نوبتی از یاسوج خارج شوید!


نوبتی از یاسوج خارج شوید! 8 مرداد -96

یاسوج که کلانشهر نیست که باید چنین ترافیک سنگینی درورودی این شهروجودداشته باشد.

یاسوج
شاید کمتر کسی از مردم شهر یاسوج و مهمانان و مسافرانی وجود دارد که به این شهر سفر کرده اند اما به ترافیک ورودی این شهر برخورد نکرده باشند. بعلت ترافیک سنگین در برخی مواقع بیش از 30 دقیقه در ترافیک گرفتار می شویم که ماموران پلیس راهنمایی مجبور شدند خروج از شهر را برای کمربندی ساحلی و میدان معلم نوبتی کنند تا مردم کمتر با مشکل مواجه شوند.
به گزارش ایسنا، شهر یاسوج یا همان "پایتخت طبیعت ایران" که یکی از قطب های گردشگری جنوب ایران محسوب می شود، به دلیل قرار داشتن در مرکز راه های ارتباطی میان استانهای اصفهان، یزد و فارس، خوزستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری به کریدور شمال به جنوب معروف است اما داشتن تنها یک پل ورودی آن هم به گونه‌ای ناایمن زیبنده و برازنده این شهر زیبا و گردشگرپذیر نیست که این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از نیازهای اساسی محسوب می شود.
 یاسوج، شهری زیبا در دامنه های سترگ و بلندآوازه دنا، شهری که امروز نام پایتخت طبیعت را برای خود یدک می کشد و هر روز برای رسیدن به رشد، پیشرفت و توسعه یافتگی، راههای پر پیچ و خم زیادی را طی می‌کند.
شهر یاسوج، شهری جوان در جنوب ایران است که 50 سال از عمر مرکز شدنش می‌گذرد و قدمت برخی از زیرساختهای آن به همان 50سال پیش بر می گردند و نمای کهنه شدن آنان حتی در ظاهر زیبای این شهر خودنمایی می‌کند. نبود پل های ایمن در دو طرف این شهر همچون پل های اول و دوم بشار(یکی ورودی و یک خروجی) که عمری طولانی را سپری کرده‌اند و به بهره برداری نرسیدن پل سوم و چهارم در ضلع جنوبی این شهر بر خطرات احتمالی آن افزوده است.
از طرف دیگر استقرار اکثریت پارکهای اسکان در ورودی این شهر و همچنین وجود تنها همین یک پل در محل ورودی شهر باعث ایجاد ترافیک سنگین به خصوص در ساعات خاصی از شبانه روز شده که می توان گفت این امر به یک معضل بزرگ برای مردم تبدیل شده است و در برخی از اوقات شبانه روز باید دو لاین میدان معلم و کمربندی ساحلی بصورت نوبتی از این پل خارج شوند.
این ترافیک که بیشتر از عصرها آغاز می شود در زمان تعطیلات و پیک سفر به حدی مردم را کلافه و معطل می کند که تا میدان استانداری یاسوج کشیده می شود که نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان و متولیان امر برای رفع این مشکل است.
تنها راه خروج از این معضل راه اندازی پل‌های جانبی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها راه خروج از این معضل راه اندازی پل های جانبی این شهر و یا افزودن باند دیگری به این پل است.
سرهنگ "اسماعیل خوشوقت" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: متاسفانه شهر یاسوج به دلیل اینکه از سمت بابامیدان و فارس تنها یک پل برای ورود و خروج دارد، عرض این پل کم است و اکثر پارکهای این شهر نیز در این ناحیه مستقر هستند، شاهد ترافیک سنگین در ورودی این شهر تا میدان معلم و بعضا میدان امام حسین(ع) هستیم.
وی بیان کرد: تنها راه خروج از این معضل راه اندازی پل های جانبی این شهر و یا افزودن باند دیگری به این پل است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: قرار شده است که خط برگشت پل سوم بشار تا شهریور ماه امسال راه اندازی شود که با راه اندازی این باند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد اگرچه فکر نمی کنم این وعده عملی شود. مشکلات زیرساختی مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی نیست و پلیس تنها در جلوگیری از سد معبر و برخورد با تخلفات نقش دارد. مرتب با شهرداری در زمینه های مختلفی همچون کلیه مشکلات هندسی موجود در سطح معابر، نقاط حادثه خیز، پلها و غیره مکاتبه ها و پیگیریهایی صورت می گیرد.
تکمیل پل سوم بشار یاسوج نیازمند 23میلیارد تومان اعتبار است
همچنین "محمدعلی علیمردانی"، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تکمیل پل سوم بشار یاسوج نیازمند 23میلیارد تومان اعتبار است.
وی افزود: پل سوم بشار یاسوج در اختیار راه و شهرسازی است که با توجه به اعتبارات به خوبی در حال پیشرفت است.
علیمردانی با اشاره به اینکه این پل حدود 63درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: برای بهره برداری از یک باند این پل تقریبا 6 تا هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این پل با کمبود اعتبار مواجه است، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی آن نبود اعتبار است و اعتبار این پل از محل اعتبارات ماده 180 بود که طی چهار سال گذشته این اعتبارات پرداخت نشده است اما استاندار استان برای تامین اعتبار این پل دستور ویژه داده است. افتتاح و بهره برداری کامل از این پل به علت تامین نشدن اعتبارات لازم زمان بر است.
وی ادامه داد: برای تسریع در روند عملیات اجرایی این پل نیازمند کمک و همکاری شهرداری یاسوج و شورای ترافیک استان هستیم. شرکت آب و فاضلاب در حال انتقال و جا به جایی لوله فاضلاب در مسیر این پل است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: فعالیت ها برای سرعت بخشیدن به اتمام کار این پل از سوی نماینده شهرستانهای بویراحمد و دنا و استاندار در حال انجام است و پیشرفت خوبی دارد که اولویت ما در این زمینه فعلا بهره برداری از یک باند آن است.
تنها راه حل رفع ترافیک ورودی یاسوج تسریع در ساخت پل سوم بشار
سید محمدکاظم نظری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تنها راه حل مشکلات ترافیک ورودی شهر یاسوج تسریع در روند ساخت پل سوم بشار است. متاسفانه تا زمانی که پل سوم بشار به بهره برداری نرسد، این مشکلات ترافیکی را داریم چرا که تنها یک پل ورودی و خروجی در شهر یاسوج بعنوان مرکز استان وجود دارد.
وی بیان کرد: امسال چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات این شهرستان به پل سوم و چهارم بشار اختصاص یافت. از محل اعتبارات ملی نیز اعتباراتی برای این پروژه تخصیص داده شده و امیدواریم با اعتباراتی که امسال به این پل اختصاص داده شده است طی چند ماه آینده یک فاز از این پل به بهره برداری برسد.
فرماندار بویراحمد اضافه کرد: پل چهارم بشار یاسوج با تاخیر بیشتری به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از پل سوم و چهار بشار بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی شهر حل خواهد شد.
پل اول بشار یاسوج ایمن نیست
"حسین کاظمی"، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست بررسی وضعیت پل بشار گفت: دوره تضمین پل اول بشار تمام شده است و تثبیت پل و مقاوم سازی سازه و ستون این پل ضروری است. پل اول بشار حدود ۴۸ سال پیش به بهره برداری رسیده است.
کاظمی بیان کرد: در سالهای قبل پروژه به شهرداری واگذار شد و این پروژه در سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته که شهرداری اقدامی در رابطه با جذب آن انجام نداده است. این پول برگشت خورده است و پیگیری در رابطه با برگشت این پول انجام خواهد شد.
کاظمی تصریح کرد: به دلیل عدم اقدام شهرداری این پروژه در سال جاری به آب منطقه ای واگذار شد و این دستگاه به جهت اهمیت موضوع در این جلسه متعهد شد که ظرف ۲۰ روز مناقصه برگزار کند و این پروژه عملیاتی شود.
وی ادامه داد: آب منطقه‌ای در گذشته در  پایین دست پل اقداماتی برای تثبیت آن انجام داد که اگر این اقدامات نبود خطر جدی تر از وضع موجود بود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این پروژه از اولویت های اصلی شهرستان بویراحمد است عنوان کرد: استاندار و همچنین فرماندار بویراحمد در این زمینه قول همکاری داده اند.
کاظمی با اشاره به لزوم ایمن سازی پل اول بشار اضافه کرد: در شورای ترافیک نیز مصوب خواهد شد که عبور تریلر و کامیون با وزن زیاد بر روی پل ممنوع است.
تداوم مشکلات ترافیکی تا زمان بهره برداری از پلهای سوم و چهارم بشار
محمدعلی جاوید، شهردار یاسوج نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه با اینکه این شهر تنها یک پل ورودی دارد تا زمانی که پل های دیگر بهره برداری نشوند، مشکلات ترافیکی در این محدوده به همین وضعیت تداوم خواهند داشت.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگری نیز که در این محدوده باعث ایجاد ترافیک شده است، وجود پارکهای متعدد از جمله شهربازی شهر است که در نظر داریم طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته شهربازی را از پارک ساحلی به پارک غدیر که فضایی تقریبا غیر مسکونی و دور از ورودی شهر است، منتقل کنیم.
شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: معتقدیم که ترافیک ورودی شهر یاسوج با بهره برداری از پل سوم و چهار بشار برداشته خواهد شد.
جاوید با اشاره به اینکه پل چهارم بشار یاسوج در حوزه شهرداری و پل سوم نیز در حوزه راه و شهرسازی است، تصریح کرد: پل چهارم قریب به 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در صورت تامین اعتبار کمتر از یکسال دیگر به بهره برداری برسد. تاکنون هفت میلیارد تومان برای پل چهارم بشار هزینه شده و قرارداد ما 13.5میلیارد تومان است.
به گزارش ایسنا، پل اول بشار ارتباط یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را با منطقه سررود جنوبی وصل می کند و همچنین ورودی این شهر از سمت شیراز، دهدشت، گچساران، باشت، بهمئی، چرام، لنده، بابامیدان و مناطق جنوبی کشور است.
لازم به ذکر است که پل های سوم و چهارم بشار در حال ساخت هستند.

گزارش از عیسی فتحی خبرنگار ایسنا