دو گزیده

دو گزیده  4 مهر -94
وزیر بهداشت هشدار داد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از احتمال انتقال بیماری کرونا به کشور در پی حادثه منا و بستری جمعی از مجروحان ایرانی در بیمارستان‌های سعودی خبر داد.
دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق ستادی در کشور تشکیل شده بود که حادثه غمبار منا باعث شد این ستاد علاوه بر دو وظیفه مهمی که باید در وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا و وبا تعقیب می‌کرد، در مورد بحث انتقال مجروحین، کمک به بیمارستان‌های منا،‌ مکه مکرمه و مدینه نیز فعالیت کنند. این امور جزو وظایف این ستاد به شمار می‌رود.
انتقال سریع‌تر مجروحان و جانباختگان به کشور، در دستور کار است
وی با تاکید بر اینکه انتقال هرچه سریعتر جانباختگان و مجروحین در دستور کار قرار دارد، افزود: این ستاد هر روز جلساتی را برگزار می‌کند و وظایف خود را انجام می‌دهد. علاوه بر این دانشگاه‌های علوم پزشکی که در نقاط مرزی با کشور عراق قرار دارند در مورد فلج اطفال و وبا در حالت آماده باش هستند.
احتمال انتقال کرونا به ایران
وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تاکنون ابتلا به ویروس کرونا در کشور ایران مشاهده نشده است، افزود: این بیماری در عربستان وجود دارد و احتمال انتقال آن به کشور وجود دارد. به همین دلیل در هر پرواز یک نفر از همکاران ما امکانات لازم را ارائه و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد. برای مثال اگر فردی مشاهده شود که تب یا بیماری تنفسی دارد حتما از سایرین جدا شده و مورد ارزیابی‌های لازم قرار می‌گیرد.
سخت‌گیری در مبادی ورودی کشور
هاشمی ادامه داد: در مبادی ورودی مقداری سختگیری وجود دارد که از حجاج بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم، اما این امر برای سلامتی حجاج و اطرافیان‌شان ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه اگر فردی تب داشته باشد برای مدتی قرنطینه می‌شود اظهار کرد: برای این موضوع تب سنج نداریم، البته از نظر علمی استفاده از تب سنج همچنان مورد سوال است و در چند کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست و احتمال خطای آن زیاد است.
هاشمی ادامه داد: در روشی که ما پیش می‌گیریم به خود اظهاری مردم اعتماد می‌کنیم، البته این روش هم دقیق نیست اما چاره‌ای غیر از این وجود ندارد. اگرچه من فکر می‌کنم خود مردم بهتر از همه می‌توانند مراقبت کنند؛ مخصوصا اگر در دو هفته اول ورود به کشور دچار تب یا ناراحتی بودند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: البته فکر می‌کنم تذکراتی که در کاروان‌ها و 200 پروازی که انجام می‌شود، از وجود هر گونه مشکلی جلوگیری کند.
هاشمی در ادامه در پاسخ به این سوال که مدت قرنطینه حجاج چه میزان است، گفت: اگر فردی مشکوک باشد متناسب با اینکه چه میزان تردید وجود دارد مدت قرنطینه متفاوت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه در مورد افرادی که در بیمارستان‌های عربستان سعودی بستری هستند، سخت‌گیری بیشتری انجام خواهد شد، افزود: طبق آمار مشخص است که چه افرادی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند و طبیعی است که این افراد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا احتمال انتقال بیماری در بیمارستان‌های عربستان بیشتر وجود دارد.
به منا نمی‌روم
وزیر بهداشت همچنین سفرش به منا را منتفی دانست و گفت: رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و وزیر ارشاد به منا سفر خواهند کرد.
آخوندهای رژیم وارونه ی ولایت فقیه و شرکای پراشتها که از مرده خواری به قدرت رسیدند و با جنگ افروزی آدم و خون و پول و نفت وگاز خواری شروع شد کردند . درادامه به رانت و زمین ودشت وکوه و دریا وحتی کویر خواری رسیدند اکنون هم گزارش شده  که مشغول مسکن خواری شده اند .
وزارت راه و شهرسازی به‌نقل از یک مؤسسه پژوهش اقتصاد مسکن اعلام کرد: برخی از افراد حقیقی و حقوقی در حال خرید انبوه و احتکار واحدهای مسکونی برای فروش مسکن در دوره رونق هستند.
به گزارش تسنیم، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مؤسسه پژوهشی «مدیریت و اقتصاد مسکن نوین (مأمن)» در پژوهشی از وقوع پدیده‌ای به‌نام «مسکن‌خواری» خبر داده است که به‌صورتی خزنده و بی‌سروصدا در حال انجام است.
مدیرعامل این مؤسسه گفت : احتکار مسکن با توجه به افت شدید عرضه واحد مسکونی در انتهای سال 95 و ابتدای سال 96 از سوی مسکن‌خواران و محتکران مسکن دنبال می‌شود.
محمدرضا حسنلو افزود: با توجه به کاهش شدید صدور پروانه ساختمانی در سال‌های 93 و 94، عرضه واحد مسکونی ساخته شده و آماده در دو سال آینده با افت فراوانی روبه‌رو می‌شود.
وی با اشاره به آغاز روند افزایش خرید و فروش مسکن با توجه به آمار منتشره سازمان ثبت اسناد و املاک و نیز سامانه ثبت معاملات اتحادیه‌های استانی مشاوران املاک به‌ویژه در تهران و چند کلان‌شهر دیگر درباره نتایج پژوهش مذکور گفت: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر افزایش فروش مسکن و نیز افزایش وام‌دهی برخی بانک‌ها که به افزایش قدرت خرید مردم منجر شده است و نیز آغاز اعطای تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن از ماه‌های پایانی امسال که به افزایش رونق بازار مسکن در سال‌های 95 و 96 می‌انجامد، برخی افراد حقیقی و حقوقی از جمله برخی بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری اقدام به خرید واحدهای مسکونی با عمر کمتر از سه سال در نقاط مختلف تهران و دیگر کلان‌شهرها کرده‌اند تا خانه‌ها را در دوره رونق با قیمتی گزاف و حداقل تا 50 درصد بیشتر از قیمت خرید واحدهای مسکونی در دوره رکود بفروشند.
مدیرعامل مؤسسه مأمن افزود: در حال حاضر یک مؤسسه اعتباری در حال خرید تعداد زیادی واحد مسکونی در نقاط مختلف تهران از واحدهای 50 و 60 متری تا 140 و 150 متری است که برای طیف‌های مختلف اقتصادی و دهک‌های گوناگون درآمدی در نظر گرفته شده‌ است.
حسنلو با بیان اینکه تعداد دقیق واحدهای خریداری شده برای پدیده «مسکن‌خواری» قابل براورد نیست، ابراز کرد: افراد حقیقی که در حال احتکار مسکن هستند با ابلاغ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به ثبت اجاره‌نامه‌های صوری روی آورده‌اند؛ اما افراد حقوقی به‌ویژه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این واحدها را تا پیش از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر ممنوعیت افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها به ملکیت شرکت‌های زیرمجموعه خود درمی‌آوردند که پس از آنکه بانک مرکزی با جدیت با افزایش سرمایه شرکت‌های بانکی مقابله کرد، به ایجاد شرکت‌های کاغذی و صوری با عضویت اعضای هیئت مدیره خود روی آورده و املاک خریداری شده را به نام این شرکت‌ها ثبت می‌کنند.
وی افزود : به‌عنوان مثال همین مؤسسه مالی و اعتباری مذکور، بیش از دوهزار واحد مسکونی نوساز یا در حال ساخت خریداری کرده که تقریباً همه آنها خالی است.
حسنلو گفت: این تعداد واحد مسکونی خریداری شده فقط بخشی از مسکن‌خواری قابل شمارش است و پژوهشگران مؤسسه با بررسی نام خریداران از طریق سامانه ثبت املاک و تطبیق آن با اسامی شرکت‌های ثبت‌شده در روزنامه رسمی که کار بسیار زمان‌بر و سختی بود به این تعداد رسیده‌اند و ممکن است باز هم تعداد زیادی واحد خریداری شده از سوی این مؤسسه اعتباری وجود داشته باشد که به نام افراد حقیقی یا حقوقی‌های غیر ثبت‌شده در روزنامه رسمی زده شده باشد.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین که به نرمش در برابر اقدامات کره شمالی شهرت دارد، اکنون در اقدامی نادر به این کشور هشدار داد از دست زدن به اقدامات تحریک آمیز در منطقه شبه جزیره کره خودداری کند.این هشدار در حالی مطرح می شود که «شی» در آمریکا است و کره شمالی احتمالا تا دو هفته دیگر یک موشک دوربرد را در سالگرد تاسیس حزب حاکم کارگر آزمایش خواهد کرد.رییس جمهوری خلق چین به دنبال دیدارش با «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا و در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با او بدون آنکه نامی از «کره شمالی» ببرد، گفت: چین خود را به عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از سلاح هسته ای و برقراری صلح در این ناحیه از جهان متعهد می داند.با این حال وی در بخش دیگری از سخنانش پا را فراتر گذاشت و گفت که چین با هر اقدامی که مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باشد و باعث تنش در شبه جزیره کره شود، مخالفت می ورزد.اگر چه رییس جمهوری چین به صراحت به نام کره شمالی اشاره نکرد، اما همین کافی بود تا مساله هشدار رهبر چین به کره شمالی دستمایه رسانه های خبری منطقه شود.
در همین ارتباط خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد: تاکنون سابقه نداشته است یکی از رهبران چین در ملاء عام با این شدت از کره شمالی انتقاد کند.این گزارش ادامه می دهد: روابط چین و کره شمالی به گرمی سابق نیست و این هشدار هم ثابت می کند مناسبات سیاسی در حد مطلوبی قرار ندارد.روزنامه «کوریا هرالد» چاپ سئول نیز نوشته است: به نظر می رسد که چین با گرمتر شدن روابطش با کره جنوبی تمایل زیادی به توسعه روابط با کره شمالی نشان نمی دهد.این گزارش ها حاکی است که در نشست های مربوط به کره شمالی در ماه های گذشته در چین، نمایندگانی از پیونگ یانگ حضور نداشته اند.از سوی دیگر قرار است مراسم سالگرد تاسیس «حزب کارگر» کره شمالی، دهم اکتبر (18 مهر) در پیونگ یانگ برگزار شود اما از مقام های چین کسی در فهرست مدعوین نیست.چین اصولا مستقیما به کره شمالی در موضع گیری هایش اشاره نمی کند و عمدتا از همه طرف ها دعوت می کند خویشتنداری پیشه کنند.
چین تقریبا یگانه متحد کره شمالی و کشوری پاست که سوخت و مواد غذایی و کمک های مالی در اختیار این کشور قرار می دهد اما پس از پایان مذاکرات هسته ای شش جانبه در اواخر سال 2008 و آزمایش اتمی سال 2013 این کشور روابط دوجانبه به شدت تیره شده است.
از سوی دیگر رییس جمهور جدید چین پیش از آنکه دیداری با مقام های کره شمالی داشته باشد به کره جنوبی سفر کرد و با «پارک گئون هی» همتای کره ای خود برای توسعه روابط دو کشور به توافق رسید. ضمن آنکه «پارک» نیز ماه گذشته به چین سفر کرد و میهمان «شی» بود.
به نظر می رسد که بی ثبات شدن مرزهای چین با کره شمالی هم در هشدار اخیر بی تاثیر نباشد.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه ای در پکن به تیراندازی در منطقه مرزی این کشور با کره شمالی در استان «جی لین» در 18 سپتامبر (27 شهریور) اشاره کرده که باعث زخمی شدن دو سرباز چینی شده است.اگرچه او نگفت که این تیراندازی از کجا بوده اما خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرده است که بر اساس اطلاعات دریافتی سربازانی از کره شمالی به سوی یک خودروی حامل سربازان چینی تیراندازی کرده اند.با این وصف سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین حاضر به نام بردن از کره شمالی نشد اما ضمن تایید این حادثه اعلام کرد که تیمی از بازرسان سازمان امنیت عمومی راهی منطقه مرزی شده اند تا مساله را بررسی و منشا تیراندازی را شناسایی کنند.