گزیده خبرهای 8 تیر - 97

گزیده خبرهای 8 تیر - 97

عزم مجلس برای استیضاح سه وزیر کابینه
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،گفت: اگر رییس جمهور در تیم اقتصادی دولت تجدید نظر نکند حداقل ۳ نفر از وزرای اقتصادی در مجلس استیضاح می شوند. به گزارش خانه ملت، جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای تجدیدنظر در تیم اقتصادی دولت، گفت: تمایل و خواست نمایندگان برای تغییرات در تیم اقتصادی دولت جدید نیست و در زمان معرفی وزرای کابینه دولت دوازدهم زمانی که اسامی کنونی اعلام می شد بسیاری از نمایندگان به این افراد منتقد بودند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: نمایندگان انتظار داشتند که رییس جمهور برای دور دوم فعالیت خود افراد کارآمدتری را در راس وزارتخانه های اقتصادی از جمله سازمان برنامه و بودجه قرار دهد. نظر بیشتر نماینده ها تغییر در تیم اقتصادی دولت بوده است وی با بیان اینکه در مدت یک سالی که از عمر کابینه می گذرد نظر بیشتر نماینده ها تغییر در تیم اقتصادی دولت بوده است، ادامه داد: مشکلاتی که ظرف چند هفته اخیر پیش آمده عزم نمایندگان را جزم کرد که از رییس جمهور بخواهند که این تغییرات را اعمال کند. نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر رییس جمهور در زمینه تغییرات تیم اقتصادی با مجلس مشورت کرده و افراد کارآمدی را معرفی کند به ایجاد فضای آرام در جامعه کمکی می کند و حمایت مجلس را در ادامه راه خواهد داشت. مجلس از ابزار استیضاح برای تغییرات در کابینه استفاده می کند وی با اشاره به راهکار مجلس در صورت عدم اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت، افزود: اگر رییس جمهور در تجدیدنظر در تیم اقتصادی دولت کوتاهی کند مجلس از ابزار استیضاح برای تغییرات در کابینه استفاده می کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر رییس جمهور در تیم اقتصادی دولت تجدید نظر نکند حداقل 3 نفر از وزرای اقتصادی در مجلس استیضاح می شوند.
رئیس‌جمهور وارد بندرعباس شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه بندرعباس از سوی استاندار و جمعی از مقامات ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت. رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه به‌منظور بازدید و افتتاح فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، وارد بندرعباس شد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه بندرعباس از سوی استاندار و جمعی از مقامات ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت. با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، میزان تولید بنزین یورو ۵ از ۱۲ به ۲۴ میلیون لیتر در روز و تولید نفت گاز نیز از ۴ به ۸ میلیون لیتر در روز می‌رسد. فاز نخست این پالایشگاه در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد.

آمریکا مجوز واردات فرش، پسته و خاویار از ایران را لغو کرد
 وزارت خزانه داری آمریکا مجوزهای لازم برای شرکت های خارجی تحت کنترل آمریکا به منظور صادرات قطعات هواپیماهای تجاری به ایران و مجوزهای شرکت های آمریکایی برای واردات فرش، پسته و خاویار ایران را لغو کرد. آمریکا مجوز واردات فرش، پسته و خاویار از ایران را لغو کرددر پی ادامه معامله شرکت ها با ایران، دولت آمریکا روز چهارشنبه با لغو مجوز واردات فرش از جمهوری اسلامی، برای مانع تراشی در اجرای شرایط رهایی از تحریم های ضد ایرانی که به موجب برجام فراهم شده بود، گام برداشت. به گزارش ایرنا، در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است، وزارت خزانه داری آمریکا مجوزهای لازم برای شرکت های خارجی تحت کنترل آمریکا به منظور صادرات قطعات هواپیماهای تجاری به ایران و مجوزهای شرکت های آمریکایی برای واردات فرش، پسته و خاویار ایران را لغو کرد. وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شرکت های فعال در زمینه مبادلات تجاری با ایران، تا ششم اوت (پانزدهم مرداد ماه) فرصت دارند به روابط تجاری خود با تهران پایان دهند، در غیر اینصورت به موجب تحریم های آمریکا، مجازات می شوند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش به رغم مخالفت های جهانی، کشورش را از توافق هسته ای خارج کرد.
حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه‌ای در شرق غزه
 مرکز اطلاع رسانی فلسطین هم با تایید این خبر اعلام کرد که احتمال دارد این حمله توسط یک پهپاد اسرائیلی صورت گرفته باشد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی عصر روز پنجشنبه یک منطقه در محله الزیتون در شرق شهر غزه را بمباران کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از منابع فلسطینی یک جنگنده ارتش صهیونیستی منطقه‌ای خالی از سکنه در شرق غزه را که در نزدیکی آن جوانان فلسطینی سرگرم تهیه بالون‌های آتش‌زا بودند بمباران کرد. گفته شده این حمله خسارت جانی در بر نداشته است. مرکز اطلاع رسانی فلسطین هم با تایید این خبر اعلام کرد که احتمال دارد این حمله توسط یک پهپاد اسرائیلی صورت گرفته باشد. نظامیان رژیم صهیونیستی عاملان ارسال بالون‌ها و بادبادک‌های آتش زا به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین را با معمولا با پهپاد هدف قرار می‌دهند و در برخی موارد نیز درگیری‌های شدیدی میان مقاومت فلسطین و ارتش صهیونیستی روی می دهد.
جزئیات برخورد اتوبوس ولوو با ۲۶ مسافر
 با گاردریل سرهنگ نادر رحمانی گفت: در پی واژگونی یک دستگاه سواری سمند در استان چهارمحال و بختیاری ۳ تن کشته و ۳ تن مجروح شدند رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: ساعت ۶ بامداد جمعه در کیلومتر ۵۶ آزادراه زنجان - قزوین یک دستگاه اتوبوس ولوو با ۲۶ مسافر به گاردریل برخورد کرد. به گزارش فارس، سرهنگ نادر رحمانی گفت: در پی واژگونی یک دستگاه سواری سمند در استان چهارمحال و بختیاری ۳ تن کشته و ۳ تن مجروح شدند. رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: این حادثه حوالی ساعت ۲۱ شامگاه پنجشنبه در کیلومتر ۲۸ محور کوهرنگ - مسجد سلیمان رخ داد. وی افزود: همچنین حوالی ساعت ۶ بامداد جمعه در کیلومتر ۵۶ آزادراه زنجان - قزوین یک دستگاه اتوبوس ولوو با ۲۶ مسافر به گاردریل برخورد کرد. وی با اشاره به این که اتوبوس مذکور از شبستر به سمت تهران در حال حرکت بود که دچار این حادثه شد گفت: علت این حادثه خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است.
مرگ دو جوان افغان بر اثر سقوط در استخر
«روح‌الله فدایی» اظهار کرد: پس از تماس شهروندان با سامانه 125، مبنی بر غرق شدن دو جوان، در استخر نگهداری آب در مزرعه مال ابتدای جاده درین کاشان، تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شد. مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان از مرگ دو جوان از اتباع افغان در استخر نگهداری آب در این شهر خبر داد. به گزارش ایسنا، «روح‌الله فدایی» اظهار کرد: پس از تماس شهروندان با سامانه 125، مبنی بر غرق شدن دو جوان، در استخر نگهداری آب در مزرعه مال ابتدای جاده درین کاشان، تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شد. وی افزود: تیم امداد و نجات شامل نجاتگران و غواصان زمانی به محل حادثه رسیدند که دو جوان ۱۹ و ۲۱ ساله از اتباع کشور افغانستان در آب غرق شده و فوت کرده بودند، که اجساد برای بررسی های بیشتر به عوامل اورژانس تحویل داده شد. فدائی یادآور شد: بنابه اعلام شاهدان حادثه، پس از غرق جوان 21 ساله در آب، فرد ۱۹ساله با هدف نجات همکار خود، وارد استخر شده و که متأسفانه هردو نفر در این اتفاق جان خود را از دست می‌دهند.