چند گزیده

چند گزیده 12 شهریور -94
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره پیشگام مبارزه با داعش بوده است و دیگرانی که مایلند در مبارزه با داعش مشارکت کنند ما مانع آن‌ها نمی‌شویم اما این امر نیاز به اراده سیاسی دارد که واقعا بخواهند با داعش مبارزه کنند.
محمدجواد ظریف در نشستی با خبرنگاران تونسی افزود: کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه که مانع مبارزه با داعش و تروریزم در منطقه شده است می‌تواند به مبارزه با داعش کمک کند.
او افزود: نمی‌توان در یک کشور با داعش مبارزه کرد و در کشور دیگری اقدامی کرد که به داعش کمک کند.
وی با بیان این‌که «مشکلات جهان اسلام و عرب از طریق گفت‌وگو، اعتدال و روند سیاسی قابل رفع است»، گفت: کشورهای خارجی باید مداخله را متوقف و به این گفت‌وگوها کمک کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به این گفت‌وگوها آماده همکاری با سایرین و به‌ویژه با کشور تونس است. حل موضوع هسته‌ای یک فرصت جدید برای منطقه فراهم کرد که از طریق گفت‌وگوها به حل مشکلات افراط گرایی و طایفه‌گری بپردازیم و با همکاری همه کشورهای منطقه و همسایگان این مشکلات را حل کنیم.
او با بیان این‌که «حل مشکل هسته‌ای یک پیروزی برای کل منطقه و جهان اسلام است و تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای همسایه و جهان اسلام نیست» گفت: جمهوری اسلامی ایران از این‌که درباره وضعیت منطقه و آینده با کشورهای بیرون از منطقه گفت‌وگو کند، اجتناب کرد؛ زیرا معتقدیم موضوعات منطقه باید با تلاش کشورهای منطقه حل و فصل شود.
ظریف گفت: ما از سیاست مستقل و معتدل تونس درباره موضوعات منطقه استقبال می‌کنیم و این فرصت خوبی است که در این زمینه همکاری کنیم و هم‌چنین دیگران را به سیاست‌های عقلانی و مبتنی بر گفت‌وگو و همکاری برای حل مشکلات کشورهای منطقه فرا می‌خوانیم. ما اجازه ندادیم در موضوع هسته‌ای هیچ موضوع منطقه‌یی وارد این مذاکرات شود. ما به خود اجازه نمی‌دهیم برای این منطقه با دیگران مذاکره کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: درباره موضوع سوریه نیز معتقدیم که موضوع سوریه باید براساس اصول قابل قبول برای مردم آن اقدام شود که شامل نبود مداخله خارجی، مبارزه با افراط، احترام به قانون و احترام به نظر مردم سوریه است. حل مشکل سوریه باید سوری و سیاسی باشد نه نظامی و خارجی. درباره آینده شخصیت‌های سوری نیز فقط مردم سوریه حق تصمیم‌گیری دارند و نه دیگران.
وی اظهار کرد: ما هم‌چنین از مذاکره بین گروه‌های یمنی همواره حمایت کرده‌ایم و از نقش دولت عمان که همواره نقشی مثبت بوده حمایت و استقبال می‌کنیم و از گفت‌وگوهای بین کشورهای همسایه یمن و گروه‌های یمنی حمایت می‌کنیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که باید حملات علیه یمن متوقف و گفت‌وگوهای فراگیر و حکومتی فراگیر در یمن ایجاد شود. اگر کمکی از دست جمهوری اسلامی ایران ساخته باشد در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.
او خاطرنشان کرد:‌ مردم ما به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتمادند و اجرای صحیح توافق‌نامه هسته‌ای، فرصتی برای امریکا آیجاد می‌کند که بتواند لااقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را ترمیم کند. سیاست‌های آمریکا در منطقه ما یکی از دلایل بی‌اعتمادی مردم ماست به‌ویژه حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین.
ظریف با بیان این‌که «ما همواره طرفدار حل و فصل موضوعات از طریق گفت‌وگو هستیم» تصریح کرد:‌ گفت‌وگوهای ما با آمریکا برای حل پرونده‌ای بود که از دید ما غیرضروری بود که توانستیم با روش مسالمت‌آمیز به چارچوبی برای حل آن مساله دست یابیم؛ بنابراین فقط این گفت‌وگوها درباره حل یک موضوع بود و ما در مورد سایر موضوعات وارد گفت‌وگو نشدیم که توقع حل و فصل آن موضوعات را داشته باشیم.
یکی از خبرنگاران تونسی سوالی پرسید مبنی بر این‌که برخی تحلیلگران می‌گویند چهار پایتخت کشورهای عربی زیر سلطه ایران است که ظریف جواب داد: ما برای جهان عرب بسیار احترام قائلیم و معتقدیم هیچ کس بر هیچ پایتخت جهان عرب سلطه ندارد. مردم عرب مردم رشیدی هستند و خودشان بر پایتخت‌های خودشان سلطه دارند.
خبرنگاری درباره سیاست ایران هراسی رژیم صهیونیستی پرسید که ظریف پاسخ داد: سیاست ایران‌هراسی رژیم صهیونیستی شکست خورده است و امروز این رژیم باید پاسخگوی جنایاتش علیه مردم فلسطین و لبنان باشد و دیگر نمی‌تواند به آتش کشیدن یک کودک خردسال، شهرک‌سازی اشغالگرایانه و حمله به غزه و کرانه باختری و لبنان را تحت هیچ پوششی توجیه یا مخفی کند. نگرانی نتانیاهو دقیقا از این است. از برادران و خواهران جهان عرب می‌خواهیم این نگرانی را درک کنند و برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دشمن در منطقه تلاش کنند.
وزیرخارجه در پاسخ به ادعای نگرانی برخی کشورهای همسایه از قدرت گرفتن ایران هم گفت:‌ در این باره هیچ جای نگرانی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای همکاری با همسایگان باز کرده و معتقد است باید از فرصت‌های مشترک استفاده کرد و در برابر خطرات مشترک ایستاد.
ظریف گفت: معتقدیم در بین همسایگان ضرورتی برای رقابت نیست و اگر رقابتی باشد باید رقابت در جهت صلح، سازندگی و پیشرفت باشد نه تخریب.
او با تاکید بر این که ما آماده همکاری در همه سطوح و چارچوب‌های بین‌المللی برای حل و فصل مشکلات کشورهای منطقه به ویژه سوریه و یمن هستیم تصریح کرد: ما چارچوب‌های مورد نظرمان را ارائه دادیم و چون این چارچوب‌ها اصولی هستند چه در یمن و چه در سوریه تفاوتی با هم ندارند.
وی با بیان این که معتقدیم مشکلات این کشورها راه‌حل نظامی ندارد و دخالت خارجی در آن‌ها خطرناک است افزود: باید اقدامات نظامی برای رساندن کمک‌های انسان دوستانه و رسیدن به راه حل سیاسی در این کشورها، متوقف شود.
ظریف گفت: باید گفت‌وگوهایی بین طرف‌های داخلی سوری‌ها و یمنی‌ها صورت گیرد تا به همزیستی و اجماع ملی منجر شود.
او افزود: باید از فرقه‌گرایی، طایفه‌گرایی و قومیت‌گرایی در این مشکلات پرهیز شود.
وزیرخارجه گفت: نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی از این اختلافات برای اهداف شوم خود استفاده کنند.
ظریف افزود: باید راه مردم در تعیین سرنوشت آن‌ها ملاک قرار گیرد نه گزینه خارجی.
وی گفت: معتقدیم بازیگران بین‌المللی با این چارچوب و اصول مخالفتی ندارند و امیدواریم با همکاری همسایگان برای پایان دادن به این فجایع که برای منطقه ما شرم‌آور است همکاری کنند.
وزیر خارجه ایران با بیان این که ما همواره از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و فساد داخلی حمایت کرده‌ایم گفت: امیدواریم که گفت‌وگوی مقامات عراقی در زمینه اجماع و انسجام داخلی در عراق موفق باشد و انسجام داخلی در عراق هر روز بیشتر تقویت شود.
ظریف در ادامه تاکید کرد: بین ایران و تونس زمینه‌های گوناگون همکاری به‌ویژه در بخش انرژی (نفت، گاز و برق)، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و برقراری خطوط مستقیم هوایی و دریایی وجود دارد.
او با بیان این که معتقدیم فن‌آوری صلح‌آمیز باید در اختیار همه باشد گفت: در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورها در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم و این را حق همه می‌دانیم.
انتخابات هیات رییسه سومین سال از دوره چهارم شورای شهر تهران صبح امروز با حضور تمام اعضای شورای شهر و در رقابتی تنگاتنگ مهدی چمران با کسب 17 رأی اصولگرایان توانست رئیس شورا باقی بماند.امروز صبح در یک صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران تمام اعضای شورای شهرتهران برای شرکت در انتخابات هیات رییسه در جلسه حضور یافتند که در ابتدای جلسه اعضاء برای شرکت آرای خود را به گلدان طلایی انتخاب رئیس انداخته و نهایتا احمد مسجدجامعی با 13 رأی و مهدی چمران با 17 رأی توانستند نظر همسنگرانشان را جلب کنند و این در حالی است که یکی از اعضا نیز رأی سفید خود را به گلدان انداخته بود.
گزارش لحظه به لحظه خبرنگار ایسنا از پیش از آغاز جلسه امروز در پی می‌آید:
پیش از آغاز جلسه علنی الهه راستگو، عضو هیات رییسه شورای شهر ، رسما کناره‌گیری خود را از انتخابات هیات رییسه اعلام کرد.
الهه راستگو، عضو هیات رییسه سال‌های اول و دوم شورای شهر چهارم پیش از رسمیت یافتن جلسه امروز شورای شهر به طور رسمی در جمع خبرنگاران، عدم تمایل خود مبنی بر کاندیداتوری هیات رییسه را اعلام کرد.وی که چندی پیش در دیدار با اصحاب رسانه احتمال عدم کاندیداتوری خود را مطرح کرده بود، امروز این تصمیم خود را علنی کرد.در حالی جلسه شورای شهر برای انتخابات هیات رییسه آغاز شده است که تا این لحظه ، شجاع‌پوریان، مسجدجامعی، سرخو، تندگویان در جلسه حاضر نشده‌اند و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ناصحی نیز بنا بر اعلام قناعتی، منشی عضو هیات رییسه، در حال حاضر برای انجام عمل جراحی در اتاق عمل به سر می‌برد.
در دقایق ابتدایی جلسه علنی امروز، ورزشکاران حضور جدی داشتند به طوری که حسین رضازاده که عمدتا در جلسات غیبت دارد، از دقایق اولیه در جلسه حضور داشت. همچنین هادی ساعی، عباس جدیدی و علیرضا دبیر نیز از دقایقی پیش از آغاز جلسه، در صحن حاضر شدند.
به گزارش ایسنا در حالی که احمدمسجدجامعی، گزینه اصلاح‌طلبان 9:39 وارد جلسه شد، الهه راستگو فوت مادربزرگ مرتضی طلایی را تسلیت گفت.در حالی که مسجدجامعی در صحن علنی شورا با در دست داشتن روزنامه‌ای آن را مطالعه می‌کند، جلسات سه نفره اعضا بایکدیگر برپاست.درطول ایراد تذکرات پیش از دستور اعضا شورا جلسات سه نفره رونق داشت بگونه‌ای که دوستی، مسجدجامعی و مختاباد جلساتی کوتاه داشتند.همچنین پیرهادی نیز در میانه تذکر اقبال شاکری به سمت مسجدجامعی رفته و درگوشه صحن، جلسه‌ای کوتاه داشتند.
دنیامالی، سرخو و انصاری نیز صحبتهایی با یکدیگر داشته و حتی دنیامالی مطلبی را از گوشی تلفن خود به دوستی نشان داد.
درخواست پنج عضو شورا برای تغییر دستور جلسه و قراردادن برگزاری انتخابات در دستور اول
درساعت 9:54 تمامی اعضا شورای شهر به صحن شورا واردشدند. پیرهادی و حبیب کاشانی صحبت می‌کردند و این درحالی است که حبیب کاشانی از آغاز جلسه حضورفعالی داشته و با تک تک اعضاء دیدار داشته است. وی با مختاباد، دوستی، شیبانی و... تاکنون صحبت کرده است.غلامرضا انصاری دقایقی طولانی با عباس جدیدی صحبت کرد. این سخنان بگونه‌ای بود که انصاری از تذکر پیش از دستور خود انصراف داد تا همچنان با جدیدی صحبت کند.جدیدی و رضازاده صحبت‌ کرده و می‌خندند. جلسه‌ سه نفره سروری، پیرهادی و دبیر برپاست. در این هنگام مهدی چمران تغییر دستورجلسه می‌دهد و حال جلسه بین دبیر، پیرهادی و رضازاده برپاست.مهدی چمران تغییر دستورجلسه و انجام انتخابات را به دلیل رسیدن حجت السلام ناصحی به بیمارستان تغییر داد و گفت: ضرورتی برای ارایه گزارش یکساله نیست و 135مورد مصوبات داشتیم.وی افزود: در این یکسال 20 صورتجلسه نام گذاری و 203 مصوبه باغات داشتیم که تمامی این عملکرد به خاطرخدا بوده است.چمران به سخنان برادرش مبنی براینکه خدا بداند که می‌داند کافی است گفت: تمامی ما وظیفه کار داشتیم و اگر کار درستی نکردیم وقت خود را تلف کردیم.چمران خطاب به دوستی درخواست کرد در جای خود بنشیند و گفت: فرصت لابی تمام شده که دوستی نیز گفت لابی انجام شده است.چمران با بیان اینکه نیازی به هیجان نیست، از خبرنگاران و افراد بغیر از اعضاء خواست صحن را ترک کرده تا شائبه‌ای ایجاد نشود.
سومین انتخابات هیات رییسه کلید خورد
در حالی سومین انتخابات هیات رییسه کلید خورد که صحبت‌های مداوم جدیدی و رضازاده همچنانت ادامه دارد و در عین حال جدیدی مدام با دبیر و پیرهادی صحبت می‌کند.
چمران از اعضاء می‌خواهد در صحن تردد بیش از حد نداشته باشند.
برگه‌های زردرنگ انتخابات هیات رییسه درساعت10:16میان اعضا توزیع شد.
معاونان شهردار اعم از پشم‌چی‌زاده، معاون شهرسازی و عبدالهی معاون خدمات شهری در صحن علنی حضور دارند.
شیبانی اولین فردی است که رای خود را به صندوق انداخت.
اصلاح طلبان جلسه‌ای چهارنفره برپا کرده‌اند. شجاع پوریان رای خود را درحالی که بروی آن نوشته بود "مسجدجامعی" بگونه‌ای گرفت که عکاسان خبری از آن عکس بگیرند.

آراء جمع شد. ساعی و مختاباد برای نظارت برشمارش آراء به جایگاه می‌آیند.
چمران با 17رای رییس باقی ماند. مسجدجامعی 13 رأی آورد و یک رای سفید نیز در گلدان بود. قناعتی اولین فردی بود که به چمران تبریک گفت.
مسجدجامعی پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه، مجددا به مطالعه روزنامه مشغول شد.
طلایی با 16 رای نایب رییس باقی ماند این در حالیست که حکیمی پور با 15رای و تنها با اختلاف یک رای نسبت به طلائی نتوانست نایب رییس شود.
انتخابات منشی‌ها آغاز شد
اصلاح طلبان، مهدی تندگویان و شجاع پوریان را به عنوان گزینه مطرح کردند و اصولگرایان نیز پیرهادی و قناعتی را به عنوان گزینه منشی هیات رییسه معرفی کردند.
هم اکنون برگه‌های رای میان اعضاء توزیع شد. صدای خنده پیرهادی و دبیر توجه حضار را به خود جلب کرد.
اسماعیل دوستی پس از انتخابات نایب رییس به نزد دبیر، پیرهادی و حافظی آمد و درحالی که شجاع پوریان را خطاب قرار می‌داد به شوخی گفت: ما اصلاح طلبان می‌بازیم و خوشحالم، اصولگرایان برده‌اند اما پکر هستند.
آغاز شمارش آراء منشی‌های هیات رییسه
پیرهادی و قناعتی هر یک با 17 رأی به عنوان منشی‌های شورای شهر انتخاب شدند. تندگویان و شجاع پوریان نیز هرکدام 14رأی آوردند.
اسماعیل دوستی و رضا تقی پور(سخنگوی فعلی شورا) به عنوان کاندیدای سخنگوی شورا معرفی شدند.
شمارش انتخاب سخنگو آغاز شد و اولین رأی برای تقی پور درآمد که چمران به شوخی اعلام کرد که تا آخرش تقی پورسخنگو است، اما در ادامه با خواندن مابقی آراء هنگامی که آراء دوستی پیشی گرفت قناعتی به شوخی گفت که لابی کردید که در نهایت تقی پور با 16رأی به عنوان سخنگوی شورای شهر انتخاب شد و دوستی با 14 رأی و یک رأی سفید نتوانست سخنگو شود و در ابتدا اشتباها بین خبرنگاران موضوع انتخاب دوستی به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران اعلام شد.
برخی از خبرنگاران شروع به دست زدن کردند که با تذکر چمران رو برو شد و گفت: خواهش میکنم، ازین کارها نداشتیم.
در پایان انتخابات هیئت رییسه شورای شهر تهران مرتضی طلایی از همسنگرانش تشکر کرد و پیشنهاد داد: جلسه امروز شورای شهر یکساعت زودتر تعطیل شود.

آتش عشق جوان ایرانی به دختر افغان آنچنان شعله‌ور شد که پدر و دختری را به قتل رساند و کودکی را زخمی کرد. به گزارش خبرنگار ما، مرد جوان که سینا نام ‌دارد یک سال قبل وقتی متوجه شد خانواده‌ای که سرپرستی گلنار، دختر افغان را برعهده دارند به وصلت آنها رضایت نمی‌دهند، خانه این خانواده را به آتش کشید و باعث قتل پدر و دختری به نام فریدون و شیوا شد.
در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری شماره یک برگزار شد، ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و گفت: متهم که سینا نام‌ دارد خرداد سال گذشته با ورود به خانه خانواده‌ای ایرانی که از دختری افغان مراقبت می‌کردند، آنجا را به آتش کشیده و باعث انفجار خانه و کشته‌‌شدن پدر و دختری به نام‌های فریدون و شیوا شده ‌است، همچنین فرزند سه‌ساله شیوا که همراه مادرش بود به‌شدت آسیب ‌دیده و دچار سوختگی شدید شده‌ بود که خوشبختانه جان به‌ در برد اما شدت جراحات وارده به او زیاد بود. نماینده دادستان ادامه داد: هرچند سینا بعد از بازداشت، به قتل‌ها و آتش‌زدن خانه مقتولان اعتراف نکرد و مدعی‌ شد آن زمان در خانه نبوده و کاری هم نکرده ‌است، اما تحقیقات مأموران از شاهدان پرونده و گفته‌های اولیای‌دم و اختلافاتی که سینا با این خانواده داشت، نشان می‌دهد او اقدام به این قتل‌ها کرده ‌است و من به‌عنوان نماینده دادستان با توجه به درخواست اولیای‌دم درخواست صدور حکم قانونی را دارم. همچنین متذکر می‌شوم در مرحله بازپرسی، شاهدان که از همسایه‌های قربانیان بودند، حضور سینا را در محل تأیید کردند و گفته‌های آنها نشان می‌دهد متهم آتش‌سوزی را به راه انداخته ‌است.
در ادامه برادر شیوا به‌عنوان یکی از اولیای‌دم در جایگاه حاضر و از سوی خودش و خواهرزاده‌اش خواستار صدور حکم قصاص برای قاتل پدر و خواهرش شد و گفت برای خواهرزاده‌اش هم دیه می‌خواهد. همچنین او در توضیح آنچه اتفاق افتاده‌ بود، گفت: دختری افغان به نام گلنار که بسیار جوان بود و سرپرستی نداشت، در خانه ما زندگی می‌کرد. پدرم سرپرستی او را قبول کرده‌ بود و مانند دخترش با او رفتار می‌کرد. او می‌خواست زندگی خوبی برای گلنار درست کند و ما هم او را مانند خواهرمان قبول کرده‌ بودیم.
 
سینا عاشق گلنار شده و چندبار از او خواستگاری کرده‌ بود اما گلنار قبول نمی‌کرد و پدرم هم می‌گفت او را وادار به ازدواج نمی‌کند و کسی نباید کاری به کار او داشته‌ باشد و اگر گلنار دوست دارد با ما زندگی کند، نباید او را اذیت کنیم، ما هم به خواسته پدرمان و گلنار احترام می‌گذاشتیم. اما سینا فکر می‌کرد پدرم دروغ می‌گوید و گفته‌های او در مورد عدم تمایل گلنار درست نیست، با اینکه چند بار با گلنار صحبت کرده و او هم گفته‌ بود خودش خواستار این ازدواج نیست بااین‌حال، سینا خیلی اصرار می‌کرد.
 
این مرد در ادامه گفت: «روز حادثه ما در طبقه بالا و پدر و خواهرم در طبقه پایین و فرزند خواهرم در حیاط بودند. من صدای فریادهای خواهرم را شنیدم که می‌گفت سینا این کار را نکن، می‌گفت با این کارهایت چیزی درست نمی‌شود. التماس می‌کرد و فریاد می‌زد تا خودمان را به طبقه پایین برسانیم، یکدفعه همه جا شعله‌ور و بعد هم طبقه پایین منفجر شد که باعث مرگ خواهرم و پدرم شد. بچه‌ خواهرم هم داشت در حیاط بازی می‌کرد که او هم دچار سوختگی شدید شد و ماه‌ها در بیمارستان بستری بود اما خوشبختانه زنده ماند». او درباره اینکه درحال‌حاضر گلنار کجاست، گفت: دختر جوان بعد از این حادثه ایران را ترک کرد و به کشورش برگشت و بعد از آن هم ما دیگر خبری از او نداریم. حالا هم همه ما برای متهم درخواست مجازات داریم.  بعد از گفته‌های این مرد سایر اولیای‌دم هم درخواست او را تأیید کردند و خواستار قصاص متهم شدند.  وقتی نوبت به سینا رسید، او اتهام قتل را رد کرد و گفت: «وقتی بازداشت شدم بارها و بارها تأکید کردم که این کار را نکرده‌ام، من اصلا گلنار را نمی‌شناختم و حرف‌هایی که این مرد در مورد گلنار می‌زند دروغ است. من حتی این خانواده را هم نمی‌شناسم».
در این هنگام رئیس دادگاه از متهم پرسید اگر منکر ارتباط با این خانواده هستی و می‌گویی هیچ شناختی از آنها نداری پس چرا باید آنها چنین اتهامی را متوجه تو کنند. متهم گفت: من واقعا نمی‌دانم چرا این حرف را می‌زنند. من در آتش‌سوزی آن خانه نقشی نداشتم و هیچ علاقه‌ای هم به گلنار نداشتم. اولیای‌ دم باید توضیح بدهند چرا این کار را کرده‌اند.  همچنین متهم درباره اینکه شاهدان در بازپرسی گفته‌اند او در محل بود و بعد فرار کرد و همچنین یکی از مقتولان نام وی را صدا زده و خواسته که این کار را نکند، گفت: من گفته‌های شاهدان را قبول ندارم و این ادعا درست نیست؛ شاید این زن، سینای دیگری را صدا زده ‌باشد.  هیأت قضات با توجه به انکارهای متهم تصمیم گرفتند ادامه رسیدگی را به بعد موکول کنند و شاهدان را برای شنیدن گفته‌هایشان به دادگاه دعوت کنند.