لاريجاني: توافقنامه هسته اي در مجلس بررسي مي شود

لاريجاني: توافقنامه هسته اي در مجلس بررسي مي شود
در ديدار با مديران و خبرنگاران رسانه هاي آمريكا 15 شهریور – 94
پاسدار علی لاری جانی پس از سفر به نیویورک و دیدار با رئیس مجلس اعیان انکلیس وهدیه دادن فرش ایرانی به وی که با نماینده ملت ایران شدن و ژست ضد آمریکایی گرفتن فراموش کرده است که در ایران گفته بود موافق رسیدگی برجام در مجلس ارتجاع نیست .اما اکنون دردیدار با مدیران و خبرنگاران رسانه های آمریکا مدعی شده توافق هسته ای در مجلس ارتجاع بررسی می شود!

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: براساس متن توافق اگر 5+1 به تعهدات خود عمل نکند، ايران نيز الزامي به اجراي تعهدات خود نمي بيند.
    
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در روز پاياني سفر خود به نيويورک در جمع گروهي از مديران و خبرنگاران رسانه هاي آمريکا حضور يافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.
    
رئيس مجلس در مورد بررسي توافق هسته اي در مجلس گفت: براساس قانون اساسي اين توافقنامه در مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار مي گيرد و به همين منظور کميسيون ويژه اي براي رسيدگي به آن در مجلس تشکيل شده که قرار است اين توافق را بررسي کند و در نهايت در مورد آن در مجلس تصميم گيري خواهد شد.
    
وي اضافه کرد: برداشت شخصي من اين است که آمريکايي ها در اين مذاکرات زورگويي کرده اند، اما خوشبختانه جمهوري اسلامي توانست برخي حقوق خود را در اين توافقنامه بگنجاند و در مجموع اين مذاکرات مثبت بود.
    
لاريجاني افزود: معتقديم که آمريکايي ها در مورد زمان بندي طولاني براي رفع تحريم ها و برخي موارد ديگر زورگويي کرده اند.
    
وي گفت : سعودي ها بايد توجه کنند که ناامني در منطقه ثبات کل خاورميانه را تحت الشعاع قرار مي دهد و حمايت از تروريست ها آسايش کل جهان را از بين مي برد.
    
رئيس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که اين توافق را زمينه ساز ارتباط ايران و آمريکا مي دانست تصريح کرد: چنانچه رهبر معظم انقلاب تاکيد کردند توافق هسته اي آزموني براي آمريکاست و ما براساس ميزان پايبندي آمريکا به تعهداتش و رفتار آينده اين کشور در مورد ساير موارد تصميم گيري خواهيم کرد.
    
لاريجاني در مورد بازديد آژانس از مراکز نظامي ايران نيز گفت: آژانس توسط توافق مي تواند نظارت داشته باشد اما طبيعي است که هيچ کشوري امکان بازديد و افشاي اطلاعات محرمانه نظامي خود را نمي دهد و اين خلاف امنيت ملي است .
    
رئيس مجلس تاکيد کرد : جريانات افراطي در عراق و سوريه نبايد تعيين کننده باشند زيرا اين افراد مخالف هرگونه فعاليت دموکراسي هستند و همه بايد بدانند هيچ کس در خارج از سوريه نمي تواند براي مردم اين کشور تصميم گيري کند.
        
لزوم همکاري هاي نزديکتر ايران و آذربايجان
    
رئيس مجلس در ديدار با رئيس مجلس آذربايجان با اشاره به روابط ديرينه دو کشور همسايه و مشترکات فرهنگي، توسعه مناسبات به ويژه در زمينه هاي سياسي و اقتصادي را خواستار شد.
    
اوکتاي اسد اف، رئيس مجلس جمهوري آذربايجان احياي جاده ابريشم از طريق ترکيه و گرجستان را فرصت مناسب ديگري براي توسعه مبادلات کشورش با ايران خواند و گفت: در صورت تکميل بيست کيلومتر از راه آهن جمهوري آذربايجان به آستاراي ايران، تحول مهمي در اين زمينه رخ خواهد داد.
        
ضرورت فعال شدن اتاق هاي بازرگاني ايران و کرواسي
    
لاريجاني در ديدار با رئيس مجلس کرواسي گفت: از توسعه روابط تجاري و اقتصادي با کرواسي استقبال مي کنيم.
    
رئيس مجلس افزود: دو کشور مي توانند در زمينه هاي صنعتي به ويژه انرژي روابط خوبي داشته باشند و ما آماده توسعه مناسبات در اين بخش هستيم.
    
وي با دعوت از رئيس مجلس کرواسي براي سفر به ايران و توسعه پارلماني افزود: همزمان با اين سفر آماده فعال شدن اتاق هاي بازرگاني دو کشور هستيم.
    
رئيس مجلس کرواسي هم در اين ديدار خواستار توسعه روابط پارلماني با ايران شد و گفت: توافق هسته اي ايران ثمرات زيادي براي اتحاديه اروپا از جمله کرواسي دارد.
       
تشکيل کارگروه توسعه روابط با ايران در گرجستان
    
رئيس مجلس در ادامه ديدارهاي خود با همتايان پارلماني در نيويورک در حاشيه چهارمين اجلاس سران کشورهاي جهان، با رئيس مجلس گرجستان ديدار و گفت وگو کرد.
    
ديويد اوسو پاشويلي رئيس مجلس گرجستان ضمن اظهار خرسندي از سفر قبلي خود به ايران، گرجستان را دوست خوب ايران عنوان و از سطح مناسب روابط دو کشور استقبال کرد.
    
علي لاريجاني همچنين انتقال آب از گرجستان به ايران را طرح ديگر قابل انجام در زمينه گسترش مبادلات اقتصادي دو کشور عنوان کرد و افزود: با انتقال آب از گرجستان به ايران، مي توان مشکل برخي مناطق ايران مانند درياچه اروميه که از کم آبي رنج مي برد، را مرتفع کرد.
    
رئيس مجلس گرجستان با بيان اينکه در محافل اقتصادي و رسانه اي اين کشور، موضوع انتقال آب به ايران مدت هاست که مطرح است، گفت: مسئولان و کارشناسان اقتصادي با توجه به منابع سرشار و مازاد آب در اين کشور از پروژه انتقال آب به کشورهاي همسايه استقبال مي کنند.
    
رئيس مجلس گرجستان همچنين ضمن تبريک توافق هسته اي ايران و 1+5، ايران را کشور قدرتمند و با ثبات منطقه توصيف کرد و ابراز اميدواري کرد روابط دو کشور در همه زمينه ها ارتقاء يابد.
    
رئيس مجلس شوراي اسلامي و هيئت همراه صبح جمعه نيويورک را به مقصد تهران ترک کردند.