گزیده ها قسمت چهارم


گزیده ها قسمت  چهارم  21  خرداد -97
حدود پنج سال قبل با احمد در افغانستان ازدواج کردم، به ایران آمدیم و در تهران ساکن شدیم، مدت زمانی پس از ازدواج متوجه شدم او دختر دیگری را نامزد کرده است تا اینکه احمد به افغانستان رفت و همسر دومش را آورد، او پیش من زندگی می‌کرد، این اتفاق باعث ایجاد فشار روحی و روانی به من شد وقتی اعتراض می‌کردم، فقط کتک می‌خوردم.
زن جوان که با همدستی همسرش سناریوی قتل مرد همسایه را اجرا کرده بود از سوی خانواده مقتول بخشیده شد اما شوهرش با درخواست قصاص این خانواده رو به رو شد.
به گزارش «ایران»، این زوج صبح دیروز از زندان به شعبه دهم دادگاه کیفری منتقل شده وپای میز محاکمه ایستادند.
رسیدگی به این پرونده از هجدهم مهر سال 95 به‌دنبال تماس تلفنی زن جوانی با اداره پلیس شروع شد. او گفت: همسرش، توسط زن و شوهر همسایه‌ به قتل رسیده است. این اتفاق به مأموران 132 کلانتری نبرد، گزارش شد.
پس‌از حضور مأموران در محل، زن جوان در ادامه اظهاراتش به مأموران گفت: حدود یک هفته قبل همسرم رسول که از اتباع افغانستان است، ناپدید شد تا اینکه امروز نازنین به خانه ما آمد و اظهار داشت که شوهرش احمد، رسول را به قتل رسانده است؛ نازنین گفت شوهرم، رسول را به خانه آنها کشانده و با ضربات آجر، او را به قتل رسانده و پس‌از قتل نیز جسد را به بیابان های ورامین برده‌ است.
پس از اظهارات زن جوان، مأموران نازنین را بازداشت کردند و جسد رسول را که داخل پتو پیچیده شده بود در زمین‌های کشاورزی فیروزآباد ورامین کشف و توسط همسرش نیز شناسایی شد.
احمد نیز چند روز بعد دستگیر شد و همراه با همسرش به دادسرای امور جنایی تهران منتقل و به جنایتی که مرتکب شده بودند اعتراف کردند.
صبح دیروز این زوج از زندان به شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قربانزاده منتقل شدند و پای میز محاکمه ایستادند. در آغاز جلسه نماینده دادستان متن کیفرخواست را خواند آنگاه اولیای دم در جایگاه قرار گرفتند و از قصاص زن جوان گذشت کردند اما برای شوهر این زن تقاضای قصاص کردند.
زن جوان در حالی که اشک می‌ریخت به قضات دادگاه گفت: حدود پنج سال قبل با احمد در افغانستان ازدواج کردم، به ایران آمدیم و در تهران ساکن شدیم، مدت زمانی پس از ازدواج متوجه شدم او دختر دیگری را نامزد کرده است تا اینکه احمد به افغانستان رفت و همسر دومش را آورد، او پیش من زندگی می‌کرد، این اتفاق باعث ایجاد فشار روحی و روانی به من شد وقتی اعتراض می‌کردم، فقط کتک می‌خوردم.
رسول و همسرش با ما همسایه بودند و من تصمیم گرفتم موضوع بدرفتاری احمد را به او بگویم و از او تقاضای کمک کردم؛ از رسول خواستم برای ایجاد مهر و محبت دوباره احمد به من، از دعا‌نویسی برایم دعا بگیرد، رسول دعایی گرفت و در قبال این کارش 700 هزار تومان از من پول خواست، اما من به او گفتم پولی ندارم؛ رسول هم با دیدن این وضعیت از من سوء‌استفاده کرد و از من خواست که با او ارتباط برقرار کنم به او گفتم شوهر دارم اما تهدیدم کرد اگر به خواسته‌اش تن ندهم موضوع دعا نویس را به شوهرم می‌گوید.
نازنین در ادامه اظهاراتش گفت: مدتی نگذشت که شوهرم به رفتارهای من مشکوک شد به ناچار قضیه ارتباطم با رسول را به او گفتم خیلی عصبانی شد. چند روز بعد او رسول را به بهانه کشیدن قلیان به خانه مان کشاند و با آجری که از قبل تهیه کرده بود، سه ضربه به سر رسول زد بعد دست و پای او را با طناب بست و از من خواست بالشتی را روی دهان رسول بگذارم، بعد یک روسری دور گردنش پیچید و از من خواست که آن طرف روسری را بگیرم و فشار دهم.
در نهایت نیز جسد را حدود ساعت 9 شب داخل یک گونی پیچیدیم و احمد جسد را پشت موتورسیکلتش گذاشت و به بیابان های بین‌ شهرری و ورامین برد و در آنجا رها کرد؛ بعد از قتل نیز همسر رسول نزد ما آمد و سراغ شوهرش را گرفت، اما من و احمد منکر اطلاع از او شدیم، اما در نهایت با توجه به اینکه همچنان از سوی احمد طرد شده بودم، سراغ همسر رسول رفتم و قضیه را به وی گفتم.
سپس احمد در جایگاه قرار گرفت وگفت: همسرم با آجر به سر رسول زد او باعث قتل شده نه من. این مرد جنایتکار قتل دوستش را به گردن همسرش انداخت و او را مجرم دانست.... پس از اظهارات تکان دهنده دو متهم پرونده قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.
ساعت 5:30 دقیقه بامداد 19 خرداد مأمور گشت کلانتری 101 تجریش هنگام گشت در خیابان ولیعصر پسر جوانی را دید که از مغازه‌ای با کرکره‌های نیمه بسته بیرون آمد. مأمور پلیس که به پسر ناشناس مشکوک شده بود به سمت او رفت تا موضوع را بررسی کند اما وی پا به فرار گذاشت.
سارق ساعت‌های گرانقیمت وقتی خود را در دام پلیس دید سعی کرد با سناریوی دروغین مسیر تحقیقات را تغییر دهد.
به‌گزارش «ایران»، ساعت 5:30 دقیقه بامداد 19 خرداد مأمور گشت کلانتری 101 تجریش هنگام گشت در خیابان ولیعصر پسر جوانی را دید که از مغازه‌ای با کرکره‌های نیمه بسته بیرون آمد. مأمور پلیس که به پسر ناشناس مشکوک شده بود به سمت او رفت تا موضوع را بررسی کند اما وی پا به فرار گذاشت.
تعقیب و گریز چند دقیقه‌ای آنها ادامه داشت تا اینکه پسر جوان کیسه‌ای را که در دست داشت روی زمین انداخت و به فرارش ادامه داد. مأمور پلیس با بررسی کیسه متوجه شد که داخل آن تعداد زیادی ساعت نفیس است. با مشاهده ساعت‌ها به تعقیب متهم ادامه داد و در نزدیکی میدان تجریش وی دستگیر شد.
پسر شیشه‌ای در نخستین بازجویی‌ها مدعی شد در حال عبور از خیابان بوده که متوجه شیشه شکسته مغازه شده و ساعت‌های داخل ویترین او را وسوسه کرده وبه همین خاطر 62 عدد ساعت و 3 زنجیر طلا را به سرقت برده است.
اما مأموران کلانتری 101 تجریش که مطمئن بودند پسر شیشه‌ای واقعیت را نمی‌گوید به بازرسی دوربین‌های مداربسته ساعت فروشی پرداختند. 900 ثانیه فیلم‌های دوربین مداربسته نشان می‌داد که متهم جوان چند دقیقه‌ای مقابل ساعت فروشی منتظر ایستاده و زمانی که مطمئن شد کسی در آن اطراف نیست نقشه‌اش را اجرا کرد. او ماسک بهداشتی را روی صورتش گذاشته و با دست اقدام به تخریب کرکره مغازه طلافروشی کرده است پس از 15 دقیقه تلاش درنهایت می‌تواند مقداری کرکره را بالا بکشد. بعد سنگی را از کنار خیابان برداشته و شیشه را می‌کشند.
پسر شیشه‌ای از کرکره نیمه باز خودش را به ویترین مغازه رسانده و ساعت‌ها را به سرقت می‌برد. سرهنگ عباس مرادی، سرکلانتری یکم پلیس پیشگیری در رابطه با این خبر گفت: متهم که با مدارک پلیسی مواجه شده بود به ناچار لب به اعتراف گشود. تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.
مشارکت صنوف در پیشگیری از سرقت
سرهنگ کیوان ظهیری- رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ - در خصوص پیشگیری از سرقت‌ها گفت:یکی از موارد حائز اهمیتی که می‌تواند پلیس را در پیشگیری از وقوع سرقت یاری کند، اعمال پیشگیری وضعی از سوی افراد و نهادها در جامعه است.پیشگیری وضعی به مجموعه تدابیری اطلاق می‌شود که بر کاهش و حذف موقعیت‌ها و فرصت‌های ارتکاب جرم تمرکز دارد.
متداولترین نمونه‌های این نوع پیشگیری که در پیشگیری از سرقت مغازه‌ها کاربرد اثرگذار دارد و متصدیان واحدهای صنفی می‌بایست به آن توجه کنند اجرای تمهیدات حفاظتی است. تجهیز محل‌های کسب به دوربین‌های مداربسته و سیستم آلارم، استفاده از نگهبانان مورد تأیید برای مراکز تجاری، توجه به نگهداری اموال در مکانی مطمئن در واحد صنفی به هنگام تعطیلی، از مصادیق آن است.
با بررسی جرم شناسانه پرونده‌های سرقت، مشخص می‌شود اگر بزه دیدگان توجهی به رعایت نکات پیشگیرانه داشتند احتمال وقوع جرم کاهش می‌یافت چرا که بزهکار در ارتکاب جرم محاسبه گر است و قبل از اقدام تمامی خطرها را می‌سنجد و سپس اقدام مجرمانه خود را عملی می‌کند.
مشارکت شهروندان در یاری رساندن به پلیس برای برقراری امنیت نقش مهمی ایفا می‌کند. متصدیان و کسبه به‌عنوان اقشار تأثیرگذار در محلات لازم است با اجرای تمهیدات حفاظتی، محل کسب خود را در برابر سرقت محافظت و فرصت ارتکاب را از سارق سلب کنند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به رگبار باران و وزش باد شدید در بیشتر مناطق کشور از خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در شرق و جنوب‌شرق ایران خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگو‌یی اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی در شمال غرب، سواحل دریای خزر، برخی مناطق شمال شرق، دامنه‌های البرز، ارتفاعات کرمان و به‌طور پراکنده در برخی مناطق مرکزی کشور افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این شرایط طی امروزو فردا (20 و 21 خرداد) نیز تداوم دارد، تصریح کرد: طی این دو روز در شمال غرب، سواحل شرقی دریای خزر، برخی مناطق شمال شرق، دامنه‌های البرز و به طور ضعیف‌تر در برخی مناطق مرکزی کشور رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه در نواحی شمالی و شمال شرق کشور کاهش نسبی دما خواهیم داشت، گفت: در دو روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور، دامنه‌های البرز شرقی و استان‌های خوزستان و بوشهر وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی نقاط با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا همراه خواهد بود.
به گفته وظیفه خلیج فارس و شرق دریای عمان امروز و فردا (20 و 21 خرداد) مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان به سبب وزش باد شدید مواج پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه در پایان درباره هوای تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (20 خرداد) قسمتی ابری در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر و وزش باد، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای 19 و حداکثر دمای 32 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (21 خرداد) کمی ابری در بعد ازظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد، رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای 19 و حداکثر دمای 33 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
سازمان هواشناسی هشدار داد؛
مردم در مناطق کوهستانی و نزدیک رودخانه‌ها تردد نکنند
سازمان هواشناسی اعلام کرده امروز دربرخی مناطق کشور رگبار و رعدوبرق و بالا آمدن سطح آب مسیلها پیش‌بینی شده و مردم باید از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی و نزدیک رودخانه‌ها پرهیز کنند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: امروز به سبب رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، در برخی مناطق کشور رگبارو رعد وبرق، بالا آمدن موقتی سطح آب مسیلها و رودخانه‌ها و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
احد وظیفه افزود: امروز یکشنبه شاهد این وضعیت در ارتفاعات البرز در شرق تهران، شمال سمنان، شرق مازندران، گلستان و خراسان شمالی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: به شهروندان عزیز توصیه می‌شود با توجه به پیش‌بینی شرایط جوی فوق، از رفتن به مناطق کوهستانی و همچنین توقف و تردد در کنار رودخانه‌ها و مسیلها در مناطق ذکر شده خودداری کنند.
*
آخرین وضعیت جاده‌های کشور پس از تعطیلات
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و از ترافیک صبحگاهی و کاری در مسیر ورودی کلانشهرها خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی با بیان اینکه در آزادراه‌های قزوین – کرج پایانه کلانتری تا پل فردیس و محور کرج – تهران پل فردیس تا پل کلارک شاهد ترافیک سنگین و نیمه سنگین هستیم، گفت: همچنین محورهای پاکدشت – تهران، تهران – قم و ساوه -تهران در هر دو محور آزادراهی و جاده قدیم نیز ترافیک پرحجم وجود دارد.
وی از مه گرفتگی همراه با کاهش دید در محدوده هزار چم کرج – چالوس و گردنه حیران در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: محورهای دره شهر – پل دختر در استان ایلام، دیزین – شمشک در تهران، اولنگ – شاهرود در استان گلستان، خلخال – اسالم در استان اردبیل و کمربندی آذرشهر – پل غله در استان آذربایجان شرقی و شوش فتح المبین در استان خوزستان نیز مسدود هستند.
*
هوای تهران ناسالم شد
مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت را 122 و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام کرد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 مورخ 97/3/19 در وضعیت سالم بوده است.
محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسید کربن پاک (24)، ازن ناسالم برای گروه‌های حساس (122)، دی اکسید نیتروژن سالم (70)، دی اکسید گوگرد پاک (5)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون پاک (42) و ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 میکرون سالم (54) بوده است.
ازن آلاینده‌ای نیست که از منابع رایج آلودگی مثل کارخانه یا خودرو یا منبع خاص دیگری وارد هوا شود، بلکه بر اثر شدت تابش اشعه آفتاب بر برخی مواد موجود در هوا مثل دی اکسید نیتروژن، ازن تولید می‌شود.
*
تهران چهاردهمین شهر آلوده جهان
دانشمندان نروژ،سوئد،امریکا و ژاپن در تحقیقاتی مشترک، فهرستی از شهرهای آلوده جهان بر پایه تولید گازهای کربنی را منتشر کردند و براساس یافته‌های آنان تهران چهاردهمین شهر آلوده جهان است.
به گزارش ایسنا از تاس،در این رده بندی سئول پایتخت کره جنوبی که سالانه 267.1 مگا تن دی اکسید کربن تولید می‌کند آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفته است.
گوانجو(272 مگا تن)، نیویورک (233.5 مگا تن)، هنگ کنگ (208.5 مگا تن)،لس آنجلس (196.4مگا تن)،شانگهای (181 مگا تن)، سنگاپور (161.1 مگا تن)، شیکاگو (152.9 مگا تن)،توکیو و یوکوهاما (132.8 مگا تن) و ریاض (118.8 مگا تن) به ترتیب 10 شهر بسیار آلوده جهان از نظر آسیب‌رسانی به اکولوژی پس از سئول هستند.
همچنین در میان 500 شهر آلوده جهان، مسکو با تولید 99.5مگا تن دی اکسید کربن در جایگاه پانزدهم و سن پترزبورگ با تولید 29.6 مگاتن دی اکسید کربن در مکان هفتاد و نهمین شهر آلوده جهان قرار دارند.
شهر تهران نیز با تولید 104.4 مگا تن دی اکسید کربن چهاردمین شهر آلوده جهان است.این تحقیقات در 189 کشور با بررسی میزان دی اکسید کربن 13 هزار شهر انجام شده است.
خبر ويژه 
روزنامه دولت: حق با منتقدان بود اروپايي ها دوباره بدعهدي كردند
روزنامه دولتي ايران نوشت پيش بيني کارشناسان درباره بدعهدي شرکت هاي اروپايي درست از آب درآمده است(!)
    
اين روزنامه که يکي از پرخاش کنندگان به صاحب نظران منتقد بوده و همواره وضعيت گل و بلبل از توافق با آمريکا و اروپا را به نمايش گذاشته است، اکنون با يک جاخالي دادن هنرمندانه مي نويسد:
    «
کلاف سردرگم تحريم ها، اين عبارتي است که براي قراردادهاي اقتصادي ايران با شرکت هايي چون توتال، بوئينگ و پژو و ... مي توان تفسير کرد. قرار بود، شرکت هاي اروپايي که زماني از ايران رفته بودند با برگشت دوباره خود گذشته را جبران کنند و با هيچ تحريمي از ايران نروند اما کوچک ترين تلنگر باعث شد تا همان شرکت ها براي خروج از ايران پا پيش بگذارند و اين موضوع به شرکت هايي که در کشورمان سرمايه گذاري کرده بودند هم سرايت پيدا کرد
    
ايران مي افزايد: «قبل از تحقق برجام کارشناسان بر سرمايه گذاري مشترک با شرکت هاي خارجي تاکيد کردند و يادآور شدند اگر سرمايه گذاري از طرف خارجي صورت گيرد ديگر شرکت ها ايران را ترک نخواهند کرد، چراکه منافع شان به خطر مي افتد. اما گذشت زمان و تحريم مجدد ايران نشان داد که سرمايه گذاري آنها هم مانعي براي خروج از ايران نيست. چراکه شرکت هاي اروپايي منافع شان در آمريکا است و حاضر نيستند شريک ديرينه خود را از دست بدهند. از طرفي برخي از کارشناسان هم يادآور شده بودند که وزارتخانه ها و شرکت ها نبايد با مجموعه هايي وارد مذاکره شوند که زماني از ايران رفته بودند و به تحريم ها دامن زدند. اين مجموعه ها نمي توانند شريک خوبي باشند. بدين جهت پيش بيني دوم کارشناسان اين روزها درست از آب درآمده است. چرا که بدعهدي از سوي مجموعه هايي صورت گرفت که پيش از برجام از کشورمان رفته بودند. شرکت پژو که با عذرخواهي برگشت و مدير ارشد آن گفت براي جبران به ايران بازگشته ايم، چند وقتي است که در مورد چگونگي همکاري هاي غيرمستقيم با شرکت هاي ايران خودرو و سايپا مذاکره مي کند. آنها مي گويند سرمايه گذاري را متوقف مي کنيم
    
ايران همچنين با اشاره به بدعهدي شرکت فرانسوي توتال نوشت: حال سوال مهم اينجاست که با توجه به اينکه توتال مناقصه هاي فاز 11 را برگزار کرده بود، اگر از قرارداد خارج شود، تکليف مناقصه ها چه خواهد شد؟