پرواز دو بمب‌افکن آمریکایی برفراز شبه جزیره کره

پرواز دو بمب‌افکن آمریکایی برفراز شبه جزیره کره   8مرداد-96

بمب‌افکن "بی۱-بی"

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که دو بمب‌افکن این کشور در اوایل بامداد امروز (یکشنبه ۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد)، برفراز شبه‌جزیره کره پرواز کرده‌اند.
به گفته پنتاگون پرواز این دو بمب‌افکن "بی۱-بی" در واکنش به آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ، بوده است.
کمی پیش از این اقدام گزارش شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از چین به علت آنچه کمک نکردن در حل بحران کره شمالی نامیده، شدیدا انتقاد کرده است.
آقای ترامپ عصر روز گذشته (شنبه ۲۹ ژوئیه/ ۷ مرداد) در توییتی ضمن زیر سوال بردن مقام‌های قبلی کاخ‌سفید به علت سطح بالای روابط تجاری با چین گفته مقام‌های پکن "هیچ گامی برای مهار برنامه هسته‌ای کره‌شمالی برنداشته‌اند و او قصد ندارد اجازه دهد چنین وضعی ادامه پیدا کند."
دو توییت روز شنبه آقای ترامپ از لحنی شبیه به موضع‌گیری‌های او علیه چین پیش از ورود به کاخ‌سفید برخوردار است.
این در حالی است که در شش ماه گذشته و از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکا، آقای ترامپ نشان داده بود همواره امید داشته راه تسلیم پیونگ‌یانگ را در پکن پیدا کند.
آقای ترامپ در توییت روز شنبه خود نوشته:
حق نشر عکسTWITTERآقای ترامپ در توییت روز شنبه خود نوشته: حالی که اونها (پکن) هیچ کاری برای ما نکردن، فقط حرف می‌زنند. این وضع دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. چین خیلی راحت می‌توانست این مشکل را حل کند
هرچند پس از تکرار آزمایش‌های کره‌شمالی و پیشرفت محسوس این کشور در آزمایش موفق موشک‌های بالستیک، آمریکا ماه گذشته تحریم یک بانک چینی و چند شرکت بازرگانی این کشور که متهم به نقض تحریم‌های کره‌شمالی شده بودند را به اجرا گذاشت و آقای ترامپ هم لحن خود را جدی‌تر کرد.
او در اواخر ماه ژوئن گذشته در توییتی ضمن تشکر از تلاش‌های پکن، به ویژه شی جینپینگ ،رئیس جمهوری، گفت از آنجا که تلاش‌های پکن نتیجه‌ای در پی نداشته ایالات متحده با وضع تحریم‌های جدید باید اقدام می‌کرده است.
دو توییت روز شنبه آقای ترامپ از لحنی شبیه به موضع‌گیری‌های او علیه چین پیش از ورود به کاخ‌سفید برخوردار است
 آقای ترامپ از لحنی شبیه به موضع‌گیری‌های او علیه چین پیش از ورود به کاخ‌سفید برخوردار است
انتقاد تند آقای ترامپ از چین درست یک روز پس از آن مطرح شده که پیونگ یانگ مدعی شده با موفقیت‌آمیز بودن آخرین آزمایش موشکی، اکنون این کشور توانایی آن را پیدا کرده که تمام نقاط آمریکا را هدف قرار دهد.
تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی به گفته پنتاگون ساعت یازده و ۴۱ دقیقه جمعه شب به وقت محلی صورت گرفت. چنین آزمایشی در این وقت، به گفته کارشناسان غیر عادی است اما هنوز دلیل این کار مشخص نیست. تا کنون هیچ موشکی از استان چاگانگ در نزدیکی مرز چین شلیک نشده بود.
بیشتر بخوانید

چین که در شش ماه گذشته نشان داده تمایلی برای وارد شدن به نزاع کلامی با آقای ترامپ را ندارد، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرد و از پیونگ‌یانگ خواست به اقدامات تنش‌آمیز خود پایان دهد.