توفان و گرد و خاك در 4 استان كشور خسارت به بار آورد

    توفان و گرد و خاك در 4 استان كشور خسارت به بار آورد12 شهریور -94
گرد و خاک و تندبادهاي شديد برخي شهرهاي چهار استان کشور را درنورديد و ضمن به بار آوردن خسارت هايي مردم را وادار به استفاده از ماسک کرد.
    توفان شديد به همراه گرد و خاک در دو شهر هيرمند و نيمروز واقع در استان سيستان و بلوچستان جمعيت هلال احمر اين استان را وادار به توزيع حدود 9 هزار ماسک بين مردم توفان زده کرد.

    رسول راشکي مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان در گفت وگو با ايرنا تاکيد کرد: با آغاز وزش شديد باد همراه با گرد و خاک و حرکت شن هاي روان از ابتداي هفته جاري در شهرستان هاي شمالي استان به ويژه هيرمند و نيمروز نيروهاي عملياتي هلال احمر در منطقه به حال آماده باش درآمدند به طوري که چهار تيم عملياتي از اين نيروها اقدام به توزيع ماسک در ميان مردم توفان زده 33 روستاي اين شهرستان ها کردند.

    استان سيستان و بلوچستان به دليل بروز خشکسالي 17 ساله و وزش بادهاي موسمي 120 روزه در سيستان و مونسون در درياي عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان هاي شديد و گرد و غبار بالايي روبروست که بعضا سبب کاهش ديد و آلودگي هوا بيشتر از 20 برابر حد استاندارد مي شود.

        
قطع برق 10 روستا در رزن
    فرماندار رزن هم از وزش شديد تندباد در اين شهر خبر داد و تاکيد کرد: شدت باد به حدي بود که در اثر برخورد اجسام با خط انتقال برق، برق 10 روستاي اين شهرستان را قطع کرد.

    فتحعلي حسيني در گفت وگو با ايرنا افزود: وزش تندباد خسارت هايي به بخش هايي از شهرستان رزن وارد کرد.

    وي توضيح داد: بر اثر وزش تندباد سايه بان و شيرواني برخي از منازل مسکوني شکسته و در معابر و مناطق مسکوني سقوط کرد.

    وي اضافه کرد: بر اثر برخورد يکي از شيرواني ها به يکي از خطوط انتقال نيروي برق، براي ساعاتي برق 10 روستاي رزن قطع که با اقدام به موقع کارکنان شرکت توزيع نيروي برق خاموشي روستاها رفع شد.

    فرماندار رزن همچنين از ويراني و فرو ريختن چندين آوار و ديوار نيمه کاره بر اثر وزش شديد باد در اين شهرستان خبر داد و گفت: وزش تندباد خسارت جاني در پي نداشته است.

    سرعت باد همراه با گرد و غبار شامگاه دوشنبه برخي از مناطق همدان را با 75 کيلومتر در ساعت در نورديد.

    گزارش ها حاکي است تندباد عصر دوشنبه کبودرآهنگ در استان همدان نيز بالغ بر 5 ميليارد ريال به کشاورزان و واحدهاي مسکوني اين شهرستان خسارت وارد کرده است.

    بنابر اين گزارش ها، اين تندباد به تاسيسات مزارع کشاورزي، شيرواني و ديوارهاي منازل و تاسيسات برق رساني روستاهاي طاسران، قباق تپه، نورآباد، اورقين، پرورق، دولي و روعان خسارت وارد کرد.

    فرماندار فامنين هم از خسارات وارده به دو انبار متعلق به تعاون روستايي و يک انبار شخصي توسط تندباد با بيش از 80 کيلومتر در ساعت خبر داد و گفت: در اين حادثه طبيعي تعدادي از ديوارهاي منازل مسکوني فرو ريخت و تعدادي از سقف هاي شيرواني منازل و اماکن نيز از جا کنده شد.

        
تندباد در استان مرکزي
    خبرگزاري صدا و سيما از اراک نيز خبر داد که توفان شديد و گرد و غبار عصر دوشنبه که تا شب ادامه داشت برخي مردم شهرهاي استان مرکزي را غافلگير و متحمل خسارت کرد.    در شهرستان هاي اراک، کميجان و نوبران ساوه باد شديد براي چند ساعت ديد عمومي را کم کرد و سبب ايجاد مشکل در تردد مردم و خودروها در شهرها شد. خسارت اين باد شديد و طوفان در دست بررسي است.
        وقوع چندين تصادف در توفان البرز

    توفان شديد با سرعت 80 کيلومتر در ساعت همراه با رعد و برق و رگبار باران استان البرز را هم درنورديد.    مديرکل بحران استانداري البرز از شکسته شدن تعدادي از درختان و سقوط چندين داربست در اين استان خبر داد.    باقري گفت: با توجه به سرعت بالاي توفان بيش از 50 نقطه از استان البرز بين 10 دقيقه تا دو ساعت دچار قطعي برق شدند که اين مشکل برطرف شد.    به گزارش ايرنا، تندباد شديد باعث بروز پديده گرد و خاک در استان البرز شد به ويژه شهرستان کرج را دربر گرفت به گونه اي که ديد مستقيم را به کمتر از 50 متر کاهش داد تا بدان حد که خودروها قادر به ادامه مسير نشدند.    معاون مرکز فوريت هاي پزشکي استان البرز از برخورد يک دستگاه تريلي با 3 دستگاه سواري در اثر وزش توفان شديد خبر داد و گفت: در اين حادثه يک نفر فوت و پنج نفر ديگر هم مصدوم شدند.    آرش رحمتي در گفت وگو با ايسنا منطقه البرز گفت: در اثر اين حادثه صبح ديروز که در آزادراه کرج-قزوين اتفاق افتاد سه مرد و دو زن مصدوم شدند و يک آقا نيز جان خود را از دست داد.    وي در خصوص حوادثي که شامگاه دوشنبه بر اثر وقوع توفان اتفاق افتاد، افزود: در تصادف ديگري بر اثر بارندگي و توفان گرد و خاکي که در البرز اتفاق افتاد يک دستگاه تيبا با يک دستگاه سمند در محور کرج- چالوس با يکديگر برخورد کردند که در اثر آن چهار نفر مصدوم شدند.    اين مسئول تاکيد کرد: در حادثه ديگري، بر اثر برخورد يک دستگاه سمند با کاميون يک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند.    معاون مرکز فوريت هاي پزشکي استان البرز در پايان گفت: درحادثه ديگر بر اثر برخورد دو دستگاه نيسان يک شهروند مصدوم شد.