گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  21  خرداد -97
یک عضو کمیته رفع حصر خبر داد
میرزایی نیکو در خصوص سرنوشت دیدار کمیته رفع حصر با رهبر انقلاب، گفت: ما نامه زدیم، اما جوابی نگرفته‌ایم.
یک عضو کمیته رفع حصر، گفت: اقداماتی نیز به آقای شمخانی محول شده و ایشان باید انجام دهد که همه این موارد می‌طلبد که رفع حصر انجام شود. من اطلاعی ندارم که حتماً در ماه رمضان رفع حصر صورت می‌گیرد، اما امیدوارم ماه رمضان که ماه محبت و نور است بتواند کمک کند تا رفع حصر صورت بگیرد. اگر رفع حصر نشود باید اقدام جدی‌تری از سوی نمایندگان و کمیته حصر انجام شود.
به گزارش اعتماد آنلاین، قاسم میرزایی نیکو نماینده فیروزکوه در مجلس و عضو کمیته رفع حصر با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر رفع حصر تا پایان ماه رمضان، گفت: نوع دعوتی که برای جلسه افطاری رهبر انقلاب شد و برای افراد زیادی دعوت‌نامه فرستاده شد، نشان می‌دهد که فضا بهبود پیداکرده و شرایط بیرونی و مسائل مختلف هم دومین عامل تأثیرگذار برای رفع حصر است.
او تاکید کرد: اقداماتی نیز به آقای شمخانی محول شده و ایشان باید انجام دهد که همه این موارد می‌طلبد که رفع حصر انجام شود. من اطلاعی ندارم که حتماً در ماه رمضان رفع حصر صورت می‌گیرد، اما امیدوارم ماه رمضان که ماه محبت و نور است بتواند کمک کند تا رفع حصر صورت بگیرد. اگر رفع حصر نشود باید اقدام جدی‌تری از سوی نمایندگان و کمیته حصر انجام شود.
شمخانی پیگیر رفع حصر می‌شود
این نماینده مجلس در خصوص اینکه اقدام جدی نمایندگان چه خواهد بود، ادامه داد: برای آن اقدام جدی باید منتظر ماند تا با رایزنی به جمع‌بندی برسیم. تا یک مدتی به ما گفتند که شلوغ نکنید و در خصوص حصر صحبت نکنید. صحبت نشد، اما بعد برخی می‌گویند چه حقی دارید که در مورد حصر صحبت کنید! این یعنی چه! چطور یک نفر حق دارد بگوید راجع به حصر صحبت نکنید؟
میرزایی نیکو گفت: رفع حصر خواسته ملت و مردم است به‌ویژه اینکه دست نفر مقابل رو شده و خیانت‌هایش افشا شده است؛ بنابراین بر اساس همه مصالح و مواردی که وجود دارد باید در خصوص حصر تدبیر شود و تدبیر این است که محصورین اجازه پیدا کنند هر طور که دوست دارند زندگی کنند.
او ادامه داد: به خانم رهنورد می‌گویند آزاد است و می‌تواند هر جا خواست برود، اما چگونه آزاد است! چه جایی می‌تواند برود؟
این عضو کمیته رفع حصر گفت: اگر رفع حصر نشود باید این خواسته به‌صورت جدی از سران قوا، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری خواسته شود.
میرزایی نیکو در خصوص سرنوشت دیدار کمیته رفع حصر با رهبر انقلاب، گفت: ما نامه زدیم، اما جوابی نگرفته‌ایم.
او با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر سفر رفتن محصورین، تاکید کرد: تعجب می‌کنم از اینکه برخی که لباس دین و پیامبر به تن دارند به حرف‌هایی متوسل می‌شوند که مبنا صحیح و درستی ندارد. آخرین بار به آقای کروبی گفته بودند که یکجایی را آماده می‌کنیم که صبح تا ظهر بروید که خانم کروبی فهمید این موضوع یک در بوق و کرنا کردن دیگری است و می‌خواهند به شکل دیگری از آن بهره‌برداری کنند که قبول نکردند. من بعید می‌دانم آقای کروبی به سفر رفته باشد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: سفر یعنی اینکه من بتوانم با زن و بچه‌هایم بروم و لذت ببرم اگر قرار باشد تحت‌الحفظ باشم همه کنترلم کنند و همه‌جا دوربین باشد و همه عکس بگیرند آیا نام آن سفر است؟!
رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام افزایش 5.8 درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95، گفت: 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام افزایش 5.8 درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95، گفت: 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند.
به گزارش ایرنا، سازمان پزشکی قانونی با بیش از 96 سال فعالیت و بیش از 336 مرکز سالانه بیش از یک میلیون و 760 هزار و 853 مراجعه کننده در سطح کشور در حوزه های کارشناسی معاینات، کمیسیون‌های تخصصی، آزمایشگاهی و کالبدگشایی اجساد ارائه خدمت می کند.
گاهی در اتفاقات و حوادثی که در جامعه رخ می دهد، مانند حادثه پلاسکو، سقوط هواپیمای یاسوج و زلزله کرمانشاه و همچنین برخی مرگ های مشکوک تعیین علت فوت و تشخیص هویت جانباختگان و قصورهای پزشکی، اهمیت کار پزشکی قانونی دو چندان می شود.
به دنبال حوادثی که چندی پیش در جامعه به وقوع پیوست و شایعات و اطلاع رسانی هایی که در فضاهای مجازی و رسانه ها انجام شد، خبرنگار ایرنا با احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت و گویی انجام داد که بخش اول آن با محوریت قصور پزشکی منتشر شد اکنون بخش دوم این مصاحبه را درباره مهمترین مراجعات به این سازمان از جمله نزاع های خانوادگی با هم می خوانیم:
وضعیت نزاع های خانوادگی چگونه است؟
بیشتر نزاع های خانوادگی، معاینات در پزشکی قانونی مربوط به مدعیان همسرآزاری است و بیشتر مراجعه کنندگان برای معاینات این نوع نزاع را بانوان تشکیل می دهند. در سال 1395 آمار مراجعان همسرآزاری 77 هزار و 280 نفر بود ( 74 هزار و 180 زن و سه هزار و 100 مرد) و در سال 1396 این آمار به 81 هزار و 729 نفر رسید (77 هزار و 59 زن و چهار هزار و 670 زن).
تعداد مردانی که از همسرانشان آزار دیده اند، افزایش یافته است؟
 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند، اما در کشور شاهد افزایش پنج و هشت دهم درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95 بودیم؛ تا سال 95 فقط 5 درصد از مدعیان همسرآزاری را مردان تشکیل می دادند، اما در حال حاضر مدعیان مرد به رقم 7 درصد افزایش یافته است.
شایعاتی که درباره افزایش مدعیان مرد همسرآزاری در مازندران در فضای مجازی منتشر شده است، صحت دارد؟
خیر، چنین چیزی در استان مازندران نبوده است، بلکه حتی ما شاهد کاهش این مورد نیز هستیم.
آیا ممکن است علت برخی از مرگ ها مشخص نشود؟
علت مرگ هایی مانند سوءمصرف مواد مخدر، مسمومیت ها و بیماری ها کاملا قابل تشخیص است و عمدتا خیلی کم پیش می آید که علت برخی از مرگ ها تشخیص داده و شناسایی نشود.
پزشکی قانونی آیا آماری از فوتی ها به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها اعلام می کند؟
آلودگی هوا و ریزگردها مرگ آنی نمی دهند، اما در ایجاد زمینه بیماری در آینده که شاید منجر به مرگ زودرس شود می تواند نقش داشته باشد و کسانی که دچار بیماری شدید ریوی هستند، با یک مشکل کوچک آلودگی هوا شاید موجبات مرگ آنها فراهم شود؛ اینکه آلودگی هوا تاثیرگذار است را نمی توان رد کرد، اما آلودگی هوا و ریزگردها در تشدید علت مرگ ها در آینده نقش دارند.
وی افزود: هیچ وقت تحت این عنوان علت مرگ را بیان نکرده‌ایم؛ چراکه این عوامل می‌تواند تشدیدکننده بیماری باشد.
نقش پزشکی قانونی در مورد رحم اجاره ای چیست؟
رحم اجاره ای موضوعی است که توسط شرع اجازه داده شده است و ما در این خصوص مراجعه کننده ای نداریم، ولی اگر پرونده ای بعد از رحم اجاره ای و مسائل مربوط به حواشی بعد از آن ایجاد شود که همراه با اشکال هایی باشد، مانند تشخیص هویت، می توانیم کارشناسی کنیم؛ ولی تاکنون چنین نمونه ای را نداشته ایم.
از سرنوشت مومیایی چه خبر؟
من هم به اندازه شما درباره سرنوشت این جسد مومیایی کشف شده اطلاع دارم، از همان ابتدای کشف این جسد مومیایی اعلام کردیم که پزشکی قانونی این آمادگی را دارد که با استفاده از نمونه برداری «دی،ان،ای» بتواند هویت آن را شناسایی کند. حتی ما افرادی را از وابستگان احتمالی چند نسل قبل این مومیایی را به دنبال تحقیقات خودمان شناسایی کردیم تا در صورت نیاز برای تشخیص هویت مومیایی از آنها نمونه ژنتیک گرفته شود.
 آیا از این بستگان نمونه ای هم گرفته شده است؟
نه، از آنها هیچ نمونه ای گرفته نشد به دلیل اینکه مومیایی به ما ارجاع نشد تا بخواهیم روند تشخیص هویت آن را طی کنیم؛ بر اساس مستندات موجود جسد مومیایی بوده و مطلع شدیم که دفن شده است، اما هیچ نوع نمونه یا جسد مومیایی به پزشکی قانونی ارجاع نشد. اگر این مومیایی به پزشکی قانونی تحویل داده می شد، باید از استخوان های جسد نمونه برداری و سپس نمونه با نمونه بستگان تطبیق داده می شد تا هویت آن تشخیص داده شود.
آیا تاکنون هیچ نمونه ای در خصوص کشف جسد مومیایی و نمونه‌برداری از آن داشته اید؟
شجاعی: بله، یک مومیایی که مربوط به 700 سال گذشته بود، برای شناسایی هویت آن لازم بود تا نمونه با بستگان تطبیق داده شود که به دلیل فاصله 700ساله در عمل این کار امکانپذیر نبود.بعد از اتمام هشت سال دفاع مقدس نیز اجساد و استخوان هایی از شهدا به دست آمده، مورد آزمایش ژنتیک توسط سپاه پاسداران قرار گرفته است.
روحانی به اهمیت تقویت راههای ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و گفت: در موضوع ترانزیت شمال - جنوب ایران بهترین مسیر برای آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب شرق اروپا به خلیج فارس و آبهای جنوب است.
رئیس‌جمهور، روابط تهران - مینسک را رو به توسعه و پیشرفت خواند و تاکید کرد که باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان موجود در دو کشور برای تعمیق مناسبات مشترک در همه زمینه‌ها استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در دیدار" الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس، گفت: بلاروس همواره کشوری دوست برای ایران بوده و تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری وبویژه در حوزه علمی و فناوری های نوین با این کشور دوست است.
رئیس جمهور طی این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، با بیان اینکه ایران خواهان روابط نزدیکتر با بلاروس است، اظهارداشت: همکاری هایی ایران با اوراسیا به روابط دو کشور بیش از پیش شتاب می دهد.
روحانی به اهمیت تقویت راههای ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و گفت: در موضوع ترانزیت شمال - جنوب ایران بهترین مسیر برای آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب شرق اروپا به خلیج فارس و آبهای جنوب است.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خروج دولت جدید آمریکا از عمده توافقات بین المللی آن کشور از جمله توافق پاریس و برجام، گفت: ایستادگی جامعه جهانی در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن، حمایت از قانون و حقوق بین المللی است.
رئیس جمهور بلاروس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه روابط خود با تهران است، گفت: ایران برای ما یک شریک کلیدی در منطقه است و ما مصمم هستیم در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی روابط خود را با ایران بیش از پیش ارتقاء دهیم.
" الکساندر لوکاشنکو" موضع دولت ایران را در موضوع خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام خردمندانه توصیف کرد و گفت: اقدامات یکجانبه و زیرپا گذاشتن تعهدات بین المللی، حقوق بین الملل را به پرتگاه می کشاند و جامعه جهانی باید برای ایجاد توازن جدید در دنیا تلاش کند.
وی همچنین خواهان تسریع در پیشبرد طرحهای مشترک و اجرای توافقات میان دو کشور شد.
استان سیستان و بلوچستان با ۳۰.۵ درصد پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را در اختیار دارد، به این معنا که حدود ۷۰ درصد از جمعیت این استان در گروه بیکاران یا شاغلان قرار ندارند و جمعیت غیرفعال محسوب می شوند.
بررسی وضعیت شاخص‌های نیروی کار در استان‌های کشور نشان می دهد، استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۳.۷ درصدی بالاترین نرخ بیکاری استانی را به خود اختصاص داد و جایگزین کرمانشاه شد.
به گزارش مهر، بر اساس جزئیات نتایج طرح آمارگیری نیروی کار به تفکیک هر استان برای مدت دوازده ماهه منتهی به زمستان ۹۶ که به تازگی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان‌ خراسان شمالی ۴۴.۱ درصد است که در جایگاه نخست بالاترین جمعیت فعال قراردارد.
نرخ مشارکت اقتصادی شاخصی برای تعیین میزان جمعیت فعال یک جامعه است که مجموع جمعیت بیکار و شاغل را نشان می‌دهد. جمعیت غیرفعال نیز شامل افرادی از یک جامعه می شود که بنا به دلایلی از جمله خانه داری، تحصیل، درآمد از منابع غیرکاری مانند سرمایه گذاری در بخش های مختلف، نه در جمعیت شاغل قرار دارند و نه متقاضی ورود به بازار کار هستند. بنابراین جمعیت غیرفعال افراد خارج از جمعیت بیکار و شاغل را شامل می شوند.
بر اساس این گزارش، پس از استان خراسان شمالی، استان کردستان با نرخ مشارکت ۴۲.۵ درصدی رتبه دوم را از نظر نرخ مشارکت اقتصادی بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
در مقابل استان سیستان و بلوچستان با ۳۰.۵ درصد پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را در اختیار دارد، به این معنا که حدود ۷۰ درصد از جمعیت این استان در گروه بیکاران یا شاغلان قرار ندارند و جمعیت غیرفعال محسوب می شوند.
علاوه بر این، مقایسه نسبت اشتغال بین استان‌های کشور نشان می دهد، استان خراسان شمالی با ۳۹.۹ درصد بالاترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است و استان سیستان و بلوچستان نیز با ۲۶.۴ درصد پایین ترین نسبت اشتغال را در اختیار دارد. نسبت اشتغال کل کشور در سال ۹۶ معادل ۳۴.۸ درصد بوده است.
اما بررسی شاخص بیکاری در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۳.۷ درصد بیکارترین استان کشور محسوب می شود و پس از آن استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۲۲.۶ درصد دارای بالاترین نرخ بیکاری در بین ۳۱ استان کشور است؛ این در حالیست که در زمستان ۹۵ استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۲۴.۵ درصدی بیکارترین استان کشور بود و پس از آن استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۲.۶ درصد قرار داشت.
همچنین استان‌های مرکزی با ۷.۵ درصد، سمنان با ۷.۶ درصد و هرمزگان با ۸.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند.
علاوه بر این مقایسه استان‌ها به لحاظ سهم اشتغال در عمده فعالیت اقتصادی حکایت از آن دارد که در بخش کشاورزی، بیشترین شاغلان در استان خراسان شمالی (۳۴.۶) مشغول به کار بوده اند و در مقابل استان تهران با ۰.۷ درصد کم ترین شاغلان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص می دهد؛ سهم شاغلان بخش کشاورزی در کل کشور ۱۵.۳ درصد است.
در فعالیت‌های مرتبط با بخش صنعت نیز استان یزد بیشترین شاغل را داشته است به طوریکه ۴۵.۷ درصد از جمعیت شاغل این استان در فعالیت‌های صنعتی مشغول به کار هستند. ضمن اینکه استان کردستان با ۲۱.۸ درصد کمترین درصد شاغلان صنعتی را به خود اختصاص داده است. سهم شاغلان بخش صنعت در کل کشور ۳۲.۶ درصد بوده است.
همچنین در بخش خدمات، استان تهران با ۶۵.۴ درصد بالاترین و استان زنجان با ۳۷.۵ درصد پایین ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را در اختیار دارند. ۵۲.۱ درصد از جمعیت شاغل کشور در فعالیت های خدماتی مشغول به کار هستند.