افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها در تابستان

گزیده ها 19 شهریور -94
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران اعلام کرد: اجازه بها در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش مهر حسام عقبایی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا قیمت‌های کنونی بازار مسکن به نرخ‌های واقعی نزدیک شده است؟ گفت: قیمت‌های کنونی تقریبا به قیمت‌های واقعی نزدیک شده است و بازار مسکن هم دیگر توان افزایش قیمت‌ها بیش از این را ندارد، بنابراین به سمت واقعی شدن پیش می رود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های زیادی در تعیین قیمت تاثیر گذار است، افزود: مناقشات بین المللی و سیاسی، سیاست‌های پولی و بانکی، برنامه های دولت در بخش مسکن، اختصاص منابع و ارائه تسهیلات بانکی، ارائه زمین به سازندگان و دیگر سیاست‌هایی که از سوی دولت به اجرا می رسد، می تواند نقش زیادی در تعیین قیمت‌ها داشته باشد.
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در ۶ ماه سال ۹۴ بازار مسکن در وضعیت آرامی به سر می برد و قیمت‌ها افزایشی نداشت، گفت: در ۱۳ روز اول شهریور در شهر تهران تعداد ۶ هزار و ۴۲ قرارداد خرید و فروش و ۸ هزار و ۴۳۴ قرارداد اجاره منعقد شد.
عقبایی با بیان اینکه در شهریور ۹۴ در مجموع ۱۴ هزار و ۸۹۹ قرارداد در شهر تهران بسته شد، گفت: همچنین در مرداد ۹۴ در شهر تهران ۱۴ هزار و ۳۵۵ قرارداد خرید و فروش داشتیم و ۲۰ هزار و ۵۹۵ قرارداد اجاره هم بسته شد.

وی با اشاره به اینکه کل قراردادها در مرداد سال ۹۴ در شهر تهران به رقم ۳۵ هزار و ۹۲۴ قرارداد رسید، افزود: در مقایسه با تیر ۹۴ شاهد رشد قراردادها در مرداد ماه امسال بودیم.
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در تیرماه ۹۴ در شهر تهران ۱۲ هزار و ۸۹۸ قرارداد خرید و فروش و ۱۹ هزار و ۷۴۶ قرارداد اجاره بسته شد گفت: در شهر تهران از ابتدای سال سیر صعودی را در معاملات خرید و فروش داشتیم البته در تیرماه به دلیل ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر با کاهش روبرو بودیم.

عقبایی با اشاره به آمار خرید و فروش مسکن در کل کشور گفت: در ۱۳ روز اول شهریور معاملات خرید و فروش مسکن در کل کشور به رقم ۳۶ هزار و ۵۲۳ قرارداد و اجاره نامه به ۲۹ هزار و ۸۰۳ قرارداد رسیده است.

وی تصریح کرد: در مجموع در کل کشور در ۱۳ روز اول شهریور ماه ۶۹ هزار و ۴۱۷ قرارداد داشتیم همچنین در مرداد امسال ۸۶ هزار و ۷۶۲ قرارداد خرید و فروش و ۷۱ هزار و ۷۹۲ قرارداد اجاره به ثبت رسید.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در مرداد ۹۴ در کل کشور هم سیر صعودی نسبت به تیرماه داشتیم اما در بخش اجاره مردادماه نسبت به تیر کاهش داشت، گفت: در مجموع می توان گفت روند انجام معاملات املاک در کشور سیر صعودی داشته است.

عقبایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در بازار مسکن را پیش بینی نمی‌کنیم، گفت: وضعیت فعلی اقتصاد مسکن با توجه به ثبات اقتصادی که در کشور داریم، آرام است و مردم می توانند مطمئن باشند که اگر خانه ای را فروختند تا چند ماه آینده احتمال اینکه افزایش قیمت وجود داشته باشد، نیست.

وی در خصوص بازار اجاره بها گفت: در اوایل تیرماه شاهد موج حباب گونه ای از افزایش اجاره بودیم اما برخی متاسفانه از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی اجاره صحبت می کردند در صورتی که چنین ظرفیتی در بازار مسکن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش نداشته است و اجاره بها هم به تبع آن افزایش نمی یابد، افزود: سیاست‌های پولی و مالی در بازار مسکن موثر است، بنابراین برخی از مالکان ارزش ملک را با سود بانکی مقایسه می کنند و بر این اساس اجاره بها را تعیین می کنند که این رویه درستی نیست.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد اجاره بها در تابستان ۹۴ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۳ بوده است، گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش جابه جایی ها در مهرماه شاهد کاهش حجم معاملات اجاره هستیم.

وی با اشاره به اینکه دریافت مالیات از خانه های خالی می تواند عرضه مسکن را افزایش دهد و اجاره بها را کاهش دهد، افزود: زمانی بود که سازندگان به رشد کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد راضی نبودند اما الان این سودها منطقی تر شده است.
رئیس پلیس تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با بدپوششی و کشف حجاب در برخی معابر پایتخت گفت: پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودروی متخلفان می‌کند و متهمان را به دستگاه قضائی ارجاع می‌دهد.
به گزارش فارس، سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا ضمن اعلام برخورد قانونمدارانه پلیس پایتخت با رانندگانی که در ساعاتی از شب مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی خصوصاً در بزرگراه ها می شوند، اظهار داشت: نیروی انتظامی تهران از آغاز سال 94 تا کنون در پاسخ به مطالبات مردم برابر سنوات گذشته ولی با جدیت بیشتر با ناهنجاری های ترافیکی از قبیل سرعت و سبقت غیر مجاز، لایی کشی، دور دور کردن جولان دادن با خودروهای لوکس و ویژه، کشف حجاب راننده و سرنشینان، آلودگی صوتی، مزاحمت نوامیس، ایجاد سد معبر، نقص فنی خودرو و اخلال در نظم ترافیکی، برخورد نموده است که این امر از مهمترین اهداف طرح مذکور به شمار می آید.

سردار ساجدی نیا به برخورد جدی و قاطع پلیس با رانندگانی که اقدام به حرکات نمایشی و خطرناک، مسدود نمودن معابر و اخلال در انجام ماموریت خودرو های امدادی، اورژانس و آتش نشانی می کنند، اشاره کرد و افزود: پلیس به هیچ عنوان اجازه قانون شکنی به اینگونه افراد را نخواهد داد.

رئیس پلیس تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با بدپوششی و کشف حجاب در برخی از معابر پایتخت گفت: از گذشته برخورد با بدپوششی و کشف حجاب یا هرگونه اقدام هنجارشکنانه توسط سرنشینان خودروها در دستور کار پلیس بوده و پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودرو متخلفان می‌کند و متهمان را به دستگاه قضائی ارجاع می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضع پلیس در بحث برخورد با پدیده دور دور بیشتر ایجابی است تا سلبی، به بیش از 10 هزار راننده ای که در خلال اجرای طرح با تذکر و ارشاد پلیس مواجه شدند، اشاره کرد.

سردار ساجدی نیا با بیان اینکه متاسفانه برخی از این رانندگان با سرعت بالا در معابر و بزرگراه های پایتخت تردد می کنند که نه تنها جان خود بلکه جان رانندگان خودروهای دیگر و شهروندان را هم به خطر می اندازند، اظهار داشت: اینگونه رانندگان در صورتی که به فرمان پلیس توجه نکنند، بعد از توقیف خودرو به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی افزود: از ابتدای سال جاری با اجرای طرح های شبانه حدود 21 هزار انواع خودروی سبک و سنگین توقیف و روانه پارکینگ های سطح شهر شدند و همچنین 315هزار دستگاه خودرو متخلف از سوی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مورد جریمه و اعمال قانون قرار گرفته اند.

وی در ادامه بیان داشت: در طول اجرای این طرح برخورد با دور دور خودرو ها تا کنون یک هزار و 87دستگاه انواع خودرو های ویژه و لوکس توقیف و روانه پارکینگ ها شده اند.

سردار ساجدی نیا  گفت: ماموران پلیس پایتخت در خلال اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه خودروها، گواهینامه 83 نفر که 30 نمره منفی کسب کرده بودند را نیز ضبط و ابطال کردند.

رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد: پلیس همچنین از ادامه رانندگی 229 تن از رانندگانی که به دلیل استعمال مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی شرایط عادی برای رانندگی نداشتند، ممانعت به عمل آورد و ضمن توقیف و اعمال قانون و هدایت خودروهایشان به پارکینگ متهمان را نیز به مرجع قضایی معرفی کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به اینکه در ساعات پایانی شب بعضاً مشاهده می شود برخی از جوانان در معابر و خیابان های شمالی تهران به بهانه اینکه می خواهند تفریح کنند با خودروهای لوکس جولان می دهند و به اصطلاح دور دور بازی می کنند، خاطرنشان کرد: پلیس با تفریح سالم مردم مخالف نیست اما این عمل از مصادیق بارز هنجارشکنی و بی نظمی اجتماعی است و پلیس ضمن اینکه با اینگونه جرائم به شدت برخورد می کند به جوانان عزیر نیز توصیه می کند که تفریحات سالم را مد نظر قرار دهند.
گردشگر اسپانیایی که دیروز (دوشنبه) در شهر یاسوج دچار درد در ناحیه شکم شده بود؛ با اقدام به موقع نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی به بیمارستان منتقل و توسط تیم پزشکی درمان شد.
به گزارش ایرنا یک گردشگر اسپانیایی که روز دوشنبه با دوچرخه وارد شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد شد در پارک ساحلی این شهر قصد استراحت داشت که بعد از مدت کوتاهی دچار ناراحتی از ناحیه شکم شد.
شاهدان عینی گفتند آقای 'مارک دلگادوگواردیا' از درد به خود می پیچید که با اطلاع دادن نیروی انتظامی مستقر در پارک و توسط ماموران به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پزشکان بیمارستان پس از معاینه و آزمایش های لازم، متوجه بیماری آپاندیس این گردشگر شدند و عمل جراحی بر روی او انجام دادند.
محمود باقری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 'مارک دلگادوگواردیا' پس از به هوش آمدن به بخش مراقبت های ویژه انتقال داده شد.
وی اظهار کرد: به گفته پزشکان، وضعیت عمومی این بیمار مناسب است و تا یک یا دو روز دیگر ترخیص می شود.

باقری بیان کرد: یک اتاق ویژه، یک 'وای فای' برای تماس تصویری با خانواده و پرستار مخصوص مسلط به زبان انگلیسی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این گردشگر در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: بیمار با تماس با خانواده و دوستانش وضعیت خود را تشریح کرد.

باقری گفت: با سفارت اسپانیا در تهران تماس گرفتیم و وضعیت رو به بهبودی این گردشگر خارجی را به اطلاع دولت متبوعش رساندیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همراهی برخی از مسوولان این اداره با دسته گل و شرینی به عیادت این بیمار رفتند و با وی صحبت کردند.

آقای 'مارک دلگادوگوارد' گردشگر شهر بارسلونا اسپانیا با دیدن این صحنه خوشحال شد و از مهمان نوازی مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد تشکر کرد.

مارک دلگادوگوارد در این دیدار با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات منفی می شود، تصریح کرد: وقتی برگشتم به دوستانم از مهمان نوازی ایرانیان خواهم گفت.

'
شما مردم ایران مردم خوب و مهمان نوازی هستید و دوباره به ایران سفر خواهم کرد'.

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: وسایل شخصی این گردشگر از جمله دوچرخه و کوله پشتی در محل این اداره کل است و پس از ترخیص به وی تحویل داده خواهد شد.
علی اکبر پاک افزود: به این دلیل که این گردشگر نمی تواند رکاب بزند پیش بینی اقامت دو روزه وی در یکی از هتل های یاسوج شده است.
وی اظهار کرد: صحبت های لازم با این گردشگر صورت گرفته و در صورت تمایل وی مقدمات ادامه سفر زمینی اش با دوچرخه و یا هوایی فراهم است.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های با مناطق خوش آب و هوای ایران است که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.
در سال های اخیر شمار گردشگران داخلی و خارجی در این استان افزایش چشمگیری یافته است.
شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به پایتخت طبیعت ایران مشهور شده است.
.
واشنگتن پست بررسی کرد

فراروسوالی که اکنون پیش روی چین قرار دارد این است که آیا می‌تواند ثبات داخلیش را حفظ کند و نقش حیاتی خود در اقتصاد جهان را هم ایفا کند. همچون بسیاری از غولهای اقتصادی سابق – مهمترین مثالش ژاپن است- چین غیرقابل توقف به نظر می‌رسید. اقتصاد آن با سرعت باورنکردنی سالیانه نزدیک به 10 درصد در حال رشد بود. به نظر هیچ مانع غیرقابل عبوری برای این کشور وجود نداشت. پس از بحران مالی 2008-2009، این کشور بستۀ محرک بزرگی تدارک دید که معال 13 درصد تولید ناخالص داخلیش بود. این کشور دوباره در مسیر رشد افتاد و رهبران آن به خاطر برخوردشان با بحران مورد ستایش قرار گرفتند.
به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، حال مشخص شده که چینی‌ها نیز همچون ژاپنی‌ها از اشتباه مبرا نیستند. با در نظر داشتن شرایط تاریخی، باز هم به نظر می‌رسد که چینی‌ها اشتباهاتی همانند ژاپنی‌ها مرتکب شده‌اند. ژاپن بر صادرات و سرمایه‌گذاری تجاری متکی بود تا این که در اواسط دهۀ هشتاد میلادی، افزایش نرخ برابری ارز این کشور باعث کاهش رقابت‌پذیری محصولات صادراتیش شد. این کشور سپس یک سیاست پولی باز را انتخاب کرد که منجر به ایجاد حباب در بخش مسکن و سهام شد. همچون ژاپن، چین هم بر رشد صادرات محور متکی بود و وقتی که بحران مالی به کاهش تجارت بین المللی انجامید، رویۀ خود را عوض کرده و سراغ گسترش شدید اعتبار برای فاینانس پروژه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع سنگین رفت.

مشکل ژاپنی‌ها و حالا چینی‌ها این بود که این شکوفایی‌هایی که محرکشان اعتبار بوده است، موقتی بودند. حباب ژاپن ترکید (میزان شاخص بورس این کشور همچنان پایینتر از میزان اوج آن در سال 1989 است).

حباب چین، ظرفیت مازاد تولید در صنایع سنگین و تولید مسکن برجای گذاشته است، به طوری که بسیاری از مجتمع‌های مسکونی در حال حاضر خالی هستند. رهبران چین ظاهراً نیاز به ایجاد یک مدل اقتصادی تازه را درک کرده‌اند. مدلی که بر هزینه‌کرد مصرف‌کننده‌ها به عنوان موتور اصلی رشد، اتکا دارد. اما تغییر در تئوری با تغییر عملی یکسان نیست.

اقتصاد چین مشخصاً در حال ضعیف شدن است و رشد آن احتمالاً زیر 7 درصد هدفگذاری شده توسط دولت است. در ماه آگوست، شاخص تولید چین به کمترین میزان خود در سال گذشته سقوط کرد. همچنین چیز دیگری که مایۀ نگرانی است تضعیف تولید برق و حمل و نقل ریلی است. اما در گزارشی که دونا کواگ و تائو وانگ، برای بانک یو بی اس تهیه کرده‌اند، این موارد اغراق شده قلمداد شده‌اند.

در این گزارش آمده که 70 درصد مصرف برق مربوط به بخش صنعت است؛ موردی که گزارشهای نگران کننده نادیده گرفته می‌شود. همچنین در رابطه با حمل و نقل ریلی، بخش عمده‌ای از باری که حمل می‌شود به ذغالی که برای نیروگاههای برق فرستاده می‌شوند برمی‌گردد و با کاهش مصرف برق، طبیعتاً میزان حمل و نقل ریلی ذغال هم کاهش می‌یابد.

کواگ و وانگ معتقدند که اقتصاد چین در آستانۀ سقوط نیست، هرچند که وجود مشکلات جدی در آن را قبول دارند. بزرگترین مشکل، سرمایه‌گذاری بیش از حد در بخش مسکن است که باعث کاهش ساخت و ساز و تقاضا برای مصالح ساختمانی (نظیر آهن و سیمان) شده است. سقوط بازار سهام نیز طعم تلخی از خود به جای گذاشته است. اما آنها معتقدند که خبرهای خوب، در لا به لای خبرهای بد گم شده‌اند. در ما جولای، فروش کالاهای خرده‌فروشی 10.3 درصد به نسبت سال قبل رشد داشته است. فروش گوشی‌های هوشمند 32 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر بازار ایجاد شغل همچنان قدرتمند است.

نیکلاس لاردی، اقتصاددان از موسسۀ اقتصاد بین الملل و کارشناس اقتصاد چین، با این امر موافق است. او می‌گوید: "دستمزدها و درآمدهای قابل تصرف همچنان در حال بالا رفتن هستند. میزان مصرف هم در حال بالا رفتن است." اما در بالارفتن‌ها بیشتر در بخش خدمات است که تقریباً نیمی از تولید ناخالص ملی چین را تشکیل می‌دهد و مربوط به کالاهای صنعتی که تقریباً یک سوم این شاخص را به خود اختصاص می‌دهد، نمی‌شود. لاردی می‌گوید: "خرج زیادی صرف بخش سلامت، آموزش، گردشگری و سرگرمی شده است." او یک سینمای زنجیره‌ای را مثال می‌زند که میزان درآمدش 40 درصد در نیمۀ اول سال 2015 افزایش داشته است.

فارغ از این، کند شدن رشد چین پیامدهای جهانی در پی خود داشته است. اشتهای سیری‌ناپذیر این کشور برای مواد خام (نفت، غلات، مواد معدنی) در این بازارها حبابی پدید آورده بود، که حالا ترکیده است. قیمتها شاهد جهش بودند و حالا دچار سقوط شدید شده‌اند. حالا در استخراج بسیاری از فلزات مازاد ظرفیت وجود دارد. تولیدکنندگان این نوع کالاها از استرالیا گرفته تا برزیل و عربستان سعودی، ضربۀ سختی خورده‌اند. آنها (و تقریباً همه) بیش از حد روی چشم‌انداز رشد درازمدت چین حساب باز کرده بودند. اشتباه محاسباتی آنها نمایانگر ضربۀ بزرگی است که اقتصاد جهان خورده است.

مسئلۀ پیچیده‌تر، رابطۀ میان اقتصاد و سیاست است. آیا اکثریت چینی‌ها با رشد کندتر (البته رشدی که با استانداردهای غربی همچنان سریع محسوب می‌شود) کنار خواهند آمد؟ یا اینکه رشد ضعیفتر به بی‌اعتباری حزب کمونیست خواهد انجامید؟ آیا چین در سیاست خارجی به دنبال رفتارهای ملی‌گرایانه‌تر و جاه‌طلبانه‌تر خواهد رفت تا افکار عمومی را از وضعیت ناامیدکنندۀ داخلی منحرف کند؟ لاردی تصور می‌کند که رهبران رژیم چین تا زمانی که میزان تولید شغل همچنان قوی باشد، که هست، احساس امنیت خواهند کرد. در نیمۀ اول سال 2015 شمار مشاغل غیرکشاورزی تولید شده به رقم چشمگیر 7.2 میلیون شغل رسیده است. ضمن اینکه بخش خدمات دو برابرِ بخش صنعت توانسته شغل ایجاد کند.

با این وجود، تجربۀ آزاردهندۀ ژاپنی‌ها همچنان سر جای خود هست. پس از سقوط مدل اقتصادی صادرات محور ژاپن، این کشور هرگز نتوانست جایگزین مناسبی برای این مدل پیدا کند. "اصلاحات" پشت اصلاحات روی اقتصاد این کشور پیاده می‌شود، بدون این که نتیجۀ ملموسی در پس داشته باشد. سالهاست که رشد اقتصادی این کشور به طور میانگین زیر یک درصد بوده است. اگر چین هم در حال از سر گذراندن تجربه‌ای مشابه باشد- حتی با وجود اینکه رشد اقتصادیش بسیار بالاتر از یک درصد است- بعید است که رهبرانش همچون رهبران ژاپن منفعلانه با موضوع برخورد کنند.