گزیده ها قسمت هشتم

گزیده ها قسمت هشتم  26 دی - 95
خبر ويژه 
تاجيك: بي اثري برجام مردم را نسبت به دولت واخورده كرد
مشاور رئيس جمهور در دولت اصلاحات مي گويد، اصلاح طلبان نبايد نقش پطروس فداکار را بازي کنند و هزينه توقف در روحاني را بپردازند.
    محمدرضا تاجيک در گفت وگو با روزنامه آرمان با اشاره به ريزش آراي روحاني اظهار داشت: بدون شک آستانه تحليلي انتخابات 96 در لايه ها و سطوح مختلف با انتخابات 92 متفاوت است. شرايط ذهني و رواني مردم و اصلاح طلبان از انتخابات 92 تاکنون دچار تغييرات جدي شده است. آمار و ارقام نيز نشان مي دهد در انتخابات رياست جمهوري سال 96 نمي توان به راحتي از پيروزي يک گزينه انتخاباتي سخن گفت.

    در شرايط کنوني برخي از اصلاح طلبان دچار نوعي «خود کم بيني» شده اند و احساس مي کنند بايد در زيرسايه ديگران در فضاي سياسي زيست کنند. اين افراد گمان مي کنند براي ادامه حيات خود بايد با کارت ديگران بازي کنند.

    وي ادامه مي دهد: جريان اصلاحات نبايد سرنوشت خود را به حيات کساني گره بزند که در سياست اجرايي به ويژه در زمينه مسائل داخلي موفقيت چنداني نداشته و در مسائل خارجي نيز با مشکل اجرايي شدن برنامه هاي خود مواجه شده اند. به همين دليل اصلاح طلبان نبايد وارد بازي اي شوند که از فوايدش کمترين بهره را ببرند و از مضرات آن بيشترين سهم نصيب آنها شود. عقل سياسي حکم مي کند اصلاح طلبان وارد بازي شوند که سودش بيشتر از زيانش باشد. اين در حالي است که اصلاح طلبان در حال وارد شدن در بازي هستند که ضررش بيشتر از سود آن است. اين اتفاق در چهار سال اول دولت آقاي روحاني براي اصلاح طلبان رخ داده است. به نظر من اين اتفاق در چهارسال دوم به دليل اينکه دولت نيازي به پشتوانه اصلاح طلبي خود ندارد ممکن است به صورت عميق تر و جدي تري براي اصلاح طلبان رخ بدهد. البته سخن من به معناي «عبور از روحاني» نيست. منظورمن اين است که ما نبايد هزينه توقف در روحاني را با عبور از گفتمان اصلاح طلبي تامين کنيم. سرمايه تاريخي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي اصلاح طلبان به راحتي و «يک شبه» به دست نيامده که ما آن را به راحتي و «يک شبه» از دست بدهيم. جريان اصلاحات نبايد در پاي قدرت ذبح شود.

    تاجيک گفت: در شرايط کنوني چندين عامل وجود دارد که اصلاح طلبان را مجبور مي کند خود را براي هر شرايطي آماده کنند. نخست کارکرد دولت آقاي روحاني است. بدون شک در چهار سال گذشته دولت آقاي روحاني کارکردهاي زيبا، مثبت و ايجابي فراواني داشته است. با اين وجود دولت آقاي روحاني در زمينه اقتصادي عملکرد قابل قبولي نداشته و به همين دليل مردم با «فقر فزاينده» مواجه شده اند و زندگي آنها به سختي مي گذرد. از سوي ديگر برخي از شعارهاي مهم آقاي روحاني که به مسائل داخلي مربوط مي شد تاکنون محقق نشده و بيشتر تمرکز دولت روي مسائل سياست خارجي و برجام قرار گرفت. دولت تدبير و اميد تلاش کرد افکار عمومي را از طريق برجام به خود معطوف کند. اين در حالي است که مردم بيش از آنکه برجام را به صورت تئوريک و فيلسوفانه فهم و درک کنند به صورت انضمامي تاثير برجام را بر زندگي معيشتي خود فهم و درک مي کنند. حتي اگر مفروض بگيريم که برجام مواهب زيادي براي جامعه امروز ايران داشت بدون شک موفق نشده در زندگي روزمره مردم جامعه تاثيرگذار باشد. به همين دليل نوعي «واخوردگي» و «واگرايي» در سطحي از مردم نسبت به دولت به وجود آمده است.

    وي يادآور شد: پس از پايان انتخابات رياست جمهوري نياز دولت به جريان اصلاحات نيز کمتر مي شود و همين مسئله احتمال تغيير را بيشتر مي کند. جريان اصلاحات بايد پيش بيني اين شرايط را انجام بدهد که با توجه به کارت هايي که روي ميز بازي قرار داده در آينده چه سهمي از پازل قدرت خواهد داشت. متاسفانه برخي از اصلاح طلبان نقش پطروس فداکار را براي دولت بازي و عنوان مي کنند ما تنها براي فداکاري در صحنه حاضر شديم و به دنبال سهم خواهي نيستيم. جريان اصلاحات به هيچ عنوان حاضر نيست براي رسيدن به قدرت و حضور در مناصب دولتي به هر حشيشي متوسل شود. منظور من سهم گفتمان و جريان اصلاحات در قدرت آينده کشور است. جريان اصلاحات «پطروس فداکار» آقاي روحاني نيست که همه سرمايه هاي خود را براي حمايت از ايشان به ميدان بياورد، اما سهم اندکي از قدرت آينده کشور داشته باشد يا اينکه اصلاسهمي به آن تعلق نگيرد. قرار نيست جريان اصلاحات خود را خم کند تا آقاي روحاني روي دوش آن قرار بگيرد و وارد پاستور شود و بعد دو طرف با هم خداحافظي کنند.
بدبینی مرگبار پسر عاشق پیشه 
پسر عاشق پیشه که تصور می‌کرد دوستش به دوست دختر او چشم دارد، دست به قتل زد.
به گزارش ایلنا به نقل از رسانه‌ها، غروب روز دوم دی‌ماه امسال پنج جوان در یکی از روستاهای شهرستان نیشابوربا استفاده از پنجه بوکس، زنجیر و چاقو با هم دست به یقه شدند.
در این درگیری جوان 19 ساله با چاقو پسر همسن و سال خود را زخمی کرد. او با دیدن پیکر غرق به خون دوستش از ترس پا به فرار گذاشت.
شاهدان این درگیری موضوع را به پلیس 110 اعلام کردند. پسر خون‌آلود نیز بلافاصله به بیمارستان حکیم نیشابور انتقال یافت. اما تلاش پزشکان برای نجات جوان 19 ساله موثر نبود و او جان خود را از دست داد.
درپی اعلام مرگ پسر جوان تحقیقات پلیس نیشابور بلافاصله آغاز و ماموران پلیس قاتل را درحالی که داخل کانال آب زمین‌های کشاورزی مخفی شده بود دستگیر کردند.
پسر 19 ساله درحالی که ابراز پشیمانی شدیدی از کرده خود داشت به قتل اعتراف کرد و اظهار داشت: از مدتی قبل به دختری احساس علاقه‌مندی می‌کردم. اما نسبت به مقتول بدبین بودم که برای این دختر ایجاد مزاحمت می‌کند. ما سر این مساله با هم اختلاف پیدا کردیم. روزحادثه یک ساعتی از غروب گذشته بود که از خانه پدربزرگم بیرون آمدم.
به سمت چهار راه مرکزی روستا در حرکت بودم که همان جوان و چند نفر دیگر را دیدم. ما دوباره با هم درگیر شدیم. آنها پنجه بوکس و زنجیر داشتند. من هم چاقو همراهم بود. ناگهان چاقو را از جیبم در آوردم و وقتی فهمیدم چکار کرده‌ام که آن پسر بر اثر ضربه چاقو زخمی شده و غرق در خون بود. من از ترس پا به فرار گذاشتم و دوساعت بعد هم پلیس مرا داخل کانال آب دستگیر کرد.
پسر جوان آهی کشید و افزود: من اصلا قصد کشتن او را نداشتم و نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد.‌ای کاش چاقو همراهم نبود تا این بدبختی‌ها را امروز نمی‌دیدم. هر چند که از روز اول زندگی‌ام خیری ندیده‌ام. 5ساله بودم که پدر و مادرم از هم جدا شدند. پدرم با زن دیگری ازدواج کرد. او کشاورز است اما خشکسالی‌های اخیر باعث شد کارگری هم بکند. من یک خواهر و یک برادر ناتنی هم دارم.
 
تا دیپلم درس خوانده‌ام و در کنار تحصیل کار می‌کردم تا کمک خرج خانواده باشم. متاسفانه نبود مهر مادری، شرایط بد اقتصادی خانواده، وضعیت محل زندگی‌مان با چند نزاع که خودم شاهد آن بودم واز طرفی رفاقت با دوستان ناباب که اهل مشروب، مواد مخدر و نزاع و درگیری بودند همه و همه باعث شد تا من با احساس دلتنگی بزرگ شوم و از چند ماه قبل احساس می‌کردم به دختری علاقه‌مند شده‌ام که نسبت به این دختر حساسیت زیادی داشتم. در پی اعترافات متهم، اقدامات قانونی لازم در رابطه با این پرونده به عمل آمد و کارشناسان مرکز مشاوره آرامش پلیس و کارشناسان اداره برآورد اجتماعی پلیس خراسان رضوی این پرونده را به طور ویژه مورد مطالعه قرار دادند.
آنچه مسلم است این که این که وقتی نظارت‌های خانواده رنگ می‌بازد کودک 5 ساله‌ای که فرزند طلاق است با احساس تنهایی و دلتنگی‌هایی رشد می‌کند که با توجه به وضعیت محل زندگی، وقوع سه نزاع در روستا واز طرفی آلودگی دوستان همنشین باعث می‌شود این مشکلات تشدید شوند. این متهم پس از طلاق والدین درحالی پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را تکیه گاه خود می‌بیند که باتوجه به اختلاف سنی آنها با او نتوانسته نقش موثر نظارت خانواده را به خوبی ایفا کند.
هواشناسی پیش‌بینی کرد
بارش برف و باران در کشور 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روند بارش باران و برف کشور در روزهای آینده را تشریح کرد و از شروع بارش باران در نوار غربی کشور خبر داد.
«
احد وظیفه» اظهار کرد: یک سامانه بارشی از اوایل امروز یکشنبه(26 دی) با بارش پراکنده برف در غرب کشور آغاز می‌شود و بتدریج شدت و گستره آن افزایش می‌یابد. بعداز ظهر امروز مناطق غرب، ارتفاعات زاگرس، برخی مناطق شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز غربی بارش برف و در نواحی جنوب غرب کشور با بارش باران و برف همراه خواهد شد.
وی افزود: با حرکت این سامانه به سمت شرق در اواخر امروز از شدت بارش در غرب کشور کاسته می‌شود. همچنین این سامانه روز دوشنبه(27 دی)، تضعیف شده و بارش برف عمدتاً محدود به البرز شرقی و بارش برف و باران خفیف در برخی مناطق شرق کشور خواهد شد.
*
احتمال اختلال در تردد جاده‌ای
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به استان‌های درگیر بارش باران و برف طی امروز اشاره کرد و گفت: بارش برف در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین و در اواخر وقت ارتفاعات استان البرز و ارتفاعات تهران پیش‌بینی می‌شود. همچنین صبح روز دوشنبه (27 دی)، بارش خفیف برف در ارتفاعات تهران، غرب سمنان و مناطق مرکزی خراسان رضوی و بارش باران و برف خفیف در جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ خواهد داد، بنابراین توصیه می‌شود در جاده‌های کوهستانی استان‌های پیش گفته تمهیدات لازم جهت جلوگیری از اختلال در تردد جاده‌ای بکار گرفته شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امروز (26 دی)، ابرناکی در نیمه غربی کشور افزایش می‌یابد و بارش پراکنده در غرب شروع می‌شود، افزود: به تدریج بارش پراکنده در نیمه غربی کشور به جز نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رخ خواهد داد. همچنین از اواخر وقت بارش از سمت نوار غربی کشور کاسته شده و عمدتا در مناطق مرکزی و در روز دوشنبه 27 دی، در مرکز و برخی مناطق نیمه شرقی کشور پیش‌بینی می‌شود.
*
پیش‌بینی بارش پراکنده در تهران
وی در مورد وضعیت جوی استان تهران گفت: آسمان تهران امروز یکشنبه(26 دی)، نیمه ابری، به تدریج ابری، در اواخر وقت بارش پراکنده با بیشینه و کمینه دمای 7 و صفر درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (27 دی)، صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 7 و صفر درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
بارش برف در محورهای 3 استان کشور
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، از بارش خفیف برف در محورهای سه استان خبر داد و گفت: ترافیک در باند جنوبی آزاد راه کرج - قزوین نیمه سنگین است.
سرهنگ «نادر رحمانی»، اظهارداشت: طبق گزارش‌های دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، در باند جنوبی آزادراه کرج - قزوین از پل استاندارد تا پل فردیس و باند جنوبی آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا پل کلاک تا گرمدره ترافیک نیمه سنگین و در تمامی جاده‌ها و معابر کشور وضعیت ترافیکی عادی و روان گزارش شده است.
وی افزود: بر همین اساس در ارتفاعات استان همدان و اکثر محورهای استان البرز محدوده‌های دوراهی دیزین تونل - کندوان، استان مرکزی محورهای اراک - بروجرد، اراک - خمین و اراک - تورن تا استان مازندران ارتفاعات محور کندوان - محدوده‌های ولی‌آباد و گدوک و محور فیروزکوه بارش برف و در استان مازندران محورهای کناره و رامسر بارش باران و در استان آذربایجان غربی در اکثر محورها و آذربایجان شرقی محور مرند - جلفا، استان کردستان محور بیجار - روستای نوبهار و محور هراز محدوده قلعه دختر و سه راهی چلاو مه‌گرفتگی و کاهش دید و در سایر راه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، گفت: کمربندی دهلران، محور فرعی اولنگ - شاهرود، شمشک - دیزین، پونل - خلخال و سروآباد - پاوه مسدود است.
*
بارش برف مدارس همدان را تعطیل کرد
بارش برف باعث تعطیلی برخی از مدارس استان همدان شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بارش برف، یخ‌زدگی معابر و برودت هوا روز گذشته 25 دی ماه برخی از مدارس در سطح استان همدان را تعطیل کرد.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان همدان، به علت بارش برف، برودت هوا و یخ‌زدگی معابر مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه ناحیه یک و دو همدان در نوبت صبح تعطیل شد.
همچنین مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی در بهار، لالجین و گل تپه در نوبت صبح تعطیل شد. لازم به یادآوری است امتحانات نهایی پایه سوم نظری برگزار می‌شود.
*
انسداد شبانه محور کندوان از دیشب
سرپرست پلیس راه استان مازندران، از انسداد شبانه محور «کندوان» در جاده «چالوس- کرج» به دلیل اجرای عملیات عمرانی در تونل «امیرکبیر» از روز شنبه 25 دی ماه 95 (دیشب) خبر داد.
سرهنگ «محمدرضا خسرویان» گفت: در راستای اجرای عملیات عمرانی و ایمنی محور کندوان در تونل امیرکبیر برابر هماهنگی‌های به عمل آمده با پلیس راه راهور ناجا و اداره کل راه و شهرسازی از ساعت 21 و30 دقیقه دیشب تا ساعت 5 و30 دقیقه صبح، همه روزه به غیر از روزهای چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و ایام تعطیلات رسمی این محور مسدود خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در زمان انسداد محور، تردد خودروها از محورهای جایگزین هراز و سوادکوه انجام می‌پذیرد، افزود: این عملیات در راستای مقاوم سازی دیواره و تعمیرات اساسی تونل شماره 5 امیرکبیر است که تا پایان سال جاری ادامه دارد.
سرپرست پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مازندران با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان وسایل نقلیه از شهروندان خواست، پلیس را در برقراری نظم و امنیت ترافیکی یاری کنند.
سرهنگ «خسرویان» بیان کرد: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره 0112182934 به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.
*
هوای تهران همچنان آلوده برای گروه‌های حساس
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت را 110 و در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد.
«
محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت:وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 مورخ 25/10/95 در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی وضیت آلاینده‌های منواکسیدکربن: پاک (33)، ازن: پاک (25)، دی اکسید نیتروژن: سالم (68)، دی اکسید گوگرد: پاک (22)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون: سالم (56)، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و ناسالم برای گروه‌های حساس (110) بوده است.
هيچ منتقدي نباشد حتي تلفني /شرط عراقچي براي حضور در برنامه زنده تلويزيوني!
در حالي مسئولين دولت يازدهم در چهار سال گذشته از ضرورت پاسخگويي به مردم و سوالات آنان و نيز شفاف سازي سخن گفته اند که حاضر نيستند درباره عملکرد خود به منتقدين پاسخ گفته و ابهامات را برطرف کنند، با اين رويکرد، سيد عباس عراقچي رئيس ستاد اجرايي برجام به خاطر اين شرط خودکه هيچ منتقدي حتي به صورت تلفني نبايد حضور داشته باشد از حضور در برنامه تلويزيوني امتناع کرد. 
    
رسانه هاي حامي دولت ديروز در يک فضا سازي ادعا کردند که حضور عراقچي در برنامه تلويزيوني متن و حاشيه براي توضيح پيرامون کميسيون برجام که چند روز پيش در وين برگزار شده بود از سوي رسانه ملي لغو شد!
    
ايسنا در اين خصوص گزارش داد «از معاون وزير امور خارجه دعوت شده بود تا شنبه شب با حضور در اين برنامه پيرامون کميسيون برجام که چند روز پيش در وين برگزار شده بود و مسائل مرتبط با برجام صحبت کند اما ساعتي پيش در تماسي تلفني با عراقچي اين برنامه کنسل شد 
    
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود تاکيد کرده است «در هفته هاي اخير صداوسيما بارها از سيدعباس عراقچي دعوت کرده بود تا در يکي از برنامه ها حضور يافته و در خصوص آخرين تحولات مرتبط با برجام صحبت کند 
    
به گزارش باشگاه خبرنگاران، واقعيت ماجرا به گونه ديگري است، عراقچي رئيس ستاد اجراي برجام که قرار بود شنبه شب به مناسبت سالگرد اجراي برجام در برنامه « متن، حاشيه» شبکه سه حضور يابد، اعلام کرده که حاضر نيست هيچ شخص ديگري در استوديو حضور يافته و يا به روي خط تلفن برنامه بيايد و به همين خاطر از حضور در برنامه امتناع کرده است.
    
گفتني است دولت يازدهم در چند سال گذشته همواره بر ضرورت پاسخگويي به منتقدين و شنيدن صداي آنان تاکيد کرده است ، يکي از شعارها و وعده هاي روحاني در دوران تبليغات انتخاباتي نيز شنيدن صداي منتقدين بوده است با اين وجود دولت در سال هاي گذشته همواره از شفاف سازي گريزان بوده و حاضر نشده است در مناظره هاي دو طرفه حضور يافته و پاسخگوي عملکرد خود باشد.
كارشناس بانكي: بانك ها در طول سال ضوابط و استانداردها را رعايت نمي كنند

کارشناس اقتصادي بي نظمي در اداره بانک ها و عدم بازپرداخت بدهي دولت را ۲دليل توقف اعطاي تسهيلات در بانک هاي بزرگ دانست.
    سيد بهاء الدين حسيني هاشمي در گفت وگو با فارس، با اشاره به بسته شدن کانال پرداخت تسهيلات در برخي بانک هاي بزرگ کشور، اظهارداشت: اين اتفاق هر سال در شبکه بانکي رخ مي دهد اما اين بار دو ماه زودتر رخ داده است.

    وي افزود: بانک مرکزي براي متعادل کردن منابع و مصارف بانک ها و کنترل رشد نقدينگي و پايه پولي، بانک ها را ملزم به بازپرداخت اضافه برداشت ها و بدهي ها مي کند.

    مديرعامل اسبق بانک صادرات با بيان اينکه در ماه هاي پاياني سال مصارف بانک ها رشد مي کند، گفت: در برابر اين رشد مصارف، منابع متناسب با آن رشد نمي کند زيرا بانک ها پرداخت هاي زيادي دارند و مشتري ها تقاضاي بيشتري براي وصول بخشي از سپرده مي کنند.

    وي ادامه داد: به همين دليل اضافه برداشت بانک ها در نيمه دوم سال افزايش مي يابد و بانک مرکزي براي مواجهه با اين پديده محدوديت هاي جدي تري براي کنترل مصارف بانک ها مي گذارد. 

    حسيني هاشمي با اشاره به ابراز نارضايتي بنگاه هاي اقتصادي از عملکرد بانک ها در ماه هاي پاياني سال، تصريح کرد: همزمان با اين محدوديت مصارف، تقاضاي بنگاه هاي اقتصادي در ماه هاي پاياني سال افزايش مي يابد زيرا بستن حساب ها، وصول مطالبات و پرداخت بدهي ها در ماه هاي پاياني سال انجام مي شود. وي با بيان اينکه بانک مرکزي اين سياست را براي مقابله با رفتار هر ساله بانک ها اتخاذ کرده است، گفت: حجم منابع بين بانکي هم اکنون به اندازه کافي نيست و بانک ها مجبور هستند مصارف را کنترل کنند و حتي به صورت پنهاني نرخ سود را افزايش دهند تا سپرده بيشتري تجهيز کرده و اضافه برداشت از بانک مرکزي را تسويه کنند تا مشمول پرداخت جريمه نشوند. 

    اين کارشناس بانکي يکي از علل بروز اين پديده را بي نظمي در اداره بانک ها دانست و افزود: بانک ها در طول سال ضوابط، استاندارها و حدود مجاز را رعايت نمي کنند و به همين دليل در ماه هاي پاياني سال مجبور مي شوند، ترمز اعطاي تسهيلات را بکشند که اين اتفاق اثرات مخرب زيادي براي بنگاه هاي اقتصادي دارد. 

    به گفته وي عدم برنامه ريزي اعتباري صحيح و عدم مديريت منابع در طول سال از علل اصلي توقف اعطاي تسهيلات در ماه هاي پاياني سال است.

    حسيني هاشمي اضافه کرد: توقف اعطاي تسهيلات اتفاق خوبي نيست اما در چنين شرايطي، راهي جز اين وجود