نقد و بررسی " خط لوله نابوكو و ديپلماسي اقتصادي ما" روزنامه ی جمهوری اسلامی یکشنبه 4 مرداد ماه سال 1388

" اعتراف به شکست و نا کامی های پروژه های ترانزیت نفت و گاز به اروپا از طریق کشورهای همجوار با رهنمود بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خربزه میاد"

سرمقاله نویس با همه محدویت هائی که دارد که ناشی از فضای خفقان و سانسور حاکم شده که از سوی کودتا گران پاسدار با پشتیبانی لوطی جماران نا مشروع حاکم شده به رقیب مغلوب به خصوص موسوی و رفسنجانی تحمیل شده است. پس آسان نمی تواند قلم خود را به چرخش در آورد و قادر باشد همه واقعیات ملموس را بیان کند .زیرا که پس از برگزاری نمایش خیمه شب بازی انتصابات – تقلبات خر داد که منجر به کودتای پاسداران و حذف رقیب دوم خردادی ها به خصوص موسوی شده است کهبرایرقیب مغلوب موج اتهامات سنگین وبازداشت های گسترده را بهمراه داشته است . زیرا که هدف حذف کامل رقیب و قبضه و انحصاری کردن قدرت و تسلط بر منابع اقتصادی به ویژه ذخایر تفتی و گازی و اشغال کامل امپراتوری وزارتخانه نفت می باشد .

یعنی همان وزارتخانه ای که تا سال 1384 در اختیار حامیان رفسنجانی بود و جنگ و نزاع رقبا و باند های مافیائی چشم دوخته به قدرت که از سوی سپاه پاسداران و لوطی جماران نا مشروع تقویت می شدند در سوم تیر سال 84 موفق شدندرفسنجانی کنار بزنند وپاسدار احمدی نژاد در یک اقدام کودتای خاموش و خزنده رئیس جمهور نمایند. البته با شعار عوامفریبی پول نفت تبدیل به نان کردن وبر توی سفره های خالی خانه های محرومان و تهی دستان بردن باچاشنی ادعای مبارزه کردن با مفسدان اقتصادی به خصوص در وزارتخانه ی نفت این سیاست و اقدام کودتای خاموش و خزنده عملی گردد و مقدمه ی کودتای پاسداری و بسیجی با پشتیبانی لوطی جماران در 22 خرداد شد . زیرا که سرکیسه کردن 300 میلیارد دلار نفت در 4 سال گذشته و مفقود شدن بیش از یک مییارد دلار فروش نفت و گاز بی پاسخ ماندن از سوی دولت نامشروع نهم که این دلارها کجارفته کفاف نیاز دلارنفتی غارتگران را نداده است . زیرا که بیش از اینها می خواهند .

همینطور جنگ قدرت و ثروت باندهای مافیائی غالب و مغلوب مکمل پیگیری سیاست پیگیری هسته ای شده است که در مجموع سیاست صدور تروریسم و بنیاد گرائی و دخالت گری در امور داخلی سایر کشور ها و مخالفت جدی با روند صلح خاورمیانه با دامن زدن به ناامنی و بی ثبات کردن خاور میانه موجب آشفته بازاری شده است تا اینکه هم بر میزان انزوای منطقه ای و جهانی رژیم تروریستی آخوندی افزوده شدهاست . بهرحال مجموعه ی این اقدامات سبب شده است تا که بر ضربات سنگین واردشده بر سیاست سرمایه گذاری صدور طرح لوله های نفتی به خصوص گازی با کشور های همجوار به سوی اروپا همچون مسیر های انتقال گاز از طریق ترکیه و پاکستان وهند و جمهوری آذربایجان یکی پس از دیگری با نا کامی و شکست رو برو شوند.

بهمین دلیل است که سرمقاله نویس پیرامون فشار و محدودیت های ایزوله کننده های طرح های ترانزین نفتی و گازی احساس خطر کرده است . زیرا که با تشریح چگونگی نبرداصلی بقول وی در جهان بر سر منابع و انرژی که جریان دارد اشاره به مناقشات رژیم تروریستی آخوندی کودتائی و پاسداری با آمریکا و اروپا از یک سو وعدم اعتماد اروپا به سیاست صدور گاز روسیه به اروپا از سوی دیگر نمودهو تأکید کرده که ضریب حساسیت نسبت به طرح های مسیر انتقال انرژی و آنگونه است که در گنگره ی آمریکا تلاش می شود تمام لوله های مسیر ترانزیت نفت و گازبه محض رسیدن به نوار مرزی ایران سرش کج شود و در دنباله در این مورد اشاره های فشارهاي سنگين وارده ی آمريكا براي تغيير مسير خط انتقال نفت باكو ـ جيهان از جمهوري آذربايجان به تركيه نموده و نتیجه گرفته است كه با وجود صرفه اقتصادي عبور خط لوله از خاك ايران دو كشور تحت فشارهاي سياسي آمريكا مجبور به انحراف اين خط و پرداختن هزينه هايي سنگين تر شدند . همچنین در مورد دیگر افزوده با بهانه قرار دادن اتفاقات اخير در ايران، مقامات پاكستاني را دارن به انصراف از اين طرح متقاعد می سازند تا مانع از سرگيري مذاكرات پاكستان و تركمنستان براي ايجاد خط لوله انتقال گاز تركمنستان افغانستان ، سپس در ادامه پاكستان به هند شود. همینطوردر مورد دیگر گفته که ميان حذف ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان در طرح انتقال گاز به اروپا (طرح نابوكو) تازه ترين مورد تلاش آمريكا براي حذف رژیم تروریستی آخوندی پاسداری کودتائی از جريان توليد و انتقال انرژي جهان محسوب مي شود .

در خاتمه اینکه خطاب به دولتمردان رهنمود داده که بايد دربسترحفظ منافع و رويكردهاي تعريف شده ملي تحرك و پويايي بيشتري به ديپلماسي اقتصادي كشور د داده شود تا ضمن به شكست كشاندن برنامه هاي تدوين شده دشمنان و تلاش برای ازانزوابیرون آمدن بتوان در پروژه هاي انرژي جهاني فعال شد تا با جذب منابع مالي خارجي شتاب بيشتري به طرح هاي بالادستي حوزه انرژي كشور بخشیده شود . یعنی اینکه بزبان ساده توصیه کرده است که بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خربزه میاد.

هوشنگ – بهداد

روزنامه ی جمهوری اسلامی یکشنبه 4 مرداد ماه سال 1388