نقد وبررسی " ميدان نفتي آزادگان و ناكارآمدي تحريم ها" روزنامه ی جمهوری اسلامی یکشنبه 5 اسفند ماه سال 1386
"چرا گززارش نشده است که سهم مردم جنوب از میادین حوزه های نفتی آزادگان چه میزان ی باشد؟"
گفته می شود یکی از دلایلی که موجب شد انسان غار نشین را به ماه برود نامحدودبودن خواست و آرزوهای انسان می باشد . از سوی دیگر گفته می شود که رقابت ها موجب بروز استعداد و شکوفائی ابداعات و اختراعات وخلاقیت ونوآوری ها در جامعه می شود . همچنین گفته می شود چون در سیستم بلوک شرق که اقتصاد دولتی بود واین امکان رقابت فردی در جامعه وجود نداشت . یکی از عواملی بود که در نهایت موجب فروپاشی امپراتوری شوروی شد . البته رقابت همچون شمشیر دو لبه می باشد که هم مثبت وهم منفی است . یکی ضمن پیشرو ومترقی بودنش می تواند مخرب ورانگر نیز باشد . به خصوص زمانیکه انحصاری می شود وهمچون تراست ها وکارتل ها که تمام شرکت های خرده پای رقیب را می بلعد و ورشکست می کند. .بگذریم رقابت در رژیم تروریستی آخوندی که در همه سطوح از رأس تا ذیل همچون فساد آنچنان فرا گیر شده است که بی جهت نیست که تازگی ها این رقابت بشکل فیل هوا کردن های فضائی و غیرو در آمده است. مثلاً مسابقه گذاشتن مقامات در سفر به مصر و قاهره البته چون نوبت به پاسدار احمدی نژاد رسید اعلام شد که ظرفیت پذیرش در مصر تمام شده است که سفر به عراق جایگزین آن شد . هنوز این پاسدار به عراق نرفته است که خبر از دعوت از رقیب پاسدار احمدی نژاد پاسدار شهردار تهران قالیباف رسیده است که ایشا ن هم به سفر به عراق دعوت شده است . خلاصه همانگونه که گفته شد عجیب اپیدمی رقابت فیل بالا کردن اوج گرفته است . زیرا که اکنون نوبت فیل هوا کردن ابراهیم فخار سرمقاله نویس روزنامه ی جمهوری اسلامی رسیده است تا که گزارش از چگونگی مثبت بودن تحریم های اقتصادی را بیان کند که چگونه همچون جنگ نعمت الهی یرانوعراق خمینی در مورد تحریم اقتصادی هم چنین معجزه گر بوده است "
چند روز قبل به منظور ديدن بخشي از عمليات انجام شده براي استحصال اوليه نفت از ميدان نفتي آزادگان به همراه چند تن از مهندسان برجسته صنعت نفت به هورهاي اطراف شهر هويزه در خوزستان رفتم . در اين سفر شاهد حجم عظيمي از فعاليت هاي مهندسان و كاركنان اين صنعت مهم بودم كه بدون مبالغه يقين پيدا كردم نه تنها هيچ نوع تحريمي نمي تواند ملتي را كه بخواهد آزاد و مستقل باشد از پاي در آورد بلكه تحريم هاي قدرت هاي سلطه گر و ظالم باعث شكوفايي و بارور شدن استعدادهاي نهفته آن ملت نيز خواهد شد. تجلي اين نكته امام خميني را كه فرمودند : « همين تحريم اقتصادي براي شما يك تحفه آسماني بود كه فكرهاي متفكران ما را به راه انداخت و بحمدالله رو به خودكفايي مي روند . » (صحيفه امام ـ ج 16 ـ ص 276 ) بار ديگر در صحنه به توليد رسيدن ميدان نفتي آزادگان ثابت شد صحنه اي كه فرزندان انقلابي امام خميني آنرا در تاريخ ايران به ثبت رساندند.
البته گزارشگر مقاله نویس گزارش نکرده است که آیا این ناظر فعالیت مهند سان چاه های نفت می داند که میزان تولید نفت در زمان شاه چه میزان بود و پس از 3 دهه اکنون چه میزان است وچرا کمتر از سهمیه تعیین شده ی اوپک تولیو وصادر می شود که ادعا کرده است که تحریم ها نه اینکه هیچ اثری نداشته است ، بلکه همچون جنگ موجب نعمت وپیشرفت وخودکفائی شده است؟! آیا این ناظر در این سفر خود مشاهده کرده است که مردم استان زر ونفت خیز جنوب به چه روزی افتاده اند وچگونه زندگی می کنند ؟ آیا ایشان متوجه شدند که چند سال از آتش بس جنگ و دوران سازندگی سردار سازندگی رفسنجانی می گذرد که اتفاقاً این روزنامه وبه خصوص سرمقاله ویسان ارادات خاصی نسبت به ایشان دارند که شرایط زندگی مردم استان و خدمت برق و آبرسانی در استان چگونه است تا بهتر بتواند از بازده ی تحریم های اقتصادی گزارش دهد؟ چرا گزارشگر که درست روز بعد ار ارائه ی گزارش البرادعی اینگونه گزارش داده است که نوعی فرا ر به جلو وبا سیلی صورت نگهداشتن است که چون می داند این گزارش وارونه و چند پهلو با همه ساخت وپاخت و زد و بندهائی که در پشت صحنه با البرادعی و آژانس شده است. ولی در نهایت قطعنامه ی سوم شورای امنیت تصویب خواهد شد و تحریم ای بیشتری در بر دارد که برای پیشگیری کردن این گزارش را تهیه کرده تا که برای به رخ مخاطبان کشیدن اینگونه گزارش از مکان بازدید نفتی و میزان ذخایر تخمین میادین نفتی را گزارش بدهد :
ميدان نفتي آزادگان با مساحتي حدود 900 كيلومتر مربع و ذخيره نفت در جا به ميزان 33 ميليارد بشكه نفت خام از نسل ميدان هاي فوق عظيم جهان است كه از لايه هاي متعدد تشكيل شده و داراي پيچيدگي هاي فني و زمين شناختي بالايي است و چنانچه شرايط جغرافيايي و سختي كار در اين منطقه از كشورمان را نيز به آن اضافه كنيم پي بردن به عظمت كار بيشتر نمايان خواهد شد. صحنه عمليات توليد و كار در يكي از خطرناك ترين مناطق عملياتي جنگي هشت سال دفاع مقدس قرار دارد و خطرات ناشي از وجود دهها هزار مين قابل انفجار باقيمانده از دوران جنگ اين دشواري را دوچندان كرده است .
فراموش نشود چون مردم دراین رژیم تروریستی وبربرمنش و تاریک اندیش قرون وسطائی مردم ایران محلی از اعراب ندارند ودارای هیچگونه حق و حقوقی نمی باشند . بنابراین سرمقاله نویس ضرورت ندیده است تا که به خودش زحمت دهد و گزارش کند که سهم مردم منطقه از رقم ذخایر اعلامشده میادین نفتی اعلام شده چه میزان است؟ تا کنون این مردم منطقه در 3 هه گذشته چه سهمی داشته ویا اینکه نصیب شان شده است؟ چرا فقط سهم شان هر از گاهی بر پا کردن چند تیرک دار زدن به عنوان سهم وحق و حقوق شان بوده است؟ البته سرمقاله نویس به این دلیل سهم مردم منطقه از ذخایر میادین نفتی را بیان نکرده است تا که مجبور نباشد سهم سپاه پاسداران و بسیجیان در این نوع قراردادهای نفتی را نیز بیان کند که سال گذشته دولت عدالت محور یک قلم 9 میلیارد دلاری با سپاه پاسداران وبسیج منعقد کرد . همچنین هنوز هم فرموش نشده است که چگونه مبلغ 6 میلیارد دلار درآمد فروش نفت در زمان بی سرپرست بودن وزارتخانه ی نفت مفقود شد؟

هوشنگ - بهداد
یکشنبه 5 اسفند ماه سال 1386