تومان است.در بین کشورهای صادرکننده قهوه خام به ایران، امارات نیمی از بازار قهوه وارداتی به ایران را در دست دارد، این کشور طی مدت مذکور بیش از 800 تن قهوه با ارزشی حدود 5 میلیارد تومان به ایران فروخته است.ایران علاوه بر واردات قهوه خام به صورت عمده به واردات این محصول در بسته‌بندی‌های آماده خرده‌فروشی نیز اقدام می کند، کشورهای ایتالیا و ترکیه در کنار امارات از جمله صادر کنندگان قهوه در بسته‌بندی‌های آماده خرده‌فروشی به ایران هستند.
مشاورر وزير جهاد کشاورزی گفت: ۷۵ درصد روغن نباتی پالم است.مهاجرمشاور وزير جهاد کشاورزي و مجري طرح افزايش توليد دانه‌هاي روغني شامگاه در اظهاراتي تکان دهنده در گفتگوي ويژه خبري درباره کيفيت روغن هاي توليدي درکشور گفت: در کشور روغني که در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد از کيفيت لازم برخوردار نيست.به گزارش تسنیم، وي با بيان اينکه واردات دانه هاي روغني ربطي به جناح خاص و يا دولت خاصي ندارد،گفت: واردکننده ها کارخانجات روغن را در اختيار دارند و سود خود را بيشتر از طريق واردات به دست مي آورند و در حقيقت برخي اوقات کارخانه هاي آنها تعطيل است.وي با اشاره به واردات ۴ ميليارد دلاري دانه هاي روغني اضافه کرد: بسياري در پي اين سود هستيم و اين ربطي به دولت ها ندارد زيرا مصرف سرانه روغن در کشور از حدود ۲ کيلوگرم در سال ۱۳۴۰ به بيش از ۲۰ کيلوگرم رسيده است .مهاجر اضافه کرد: کساني که دانه هاي روغني را وارد مي کنند صاحبان کارخانجات روغن نباتي و روغن کشي هستند و اين ظاهر است و در باطن اين است که واردکننده ها اين کارخانجات را در اختيار دارند و سود خود را بيشتر از طريق واردات به دست مي آورند و در حقيقت برخي اوقات کارخانه هاي آنها تعطيل است.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت مگس‌های سفید در پایتخت و دلایل افزایش تعداد آنها توضیحاتی را ارائه کرد.محمد حقانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش تعداد مگس‌های سفید در پایتخت گفت: شهرداری منطقه 9 طرحی را به صورت پایلوت برای ساماندهی مگس‌های سفید اجرا کرده است که بر اساس آن از سموم ارگانیک برای مهار آن‌ها استفاده کرده است.وی با بیان اینکه سموم ارگانیک اثرات زیست محیطی مخربی ندارند افزود: استفاده از سموم ارگانیک سبب حفظ حشرات مفید شده و از سوی دیگر آفات را از بین خواهند برد.وی با بیان اینکه مگس سفید پدیده جدیدی در پایتخت است که حاصل تغییرات آب و هوایی و استفاده بی‌رویه از سموم است، گفت: استفاده بی‌رویه از سموم در مناطق حاشیه‌ای و باغات اطراف تهران و همچنین کاهش نزولات آسمانی سبب افزایش جمعیت مگس‌های سفید شده است.رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه مگس‌های سفید به سلامت انسان‌ها لطمه‌ای وارد نمی‌کنند، ادامه داد: شهرداری تهران می‌تواند با سمپاشی و همچنین شست و شوی درختان با آب نسبت به مهار این درختان اقدام کند و اگر در منطقه‌ای بیش از حد معمول مگس سفید مشاهده شد باید نتیجه بگیریم که شهرداری در شست‌وشوی درختان با آب و یا سمپاشی درختان کوتاهی کرده است.وی در پایان با اشاره به استفاده از سموم ارگانیک در منطقه 9 گفت: در صورت موفق بودن، این طرح در مابقی مناطق نیز اجرایی خواهد شد.
قیمت گوشت گوساله صاف درجه یک را برای مصرف کننده بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان اعلام شده است.رئیس اتحادیه گوشت گاوی، قیمت گوشت گوساله صاف درجه یک را برای مصرف کننده بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان اعلام کرد.علی خندان روی جوان با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوساله در بازار تغییری نداشته است، اظهارداشت: درحال حاضر عرضه گوشت به اندازه کافی است.وی، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط برای مصرف کننده را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گوشت صاف درجه یک بین ۳۵ تا ۳۶ هزارتومان است.جوان اضافه کرد: به احتمال زیاد قیمت گوشت گوساله تا پایان ماه‌جاری بدون تغییر خواهد ماند.
روزنامه آفتاب یزد نوشت: عراقچی و تیم هسته ای بیش از گذشته زیر فشار هستند.پس، حالا که به بهانه بررسی مجلس، از تمام امکانات خود (از سخنرانی یک طرفه سعید جلیلی گرفته تا پخش گزینشی جلسات در تلویزیون و پمپاژ رسانه های تندرو) برای انتقام گرفتن از عراقچی و تیم هسته ای استفاده می کنند، ما هم تنهایشان نگذاریم.تنها نگذاریم مردی را که نه در وین و نه در بهارستان تنهایمان نگذاشت و گفت: «نگران محدودیت های برخی اقلام دومنظوره یا محدودیت سقف چندتا سانتریفیوژ ما هستید! خب بله! اینها محدودیت است و ما پذیرفته ایم. اما چرا نگران بسیاری دیگر از محدودیت ها و حقوق مردم ایران که پایمال شده و می شود، نیستید؟»یادم می آید عراقچی جایی گفته بود: «در روزهای مذاکرات، پیام های مردم زیر آن همه فشار داخلی و خارجی دلگرم مان می کردعراقچی و تیم هسته ای را در این روزهای سخت دلگرم کنیم.مردم قدردانشان هستند. نیک می دانند آنچه تحت عنوان برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) از سد هولناک کنگره آمریکا عبور کرده و اکنون باید توسط نمایندگان کمیسیون ویژه برجام بررسی شود، در طول 24 ماه، مذاکرات سخت، فشرده و با وجود انواع فشارها و دلواپسی‌ها حاصل شده است. از همین روی نیز همواره، حمایت همه جانبه خود را نسبت به تیم مذاکره کننده اعلام کرده اند و این حمایت را از همان روزهایی که رئیس دولت تدبیر و امید قول داد و گفت:« کاری کنیم که هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد» در پای صندوق های رای نشان دادند و از آن پس نیز تا زمان اعلام حصول توافق جامع، به صورت تمام قد و تمام عیار نقش پشتوانه و پشتیبان دولت تدبیر و امید و تیم مذاکره کننده را ایفا کردند و در شب اعلام حصول توافق با حضور یافتن در خیابان‌ها و برگزاری یک جشن ملی حمایت خود را از تیم هسته‌ای اعلام نمودند. در این راه تکنولوژی نیز به یاری ملت ایران شتافت و مردم از طریق شبکه های اجتماعی، یعنی تنها تریبونی که در اختیار داشته اند، این پشتیبانی های بی دریغ خود را ابراز کردند.در این کارزارعباس عراقچی یکه و تنها به دفاع از این دستاورد تاریخی می پردازد و به سوال های غیر علمی و غیرکارشناسانه برخی افراد در کميسيون برجام  با صبوری و متانت پاسخ می‌دهد و در حالی که دست هایش را بر زیر چانه اش قرار داده است و لبخندی برلبانش نشسته است به آنها نگاه می‌کند و از آن‌ها «خواهش می کند که حرفش را بفهمند».در این میان گاهی هم در برابر سیل حملات و توهین‌های برخی اعضاء کمیسیون ویژه برجام کاسه صبرش لبریز می‌شود و به آن‌ها می گوید که « اگر دوباره اهانت کنید جواب می دهمعباس عراقچی این روزها به تنهایی و به نمایندگی از یک ملت در اتاقی که تنها نامش « نشست بررسی برجام» است و علنا برای برخی دلواپسان به میدانی برای تازیدن به تیم مذاکره کننده مبدل شده است به دفاع از برجام می‌پردازد و از همین روی ملت ایران برای حمایت از وی در شبکه های اجتماعی هشتگی با نام « عراقچی تنها نیست» ایجاد کرده اند. این هشتگ در چند روز گذشته مورد استقبال گسترده مردم در شبکه های اجتماعی قرار گرفت اما پیغامی در یکی از شبکه های اجتماعی از سوی عراقچی درج شد که در آن ضمن تشکر از مردم از آن‌ها در خواست کرد تا از انتشار این هشتگ بپرهیزند و بدین ترتیب مهر تاییدی بر بلند نظری مناعت طبع خود زد.

اقتصادنیوز نوشت: اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداده است.صنعت خودرو کشور در هفته گذشته بستر اتفاقات و اخباری بود که شاید بتوان کاهش تولید خودرو در دو کارخانه بزرگ را در ردیف نخست لیست اخبار منتشر شده قرار داد.  گزاف نیست اگر بگوییم مهم ترین خبر هفته گذشته در خودروسازان ایرانی، کاهش تولید محصولات سواری در مرداد بود. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو، در مجموع طی مرداد امسال، در مجموع هشت هزار و 27 دستگاه کمتر از تیر ماه تولید داشتند تا آمارشان 9.5 درصد افت کند.این در شرایطی است که تولید در تیر ماه و نسبت به خرداد نیز افتی بیش از هشت درصد داشت و این نشان می دهد خودروسازی کشور در سیر نزولی تولید قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، کم محلی مشتریان به بازار خودرو دلیل اصلی روند نزولی تولید در جاده مخصوص است و هیچ بعید نیست این شرایط در شهریور ماه نیز ادامه داشته باشد. با توجه به آنکه تحریم بازار از سوی مشتریان همچنان ادامه دارد، باید منتظر ماند و دید آیا لکوموتیو صنایع ایران می تواند خط عوض کرده و از ریل نزول خارج شودالبته آمار تولید خودروسازان در پنج ماهه امسال افزایشی بوده است، چه آنکه سه غول جاده مخصوص توانسته اند با تیراژ بیش از 365 هزار دستگاهی شان، افزون بر 16 درصد به تولید خود بیفزایند. از نکات قابل توجه آمار تولید خودروسازان می توان به کاهش تولید پراید و رانا در کنار آغاز تولید خودرو چینی هایما (در ایران خودرو) اشاره کرد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو کشور همچنان در اختیار پراید است و پس از آن، پژو پارس بیشترین تیراژ را در اختیار داردشرط هیوندایی برای مونتاژ خودرو در ایران
دیگر خبر مهمی که هفته گذشته در خودروسازی کشور منتشر شد، برنامه هیوندایی موتورز کره برای مونتاژ خودرو در ایران بود. آن طور که برخی رسانه ها گزارش دادند، مسوولان هیوندایی (بزرگترین خودروساز کره جنوبی) در دیدار چندی پیش خود با مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران، از علاقه و آمادگی برای مونتاژ خودرو در کشور صحبت به میان آورده اند.آنها البته یک شرط مهم را لحاظ کرده اند، ان هم مستقل کار کردن در ایران است. بنابر اخبار منتشر شده، مسوولان هیوندایی تاکید کرده اند که نمی خواهند با هیچ کدام از خودروسازان ایرانی شراکت کنند و قصد دارند به تنهایی و با خرید یا احتمالا ساخت کارخانه، به مونتاژ خودرو در کشور بپردازند.سایپا خودرو آمریکایی می سازد
دیگر خبر هفته گذشته رسانه ها در حوزه خودرو، به احتمال همکاری فیات ایتالیا و سایپا مربوط می شود.بر این اساس، گفته شده که فیات-کرایسلر آمریکا قصد دارد با سایپا وارد شراکت مستقیم شده و محصولات خود را در این شرکت تولید کند. ازآنجاکه فیات سهامدار کرایسلر آمریکا به شمار می رود، خیلی ها بر این باورند که همکاری این شرکت (فیات) با سایپا می تواند در آینده به تولید خودرو آمریکایی در ایران بیانجامد.قیمت خودرو بالا نرفت
هفته گذشته اما اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداد.گویا اظهارات دو هفته پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» از یک سو و رکود سنگین در بازار خودرو از سوی دیگر، خودروسازان را فعلا از افزایش قیمت محصولات شان منصرف کرده است.هرچند خودروسازان اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه های تولید، قیمت خودروهای داخلی باید بین 10 تا 12 درصد افزایش یابد، اما کارشناسان و فعالان بازار، این کار (افزایش قیمت) را اقدامی نامناسب دانسته و بر ریسک بالای آن تاکید می کنند. به اعتقاد آنها، خودروسازان داخلی اگر قیمت محصولات خود را در شرایط فعلی بالا ببرند، چیزی جز رکود بیشتر و کاهش خرید محصولات شان، نصیب آنها نخواهد شد.