گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم  13 خرداد -97
مهناز در تحقیقات گفت: مربی بدنسازی هستم و وضع مالی خوبی دارم. به خاطر کارم تبلیغاتی هم در فضای مجازی داشتم. مدتی قبل مرد جوانی در اینستاگرام به من پیام داد و مدعی شد که آگهی مربوط به کار مرا در کانال دیده است.
:
به گزارش عصر ایران چندی پیش زن جوانی به اداره پلیس رفت و از مرد پورشه سواری به خاطر آزار و اذیت شکایت کرد.مهناز در تحقیقات گفت: مربی بدنسازی هستم و وضع مالی خوبی دارم. به خاطر کارم تبلیغاتی هم در فضای مجازی داشتم. مدتی قبل مرد جوانی در اینستاگرام به من پیام داد و مدعی شد که آگهی مربوط به کار مرا در کانال دیده است. او سوالاتی در رابطه با بدنسازی پرسید. مدتی از این آشنایی نگذشته بود که بهروز با من قرار ملاقات گذاشت و با خودروی پورشه‌اش به محل قرار آمد. دومین باری که او را دیدم از من خواست برای ملاقات با خانواده‌اش به خانه آنها بروم.او می‌گفت من دختر مورد علاقه‌اش هستم و می‌خواهد با من ازدواج کند. با این بهانه هم مرا به خانه ویلایی‌اش در شمال تهران برد اما برخلاف تصورم کسی خانه نبود و مرا قربانی نقشه شیطانی‌اش کرد. حتی بهروز از من فیلم تهیه کرد و تهدیدم کرد که اگر حرفی به پلیس بزنم، فیلم‌های سیاه را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد.
*
دستگیری مرد پورشه سوار
با شکایت مربی بدنسازی تحقیقات آغاز و مرد پورشه سوار خیلی زود بازداشت شد. مرد جوان اما در تحقیقات ماجرا را طور دیگری بیان کرد و مدعی شد که مهناز به خواست خود به خانه‌اش آمده است. او گفت: من با مهناز در اینستاگرام آشنا شدم، او مربی بدنسازی بود و در رابطه با اینکه چه داروهایی مصرف کنم و چه ورزش‌هایی انجام دهم با او تماس گرفتم و درنهایت این آشنایی منجر به دوستی شد.مهناز چند باری به خانه‌ام آمد، اما هر بار به میل و خواسته خودش بود و هیچ اجباری در کار نبود. تا اینکه بعد از مدتی او پیشنهاد ازدواج را مطرح کرد و ازسویی به بهانه‌های مختلف از من می‌خواست تا به او پول بدهم یا برایش خرید کنم. من که می‌دیدم قصد مهناز دوستی نیست و به خاطر پول به این دوستی ادامه می‌دهد این رابطه را قطع کردم. اما او شروع به تهدید کرد که اگر به او پول ندهم؛ از من شکایت می‌کند.
*
نقشه اخاذی یک میلیاردی
به‌دنبال اظهارات بهروز، بار دیگر تحقیق از مهناز ادامه یافت و زن جوان این بار واقعیت را بیان کرد و گفت: بهروز پولدار بود برای همین نقشه کشیدم تا به بهانه‌های مختلف از او پول بگیرم. اما خیلی زود فهمید و با من قطع رابطه کرد. من که از این برخورد خیلی ناراحت شدم تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم.برای همین از بهروز شکایت کردم، می‌خواستم با این کار او را محکوم کنم و درنهایت با دریافت یک میلیارد تومان رضایت بدهم. بدین ترتیب هم او ازمجازات رها می‌شد و هم من به خواسته‌ام می‌رسیدم. تحقیقات در این رابطه ازسوی پلیس ادامه دارد.
اذعان مدير دولتي به بي خاصيتي برجام: بايد چمدان چمدان پول بفرستيم تا سوخت هواپيما تامين كنيم
مديرعامل ايران اير اظهار کرد: به زودي تحويل سوخت در پروازهاي خارجي ما هم قطع شده و بايد چمدان چمدان پول بفرستيم تا سوخت را تامين کنيم.
    
به گزارش خبرگزاري تسنيم، فرزانه شرف بافي در نشست دادستاني تهران براي بررسي علل تاخير پروازها با مديران شرکت هاي هواپيمايي با بيان اينکه ميانگين سن ناوگان هوايي کشور 24 سال است و با طرح اين پرسش که «به اين صنعت چه داده ايم که اينقدر انتظار داريم» اظهار کرد: وضع عراق و افغانستان و کشورهاي همسايه در صنعت هوايي از ايران بهتر است چون ما در تحريم هستيم و براي تامين دو قطعه تجهيزات هواپيما دچار مشکل مي شويم.
    
وي با بيان اينکه به زودي تحويل سوخت در پروازهاي خارجي ما هم قطع شده و بايد چمدان چمدان پول بفرستيم تا سوخت را تامين کنيم، افزود: پس از اربعين سال گذشته 25 جلسه درباره تاخيرهاي پرواز گذاشتيم اما اين درست نيست که خلبان را به علت تاخير دستبند بزنند و همان جا به قاضي القضات هم مدال افتخار بدهيم.
    
مديرعامل ايران اير با بيان اينکه مردم بايد صبور باشند، تصريح کرد: ديروز از فرودگاه ترکيه آمده ام و پرواز در بروکسل تاخير داشت و کسي اعتراض نکرد.
    
گفتني است دولت روحاني تا چند ماه قبل، تاکيد مي کرد بعد از اجراي برجام، موانع اصلي تجارت با غرب از ميان برداشته شده و هئيت هاي شرقي و غربي به کشور سرازير شده اند. به همين ترتيب بارها گفته شد که با انعقاد قرارداد با شرکتهاي هواپيماسازي اروپايي و آمريکايي، قرار است ناوگان هوايي کشور ترميم شود. در همين رابطه رئيس جمهور، وزير راه و مسئولان ديگر بارها از موفقيت مذاکرات در اين حوزه خبر دادند و حتي مبلغ کلاني از صندوق توسعه ملي براي اين موضوع تخصيص يافت که البته به جاي وثيقه خريد ده ها هواپيما، صرف خريد نقدي چند هواپيما شد.
    
در نهايت با خروج آمريکا از برجام، آن وعده ها نيز رنگ باخت و دولت که تمام اميدش به برجام بود، در وضعيت انفعال قرار گرفت. اکنون بعد از آن همه تجليل از برجام، غربيها نه تنها هواپيمايي به ما نخواهند فروخت که گويا به هواپيماهاي ايراني- حتي هواپيماي اختصاصي رئيس جمهور- سوخت هم نخواهند داد.
موگريني: ما به خاطر ايران با آمريكا مخالفت نمي كنيم
لوموند در گزارشي نوشت
يک روزنامه فرانسوي در گزارشي به نقل از مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشت: ما به خاطر ايران با آمريکا مخالفت نمي کنيم.
    
لوموند گزارشي را درباره تلاش هاي اروپا براي حفظ برجام نوشته و در آن به تفرقه افکني لهستان در اين زمينه اشاره کرده است. در اين گزارش آمده است: نجات توافق هسته اي ايران باعث رويارويي اروپا با واشنگتن نشده است. زيرا ضمن اعلام وحدت و جاه طلبي، جو ابهام بر بروکسل حاکم است.
    
اين گزارش افزود: به نظر مي رسد انسجام وحدت اتحاديه اروپا يک بار ديگر به آزمون گذاشته شده است. وزير امور خارجه لهستان از شرکاي خود خواست تا به نگراني هاي امنيتي واشنگتن توجه بيشتري نشان دهند. او گفت که بوداپست نيز از ترديدها و مواضع وي بطور ضمني حمايت کرده است. وزير امور خارجه لهستان گفت اتحاديه اروپا بايد نقش روسيه در اروپاي شرقي و حمايت متحد آمريکايي را در نظر بگيرد.
    
لوموند نوشت: عباس عراقچي گفته است:«اکنون مذاکره مي کنيم تا ببينيم آيا آنها مي توانند مجموعه تدابيري را به ما پيشنهاد کنند که تضمين برخورداري از لغو تحريم ها را به ايران بدهد».از نظر بروکسل چنين تدابير «کامل و معتبري» نمي تواند در مهلت بسيار اندک اتخاذ شوند. گفته مي شود که سخنان مقامات ايران اساساً کاربرد داخلي دارد و به آرام کردن جناح محافظه کار افراطي مربوط مي شود.
    
بر اساس گزارش لوموند، موگريني در پاسخ به اين سوال که آيا امکان نجات توافق هسته اي و تضمين هاي خواسته شده از سوي ايران وجود دارد، گفت: «هيچ کس تصور نمي کند که آسان خواهد بود اما ما مصمم هستيم».
    
به گزارش تسنيم، موگريني افزود:«بايد به دولت آمريکا که وعده داده شديدترين تحريمهاي تاريخي را به ايران تحميل خواهد کرد، پاسخ داد... با وجود اين، با آمريکا که متحد ما است اما با آن اختلاف نظر داريم، گفت وگو را ادامه مي دهيم. ما به خاطر ايران با آمريکا مخالفت نمي کنيم».
        
مذاکرات فرسايشي
    
گفتني است موگريني در روزهاي گذشته در پايان نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا گفته بود:«درباره برنامه موشکي ايران اختلافي با آمريکا نداريم».
    
در روزهاي گذشته رسانه هاي منطقه اي محتواي مذاکرات اخير دولت آمريکا با اروپا را فاش کردند که نشان مي دهد آمريکا قبل از خروج از برجام از اروپا براي ادامه فشار به ايران تضمين گرفته است.
    
علاوه بر اين در روزهاي گذشته پايگاه تحليلي «پوليتيکو» به نقل از «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشته بود:«از حسن روحاني رئيس جمهور ايران تضمين گرفته که اين کشور علي رغم تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي خروج از برجام و وضع مجدد تحريم ها عليه ايران، همچنان در توافق مي ماند».
    
همچنين «امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت: «به خاطر مسئله ايران، عليه شرکت هاي آمريکايي جنگ تجاري يا راهبردي راه نخواهيم انداخت. اين کار منطقي نيست. ثانيا، شرکت هاي فرانسوي را به ماندن در ايران مجبور نخواهيم کرد». همچنين «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت:«نبايد اين توهم را ايجاد کرد که مي توانيم تمام خسارات ناشي از تحريم ها را جبران کنيم».
    
اروپا در پي آن است تا با مذاکرات فرسايشي، براي آمريکا زمان بخرد. هدف اصلي و مشترک تروئيکاي اروپايي و آمريکا، بلاتکليف نگه داشتن اقتصاد ايران و تعميم خسارت محض برجام به ديگر مولفه هاي قدرت کشورمان است.
    
جواب نمي دهد!
    «
پال پيلار» تحليلگر پيشين مسائل غرب آسيا در سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا در يادداشتي در نشريه نشنال اينترست با عنوان «برنامه پمپئو براي ايران محتوم به شکست است» مطالبات پمپئو از ايران را «متحجرانه» خواند و تاکيد کرد که ايران به اين مطالبات تن نخواهد داد.
    
پيلار در ادامه به يادآوري اين نکته پرداخت که دولت هاي پيشين آمريکا نتوانسته اند ايران را با فشار به تسليم وادار کنند. او نوشت:«رويکردهاي پيشين آمريکا که بر اعمال فشار بدون مذاکره با ايران متمرکز بود با راه اندازي سانتريفيوژهاي بيشتر و غني سازي بيشتر و بيشتر از سوي ايران رو به رو شد».
    
وي تاکيد کرد: تصور برخي از مقام هاي دولت آمريکا براي تسليم ايران به شدت اشتباه است و اعمال فشار روي ايران جواب نمي دهد.
    
تحليلگر پيشين سيا نوشته که خروج از برجام باعث شده موضع گروه هاي مخالف توافق برجام در داخل ايران تقويت شده و آنها ساده تر از گذشته بتوانند ايالات متحده را مقصر مسائل اقتصادي معرفي کنند.
خبر ويژه 
فكر مي كنيد فرآيند پيچيده تصويب برجام با يك چشمك كار ساده اي بود؟!
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس که در تصويب شتابزده برجام نقش داشت، مي گويد نبايد فرآيند پيچيده تصويب برجام را ساده سازي کرد.
    
بهروز نعمتي، نماينده اي که چشمک زدن او به عراقچي در کميسيون ويژه بررسي برجام بحث برانگيز شد، در روزنامه ايران مي نويسد: «امروز که آمريکا از برجام خارج شده، باز هم برخي به مجلس خرده مي گيرند که چرا در يک فرآيند 20 دقيقه اي برجام را تصويب کرده است. گويندگان اين سخن متاسفانه اين واقعيت را ناديده مي گيرند که بررسي برجام از سوي مجلس، نه حتي پس از توافق ايران و 5+1 بر اين سند، بلکه از زمان آغاز مذاکرات صورت گرفت.
    
پس از آغاز مذاکرات ايران با 5+1 کميسيون ويژه برجام در مجلس با حضور اعضاي دو فراکسيون اصولگرايان و رهروان ولايت تشکيل شد. از قضا اعضاي فراکسيون اصولگرايان در هيئت رئيسه کميسيون ويژه برجام دست بالا را داشتند. دکتر زاکاني، رئيس وقت فراکسيون اصولگرايان، رئيس اين کميسيون و هيئت رئيسه اين کميسيون نيز همه اعضاي فراکسيون اصولگرايان بودند. به اين ترتيب، همزمان با مذاکرات و بعدها پس از توافق، جلسات متعددي در کميسيون ويژه برجام تشکيل شد و موافقان و مخالفان ديدگاه هاي خود را مطرح کردند. از قضا هيئت رئيسه اين کميسيون به گونه اي برنامه ريزي کرد تا بيشتر منتقدان به ويژه دکتر جليلي و گروه ايشان فرصت کردند مخالفت هاي خود را بيان کنند که اين سخنان به طور گسترده از سوي صدا و سيما پوشش داده شد. اين يکجانبه گرايي تا جايي پيش رفت که چهره هايي چون ما که بر اساس آيين نامه مي توانستيم در کميسيون حاضر شده و بدون حق راي اظهار نظر کنيم، اما رئيس فراکسيون مانع اظهار نظر ما مي شد.
    
پس از بحث هاي مبسوط مجلس درباره برجام، ماده واحده برجام که مشتمل بر 9 بند بود، در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي مطرح شد. در اينجا نيز نمايندگاني از دو فراکسيون حضور يافتند و درباره کلمه به کلمه اين ماده واحده و 9 بند آن، بحث و توافق کردند.
    
وي مي افزايد: بنابراين، آنچه به عنوان طرح مربوط به برجام در مجلس مطرح و تصويب شد، يک اقدام 20 دقيقه اي نبود، بلکه هفته ها و شايد ماه ها درباره آن بحث، تبادل نظر و در نهايت در شوراي عالي امنيت ملي، با حضور اعضاي دو فراکسيون مجلس درباره آن توافق شد و با توجه به طي شدن چنين فرآيندي بود که در مجلس هم راي گيري انجام شد. اکنون واقعا مشخص نيست که منتقدان از بيان تصويب 20 دقيقه اي برجام، چه هدفي را دنبال مي کنند و چرا فرآيندهاي طولاني مدت و بحث هاي دامنه داري که خود يا دوستان آنان در آن حضور داشتند را ناديده مي گيرند؟
    
درباره اين سخنان بهروز نعمتي بايد پرسيد آيا کميسيون ويژه براي بررسي و عيب يابي و چاره جويي قبل از خسارت بود يا صرفا کاري فرماليته و تشريفاتي تلقي مي شد؛ چنان که دولت و وکيل الدوله ها مايل بودند؟
    
اگر کميسيون بايد جدي شمرده مي شد- که حق هم همين بود- پس از 40 روز بررسي کارشناسي با حضور موافقان و صاحب نظران منتقد- به اين نتيجه رسيد که برجام، روزنه ها و رخنه ها و خسارت هاي بزرگ را به همراه دارد و بايد اصلاح شود. چرا با فشار دولت، منطق کارشناسي و جمع بندي شده کميسيون ويژه که حاوي شرايط و مفاد جامع بود، به حاشيه افتاد و تصويب برجام با چشمک بازي و هوچي گري و اينکه «منتقدان مزدور و کاسب و بي سواد و بي شناسنامه و بي سوادند»، برگزار شد؟ چرا در همان صحن علني نگذاشتند منتقدان حرف بزنند و پس از آن راي گيري شود؟ آيا امثال آقاي نعمتي براي خريد يک جفت کفش يا يک دست کت و شلوار، حداقل 2 ساعت وقت نمي گذارند که سروته تعهدات 15 ساله و يکطرفه (با امتيازات نقد و وعده هاي نسيه را در کمتر از 20 دقيقه هم آوردند؟
    
ثانيا 9 شرط مصوب مجلس چرا در طول 28 ماه گذشته که برجام پياپي نقض مي شده، چرا به اجرا درآمده است؟ آيا قانون براي اجرا نکردن است يا اينکه وکيل الدوله ها بنا ندارند کاري بکنند؟!