نقد و بررسی " آمريكا; پذيرش نظام چند قطبي" روزنامه ی جمهوری اسلامی دوشنبه 4 آذر ماه سال 1386
"کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواه و مرد کهن."
تحلیل و ادعائی که سرمقاله نویس کرده است . قبل از پرداختن به نقد و بررسی اش . باید افزود در تابستان سال 57 بود که همزمان به رشد گیری جنبش های دانشجوئی و اجتماعی بود دکتر رضاصدوقی اهل همدان استاد چندین دانشگاه و مدرسه عالی که به جرأ ت می توان گفت یکی از با سوادترین اساتید در رشته ی خود بود که چندین موضوع از جمله توسعه ی اقتصادی را تدریس می کرد و عجیب سرعت زیادی در مطالعه و عجیب ترعطش فراوان به مطالعه داشت . بطوریکه موقع صرف غذا در سلف سرویس هم کتاب از وی جدا شدنی نبود. در آن تابستان و در مدرسه علی بازرگانی تهران در جمع کارمندان وزارتخانه ای پیرامون توسعه ی اقتصادی وچشم انداز جهانی تحلیل و نظر داد و پیش بینی نمود تا قبل ا ز سال 2012 چین تبدیل به قطب جدید اقتصادی خواهد شد که در آمد سرانه اش بیش از سایر کشور خواهد شد و برای هند هم جایگاهی قائل شده بود . ولی آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند اقتصادی را با افول رقم حول وحوش از ردیف 5 و 6 تا ردیف 12 زقم زد. البته مشخص نشد که پس از انقلاب چه بر سر این استاد دانشگاه آمد؟ زیرا که آدم نکشی بود و زیر بار زور نمی رفت . چونکه آن موقع گفته می شد که در سال 1352 در مدرسه عالی حسابداری در جلوی رئیس این مؤسسه خطاب به هویدا نخست وزیر گفته بود پیپ خودرا خاموش کن چون بویش داردحالم ا بر هم می زند.

امااکنون علائمی که از افول قدرت و بحران اقتصادی و مالی در آمریکا به وجود آمده است . ولی بازهم بهدلیل اقتصادی و نظامی جهانی آمریکا شرایط آنگونه است که ترکش بحران اقتصادی و مالی آن جهان از جملهاقتصادویران وداغان رژیم تروریستی آخوندی را فرا گرفته است. ولی چین همچنان از رشد اقتصادی مناسبی بر خوردار است . مشروط بر اینکه از سپرده پس اندار ارزی 2000 میلیار دلار بر خوردار است بیشتر صحت پیش بینی آن زمان رضا صدوقی را تأئید می کند . همینطور از سوی دیگر سرمقاله نویس هم خودش را صاحب نظر دانسته است و پیرامون موضوع اقتصادی آمریکا وچشم انداز افول جایگاه و مبهم بودنش تحلیل داده و پیش بینی نموده است که علت افول قدرت آمريكا در قلمرو سياسي نظامي و اقتصادي دلار آمريكا که از اين پس ارز مسلط نخواهد بود و اعتبار بين المللي آن به تدريج از دست خواهد رفت . البته دلیل این افول آمریکا این بوده است که آمریکا تهاجم نظامی افغانستان کرد . عراق را اشغال نظامی کرد که در نهایت طرح شکست خاورمیانه بزرگ مورد نظر ش منجر به شکست شد . سرمقاله نویس ه بدون آنکه مشخص کند وضعیت رژیم تروریستی آخوندی نسبت به 30 سال گذشته چگونه است و چشم اندازش چگونه خواهد بود؟ وچگونه با اعتراف به تئوری های اقتصادی که پاسدار گماشته احمدی نژاد کرده و اخیراً نیز افزوده با بشگه ای 5 تا 8 دلا ر هم می توانیم کشور را کنترل کنیم و این ادعا ثابت می کند که تا کجا این مدعی گیج از واقعیت بدور است که نمی داند بیش از هزینه بهره داری و نگهداری و مواظبت و مراقبت از هر بشکه نفت از چاه های نفت می باشد. بگذریم سرمقاله نویس در ادامه نتیجه گیری کرده است . آمریکا چون ضعیف شده و افول کرده است پس مجبور شده جهان چند قطبی را به پذیرد. البته سرمقاله نویس افزوده آمریکا برای پوشش ضعف خودش پرونده و اهرم حقوق بشر را گشوده است . همینطور سرمقاله نویس این موضوع را بر جسته کرده است تا اینکه به حساب خودش تحلیلی ارائه کرده باشد تا که راه فرار وتوجیه برای پرونده ی ننگین حقوق بشر رژیم تروریستی آخوندی دست پا کرده باشد و آن را ماستمالی نماید . ناگفته نماندکه سرمقاله نویس آنقدر هشیار بوده است تا شبیه همکارش سر بازجو پاسدار حسیین شریعتمداری به کاهدان وهم جدول نزند و با نقل قول کردن از همین گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا ادعا نکند که تا چند سال دیگر رژیم تر وریستی آخوندی جزو کشور های برتر جهان خواهد شد.

درخاتمه اینکه با گزینه بر داری و رله و تحلیل کردن و بدون اشاره داشتن که هدف از اینگونه شیوه تحلیل دادن چیست و چرا با موقعیت شرایط کنونی و آینده ی رژیم تروریستی آخوندی مقایسه نمی شود و یا تأثیر گذاری شرایط بحران اقتصای آمریکا بر روی اقتصاد وتورم و گرانی موجود در ایران گفته نمی شود ؟ اما در عوض به شیوه ی تنها به قاضی رفتن و راضی باز گشتن تحلیل دادن ونتیجه گیری دلخواه گرفتن که امثال سرمقاله نویس انجام می دهد ودنبال می کند بنابراین می بایست به مدعی گفت مرغی که انجیر می خورد نوکش کج است. یا اینکه گفته می شود کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواه و مرد کهن.


هوشنگ � بهداد
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1386