گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت  چهارم 7 تیر - 97
درخواست توانیر از مردم برای کاهش مصرف برق
شرکت توانیر با تشکر از تمامی مشترکان و هم‌وطنان گرامی اعلام می دارد: با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به گونه ای چشمگیر و کم سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است. شرکت توانیر با صدور اطلاعیه‌ای، از همه مردم و مشترکان خواست تا نسبت به مدیریت مصرف برق بیش از پیش از توجه کنند. به گزارش پایگاه خبری توانیر، در این اطلاعیه آمده است: شرکت توانیر با تشکر از تمامی مشترکان و هم‌وطنان گرامی اعلام می دارد: با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به گونه ای چشمگیر و کم سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است. بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم. از این رو از آحاد مردم عزیز کشور در بخش های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23) به میزان تنها 10 درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری نمایند. خاطرنشان می‌سازد که با انجام توصیه های ذیل، رسیدن به کاهش 10 درصدی به سادگی قابل دستیابی است. راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق • درساعت های اوج بار(پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده نمائیم. • در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد تنظیم کنیم. • هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نکنیم. • استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیک منتقل کنیم. • خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است. در پایان از همراهی صمیمانه تمامی هموطنان سپاسگزاری می‌کند.
جریان آب انتقالی به یزد متوقف شد
سیدعلیرضا کربلایی اکرمی عصر چهارشنبه افزود: حجم گسترده تخریب تاسیسات، زمان تعمیر و بازسازی خط انتقالی را طولانی می‌کند و شهروندان انتظار می‌رود که بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند. مسئول روابط عمومی آب منطقه‌ای استان یزد گفت: بدلیل تعرض مجدد ظهر امروز به ۱۵ حوضچه در مسیر خط انتقال آب به یزد در منطقه فیض آباد اژیه در شرق استان اصفهان جریان آب انتقالی قطع شده است. به گزارش ایرنا، سیدعلیرضا کربلایی اکرمی عصر چهارشنبه افزود: حجم گسترده تخریب تاسیسات، زمان تعمیر و بازسازی خط انتقالی را طولانی می‌کند و شهروندان انتظار می‌رود که بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند. وی از عموم شهروندان به خصوص ساکنان مرکز استان خواست برای تامین آب شرب مورد نیاز با صرفه جویی و پرهیز جدی از مصارف غیرضروری، امکان تامین آب را تا پایان تعمیرات خط انتقالی فراهم کنند. از چند هفته پیش با تصمیم وزارت نیرو سهمیه آب یزد از خط انتقالی کاهش یافت و باعث شد مسئولان استان برای تامین نیاز آب استان، ۱۶ حلقه چاه داخل شهر یزد را وارد مدار کنند که باعث کاهش کیفیت و افزایش سختی آب شده است. دمای هوای یزد اکنون بالای ۴۰ درجه است و‌ای سی یا شوری آب نیز در برخی نقاط یزد به حدود ۲ هزار رسیده در حالی که حداکثر مجاز آن برای آب شرب ۷۰۰ تا یکهزار است. حدود نیمی از نیاز آب شرب استان یزد از طریق انتقال آب از استان چهارمحال وبختیاری تامین می‌شود که تداوم خشکسالی و کاهش بارش‌ها باعث شده، در سال جاری چندین بار تاسیسات این خط در مناطق شرق اصفهان مورد تخریب قرار گیرد.
منبع انتقاد معاون فرهنگی قوه‌قضائیه از لایحه مقابله با خشونت علیه زنان زنی که شوهرش را به زندان بفرستد دیگر از آن مرد برای آن زن، شوهر در نمی‌آید و زن باید صابون طلاق را به جانش بزند. تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۷ پ حجت الاسلام صادقی لایحه مقابله با خشونت علیه زنان را در ظاهر برای حمایت از زنان و در باطن علیه زن و خانواده توصیف کرد که در باطن بزرگترین ضربه را به زن و خانواده می‌زند. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه‌قضائیه در سومین همایش تجلیل از اساتید و فعالان حقوق در خلال انتقادات خود از فراوانی مجازات حبس در قوانین کشورمان، اشاره‌ای به لایحه مقابل با خشونت علیه زنان کرد و در این باره گفت: این لایحه از دولت به قوه‌قضائیه آمده و متاسفانه در ده‌ها مورد در آن مجازات حبس دیده شده است. حجت‌الاسلام صادقی در این باره افزود: زنی که شوهرش را به زندان بفرستد دیگر از آن مرد برای آن زن، شوهر در نمی‌آید و زن باید صابون طلاق را به جانش بزند.
میزان رشوه در شهرداری تهران بیشتر از کل کشور
هجمه درخواست رشوه در شهرداری‌ها در تهران از بقیه اداره‌ها بیشتر است. دادسراها و دادگاه 5 درصد؛ اداره دارایی و مالیات 5/11 درصد؛ اداره ثبت 9/5 درصد و نیروی انتظامی 6/3 درصد تجربه درخواست رشوه داشتند. از این تعداد ارقام و آماری که مراجعان به پرداخت رشوه اقدام کردند بسیار بالاست. رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اعلام کرد که میزان در خواست رشوه در شهرداری تهران از کل کشور بیشتر است. به گزارش ایلنا، محمدرضا جوادی‌یگانه در نشست "پدیده رانت و تخلف در مدیریت‌شهری" با اشاره به مطالعات و برنامه‌هایی که این مرکز تاکنون انجام داده، گفت: گزارش پیمایش‌های موجود در راستای سه موضوع 1- فساد 2- احساس فساد 3- تجربه فساد صورت گرفته است. در پیمایش ملی که از 82 هزار و 500 نفر در 426 شهر پایش درباره موضوع "وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی" صورت گرفته همچنین نظرسنجی از 5 هزار نفر درباره رشوه انجام شده است. وی ادامه داد: از آنها پرسیده شد که آیا از شما درخواست رشوه شده؟ آیا شما به این درخواست رشوه پاسخ مثبت داده‌اید یا خیر؟ یگانه در ادامه نتایج این مطالعات و تحقیقات را در قالب پاور پوینت ارایه داد. براساس گزارش پیمایش وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ایران در سال 1395 درخواست رشوه از سوی کارکنان دستگاه‌ها در زمان مراجعه در مراکز استان ارزیابی شده است. براساس این مطالعه از میان جامعه نمونه از شهرداری 6/12 درصد، از دادسرا و دادگاه‌ها 2/7 درصد، از اداره دارایی و مالیات 1/7درصد، و از اداره ثبت 6/3درصد و از نیروی انتظامی درخواست 5/9 درصد رشوه شده که از این تعداد در شهرداری 8/63 درصد رشوه را پرداخت کرده‌اند و این رقم در دادسرا و دادگاه 1/66 درصد در اداره دارایی و مالیات 9/65 درصد در اداره ثبت 5/57 درصد و در نیروی انتظامی 1/64 درصد است. رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره به نتایج این پیمایش در کلانشهرها افزود: براساس مطالعات ما در شهرداری‌ها 1/15 درصد؛ در دادسرا و دادگاه 8 درصد؛ در اداره دارایی و مالیات 3/9 درصد؛ در اداره ثبت 3/5 درصد و در نیروی انتظامی 9/10 درصد از مراجعان با تجربه درخواست رشوه مواجه شدند که از این تعداد در شهرداری 1/68؛ دادسرا و دادگاه 54 درصد؛ در اداره دارایی و مالیات 3/72 درصد؛ در اداره ثبت 8/60 درصد و در نیروی انتظامی 4/67درصد مراجعان در مواقعی رشوه پرداخت کردند. جوادی‌یگانه به آمار این پیمایش در تهران اشاره کرده و با بیان اینکه 2/17 درصد مراجعان به شهرداری‌ها در تهران با تجربه درخواست رشوه مواجه شده‌اند، افزود: هجمه درخواست رشوه در شهرداری‌ها در تهران از بقیه اداره‌ها بیشتر است. دادسراها و دادگاه 5 درصد؛ اداره دارایی و مالیات 5/11 درصد؛ اداره ثبت 9/5 درصد و نیروی انتظامی 6/3 درصد تجربه درخواست رشوه داشتند. از این تعداد ارقام و آماری که مراجعان به پرداخت رشوه اقدام کردند بسیار بالاست. وی ادامه داد: در تهران در شهرداری‌ها 3/83 درصد؛ در دادسرا و دادگاه 4/71 درصد؛ در اداره دارایی و مالیات 9/73 درصد؛ در اداره ثبت 70 درصد و در نیروی انتظامی 100 درصد در مقابل با درخواست رشوه از سوی نهادها به پرداخت آن اقدام کرده‌اند. رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه در تمام موارد شهرداری تهران نسبت به کل کشور وضعیت بدتری دارد با مقایسه آمار تهران و کل کشور تصریح کرد: در شهرداری تهران 2/17 درصد و در شهرداری کل کشور 3/11 درصد؛ در دادسرا و دادگاه کشور 9/8 درصد و در تهران 5 درصد تجربه درخواست رشوه از سوی کارکنان این دستگاه به مردم گزارش شده است.
نجات قاتل خیابان گاندی از قصاص
دختر 26 ساله‌ای به‌نام تینا هنگامی که قصد پارک خودروی 206 خود را داشت از مرد جوانی کمک می‌خواهد. او سوئیچ خودرواش را در اختیار مرد ناشناس می‌گذارد اما مرد جوان به جای پارک خودرو قصد سرقت آن را می‌کند و هنگام فرار دختر جوان را زیر گرفته و از محل متواری می‌شود. پسر جوان که هنگام سرقت خودروی یک دختر، او را زیر گرفته و به‌کام مرگ کشانده بود با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران از مرگ نجات یافت. به‌گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از ساعت 19 و 20 دقیقه چهارم اردیبهشت سال 91 با اعلام خبر سرقت منجر به قتل در خیابان گاندی در دستور پلیس و تیم جنایی قرار گرفت. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد دختر 26 ساله‌ای به‌نام تینا هنگامی که قصد پارک خودروی 206 خود را داشت از مرد جوانی کمک می‌خواهد. او سوئیچ خودرواش را در اختیار مرد ناشناس می‌گذارد اما مرد جوان به جای پارک خودرو قصد سرقت آن را می‌کند و هنگام فرار دختر جوان را زیر گرفته و از محل متواری می‌شود. شاهدان ماجرا که متوجه موضوع می‌شوند به تعقیب راننده فراری می‌پردازند ولی راننده جوان موفق به فرار می‌شود. بدین ترتیب تحقیقات به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی پایتخت ادامه یافت. در نخستین گام کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت به چهره نگاری متهم فراری به کمک شاهدان ماجرا پرداختند. همزمان نیز هماهنگی لازم برای توقیف خودروی مسروقه و دستگیری سرنشینان آن انجام و دستور توقیف خودرو در سیستم سراسری پلیس ثبت شد. با ثبت مشخصات خودرو به اداره دهم پلیس آگاهی اطلاع داده شد که سرنشینان خودروی مسروقه اقدام به سرقت یک گوشی تلفن همراه در محدوده میدان ونک کرده‌اند. از آنجایی که احتمال می‌رفت متهم فراری از سارقان سابقه دار باشد به بررسی بانک اطلاعات مجرمان اداره آگاهی پرداخته و درنهایت موفق به شناسایی دارا، پسر 21 ساله به‌عنوان عامل این جنایت شدند. از سویی خودروی سرقتی مدتی بعد توسط مأموران پلیس کشف شد. درنهایت با شناسایی مخفیگاه دارا، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت موفق به دستگیری او در باغی در غرب تهران شدند. دارا که ابتدا منکر جنایت بود زمانی که با شاهدان مواجه شد به قتل اعتراف کرد و گفت: روز حادثه شیشه کشیده بودم، آن روز قرار بود به ملاقات دوست دخترم بروم. به مادرم زنگ زدم تا از او ماشین بگیرم اما او ماشینش را به من نداد. پیاده به سمت محل قرار می‌رفتم که این دختر را دیدم. پیشنهاد دادم تا ماشین 206 را برایش پارک کنم، اما وسوسه شده و خودرو را دزدیدم. من قصد کشتن او را نداشتم. با اعتراف دارا، او به بازسازی صحنه جنایت پرداخت و پرونده متهم جوان برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان ارجاع داده شد. قضات دادگاه کیفری پسر جوان را به قصاص محکوم کردند. با گذشت شش سال از این حادثه و با جلسات صلح و سازشی که به سرپرستی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد، خانواده اولیای دم با دریافت دیه از قصاص این جوان گذشت کردند.